حباب اجتماعی و سلامت روان راهکاری برای رهایی از تنهایی و انزوا

حباب اجتماعی و سلامت روان راهکاری برای رهایی از تنهایی و انزوا

همه گیری ویروس کرونا باعث شده است تا سبک جدیدی از زندگی را تجربه نماییم که بسیار محدود بوده و باید ارتباطات اجتماعی مان را به حداقل برسانیم تا جایی که ارتباطات حضوری نداشته باشیم ولی از طرف دیگر نباید سلامت روان افراد را نادیده گرفت چرا که این عادت باعث می شود تا در بلند مدت اختلالات روانی گسترس پیدا کند و افراد با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم کنند. ما برای شما یک راه حل داریم که توسط پزشکان و روانشناسان تایید شده است و می تواند در این دوره همه گیری به سلامت روان شما کمک کند، این تکنیک تحت عنوان حباب اجتماعی است که به بیان ساده شما گروهی تشکیل می دهید که می دانیم همه ی افراد سالم هستند و شرایط یکدیگر را می پذیرید و با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی می توانید با یکدیگر ارتباطات اجتماعی سالمی داشته باشید. بنابراین با توجه به موارد مطرح شده مقاله پیش رو با عنوان حباب اجتماعی و سلامت روان راهکاری برای رهایی از تنهایی و انزوا را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات علمی قرار می دهیم تا بتوانید با استفاده از این روش تا میزان بالایی صمیمیت و ارتباطات اجتماعی خود را حفظ کنید. پس اگر شما هم تمایل دارید تا در این دوره تعاملات خود را داشته باشید تا انتهای مقاله حباب اجتماعی و سلامت روان با گروه علمی تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

حباب اجتماعی و سلامت روان راهکاری برای رهایی از تنهایی و انزوا

راهکار حباب اجتماعی و سلامت روان به شما کمک می کند تا در دوران همه گیری کرونا هم سلامت جسمی و هم بهداشت روان خود را حفظ کرده و طعم زندگی شیرین را تجربه نمایید.

مزایای بهداشت روان حباب اجتماعی در طول COVID-19

در عصر همه گیری COVID-19 “حباب اجتماعی” گروهی است به وضوح مشخص از افراد که توافق می کنند تعاملات اجتماعی حضوری خود را فقط برای دیدار با یکدیگر محدود کنند.

به حباب های اجتماعی غلاف یا “ضمانت” نیز گفته می شود و می تواند شامل اعضای خانواده، دوستان، همسایگان یا همکاران باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله کاهش ترس کرونا مراجعه شود.

جورجیا گاوراس رئیس روانپزشکی و روانپزشک ارشد و بنیانگذار Talkiatry می گوید: “ایجاد حباب اجتماعی روشی است که مردم برای مقابله با آن تلاش می کنند.” “این مهم است که افراد در طی همه گیری کرونا، راه های تعامل ایمن را پیدا کنند و در این راه سلامتی کسی را به خطر نیندازند.”

افرادی که ما آنها را وارد حباب اجتماعی خود می کنیم به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله خطر سلامتی، تمایل به ماسک زدن یا واکسیناسیون و رفتار توافقی متقابل. مهم نیست که حباب شما از دو نفر تشکیل شده باشد یا 10 نفر تعامل اجتماعی حضوری مزایای بهداشت روانی بسیاری را به همراه دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

مزایای بهداشت روان حباب های اجتماعی

تا زمانی که اقدامات احتیاطی ایمنی را انجام می دهید و تعداد خود را محدود می کنید عضویت در یک حباب اجتماعی مزایای بسیاری دارد که ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامت کلی روان شما داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مقابله با ویروس کرونا را مطالعه نمایید.

با تنهایی مبارزه می کند

آمریکایی ها از مدت ها قبل از آغاز همه گیری با تنهایی می جنگنیدند طبق گزارش سیگنا از هر پنج آمریکایی سه نفر در سال 2019 احساس تنهایی کرده اند. گرچه فاصله اجتماعی و ماسک پوشیدن از مولفه های مهم در مبارزه با COVID-19 است اما تنهایی محصول جانبی این بیماری همه گیر است که نمی توان آن را نادیده گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تاثیر کرونا بر سلامت روان مراجعه شود.

دکتر گاوراس می گوید: “مردم صمیمیمت و راحتی تعاملات اجتماعی را از دست می دهند این امر می تواند برای کسانی که احساس تنهایی یا ناراحتی می کنند بسیار ارزشمند باشد به ویژه در ماه های طولانی زمستان.”

یکی از بهترین راههای مقابله با احساس تنهایی ارتباط با دیگران است پیوستن به رویدادهای مجازی، تماس تصویری با دوستان و گپ زدن از فاصله اجتماعی می تواند نیاز به ارتباط را مهار کند اما یک حباب اجتماعی صمیمیت بیشتری را ایجاد می کند به ویژه برای کسانی که نیاز به ارتباطات اجتماعی واقعی دارند کاری که همه ما در سطح انسانی انجام می دهیم. در این زمینه می توانید به مقاله رفع تنهایی در دوران کرونا مراجعه نمایید.

ضروری بودن ارتباطات برای سلامت روان

ما به عنوان یک انسان تمایل به لمس جسمی داریم ، زیرا این موضوع مستقیماً با سلامت روان ما در ارتباط است. به گفته سام فون ریچه روانشناس PsyD ، PA و نویسنده کتاب Rethink Your Shrink می گوید بهترین جایگزین برای گفتگو درمانی و داروها، ارتباطات فیزیکی است که برای سلامت روان ما حیاتی است.

لمس دیگران می تواند به کاهش احساس استرس، اضطراب، افسردگی و رنج کمک کند در حالی که این فناوری به ما امکان می دهد که با یکدیگر در ارتباط باشیم ولی تکرار صمیمیت جسمی از طریق فناوری و به صورت آنلاین تقریباً غیرممکن است.

قرار گرفتن در همان فضایی که عزیزان می توانند این روزها احساس صمیمیت کنند اما توانایی لمس کردن، بدون ماسک و بدون ترس از ابتلا به COVID-19 نعمتی است که بسیاری از ما آن را از دست می دهیم و این دلیل خوبی دارد. اگر با خیال راحت ایجاد شود یک حباب اجتماعی آن نزدیکی را ارائه می دهد که در آن حباب اجتماعی می توانید یکدیگر را بغل کنید، بخندید و بازی کنید.

به ویژه برای کودکان، لمس فیزیکی برای رشد اساسی است و چیزی است که در کلاس های اجتماعی و جوامع یادگیری آنلاین از دست رفته است.

به همین دلیل است که استفانی سولهایم مدیر عامل شرکت Toledo Web Designers & Digital Marketing حباب اجتماعی خود را آغاز کرد. او و بهترین دوستش هر دو بچه بسیار کوچکی دارند که بعضی از آنها پرخطر محسوب می شوند.

سولهایم می گوید: ما هر دو کوشا بوده ایم که خدمه قرنطینه خود را برای محافظت از کودکان خود کوچک نگه داریم در حالی که هنوز می توانیم از یکدیگر لذت ببریم و به بچه ها اجازه دهیم اوقات بازی با یکدیگر داشته باشند. کودکان این تجربه حسی را دارند که با دیگران ارتباط برقرار می کنند در یک محیط دیگر قرار دارند و فقط برای تعامل اجتماعی و یادگیری فقط با صفحه نمایش تعامل ندارند.

شرایط شما مهم نیست، گذراندن وقت شخصی با افرادی که به آنها اعتماد دارید مزایای بسیاری را به همراه دارد لمس فیزیکی فقط یکی از آنهاست.

چگونه حباب اجتماعی را شروع کنیم

از زمان شروع همه گیری کرونا من شخصاً حباب اجتماعی 9 نفره خودم را حفظ کردم. در این حباب، چهار عضو شصت ساله هستند و یک نفر تازه متولد شده است بنابراین من فعالیت های خارج از خانه خود را به دویدن، پیاده روی در فضای باز، تورهای کوتاه خرید و وعده های غذایی محدود کردم. من برای محافظت و گذران وقت با کسانی که در حباب من هستند به دعوت های عروسی، ناهار خوری حضوری، مسافرت و سایر فعالیت ها “نه” گفته ام.

دکتر فون ریچه می گوید: “تعداد بسیار کمی از افراد هستند که می توانند به زندگی شما اعتماد کنند و بنابراین حباب شما باید محدود به کسانی باشد که شما کاملاً بر روی قضاوت و رفتار آنها حساب کنید.”

در دوران کرونا چگونه می توانیم سلامت روان خودمان را حفظ کنیم

حباب اجتماعی و سلامت روان

هنگام شروع حباب اجتماعی خود در مورد افرادی که اجازه ورود آنها به حباب اجتماعی خود را دارید انتقاد کنید. حفظ یک حباب امن اجتماعی نیاز به اعتماد برنامه ریزی و تصمیم گیری متقابل دارد.

آنچه دکتر فون ریچه توصیه می کند:

  • با توجه به دلایل عملی و روانشناختی با کسانی که می شناسید بیشترین نیاز به تعاملات شخصی را دارند صحبت کنید.
  • از نزدیک به کسانی که به اندازه کافی به قوانین حباب اجتماعی اعتماد دارید ارزیابی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید افرادی که به حباب می پیوندند بسیار قابل اعتماد هستند و سابقه فاصله دقیق اجتماعی و ماسک زدن را دارند.
  • در نظر بگیرید که هر فرد به چه میزان می تواند در معرض قرار گرفتن خود باشد از جمله اینکه در صورت واکسینه شدن چه شغلی دارد و چه فعالیت هایی را “بی خطر” می داند.

در صورت بیمار شدن شخصی که در حباب شماست یک برنامه پاسخ دهید

انجام این گفتگوها آسان نیست زیرا به صداقت و صراحت نیاز دارد اما وقتی با یک بیماری همه گیر جدی روبرو هستید این مکالمات ضروری است. سعی کنید صبور باشید همانطور که با عزیزانتان روبرو می شوید توضیح دهید که چرا می خواهید یک حباب اجتماعی ایجاد کنید و چرا تعیین مرزهای حباب برای آن ضروری است اگر مردم تمایل ندارند این مکالمات را با شما انجام دهند پس ممکن است شما آنها را در حباب خود نخواهید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله حمایت اجتماعی و سلامت روان را مطالعه نمایید.

دکتر فون ریچه می گوید: “حباب اجتماعی یک جلوه جالب عینی از نوع مرزهای سالم است که متخصصان بهداشت روان به مراجعان خود می آموزند که بطور کلی فقط در روابط ایمن با کسانی که در واقع به آنها اعتماد دارند باشند.”

اگر افراد مناسبی را پیدا کرده اید که در همان صفحه با شما قرار بگیرند یک حباب کوچک اجتماعی می تواند مزایای زیادی به شما ارائه دهد اما باید مطمئن شوید که در مورد کارهایی که انجام می دهید، کسانی که می بینید و رفتار شما هوشمندانه عمل می کنید بنابراین شما یا خود را در معرض خطر حباب خود قرار ندهید.

جولیا ویلیامز یک وبلاگ نویس سفر که یک حباب اجتماعی متشکل از شش بزرگسال که همه آنها بدون فرزند هستند و در خانه کار می کنند ساخته شده است می گوید اگر کسی از خدمه قرنطینه ما کسی را از خارج از حباب ببیند ، ممکن است به مدت چند هفته به او اجازه داده نشود وارد حباب شود. برای مطالعه بیشتر به مقاله تاثیر کرونا بر سلامتی زنان مراجعه شود.

سخن پایانی

شما ممکن است گزینه ساختن یک حباب اجتماعی را نداشته باشید شاید شما یک نیروی خط مقدم کرونا باشید با یک بیماری مزمن که شما را در یک گروه پرخطر قرار می دهد مبارزه می کنید یا تنها زندگی می کنید. شما هنوز هم باید راه هایی برای ارتباط با دیگران پیدا کنید هر چقدر هم چالش برانگیز باشد.

دکتر گاوراس می گوید برای محافظت از سلامت روان، شما نیاز به حمایت اجتماعی قوی دارید در اینجا چند ایده وجود دارد که باید در نظر بگیرید اگر قبلاً این کار را نکرده اید:

  • به یک گروه پشتیبانی آنلاین بپیوندید
  • تماس های ویدیویی هفتگی یا ماهانه را با نزدیکان خود انجام دهید
  • یک باشگاه کتاب مجازی راه اندازی کنید یا به یک رویداد مجازی بپیوندید

شما ممکن است از مزیت صمیمیت جسمی و غیر حضوری برخوردار نباشید اما هنوز هم می توانید با دیگران ارتباط داشته باشید که به شما کمک می کند استرس خود را کاهش دهید اگر به اندازه کافی احساس راحتی می کنید دیدارهای دور از دسترس اجتماعی و فضای باز را در نظر بگیرید.

حتی اگر وقت شما محدود باشد باید نیازهای بهداشت روانی خود را تشخیص و اولویت بندی کنید. تمرین هر روز صبح به مدت 5 دقیقه مدیتیشن، شرکت در یک کلاس تمرین مجازی یا بیرون رفتن یک بار در روز عادت های کمی است اما مهم است که می تواند به شما در حفظ روحیه کمک کند.

محو کردن مرزهای بین کار، خواب و غذا خوردن می تواند به طور بالقوه باعث شود که مردم احساسات خود را از یک منطقه در زندگی شما به دیگری مرتبط کنند بنابراین حفظ تغییرات مناظر از جمله تغییر لباس، مراقبت از بهداشت و ظاهر بسیار مهم است.