ایجاد نظم و آرامش در کودکان با استفاده از اصول تربیتی علمی

ایجاد نظم و آرامش در کودکان با استفاده از اصول تربیتی علمی

در کودکی همواره به ما آموخته اند که آرامش یک ویژگی مثبت است و بچه هایی که دارای نظم هستند و همیشه ساکت هستند دارای امتیازهای ویژه اس هستند. البته منظورمان ساکت بودن و بی اثر بودن نیست بلکه هدف تربیت بچه ی است که سالم باشد و نه صرفاً ساکت. از این رو بر آن شدیم تا در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان مقاله ای با عنوان ایجاد نظم و آرامش در کودکان با استفاده از اصول تربیتی علمی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند هستید تا سطح اطلاعات خود را در حوزه فرزندپروری افزایش دهید تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

ایجاد نظم و آرامش در کودکان با استفاده از اصول تربیتی علمی

با استفاده از اصول تربیتی علمی می توانیم ایجاد نظم و آرامش در کودکان را نهادینه کرده و در بزرگسالی داری شخصیتی همدل و مهربان باشند و از این طریق به دیگران هم کمک کنند.

تربیت بچه های بزرگ: دلبستگی و همدلی

همه ما می خواهیم کودکانی تربیت کنیم که در بزرگسالی خود نظم و شاد باشند. تنها سوال این است که چگونه بهترین کار را انجام دهیم؟ خوشبختانه ما بسیاری از پاسخ ها را می دانیم. مطالعات تحقیقاتی دهه هاست که کودکان را از کودکی تا بزرگسالی دنبال می کند بنابراین ما در واقع می دانیم که چه نکاتی برای تربیت بچه های بزرگ مفید است. در اینجا پنج مورد از مهمترین مواردی که می دانیم را برایتان آورده ایم. برای مطالعه بیشتر به پکیج آموزش روانشناسی کودکان مراجعه فرمایید.

1. کودکان عشق و علاقه را از دلبستگی ایمن حداقل با یک بزرگسال دوست داشتنی یاد می گیرند

والدین در سال اول با گوش دادن به کودک بی نظیر خود و پاسخگویی به نیازهای او این دلبستگی ایمن را تسهیل می کنند. آنها با پذیرفتن طیف کاملی از فرزندشان از جمله تمام آن بی نیازی و عصبانیت ها در سالهای کودک نوپا و در تمام دوران کودکی و نوجوانی به پیوستگی ایمن ادامه می دهند. والدینی که قادر به تحمل نیاز کودک خود نیستند یا کنترل گر هستند (به جای اینکه کودک را همانطور که هست قبول کنند) سرزده هستند (به جای اینکه علائم کودک را در نظر بگیرند) یا در غیر این صورت به جای پاسخگویی به نیازهای فرزندشان بر اساس نیازهای خود واکنش نشان می دهند کمتر می توانند کودکی با دلبستگی ایمن تربیت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله همدلی با کودک مراجعه فرمایید.

این رابطه نزدیک همان چیزی است که انگیزه بچه ها برای همکاری و پذیرش قوانین و الگوی والدین می باشد. بدون این پیوند به محض شروع تعامل کودکان با همسالان والدین تأثیر خود را از دست می دهند زیرا بچه ها به دنبال تأمین آن نیازهای بی پاسخ از طریق همسالان خود هستند.

آیا برای تربیت فرزند دلبسته ایمن باید “والد دلبستگی” داشته باشید؟ خیر. برآوردها نشان می دهد قبل از اینکه والدین در ایالات متحده از آنچه ما به عنوان روش های دلبستگی تصور می کنیم (لباس پوشیدن کودک، خوابیدن در کنار هم و پرستاری) حدود 60٪ از کودکان نوپا هنوز دارای دلبستگی ایمن بودند. این پاسخ عاطفی والدین است که امنیت دلبستگی را تعیین می کند البته بسیاری از والدین می گویند که شیوه های دلبستگی پاسخگویی آنها را افزایش می دهد تحقیقات حداقل برای لباس پوشیدن کودک شروع به تأیید می کند. همچنین پیشنهاد می شود مقاله نظم دهی به رفتار کودک را مطالعه فرمایید.

اصول و تکنیک های آموزش نظم به کودکان

ایجاد نظم و آرامش در کودکان

2. کودکان نظم را از حدود با همدلی فرا می گیرند

کودکانی که بدون محدودیت بزرگ می شوند فرصت های زیادی برای تمرین نظم و انضباط ندارند بنابراین لزوماً نمی توانند مراقب دیگران باشند یا خود را از طریق کارهای ناخوشایند اداره کنند به همین دلیل فرزندپروری مجاز می تواند بچه های بی انضباط را تربیت کند.

و این یک چیز بزرگ است اگر محدودیت ها به گونه ای اعمال شود که مقاومت را تحریک کند کودک هنوز نظم و انضباط را نمی آموزد زیرا در محدودیت را قبول نمی کند. بنابراین وقتی محدودیتی سخت یا ناعادلانه تلقی می شود بچه ها در واقع خود انضباطی را نمی آموزند به همین دلیل است که والدین اقتدارگرا کودکانی را پرورش می دهند که در نهایت نمی توانند بدون انضباط خارجی خود را اداره کنند (و بیشتر در معرض فشار همسالان هستند). همه مجازات ها انضباط شخصی را تضعیف می کنند. (آیا شما واقعاً فکر می کردید که او روی گام شیطان نشسته و مسئولیت پذیرفته و فکر می کند که چگونه یک کودک بهتر باشد؟ او در حال بررسی این بود که چرا رفتارش را توجیه کرده و قصد انتقام دارد، مانند هر انسان عادی!) برای کسب اطلاعات بیشتر به کارگاه آموزش مهارت های زندگی کودکان مراجعه فرمایید.

بچه ها ممکن است این حد را دوست نداشته باشند اما در مقاومت گیر نمی کنند. آنها احساس درک، حمایت و ارتباط دارند. این ارتباط آنها را مایل به زندگی با این حد می کند به خصوص اگر والدین نیز ناراحتی خود را از این حد بپذیرند. او هر بار که خودش را از ادامه خواسته خود منصرف می کند انضباط شخصی بیشتری ایجاد می کند زیرا چیزی وجود دارد که او حتی بیشتر می خواهد یعنی رابطه خوب با شما.

علاوه بر این او یاد می گیرد که همیشه نمی تواند راه خود را پیش ببرد اما چیز بهتری به دست می آورد کسی که او را دقیقاً مثل خودش دوست دارد این توجه مثبت بی قید و شرط به هسته عزت نفس مثبت و شادی درونی پایدار تبدیل می شود.

3. کودکان با آرام شدن توسط والدین آرامش خود را یاد می گیرند

دلیل این امر آنست که مسیرهای عصبی آزاد کننده مواد شیمیایی هنگام تسکین کودک توسط والدین تشکیل می شود. تنها گذاشتن بچه ها با احساسات بزرگ آنها به آنها یاد نمی دهد که خودشان را تسکین دهند. حفظ آرامش را در طول زندگی برای آنها دشوارتر می کند. کودکانی که خشم و اضطراب چشمگیری دارند به صورت آرامش والدین (و همچنین فرصت های بی خطر برای نشان دادن احساسات خود) به حمایت بیشتری نیاز دارند. مهارت تسکین نفس برای کودکان برای یادگیری مدیریت اضطراب، عواطف و رفتار خود ضروری است.

دسته‌بندی‌ها