تاثیر فرزندآوری بر زندگی زناشویی و اهمیت آن

تاثیر فرزندآوری بر زندگی زناشویی و اهمیت آن

داشتن فرزند چه تاثیری بر زندگی زناشویی دارد؟ همواره فرزندآوری روشی برای ادامه نسل است و برخی از افراد به دلیل ترس هایی که دارند اقدام به فرزندآوری نمی کنند که این مسئله می تواند منجر به چالش هایی برای زندگی افراد شود. در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر فرزندآوری بر زندگی زناشویی و اهمیت آن را در مورد مطالعه بررسی قرار دهیم و مشاهده کنیم که تولد یک کودک چه تاثیری بر زندگی زوجین می گذارد و در مقابل اگر زن و شوهری از فرزندآوری امتناع کنند چه مشکلاتی را خواهند داشت.

تاثیر فرزندآوری بر زندگی زناشویی و اهمیت آن

افراد به دلایل مختلفی از فرزند دار شدن امتناع می کنند و تمایلی ندارند که فرزندی داشته باشند و این موضوع می تواند خواسته و یا ناخواسته باشد.

نداشتن فرزند چه تاثیری بر زندگی دارد؟

همانطور که میدانید فرزند بهترین و شیرین ترین میوه زندگی است و زوجینی که اقدام به فرزندآوری نمی کنند از داشتن چنین نعمت با ارزشی بی بهره خواهند بود. اما موضوع صرفا به همین سادگی ها نیست و باید بدانید که تولد یک فرزند نیاز به پذیرش مسئولیت و تعهداتی است که پدر و مادر باید آن ها را بر عهده بگیرند.

حال در ادامه تصمیم داریم تا باورها و افکاری که موجب می شود تا زن و شوهرها اقدام به فرزندآوری نکنند را تک به تک مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که صرفا به چه دلیل بچه گانه ای اقدام به انجام چنین کاری نمی کنند.

تهیه آسان و راحت مسکن

شاید شما هم این جمله را بسیار شنیده باشید که برخی از صاحب خانه ها مدام می گویند که خانه ام را به خانواده ای که فرزند دارد اجاره نمی دهم؟ این جمله واقعا تاثیرات منفی و بسیاری بدی بر روند فرزندآوری در جامعه دارد که حتما باید در این خصوص اقداماتی انجام شود.

داشتن بچه چه تاثیری بر زندگی دارد؟

چرا که اگر افراد صاحب فرزند نتوانند به راحتی خانه پیدا کنند به مرور زمان سایر خانواده ها از ترس آنکه خانه پیدا کردن برایشان سخت خواهد بود بچه دارد نمی شوند.

چنین صاحبخانه هایی که بسیار خودخواه هستند دارای نگرشی ناپسند در رابطه با فرزندآوری هستند نه آن که خودشان هیچ بچه ای ندارند، حتی بسیار دیده شده که تعداد فرزند صاحب خانه ها آنقدر زیاد است که نمی تواند تعداد آن ها را شمرد ولی صرفا این محدودیت را برای مستاجر در نظر می گیرند و بر این باورند که یک مستاجر برای خانه خودمان بگیریم که یا فرزندی نداشته باشد و یا اگر هم کودکی داشته باشند یکی باشد و او هم کوچک باشد تا زیاد سر و صدا نکند و به خانه ما آسیبی وارد نکند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل فرزندپروری


در این جا متوجه شدید که به دلیل کوته فکری عده ای اشخاص نابخرد چه مشکلاتی می تواند گریبانگیر جامعه شود. به یاد داشته باشید که اگر بچه کمی سرو صدا کند و یا حتی دیوارها را کمی خراب کند با کمی گچ و نقاشی می توانیم مشکل را حل کنیم و دیوارها را مجدد درست کنیم ولی اگر جامعه دچار کمبود جمعیت شود چه آسیب هایی در انتظارش خواهد بود که هرگز نمی توان آن را جبران کرد.

داشتن استراحت و تفریح

برخی از زوجین بر این باورند که اگر بچه ای نداشته باشیم راحت می توانیم مهمانی برویم و مشکل نگهداری فرزند را نخواهیم داشت. در حالی که اصلا چنین مشکلی چالش برانگیز نیست و بچه شما در مهمانی هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی کند.

چنین اشخاصی تمایل دارند تا مجدد با دوستان دوران مجردی شان وقت بگذرانند و به همان خوشگذرانی های گذشته بپردازند. بنابراین فکر می کنند که بچه ممکن است اوقات خوش را از آن ها بگیرد و به همین دلیل به سمت فرزندآوری نمی روند و اگر هم بخواهند کودکی به دنیا بیاورند آنقدر دیر اقدام می کنند که چندین سال از ازدواجشان می گذرد.

بنابراین همانطور که در این مورد مشاهده میکنیم چنین اشخاصی دارای نوعی خودخواهی هستند و بر این باورند که زندگی خودمان است و دوست داریم هر طور که دلمان می خواهد زندگی کنیم و در هر سنی می توانیم بچه دار شویم.

البته که زندگی خودشان است ولی نگرش اشتباهی که وجود دارد این است که آن ها بچه را یک مانع برای زندگی خودشان می دانند، در حالی که چنین نیست و باید جوهره پدر و مادری را در خودشان افزایش دهند تا بتوانند به راحتی فرزندشان را بزرگ کنند و سپس مشاهده خواهند کرد که فرزندآوری هیچ مشکلی ندارد و به راحتی می توانید او را بزرگ کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش رابطه کودک و مادر


البته باید اشاره شود که فرزندآوری نیاز به برنامه ریزی داشته و زوجین باید در این خصوص برنامه ریزی نمایند. یعنی منظور ما در این مقاله به هیچ وجه بچه دار شدن بدون برنامه نیست و حتما باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهید. مسئله اصلی آن است که نباید به این موضوع به عنوان یک مشکل نگاه کنید. چرا که اگر زن و شوهرها به مقوله فرزندآوری به عنوان یک مشکل نگاه کنند هرگز به سمت آن نمی روند و این مشکل بزرگ است.

برخی از زوجین بر این باورند که اگر بچه داشته باشند باید برای نگهداری او وقت بگذارند و شب ها نیز نیاز به بیداری است تا اگر بچه نیازی داشت برایش برآورده کنند و این موضوع برایشان بسیار سخت است و نمی خواهند چنین کاری را انجام دهند.

همانطور که در این بخش خواندید مشاهده کردید که برخی از زوجین برایشان سخت است که شب برای فرزندشان بیدار بمانند و قطعا نیاز است تا افراد در این خصوص آموزش های لازم را ببینند و بدانند که داشتن فرزند مستلزم چنین کارهایی هم است و گمان نکند که داشتن فرزند فقط برایشان محدودیت ایجاد می کند و هیچ جنبه مثبت دیگری ندارد.

البته به یاد داشته باشید که وقتی نگرش افراد به این شکل باشد می تواند برایشان مشکلات دیگری نیز ایجاد کند. چرا که وقتی افراد چنین شخصیتی داشته باشند و بیدار ماندن در شب برای فرزندشان برایشان به عنوان یک چالش بزرگ باشد قطعا نمی توانند از پس سایر مسائلی که وجود دارد به برآیند و این تفکر موجب می شود تا افراد دیرتر به فکر تولد فرزند گرایش پیدا کنند.

مشکلات اقتصادی

یکی دیگر از دلایلی که می تواند موجب شود تا زوجین تمایل کمتری به داشتن بچه داشته باشند فشارها و مشکلات اقتصادی است. یعنی زمانی که هزینه ها آنقدر بالاست که افراد فقط می توانند هزینه های خودشان را تامین کنند به شدت هراس دارند که اگر بچه ای داشته باشند با چنین درآمدی نمی توانند از پس مخارج بر بیایند. همین مورد موجب می شود تا افراد یا هیچ فرزندی نداشته باشند و یا فقط به یک فرزند اکتفا کنند.

بنابراین مشکلات و فشارهای اقتصادی موجب می شود تا زوجین مدام اضطراب ایجاد مشکلات را داشته باشند که نکند بچه دار شویم و نتوانیم خرج او را بدهیم و اگر خدای نکرده او بیمار شود چگونه از پس هزینه هایش برآییم.

نداشتن نگرانی

برخی از افراد همواره بر این باورند که فرزندان فقط می توانند برای ما مشکل ایجاد کنند. به این شکل که آن ها لباس میخواهند، غذا می خواهند، باید برایشان وقت بگذاریم و همچنین به فکر آینده آن ها نیز باشیم که این مسائل برایشان بسیار سخت است و گمان می کنند که بهتر است تا به سمت داشتن فرزند نروند و در حاشیه امن ذهنی خودشان زندگی کنند و برای خودشان دردسر درست نکنند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه فرزندپروری با رویکرد شفقت


البته که داشتن فرزند مستلزم چنین کارهایی هم هست و اگر زن و شوهری چنین افکاری را دارند به این معناست که یا واقعا هنوز آنقدر رشد نکرده اند که بتوانند نیازهای فرزند متولد شده را برآورده کنند و یا به دنبال بهانه می گردند تا برای خودشان مسئولیت به بار نیاورند.

به همین دلیل اگر زوجین هنوز از رشد عقلی برخوردار نیست توانایی نگهداری بچه را نخواهند داشت و اگر هم بچه دار شوند برای خودشان مشکل درست می کنند و موجب می شوند تا به سلامت روان کودک هم آسیب وارد شود.

به یاد داشته باشید که بسیاری از این مواردی که در این مقاله مطرح می شود صرفا ترس های توهمی است که باعث می شود تا افراد به سمت فرزندآوری نروند.

داشتن آزادی بیشتر

با توجه به تغییر در سبک زندگی امروزه مانند گذشته نیست که مرد کار کند و زن در خانه بتواند فرزندان را تربیت کند. رویه زندگی ها بسیار تغییر کرده و انسان ها به گونه ای زندگی می کنند که حتی برای خودشان هم وقت ندارند و اگر بچه داشته باشند به شدت دچار مشکل می شوند و این موضوع باعث می شود تا زندگی شان تحت الشعاع قرار بگیرد.

تاثیر فرزندآوری بر زندگی زن و شوهرها

به همین دلیل اگر فرزندی داشته باشند و خودشان نتوانند از او نگهداری کنند باید پرستاری را استخدام کنند که این موضوع نیز برایشان هزینه های زیادی را به همراه دارد. از این رو تمام این مسائل را کنار می گذارند و با خود می گویند که خودمان کار کنیم و گرفتار چنین مشکلاتی در زندگی نشویم.

داشتن فراغت بیشتر

زمانی که زنی بچه دار شود باید برای کودکش وقت بگذارد و نمی تواند مانند زمان مجردی به کارهای مورد علاقه اش بپردازد. البته این موضوع به این شکل نیست که تمام وقتش در اختیار کودک قرار می گیرد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تربیت کودک ۲ تا ۱۲ سالگی


باید به یاد داشته باشید که با برنامه ریزی می توانید هر کاری را به راحتی انجام دهید. ممکن است برای مدتی وقت بیشتری برای کودکتان بگذارید ولی از زمانی به بعد دیگر نیاز نیست تا همواره خودتان را درگیر کنید و با خیال راحت می توانید به کارهای مورد علاقه تان هم برسید.بنابراین برخی از افراد تمایلی به بچه دار شدن ندارند و دوست ندارند تمام وقتشان را برای فرزندشان بگذارند.

فرار از مشکلات بارداری

برخی از زنان بر این باورند که بارداری موجب می شود تا اندامشان دچار تغییر شود و این موضوع برایشان بسیار ترسناک است. یعنی گمان می کنند که اگر فرزندی به دنیا بیاورند بارداری و زایمان منجر به آسیب به آن ها می شود و در نتیجه اعتماد به نفسشان را از دست می دهند. از طرف دیگر چون می ترسند که بعد از تولد کودک دچار افسردگی پس از زایمان شوند تمایلی به چنین کاری ندارند.

داشتن فرزند چه اثرات مثبتی بر خانواده دارد؟

تا به این جا تمامی باورها و افکاری که موجب می شود تا افراد تمایلی به داشتن فرزند نداشته باشند را مورد بررسی قرار دادیم. حال در ادامه تصمیم داریم تا با اثرات مثبتی که فرزندآوری بر خانواده می گذارد آشنا شویم، پس با برنا اندیشان همراه باشید.

ایجاد انگیزه بالا در زندگی

یکی از تاثیراتی که داشتن فرزند برای والدین ایجاد می کند افزایش روحیه و انگیزه در زندگی است. زمانی که زن و شوهری فرزند دار می شوند بیشتر تلاش می کنند تا درآمد بالاتری داشته باشند و بتوانند خانه ای بهتر و بزرگتر تهیه کنند و از این رو از رفاه و حال بهتری برخوردار می شوند. از طرف دیگر زمانی که شما دارای فرزند باشید وقتی که صبح از خواب بیدار می شوید بیشتر انرژی دارید و برای تمام کارهایتان برنامه ریزی می کنید تا بتوانید از فرصت ها به خوبی استفاده کنید.

خانواده ای که دارای فرزند هستند به این معناست که پدر و مادر بیشتر مسئولیت پذیر می شوند و بهتر می توانند برای تمامی کارهایشان برنامه ریزی کنند. بنابراین اگر خانواده ای بچه نداشته باشد از چنین نعمتی برخوردار نخواهد بود و در بسیاری از موارد دچار سستی و اهمال کاری می شوند.

وجود شادی و نشاط در خانه

زمانی که خانه ای دارد بچه است همواره صدای خنده و شادی از آن خانه بیرون می آید و فضای خانه از سکوت و یکنواختی خارج می شود. شما می توانید از طریق بازی با فرزند خود و درست کردن اتاق بازی و خرید اسباب بازی و درست کردن غذایی که کودکان آن را دوست دارد روحی تازه به محیط خانه خود ببخشید و عشق و نشاط همواره در زندگی شما موج بزند.


پیشنهاد ویژه : مجموعه کارگاه های تربیت کودک و نوجوان


بنابراین به یاد داشته باشید که وقتی پدر و مادر برای خشنودی فرزندشان کاری می کنند بسیار احساس لذت می کنند و اگر شما دارای فرزند نباشید هرگز چنین لذتی را حس نخواهید کرد و می توان گفت که تقریبا خانواده ای بدون فرزند نمی تواند خیلی شاد باشد.

به دست آوردن مهارت و تجربه پدر و مادری

هر انسانی به طور طبیعی تمایل دارد تا بچه دار شود و موجودی جدید را به وجود آورد. از این رو وقتی فردی تمایلی به داشتن فرزند ندارد نعمت بزرگ پدر و مادر شدن را از دست می دهد.

داشتن انگیزه برای یادگیری در زندگی

زمانی که شما بچه ای را به دنیا می آورید همواره برای آن که بدانید برای تربیت او چه کارهایی باید انجام دهید به دنبال یادگیری و مطالعه هستید و همین موضوع به شما کمک می کند تا دانش خودتان را روز به روز افزایش دهید و به عبارتی همواره به دنبال تجربه و یاد گرفتن مهارتی جدید هستید.

شناخت کامل عوامل امتناع از فرزندآوری

به عنوان مثال در کلاس ها و کارگاه های آموزشی شرکت می کنید و کتاب های بسیاری در زمینه تربیت کودک مطالعه می کنید و بسیاری کارهای دیگر منجر به ایجاد حس خوب در شما می شود. به همین دلیل زوجینی که دارای فرزند نیستند هرگز چنین تجربه ای را به دست نمی آورند و دقیقا نمی دانند که پدر و یا مادر بودن چه لذتی دارد.

یکی از نکاتی که باید در این خصوص به آن توجه کنید آن است که فرزند شما به شما درس هایی را می آموزد که شما در هیچ دانشگاهی نمی توانید چنین مهارتی را فرا بگیرید.

به دست آوردن حس ارزشمند بودن

این حس را تنها افرادی می توانند درک کنند که پدر و یا مادر باشند و با توضیح نمی توانیم این احساس ارزشمند را به شما منتقل کنیم. زمانی که پدری برای فرزندش یک اسباب بازی میخرد و یا مادری که برای کودکش غذای مورد علاقه اش را تهیه می کند می تواند با دیدن لبخند فرزندش آنچنان احساس رضایت بکند که تا به حال مانند آن را حس نکرده باشد. به همین دلیل افرادی که تمایلی به داشتن فرزند ندارند هرگز این احساس ارزشمند و والا را درک نخواهند کرد.

داشتن امید به آینده

همانطور که بیان کردیم زمانی که شما بچه ای به دنیا می آورید موجب می شود تا به دنبال تلاش و تکاپو باشید و سعی نمایید تا زندگی بهتری را برای فرزندتان فراهم نمایید. این روند موجب می شود تا شما رو به جلو حرکت کنید و همواره به سمت پیشرفت گرایش پیدا کنید و در نتیجه امید به زندگی در شما افزایش پیدا می کند. در مقابل زوجینی که فرزندی ندارند نمی توانند از چنین نعمتی برخوردار شوند و چون مدام ترس از دست دادن دارند از داشتن امید به زندگی و آینده محروم خواهند شد.

بقای نسل انسان

زمانی شما می توانید از خودتان اثری بر جای بگذارید و نسل خودتان را حفظ کنید که اقدام به فرزندآوری نمایید. به همین دلیل زمانی که شما بچه دار می شوید او می تواند ادامه دهنده راه شما باشد و نام و نسل شما را ادامه دهد. همانطور که ما نیز ادامه دهنده راه گذشتگان خودمان هستیم و آنقدر زندگی برایشان ارزشمند بوده که به فرزندآوری علاقه داشته اند و این فرایند موجب شده تا الان ما در این دنیا زندگی کنیم و بتوانیم از نعمت های آن استفاده نماییم. بنابراین اگر خانواده ای تمایلی به داشتن فرزند نداشته باشند نمی توانند نسل خودش را حفظ کند.

به دست آوردن مزایای بارداری

یکی از نکاتی که در این خصوص وجود دارد این است که زنانی که باردار نشده اند خیلی بیشتر در معرض بیماری ام اس قرار دارند. به طوری که زنان دارای بیماری MS زمانی که زایمان کرده اند بیماری آنها بهبود یافته است. از طرف دیگر بارداری باعث می شود تا انواع سرطان ها در شما کاهش یابد. بنابراین زنانی که دوران بارداری را تجربه نمی کنند و تمایلی به داشتن فرزند نمی کنند باید بدانند که در معرض بیماری هایی مانند ام اس، سرطان پستان و سرطان رحم قرار دارند.

همچنین باید اشاره شود که در دوران بارداری خطر ابتلا به فیبروم رحمی کاهش می یابد و اگر هم فردی دچار این موضوع باشد در زمان بارداری مشاهده می کند که آن بیماری متوقف شده است.

تاثیرات مثبت داشتن بچه در زندگی

نکته حائز اهمیت این است که زنان در دوران شیردهی از بیماری دیابت در امان هستند و همچنین خطر ابتلا به بسیاری از دیگر بیماری ها در این دوران کاهش می یابد و اگر فردی نخواهد بچه دار شود باید بداند که در معرض چنین بیماری هایی خواهد بود.

تغییر سالم سبک زندگی

زمانی که افراد تصمیم به بچه دار شدن می کنند در تلاش هستند تا سلامتی خودشان را با انجام کارهای سالم افزایش دهند. به عنوان مثال به تغذیه خودشان اهمیت می دهند و ورزش می کنند و اگر فردی سیگار میکشد تلاش می کند تا آن را ترک کند. بنابراین دوران بارداری باعث می شود تا زنان به تغذیه و سلامتی خودشان اهمیت دهند و به همین دلیل زنانی که چنین تجربه ای را ندارند نمی توانند سبک زندگی شان را متناسب با بارداری شان تنظیم کنند.

آشنایی با دلایل عدم تمایل افراد به داشتن فرزند

تا به اینجا با تمام افکاری که موجب می شود تا افراد به سمت فرزندآوری گرایش نداشته باشند آشنا شدیم و در ادامه مقاله خواندیم که داشتن فرزند چه تاثیرات مثبتی بر زندگی شما خواهد داشت. حال تصمیم داریم تا با برخی از دلایلی که موجب می شود تا افراد گرایشی به فرزندآوری نداشته باشند آشنا شویم.

تمایل به ادامه تحصیل

برخی از افراد چون به دنبال ادامه تحصیل هستند، گمان می کنند که داشتن فرزند مانع بزرگی برایشان خواهد بود. به همین دلیل یا ازدواج نمی کنند و یا اگر ازدواج کرده باشند تمایلی به داشتن فرزند ندارند. از طرف دیگر به دلیل وجود مشکلاتی که در جامعه وجود دارد افراد دچار هراس بیش از حد می شوند و در نتیجه فکر می کنند اگر بچه داشته باشند نمی توانند به راحتی درس بخوانند.

علاقه به پیشرفت شغلی

برای بسیاری از افراد شغلشان از همه چیز مهم تر است و به خود می گویند تا به اینجا که من خوب پیشرفت کرده ام اگر بچه دار شوم قطعا با مشکلات بیشتری روبرو خواهم شد و در نتیجه نمی توانم به پیشرفت شغلی دست یابم. به همین دلیل تمایلی به داشتن فرزند ندارند. چنین افرادی فقط به دنبال سود و سرمایه هستند و نوع نگاه آنها موجب می شود تا سبک زندگی آن ها به همین منوال ادامه یابد.

فرار از مسئولیت در زندگی

برخی از افراد چون از پذیرش مسئولیت هراس دارند هرگز به سمت فرزندآوری نمی روند و به گونه ای از زیر بار مسئولیت فرار می کنند. چنین اشخاصی خودشان به شکلی تربیت شده اند که مسئولیت پذیری را فرا نگرفته اند و مدام از آن فرار می کنند. به همین دلیل حتی اگر هم ازدواج کنند به فکر داشتن فرزند نیستند چرا که نمی توانند مسئولیت آن را قبول کنند.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سیستم دفاعی انسان بسیار پیچیده است. به عنوان مثال ممکن است افرادی را مشاهده کرده باشید که مدام بچه های دیگران را در آغوش می گیرد و حتی زمان زیادی را با آنها می گذرانند ولی خودشان تمایلی به بچه دار شدن ندارند.

این نوع عمل یک نوع مکانیزم دفاعی است که انسان ها از آن استفاده می کنند تا نشان دهند ما بچه ها را خیلی دوست داریم و می توانیم از پس مسئولیت هایش برآییم. در حالی که به این شکل نیست و گرایش به چنین کاری کاملا نشان دهنده فرار از مسئولیت است و چون آن کودک فرزند شخص دیگری است آن ها چنین رفتاری را از خودشان نشان می دهند. چرا که مسئولیتش با فرد دیگری است و آن ها فقط با آن ها وقت می گذرانند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که این موارد برای افرادی است که توانایی فرزندآوری را دارند ولی اقدامی برای داشتن بچه انجام نمی دهند و زوجینی که نابارور هستند موضوعشان به کلی فرق دارد. چرا که آن ها تمایل دارند بچه داشته باشند ولی چون مشکل دارند نمی توانند اقدام به داشتن بچه کنند و در چنین موقعیت هایی اگر این افراد شرایطش را داشته باشند می توانند کودکی را به فرزندخواندگی قبول کنند.

دسته‌بندی‌ها