مرد بودن چیست و چه نشانه هایی دارد؟

مرد بودن چیست و چه نشانه هایی دارد؟

مرد بودن دارای صفات و ویژگی های مختلفی است که می توانیم آن را از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می دانید مردان و زنان به طور کلی با یکدیگر متفاوت هستند و به همین دلیل نیاز است برای شناخت بیشتر مطالعات عمیقی را در این خصوص انجام دهیم.

همواره از گذشته تا به امروز در مورد موضوع مرد بودن نگاه های متفاوتی وجود داشته است. یعنی مرد بودن را شامل صفاتی می دانستند که در زنان و کودکان وجود ندارد که به طور کلی به تمام آنها مردانگی گفته می شود. با توجه به این دیدگاه اگر برخی از زنان نیز چنین خصوصیاتی را داشته باشند واجد صفت مرد بودن نیز هستند.

اما تفاوت های زیستی، جنسیتی و روانشناختی در مردان به طور کلی با زنان متفاوت است و باید آنها را در ابعاد مختلف زندگی مورد بررسی قرار دهیم. در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای جامع در خصوص صفات و ویژگی های مرد بودن در اختیار شما افراد علاقه مند به مجموعه مطالب علمی قرار دهیم.

مرد بودن چیست و مرد کیست؟

به طور کلی احساس درونی فرد راجع به جنسیتی که دارد می تواند مشخص نماید او یک مرد و یا یک زن است. در این میان برخی از ویژگی ها و نقش ها و نه تمام آنها در سطحی منطقی می تواند مرد بودن را به خوبی نشان دهد. گاهی ممکن است شما دارای دیدگاهی سنتی باشید و به ویژگی هایی که سنتی و قدیمی است اهمیت بیشتری بدهید. دیدگاه های گوناگونی در خصوص هویت مردانگی و مرد بودن وجود دارد که هر یک از آنها تعریف های متفاوتی را نسبت به این موضوع ارائه می کنند. پیشنهاد می شود تا به مقاله حس مردانگی مراجعه نمایید.

ویژگی های مردانه

هم مرد و هم زن بدون در نظر گرفتن ویژگی ها و صفات مردانگی و زنانگی شان خصوصیات متضادی هم دارند. یعنی یک مرد علاوه بر صفات اصلی مردانگی دارای برخی از ویژگی های زنانه نیز می باشد و زنان نیز در کنار صفات و ویژگی های زنانگی شان برخی از خصوصیات مردان را دارا می باشند. زیرا ما نمی توانیم همواره صفت و ویژگی خاصی را صرفا خاص زنان یا مردان بدانیم.

اما با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است ما مشاهده می کنیم که برخی از ویژگی های خاص مردان است و زنان نیز دارای صفات و ویژگی های مربوط به خودشان هستند.به عنوان مثال می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم که غالبا در مردان وجود دارد :

  • مهارت تصمیم گیری بر اساس عقل و منطق
  • خلاقیت در انجام کارهای مختلف
  • قدرت بالا در حل مسئله
  • حساسیت زیاد در برابر طرد و تنهایی
  • وجود احساس مالکیت در روابط

جنسیت و هویت جنسی

زنانی که نطفه انسان منقعد می شود همزمان جنسیتش نیز مشخص می گردد و با توجه به ویژگی های وراثتی نوزاد، پسر یا دختر متولد می شود. هنگامی که نوزاد پسر، رفتارهایی را از خودش نشان می دهد که خاص مردان است به این معناست که او نقش و هویت جنسی اش را به خوبی پذیرفته است. در این جا مفهوم هویت جنسی وجود دارد که باید به عنوان یک واقعیت به آن نگاه کنیم. لازم به ذکر است که به احساس درونی فرد نسبت به جنسیت خودش هویت جنسی گفته می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا به مقاله مردانگی سمی مراجعه نمایید.

هنگامی که فرد بحران جوانی اش را طی می کند هویت جنسی نیز به معنای حقیقی خودش دست پیدا می کند. در بیشتر موارد احساس درونی فرد با جنسیت فیزیکی اش همخوانی کامل دارد. اما در برخی موارد ممکن است فرد هویت جنسی خودش را متفاوت از جنسیت زیستی اش ادراک کند. در این حالت بحران نوجوانی برای شخص بسیار دردناک و تنش زا می شود و فرد هویت خودش را گم می کند.

بررسی مفهوم مرد بودن و مردانگی در فرهنگ های مختلف

افرادی که در هویت جنسی شان دچار سردرگمی می شوند و بحران وارد زندگی آنها می شود به عنوان تراجنسیتی یا ترنس سکشوال نامیده می شوند. این موضوع در بسیاری از فرهنگ ها و ادیان نیز مورد پذیرش واقع نمی شود. از این رو مرد بود مفهوم گسترده تری نسبت به تصور عموم دارد.

نقش های مردانه و مرد بودن

با توجه به تفاوت هایی که در نوع نگرش ها ایجاد شده است و تقریبا تفاوت زیادی بین زنان و مردان بیان نمی شود. اما در تمام فرهنگ ها مفاهیم خاصی وجود دارد که نشان می دهد هنوز هم مسائلی مانند کنترل امور اقتصادی خانواده، مدیریت شرایط، حمایت از سایر اعضای خانواده، نقش پدری و همسری برای خانواده و سایر موارد بر عهده مرد است و در این خصوص تمام افراد نظرات برابری دارند.برای مطالعه بیشتر به مقاله ابراز علاقه در مردان مراجعه نمایید.

در مورد بعضی شغل ها نیز تفاوت های جنسی وجود دارد، به عنوان مثال کارهایی مانند رانندگی خاور، کار در معدن، تعمیرات و مانند این موارد به صورت کلی خاص مردان است که اگر زنان در این کارها حضور یابند در جامعه امری عجیب و غریب محسوب می شود و برای زنان نیز مشاغلی وجود دارد که مردان نمی توانند وارد آنها شوند.

دیدگاه باستانی و سنتی در مورد مرد بودن

از گذشته همواره نگاهی که به مردان وجود داشته مشخص می کند که مردان دارای صفاتی مانند جنگاوری، حمایت، خشونت، مسئول خانواده و مانند این موارد هستند. اگر مردی در این صفات ضعیف باشد به عنوان یک مرد شناخته نمی شود.

حال اگر یک زن چنین خصوصیاتی را در خودش داشته باشد به عنوان یک مرد شناخته می شود. با توجه به تعریفی که در خصوص زنان و نقش آنها وجود دارد که باید به عنوان پشتیبان مرد عمل کنند اگر فعالیتی بزرگ و موفق بیرون از خانواده انجام شود که تمام آن را یک زن انجام داده باشد باز هم جامعه آن کار را به عنوان عملی مردانه در نظر می گیرد.

زیرا تمام این کارها را خاص مردان می دانند و توقع می رود که یک مرد چنین کارهایی را انجام دهد. بنابراین اگر یک مرد در انجام این کارها بسیار سست و ضعیف باشد تحت عنوان مرد شناخته نمی شود. با این که از دیدگاه های سنتی سال ها می گذرد اما بسیاری از خانواده ها هنوز هم چنین دیدگاهی را دارند و همین موارد باعث می شود تا اختلافات خانوادگی بین افراد ایجاد شود و چالش ها و تعارضاتی به وجود آید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله الگوی روابط عاطفی مردان و زنان را بخوانید.

دیدگاه مدرن راجع به مردان

با این که هنوز هم در بسیاری از جوامع دیدگاه سنتی در مورد مردان وجود دارد اما امروزه ما با دیدگاه مدرن مواجه هستیم که خیلی سریع در حال گسترش است. در این دیدگاه مانند گذشته مردان را خاص بیرون کار کردن و زنان را خانه دار نمی دانند.

یعنی هر دو جنس تقریبا برابر هستند و می تواند در موقعیت های خاصی مشغول به فعالیت شوند. در این میان بعضی افراد بر این باورند که زن و مرد به طور مطلق با یکدیگر برابرند و برخی با این دیدگاه مخالف هستند و بر این باورند که بعضی از کارها باید توسط مرد و برخی دیگر از کارها باید توسط زنان انجام شود. بنابراین در این میان همکاری مردان و زنان نقش مهمی را ایفا می کند که باعث می شود تا بتوانند فعالیت هایشان را بهتر انجام دهند.

با توجه به مواردی که گفته شد در دیدگاه مدرن دیگر مانند گذشته صرفا مرد پشتیبان و مدیر اقتصادی خانواده نیست و کارهایی مانند خشونت و جنگاوری کارهای مردانه شناخته نمی شود. در این نگرش بیشترین تمایزی که می توان برای مرد بودن قائل شد در نقش های مردانه است که در قسمت بالا به آن ها اشاره نمودیم.

چرا شناخت مردانگی و زنانگی اهمیت دارد؟

همواره به این نکته توجه داشته باشید که شناخت مرد بودن و زنانگی در تمام عرصه های زندگی به افراد کمک می کند تا بتوانند روابط عاطفی و دوستانه خوبی با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال عدم درک متقابل به دلیل نداشتن شناخت نسبت به یکدیگر است که با مطالعه عمیق و دقیق در این خصوص می توان به آن دست پیدا کرد و شناخت بالایی از خصوصیات و ویژگی های یکدیگر داشته باشند.

همچنین شناخت بالا از یکدیگر سبب جلوگیری از شکست های عشقی و عاطفی در زندگی زوجین می گردد و می توان از این موضوع به عنوان گامی در جهت پیشرفت یاد کرد. شایان ذکر است که شناخت زن و مرد و بررسی ویژگی های فردی آنها می تواند مانع بسیاری از سو تفاهم ها شود و انعطاف پذیری افراد را بالا می برد.

دسته‌بندی‌ها