درمان اعتیاد به پورنوگرافی در شوهران

درمان اعتیاد به پورنوگرافی در شوهران

اگر همسر شما اعتیاد به پورنوگرافی داشته باشد برای شما بسیار چالش برانگیز خواهد بود و بر تمامی جنبه های زندگی شما تاثیر می گذارد. این موضوع در مردان بیشتر است و همواره زنانی هستند که شوهرانشان به فیلم های پورن اعتیاد دارند و زندگی آن ها را با مشکل روبرو کرده است.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان اعتیاد به پورنوگرافی در شوهران و چالش های زندگی را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید با استفاده از راهکارهای گفته شده در این مقاله به همسرتان کمک کنید که اعتیاد به پورن را ترک کند.

درمان اعتیاد به پورنوگرافی در شوهران

شوهرانی که اعتیاد به پورنوگرافی دارند نیازمند کمک هایی هستند که لازم است با انجام اصولی به درمان آنها کمک کنیم تا بتوانند سلامت روان شان را به دست آورند.

اعتیاد به پورنوگرافی

همانطور که میدانید اعتیاد از هر نوع که باشد بر زندگی انسان ها تاثیر می گذارد و اعتیاد به پورنوگرافی هم از این امر مستثنی نیست. چرا که این کار بر سایر کارهای زندگی فرد اولویت پیدا می کند و در نتیجه موجب می شود تا زندگی زوجین تحت الشعاع قرار بگیرد.

زمانی که زنی متوجه می شود همسرش به دیدن فیلم های پورن اعتیاد دارد دچار افکار منفی می شود و به این باور می رسد که شاید مشکل از او است که شوهرش به سمت چنین فیلم هایی گرایش پیدا کرده است و در نتیجه با مشکل عزت نفس روبرو می شود.

آشنایی با روش های درمان اعتیاد به پورنوگرافی

اگر شما هم با همسری زندگی می کنید که اعتیاد به پورنوگرافی دارد ممکن است دچار استرس و ناراحتی شوید و نگران ساختار زندگی تان شوید ولی باید به شما بگوییم که خیلی راحت می توان این مشکل را تحت درمان قرار داد و به شوهرتان کمک کنید تا از شر چنین فیلم هایی خلاص شود.

اعتیاد به پورنوگرافی به چه معناست؟

همواره لازم است تا تعریفی دقیقی از مشکل داشته باشیم تا بتوانیم به اثرات و نکات مربوط به آن بپردازیم. زمانی که می گوییم فردی به دیدن فیلم های پورن معتاد است به این معناست که فرد به حدی به پورنوگرافی گرایش دارد که دیدن آن را بر سایر کارها و روابطش ترجیح می دهد و این اعتیاد به حدی است که می تواند در شدت های متفاوتی نمود یابد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل سکس تراپی


به عنوان مثال روابطش با همسرش دچار مشکل می شود و حتی در محیط کار نیز مشکل پیدا می کند و نمی تواند روابط سالمی با دوستان و همکارانش داشته باشد. همانطور که میدانید اعتیاد دارای طیف های متفاوت است و یکی از معیارهای اصلی برای شوهران معتاد به پورنوگرافی این است که نمی توانند در برابر ندیدن چنین فیلم هایی مقاومت کنند و ترک آن برای آن ها بسیار سخت است.

به طور رسمی در کتاب DSM 5 که توسط American Psychological Association نوشته شده است چیزی در مورد اعتیاد به پورن نیامده است ولی با توجه به الگوهای رفتاری اعتیاد به پورنوگرافی می توانیم بگوییم که به دلیل عواقب ناگوار این مسئله همواره به عنوان یک مشکل و بیماری از آن یاد می شود و فردی که چنین اعتیادی را دارد هم خودش و هم دیگران را دچار مشکل می کند.

شوهرانی که به پورنوگرافی معتاد هستند چه نشانه هایی دارند؟

مسیر عصبی پورنوگرافی خیلی شبیه به اعتیاد به مواد مخدر است. به احتمال زیاد افرادی که به پورنوگرافی معتاد هستند رفتارهایی از خودشان نشان می دهند که مشابه تحمل در سایر انواع اعتیاد است.پیشنهاد می شود تا مقاله درمان پورنوگرافی را مطالعه نمایید.

یعنی زمانی که فرد برای مدتی فیلم های پورن را تماشا نمی کند به شدت دچار مشکل می شود و با دیدن مجدد آن صحنه ها به هیجان دلخواهشان می رسند. زمانی که این روند ادامه یابد می تواند فرد را نسبت به رفتارهای جنسی ضد اجتماعی، تجاوز جنسی، تجاوز فیزیکی، تعرض به بدن دیگران، بی بند و باری و عادی سازی خشونت نسبت به زنان عادت دهد و چنین رفتارهایی برایش هیچ مشکلی نداشته باشد.

زیرا که وقتی انسان دچار اعتیاد در هر زمینه ای می شود خواه ناخواه سایر بخش های زندگی اش هم تحت تاثیر قرار می گیرد. حال در ادامه نشانه های اعتیاد به پورنوگرافی در شوهران را برایتان تشریح می کنیم.

نشانه های مستقیم اعتیاد به پورنوگرافی

  • مدت زمان زیادی را صرف دیدن فیلم های پورن می کند.
  • فرد به شدت خودارضایی می کند.
  • به دلیل تماشای بیش از حد پورنوگرافی از انجام سایر فعالیت ها غافل می شود.
  • در اتاق خواب فرد دچار مشکلات برانگیختگی است.
  • بین زوجین مشکلات عاطفی و جسمی ایجاد می شود.
  • آشنایی با نشانه های ترک پورنوگرافی
  • با آنکه دیدن فیلم های پورن بسیار مشکل آفرین است ولی فرد توانایی ترک آن را ندارد.
  • آنقدر فرد به دیدن پورن گرایش دارد که در هر محیطی شروع به تماشا می کند.
  • نسبت به این که به چنین فیلم هایی عادت کرده است دچار احساس گناه و پشیمانی می شود.
  • مدام افکار وسواس گونه به سراغ او می آید و فرد توانایی مقابله با آن ها را ندارد.
  • زمانی که از او بخواهید دیدن فیلم های پورن را ترک کند او عصبانی می شود.
  • زمانی که فرد پورنوگرافی را کنار میگذارد دچار استرس می شود، به همین دلیل هرگز آن را ترک نمی کند.

چرا برخی از شوهرها به پورنوگرافی معتاد می شوند؟

در مورد اینکه چرا افراد به پورنوگرافی اعتیاد پیدا می کنند تحقیقات زیادی انجام نشده است. ولی با توجه به مراجعاتی که در این زمینه صورت گرفته است متوجه شده ایم که اعتیاد به پورنوگرافی مکانیزمی مشابه سایر اعتیادها دارد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش درمان انحرافات جنسی


همچنین در پورنوگرافی علاوه بر نشانه های جسمی ما شاهد نشانه های روانی نیز هستیم که موجب می شود تا افراد به دیدن چنین فیلم هایی گرایش پیدا کنند و در نتیجه در چرخه تکراری اعتیاد به آن گرفتار شوند.

همچنین در نتیجه مصاحبه های انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که افراد برای کاهش استرس، مقابله با خستگی و کسالت، از بین بردن اضطراب، کسب لذت، مقابله با احساسات به سمت پورنوگرافی کشیده می شوند و به دلیل ماهیتی که چنین فیلم هایی دارند در دام اعتیاد آن گرفتار می شوند.

اعتیاد به پورنوگرافی چه تاثیری بر خانواده دارد؟

ما در یک مقاله دیگر به صورت کامل در رابطه با مشکل پورنوگرافی صحبت کرده ایم و تمامی جنبه های آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

همانطور که میدانید اعتیاد به پورنوگرافی تاثیر بسزایی بر خانواده و ازدواج دارد چرا که وقتی فردی به دیدن پورنوگرافی معتاد است علاوه بر خودش دیگران را هم تحت تاثیر قرار می دهد. به طوری که اعتیاد شوهر به پورن موجب می شود تا خانواده او نیز آسیب ببیند و برای درمان آن ها نیاز به خانواده درمانی بلند مدت باشد تا مشکل آن ها درمان شود.

نشانه های اعتیاد به پورنوگرافی در افراد

همانطور که گفتیم با این که این موضوع به عنوان رسمی یک اختلال شناخته نمی شود ولی با توجه به مسائلی که اعتیاد به آن برای افراد ایجاد می کند نمی توانیم به آسانی از کنار آن بگذریم. زیرا که آسیب های ناشی از اعتیاد به پورنوگرافی موجب می شود تا کل سیستم خانواده دچار آسیب شود و مشکلات آن فرد و جامعه را دچار مشکل کند. پیشنهاد می شود تا مقاله مدیریت نیازهای جنسی در نوجوانان را مطالعه نمایید.

تاثیر اعتیاد به پورنوگرافی بر فرد و خانواده

همانطور که بیان شد زمانی که همسر شما به پورنوگرافی معتاد شده است، سایر وظایفش را به درستی انجام نمی دهد و در نتیجه اولویت با دیدن فیلم های پورن است و در نتیجه خانواده با مشکل مواجه می شود.

چرا که بعد از مدتی چون پدر خانواده وظایفش را به درستی انجام نمی دهد دیگر کسی علاقه ای به همنشینی با او را ندارد و بین او و خانواده فاصله ایجاد می شود.برای مطالعه بیشتر مقاله عدم تفاهم جنسی را بخوانید.

اعتیاد به پورنوگرافی مشکلات دیگری را هم ایجاد می کند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

  • خیانت زن و شوهر و از بین رفتن اعتماد بین آن ها
  • عادی شدن هرزگی بین افراد
  • از بین رفتن صمیمیت بین شوهر و زن و فرزندان
  • نداشتن تمایل جنسی به همسر خود
  • گرایش شدید به پورنوگرافی
  • تغییر نگرش نسب به عشق و صمیمیت

شوهر معتاد به پورن چه تاثیری بر همسرش دارد؟

زمانی که همسر شما به پورنوگرافی اعتیاد دارد موجب می شود تا شما دچار آسیب روانی شوید. چرا که زن دچار افکار منفی نسبت به خودش می شود که فکر می کند او مشکل دارد و خودش را با زنان فیلم های پورن مقایسه می کند که آن ها از او بهتر هستند و در نتیجه شوهرش به سمت آن ها گرایش پیدا کرده است و به دنبال این فکر فرد دچار مشکل در اعتماد به نفس و حرمت نفس می شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش مشاوره ازدواج


در یک تحقیقی که در این باره انجام شده است، زمانی که از زنان دارای شوهران معتاد به پورنوگرافی مصاحبه ای انجام شد به این نتیجه دست یافتند که ۷۰ درصد از آن ها نشانه ها اختلال استرس پس از سانحه و یا همان PTSD را دارند.

در این وضعیت فرد دچار افکار ناتوانی می شود و مدام تلاش می کند تا از چنین افکار تهاجمی اجتناب کند. بنابراین شوهران آن ها موجب شده اند تا همسرانشان دچار چنین اختلالی شوند.

بسیاری از زنان خودشان را مقصر چنین مشکلی می دانند و به دنبال آن خودشان را سرزنش می کنند و دچار احساس گناه می شوند و در نتیجه مشکلات سلامت روان پیدا می کنند و یک مشکل اضافی در خانواده ایجاد می شود.

علت پورنوگرافی در مردان و درمان آن

زمانی که زنان دچار چنین افکاری می شوند دیگر نمی توانند به شوهرشان کمک کنند تا بر اعتیاد به پورنوگرافی غلبه کنند و در نتیجه احساس تحقیر و طرد شدن به آن ها دست می دهد.

زمانی که شوهری به دیدن فیلم های پورن اعتیاد دارد موجب می شود تا همسرش دچار احساساتی همچون طرد شدن، خیانت دیدن، تنهایی، خشم، حقارت، رها شدگی و انزوا شود.

پدران معتاد به پورنوگرافی چه تاثیری بر کودکان دارند؟

باید بدانید که حساس ترین عضو هر خانواده فرزندان هستند. زمانی که مشکلی در خانواده ایجاد می شود بی شک در فرزندان نیز تاثیر می گذارد.

زمانی که مشکل اعتیاد به پورنوگرافی در خانواده ایجاد می شود و زن و شوهر برای درمان آن تمرکز کرده اند موجب می شود تا فرزندان احساس طردشدگی کنند. همچنین باید بدانید که وجود چنین مشکلی در خانه موجب می شود تا نگرش بچه ها در رابطه با عشق منفی شود و بر آینده آنها تاثیر منفی داشته باشد.

اعتیاد به پورن چه تاثیری بر نوجوانان دارد؟

نتایج تحقیقات نشان می دهد که اگر نوجوانان به هر دلیلی به سمت پورنوگرافی گرایش پیدا کنند به احتمال زیاد به فحشا کشیده می شوند و به دنبال آن به مصرف الکل و سایر مواد نیز اعتیاد پیدا می کنند.

از این رو سلامت روان آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد و سایر مشکلات همچون استرس، اضطراب، افسردگی، اختلال در نعوظ، مشکل در تمرکز و تصویر منفی از خود نیز در آن ها نمود پیدا می کند.

درمان شوهرانی که اعتیاد به پورنوگرافی دارند؟

در ابتدا باید بدانید که انجام این کار خیلی هم ساده نیست. بنابراین شما باید بدانید که چقدر می توانید به همسرتان کمک کنید تا اعتیاد به پورن را کنار بگذارد تا شما بتوانید در خصوص رابطه تان تصمیم بگیرید.

همچنین لازم است تا خود فرد برای این کار اراده لازم را داشته باشد و با عزم و اراده قوی مسیر ترک نیز هموارتر خواهد شد. برای مطالعه بیشتر مقاله اثر کولیج را مطالعه نمایید.

بنابراین اگر همسرتان در خصوص ترک پورنوگرافی اراده لازم را داشته باشد و شما نیز در این مسیر او را تنها نگذارید می توانید با انجام کارهایی که در ادامه به آن ها اشاره می شود به او کمک کنید تا بتواند دیدن فیلم ها پورن را کنار بگذارد.

به یک مسابقه ماراتن فکر کنید

زمانی که همسر شما به دیدن فیلم ها پورن اعتیاد دارد نباید فکر کنید که در یک مسابقه دوی سرعت قرار دارید بلکه باید بدانید این یک مسابقه ماراتن است. زمانی که شما چنین اندیشه ای را داشته باشید شانس بیشتری برای ترک خواهید داشت و عمر رابطه تان نیز افزایش می یابد.

در این حالت شما به فکر خودتان هم هستید و مشکلی در این خصوص برایتان ایجاد نمی شود. همانطور که میدانید بدن به تروما یا آسیب ناشی از اضطراب و آدرنالین پاسخ می دهد، به همین دلیل همواره باید به خواب، تغذیه و ورزش خودتان اهمیت دهید و با انجام مدیتیشن به بدنتان رسیدگی کنید.

درمان اعتیاد به پورنوگرافی شوهرتان به عهده خودشان است

باید بدانید که اگر همسرتان به دیدن فیلم های پورن معتاد است، شما هیچ تقصیری ندارید و حل آن بر عهده شما نیست. همچنین در فرایند درمان نیز شوهرتان مسئول است و نقش شما فقط به عنوان کمک کننده مطرح است و خود اوست که باید مسیر بهبودی را طی کند.

بنابراین اگر می خواهید در این مورد به نتیجه بهتری دست یابید لازم است تا از یک متخصص روانشناسی و مشاوره جنسی کمک بگیرید تا همسر شما بتواند مسیر درمان را به درستی طی کند.

پس اگر نشانه های اعتیاد به پورن را در همسرتان تشخیص دادید به یک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید فرایند درمان را به صورت عملی در پیش بگیرید.

همچنین لازم است به شوهرتان بگویید که مشکل او دارای چه عواقبی برای او و خانواده است و چه تاثیری بر فرزندان می گذارد تا بتوانید به او کمک کنید که برای درمان مشکلش زودتر اقدام کند تا خیلی زود درمان شود.

استفاده از گروه های حمایتی را در نظر بگیرید

زمانی که فردی دچار مشکل اعتیاد به پورنوگرافی می شود سایر افراد از او دور می شوند و فرد دچار احساس شرم و گناه می شود و به دنبال آن اعتماد به نفس او تحت تاثیر قرار می گیرد.

به همین دلیل برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است تا از گروه های حمایتی استفاده کنید و با پیوستن به آن ها به فرایند درمان کمک کنید.

تاثیر گروه های حمایتی در درمان پورنوگرافی

بنابراین فراموش نکنید که این مسیر دارای چالش های فراوانی است که هم شما و هم زندگی تان را تحت تاثیر قرار می دهد و برای درمان باید در چندین جلسه شرکت کنید تا بتوانید به خوبی درمان شوید.

همواره بدانید که ممکن است شکست بخورید

برای ترک اعتیاد همواره مسیر سختی را باید طی کنیم و فردی که معتاد است در این راه با ناکامی هایی روبرو خواهد شد. بنابراین لازم است تا این رفتارها را شناسایی کنید و بتوانید با این مشکل مقابله کنید و اگر در این مسیر با مانعی روبرو شدید بتوانید از آن عبور کنید.

از مشاوره ازدواج استفاده کنید

زمانی که شوهر شما به پورنوگرافی معتاد است به رابطه شما آسیب وارد می شود. به همین دلیل لازم است تا شما در این راه از مشاوره ازدواج کمک بگیرید تا بتوانید مشکلات ایجاد شده در زندگی تان را حل کنید و با ترمیم آن ها از بروز سایر مشکلات جلوگیری نمایید.

استفاده از سرگرمی های جدید

زمانی که شما تصمیم دارید تا از یک مشکل رها شوید باید به جای آن یک سرگرمی برای خودتان ایجاد کنید. زمانی که در زندگی فقط در حال سختی و تلاش برای رفع مشکلات هستید و هیچ تفریح و سرگرمی برای خودتان ندارید موجب می شود تا از طریق اعتیاد به پورنوگرافی در خودتان آرامش ایجاد کنید.

پس لازم است تا برای خودتان فعالیت های سرگرم کننده داشته باشید و اوقات فراغت خودتان را از طریق آن پر کنید. پس با ایجاد سرگرمی های مفید و موثر و شناسایی زمان هایی که همسرتان به سمت دیدن فیلم های پورن گرایش پیدا می کند به شما کمک می کند تا بتوانید فرایند درمان اعتیاد به پورن را به خوبی طی کنید.

نتیجه گیری

با توجه به تمام مواردی که در این مقاله گفته شده مشاهده کردیم که اعتیاد به پورنوگرافی می تواند تمام جنبه های خانواده را تحت تاثیر قرار دهد و علاوه بر فرد، جامعه را نیز درگیر کند.

بنابراین لازم است تا در این خصوص اقدامات لازم انجام شود و فرد مسیر درمان را طی کند. شما به عنوان همسر فردی که به پورن معتاد است حق دارید که دچار ناراحتی شوید و این موضوع به دلیل تاثیر منفی آن بر زندگی شماست.

به همین دلیل شما نباید فکر کنید که در این مسیر تنها هستید و با کمک گرفتن از مشاور و روانشناس متخصص می توانید این مشکل را حل کنید و شوهرتان به زندگی عادی بازگردد.

دسته‌بندی‌ها