اختلال کیوفوشو تایجین و روش های درمان آن

اختلال کیوفوشو تایجین و روش های درمان آن

هراس و اضطراب انواع مختلفی دارد که در کتاب DSM 5 هم از نظر فرهنگی این موضوعات را مورد بررسی قرار می دهد و برخی از اختلالاتی که صرفاً مربوط به فرهنگ می باشند را هم مورد مطالعه قرار داده اند. یکی از این اختلالات که در این بخش از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا آن را مورد بررسی قرار دهیم اختلال Taijin Kyofusho است که به نوعی هراس وابسته به فرهنگ اطلاق می شود. برای آشنایی کامل با این اختلال تا انتهای مقاله اختلال کیوفوشو تایجین و روش های درمان آن با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

اختلال کیوفوشو تایجین و روش های درمان آن

کیوفوشو تایجین یا TKS به عنوان اختلال ترس ترجمه می شود، نوعی خاصی از اختلال اضطراب فوبیای اجتماعی در فرهنگ ژاپنی است.

کیوفوشو تایجین چیست؟

فرهنگ ژاپنی بر جمع گرایی و خواسته های افراد تأکید می کند. بنابراین اگر شما به این فوبیا مبتلا هستید ممکن است به شدت نگران باشید که ظاهر یا عملکرد بدن شما برای دیگران توهین آمیز یا ناخوشایند است.

کیوفوشو تایجین چه مفهومی دارد؟

آشنایی با اختلال کیوفوشو تایجین

برخی از ژاپنی ها با کیوفوشو تایجین تمرکز ویژه ای روی بوها دارند برخی دیگر در راه حرکت و برخی دیگر بر روی شکل بدن یا زیبایی خود تمرکز می کنند. ترس همچنین می تواند بیشتر جنبه های ذهنی شما باشد نه جسمی شما. ممکن است از این بترسید که نگرش ، رفتارها ، باورها یا افکار شما با همسالان شما متفاوت باشد.

کیوفوشو تایجین در “راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی” (DSM-5) به عنوان یک مسئله تشخیصی مربوط به فرهنگ تحت اطلاعات تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) ذکر شده است.

این ترس در حدود 10 تا 20 درصد از مردم ژاپن رخ می دهد همچنین در مردان بیشتر از زنان شایع است. در مقابل ، اختلالات اضطرابی در زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان شایع است.

علائم کیوفوشو تایجین

کیوفوشو تایجین و هراس اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی علائم مشابهی دارند. علائم شایع عبارتند از:

  • تمایل شدید برای فرار از شرایط
  • خجالت زدگی
  • مشکل در صحبت کردن
  • ناراحتی گوارشی
  • تماس چشمی نامناسب
  • تکان دادن
  • تعریق

افراد مبتلا به این عارضه همزمان هوس و هراس از تعاملات بین فردی دارند و ممکن است به تدریج برای جلوگیری از واکنش های ترسناک خود بیشتر و بیشتر کنار گذاشته شوند. در برخی موارد افراد ممکن است در پاسخ به موقعیت های اجتماعی که باعث واکنش ترس آنها می شود حملات پانیک را تجربه کنند.

در حالی که کیوفوشو تایجین معمولاً با ژاپن و کره ارتباط دارد تحقیقات نشان می دهد که این بیماری در مناطق دیگر از جمله اندونزی و سوئیس نیز وجود دارد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش درمان اختلالات اضطرابی


تشخیص کیوفوشو تایجین

به منظور تشخیص این وضعیت پزشک یا متخصص بهداشت روانی سوالاتی در مورد مدت ، شدت و ماهیت علائم فرد می پرسد. آنها همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهند و آزمایشات آزمایشگاهی را انجام دهند تا سایر شرایطی که ممکن است باعث ایجاد این علائم شوند رد شوند.

تفاوت اساسی بین تایجین کیوفوشو و اختلال اضطراب اجتماعی غیر فرهنگی ملموس است. به طور معمول در غرب ، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از تجربه خجالت در مقابل دیگران می ترسند ، در حالی که ژاپنی ها با کیوفوشو تایجین از حضور در مقابل دیگران و شرمندگی خود می ترسند.

مطابق با انتظارات فرهنگی ، اساس اختلال اضطراب اجتماعی بر اساس واکنشهای فرد است در حالی که اساس کیوفوشو تایجین بر درک فرد از واکنشهای گروه است.

انواع کیوفوشو تایجین

سیستم تشخیص ژاپنی کیوفوشو تایجین را به چهار زیرگونه خاص تقسیم می کند. هر زیرگونه شبیه به یک هراس خاص است:

  • سکیمن کیوفو ترس از سرخ شدن است
  • شوبو کیوفو ترس از بدشکلی بدن است
  • جیکو شیسن کیوفو ترس از نگاه شخصی است
  • جیکو شو کیوفو ترس از بوی بد بدن است

شدت کیوفوشو تایجین

روانشناسی ژاپنی همچنین چهار نوع تایجین کیوفوشو را بر اساس شدت تشخیص می دهد:

گذرا: این نوع کوتاه مدت ، متوسط شدید و بیشتر در نوجوانان شایع است.

فوبیک: این نوع مزمن ، متوسط تا شدید و شایع ترین نوع است. اغلب قبل از 30 سالگی شروع می شود.

هذیان: فرد نسبت به یک نقص شخصی خاص از بدن یا ذهن وسواس دارد که ممکن است به صورت دوره ای تغییر کند.

فوبی با اسکیزوفرنی: این یک اختلال جداگانه و پیچیده تر است. در این مورد ، کیوفوشو تایجین بخشی از واکنش های اسکیزوفرنی فرد است و نه یک فوبیای ساده.

علل کیوفوشو تایجین

در حالی که علل دقیق ایجاد کیوفوشو تایجین مشخص نیست عوامل مختلفی می توانند نقش داشته باشند. همانند اختلال اضطراب اجتماعی ، این بیماری در بزرگسالانی که سابقه کمرویی و مهار رفتاری دارند بیشتر اتفاق می افتد. تجربیات اجتماعی دشوار یا آسیب زا نیز می توانند نقش داشته باشند.

آشنایی با انواع کیوفوشو تایجین

مشخصات اختلال کیوفوشو تایجین

از آنجا که برخی از محققان معتقدند این شرایط از نظر فرهنگی به فرهنگ های ژاپنی و کره ای وابسته است برخی معتقدند که فرهنگ جمع گرایانه این مناطق نیز می تواند در این امر نقش داشته باشد.

تاثیر کیوفوشو تایجین

کیوفوشو تایجین می تواند زندگی افراد را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است ناراحتی عاطفی قابل توجهی ایجاد کند و منجر به احساس ترس و شرم شود.

در حالی که افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بخواهند در کنار دیگران باشند آنها تمایل دارند از موقعیت های اجتماعی یا بین فردی که ممکن است احساس شرمندگی ، شرمندگی یا ناکافی بودن کنند اجتناب کنند. این می تواند حفظ روابط سالم را با مشکل مواجه کرده و منجر به احساس انزوا و تنهایی شود.

تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به این بیماری بیشتر درون گرا هستند. به همین دلیل آنها تمایل دارند توجه خود را به درون بر ضعف ها و شکست های درک شده خود متمرکز کنند که در ادامه احساس اضطراب و افسردگی را تشدید می کند.

رفتار

در جهان غرب ، پزشکان تایجین کیوفوشو را به عنوان یک اختلال جداگانه نمی شناسند و معمولاً آن را مانند اختلال اضطراب اجتماعی درمان می کنند.

درمانهای معمولی غربی برای این بیماری معمولاً شامل موارد زیر است:

داروها

داروهای ضد اضطراب ، داروهای ضد افسردگی یا مسدود کننده های بتا ممکن است برای کمک به درمان اختلالات اضطرابی اجتماعی تجویز شوند. چنین داروهایی اغلب در صورت ترکیب با برخی از انواع روان درمانی موثرتر هستند.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که اغلب برای درمان اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به افراد کمک می کند تا راه های دیگری برای مقابله با ترس و تمرین مهارت های اجتماعی پیدا کنند که می تواند برای کاهش ترس های اجتماعی مفید باشد.

موریتا درمانی

پزشکان ژاپنی اغلب از درمان موریتا استفاده می کنند. درمان سنتی موریتا که در دهه 1910 توسعه یافت ، یک پیشرفت بسیار منظم است که به بیمار کمک می کند تا افکار خود را بپذیرد و تغییر مسیر دهد. مرحله اول استراحت در رختخواب در انزوا کامل ، مراحل دوم و سوم بر کار متمرکز است و تنها مرحله چهارم شامل مواردی است که غربی ها به عنوان تکنیک های درمانی مانند گفتاردرمانی تصور می کنند. برای مطالعه بیشتر به مقاله موریتا درمانی مراجعه نمایید.

آشنایی با اختلال کیوفوشو تایجین

درمان اختلال کیوفوشو تایجین

امروزه پزشکان ژاپنی درمان موریتا را برای محیط های سرپایی یا گروهی تغییر می دهند اما اصول اساسی یکسان است. مانند روانپزشکان غربی ، پزشکان ژاپنی گاهی داروها را به عنوان مکمل درمان تجویز می کنند.

مقابله

علاوه بر جستجوی درمان حرفه ای برای شرایط ، افراد ممکن است بتوانند از استراتژی های خودیاری برای مدیریت احساس اضطراب استفاده کنند. برخی از مواردی که ممکن است برای افراد مفید باشد عبارتند از:

تکنیک های آرام سازی: استراتژی هایی مانند تنفس عمیق و آرام سازی عضلات ابزارهایی هستند که افراد می توانند برای کاهش احساس اضطراب در موقعیت های اجتماعی از آنها استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد که برای مثال تنفس عمیق می تواند به کاهش علائم برانگیختگی ، اضطراب و افسردگی کمک کند

مراقبت از خود: مراقبت از سلامت جسمی یکی دیگر از تاکتیک هایی است که می تواند به افراد در مدیریت احساس اضطراب کمک کند. خواب کافی ، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم همگی برای احساس خوب و جلوگیری از اضطراب مهم هستند. اجتناب از مصرف زیاد کافئین نیز می تواند مفید باشد.

تمرین مهارت های اجتماعی: همچنین می تواند برای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی مفید باشد تا مهارت های اجتماعی خود را با افرادی که به آنها اعتماد دارند تمرین کنند.

سخن پایانی

در حالی که کیوفوشو تایجین می تواند ناراحتی قابل توجهی ایجاد کند درمان های موثری در دسترس است. اگر علائم اضطرابی را دارید که شما را از برآورده ساختن نیازهای روزمره از جمله کار ، روابط ، مدرسه یا زندگی روزمره باز می دارد باید با یک متخصص بهداشت روانی تماس بگیرید.

دسته‌بندی‌ها