اثرات جسمی افسردگی و شناخت ویژگی های فیزیولوژیکی اختلال افسردگی

اثرات جسمی افسردگی و شناخت ویژگی های فیزیولوژیکی اختلال افسردگی

همه ی ما در مورد اختلال افسردگی مطالبی را می دانیم، و بسیار مهم است که با جنبه های مختلف این اختلال آشنا باشیم. همانطور که می دانیم اختلال افسردگی هم بر جسم،شناخت و هم بر رفتار افراد اثر می گذارد. در این بخش از پایگاه مقالات برنا اندیشان تصمیم داریم تا مطلبی با عنوان اثرات جسمی افسردگی و شناخت ویژگی های فیزیولوژیکی اختلال افسردگی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب روانشناسی قرار دهیم. پس اگر شما هم به روان درمانی و آشنایی با اختلالات روانی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله اثرات جسمی افسردگی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

اثرات جسمی افسردگی و شناخت ویژگی های فیزیولوژیکی اختلال افسردگی

با شناخت اثرات جسمی افسردگی می توانیم بدانیم که این اختلال چه بخش هایی از فیزیولوژیک بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد تا بتوانیم در روند درمان به صورت موفق عمل نماییم.

اثرات جسمانی افسردگی

مشهورترین علائم عاطفی افسردگی از جمله غم، گناه، تحریک پذیری و احساس ناامیدی است تصور می شود که سایر علائم مکرر مانند مشکل در تمرکز روی کارها مربوط به وضعیت روانی فرد باشد.

اگرچه افسردگی یک بیماری روانی است اما همچنین می تواند علائم جسمی ایجاد کند. درد، ناراحتی معده، خستگی و بی قراری تنها چند اثر بالقوه جسمی افسردگی است.

افراد به دلایل مختلفی می توانند این علائم جسمی را داشته باشند اما ممکن است درک نکنند که افسردگی می تواند یکی از دلایل احتمالی باشد.

برخی از درمان های مورد استفاده برای افسردگی مانند دارو همچنین می توانند عوارض جانبی جسمی مانند حالت تهوع، تغییر وزن و اختلال عملکرد جنسی داشته باشند. اگر علائم جسمی افسردگی دارید پزشک و ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روان می توانند به شما در درک و مدیریت بهترافسردگیتان کمک کند

درد

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است دردهای مبهمی داشته باشند که مفاصل  اندام ها یا کمر آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

فرد مبتلا به درد مزمن مطمئناً ممکن است افسرده شود اما همچنین ممکن است درد جسمی و عاطفی ناشی از همان علت باشد. محققان هنوز در تلاشند تا درک کنند که چگونه درد جسمی و افسردگی به هم ربط دارند و همچنین اینکه چگونه می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند.برای مطالعه بیشتر می توانید به کارگاه روانشناسی درمان شناختی رفتاری افسردگی مراجعه فرمایید.

یک نظریه این است که هر دو می توانند ناشی از اختلال در تنظیم انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین باشند. برخی از افراد مبتلا به افسردگی و درد در صورت مصرف داروی ضد افسردگی که در جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین در مغز تأثیر می گذارد ممکن است احساس بهتری داشته باشند.

نظریه دیگر این است که افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساس درد متفاوت داشته باشند. یک مطالعه در سال 2015 در مورد پردازش درد نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی اساسی در مقایسه با افرادی که افسرده نیستند آستانه و تحمل درد کمتری دارند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که یکی از رایج ترین اشکال درد در بزرگسالان، کمردرد می تواند به طور مستقیم با افسردگی ارتباط داشته باشد.

محققان همچنان در حال بررسی ارتباط بین افسردگی و درد هستند از جمله نظریه های مربوط به التهاب مزمن که ممکن است در سایر علائم جسمی افسردگی نیز نقش داشته باشد.پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر مشاوره بر درمان افسردگی را مطالعه نمایید.

علائم دستگاه گوارش

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است به طور مکرر مشکلات معده مانند حالت تهوع، نفخ، اسهال یا یبوست داشته باشند.

یک توضیح ممکن برای این علائم شامل انتقال دهنده عصبی در مغز و روده به نام سروتونین است. ماده شیمیایی مغز با افسردگی در ارتباط است زیرا اعتقاد بر این است که به تنظیم خلق و خو کمک می کند اما محققان همچنین می دانند که این ماده در حفظ عملکرد هضم غذا نیز نقش دارد.

محققان علاقه زیادی به ارتباط “روده و مغز” دارند که امیدوارند بتواند تأثیر سلامت روانی و گوارشی را در یکدیگر نشان دهد. علاوه بر سروتونین میکروب های موجود در روده به عنوان عوامل بالقوه در ایجاد همه چیز از خلق و خوی تا ایمنی مورد بررسی قرار می گیرند که هر دو موثر بر افسردگی هستند.همچنین اگر علاقه مند به چنین مقالاتی هستید حتماً مقاله رابطه غده تیروئید و افسردگی را مطالعه فرمایید.

مصونیت

استرس همچنین می تواند باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن در افراد شود به این معنی که احتمال بیماری آنها بیشتر است. هنگامی که فردی با سیستم ایمنی ضعیف بیمار می شود ممکن است بهبودی برای وی طولانی تر شود.

بعضی از عفونت ها مانند سرماخوردگی معمولاً جدی نیستند. با این حال سیستم ایمنی ضعیف فرد را در معرض خطر ایجاد عوارض ناشی از عفونت یا ابتلا به عفونت قرار می دهد که درمان آن دشوارتر است.

رابطه بین عملکرد ایمنی و افسردگی هنوز در حال تحقیق است. برخی مطالعات این فرضیه را مطرح کرده اند که استرس مزمن ممکن است باعث ایجاد یک واکنش التهابی شود که می تواند نحوه کارکرد مواد شیمیایی تنظیم کننده خلق و خو در مغز را تغییر دهد.

مشکلات خواب

هنگامی که پزشکان و متخصصان بهداشت روان در حال بررسی تشخیص افسردگی هستند اختلالات خواب از جمله “علائم اصلی” هستند که بدنبال آن می آیند.

افرادی که افسرده هستند اغلب در خواب مشکل دارند مشکلات ممکن است از تلاش برای افتادن یا خوابیدن، ناتوانی در خواب آرام یا خواب زیاد باشد.

رابطه افسردگی و خواب از هر دو جهت انجام می شود زیرا به هر دلیلی داشتن مشکل خواب (مانند یک بیماری پزشکی مانند آپنه خواب) خطر ابتلا به افسردگی در فرد را افزایش می دهد.

برخی تحقیقات پیشنهاد کرده اند که اختلالات در ریتم شبانه روزی (که می تواند خواب را قطع کند) ممکن است به افسردگی کمک کند. درک و حتی یادگیری چگونگی تغییر چرخه خواب و بیداری راهی است که محققان در جستجوی راه های جدید برای درمان افسردگی در حال بررسی آن هستند.

خستگی

افراد افسرده غالباً احساس می کنند هر چقدر هم بخوابند هرگز احساس آرامش نمی کنند. آنها ممکن است صبح سخت از رختخواب بیرون بیایند یا برای انجام کارهای زندگی روزمره مانند استحمام کردن یا انجام کارهای خانه دچار مشکل شوند.

اگرچه داشتن انرژی کم قطعاً می تواند به کم خوابی مربوط باشد اما تحقیقات نشان داده است که رابطه افسردگی و خستگی پیچیده تر است.

خستگی نه تنها یکی از رایج ترین تأثیرات جسمی افسردگی است بلکه برای درمان یکی از چالش برانگیزترین موضوعات است. یک مطالعه از سال 2010 نشان داد که حتی پس از شروع یک داروی ضد افسردگی، خستگی در حدود 80٪ از افراد مبتلا به افسردگی شدید وجود دارد.

افسردگی و خستگی ممکن است بخشی از چرخه ای شود که در آن انرژی کم و کاهش انگیزه افسردگی را بدتر می کند. بنابراین،رسیدگی کافی به خستگی یک قسمت اساسی در ایجاد یک برنامه درمانی موثر برای کسی است که مبتلا به افسردگی است.

علائم روانی – حرکتی

اصطلاح “روانی – حرکتی” به علائمی گفته می شود که باعث می شود فرد احساس کند در حال تفکر و یا حرکت با سرعت متفاوتی از حالت معمول است.

به عنوان مثال برخی از افراد مبتلا به افسردگی افکار خود را تنبل تصور می کنند و احساس می کنند که حرکات آنها سنگین به نظر می رسد. برخی دیگر علائم را در انتهای مخالف طیف تجربه می کنند. آنها ممکن است بگویند که “نمی توانند آرام بنشینند” یا احساس پریشانی، بی قراری و آشفتگی می کنند. از نظر ذهنی آنها ممکن است افکار اضطرابی یا حتی سرزده را تجربه کنند.

تا حدی علائم روانی – حرکتی با بزرگتر شدن فرد شایع می شود. با این حال اگرچه افسردگی در افراد مسن نیز شایع است اما این یک قسمت طبیعی از بالا رفتن سن نیست بلکه بخشی از افزایش سن است.

فشار خون بالا

افرادی که افسرده هستند ممکن است غالباً یا برای مدت طولانی تحت استرس باشند. گرچه این تنها دلیل نیست اما شناخته شده است که استرس مزمن در فشار خون بالا نقش دارد.

به ویژه استرس مزمن با افزایش فشار خون ارتباط دارد به نوبه خود، فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در فرد افزایش می دهد که شامل حملات قلبی و مغزی می شود. بر اساس شواهد در حال رشد که از این رابطه حمایت می کنند بسیاری از محققان افسردگی را عامل خطر بیماری قلبی عروقی می دانند.

تغییر اشتها و وزن

افسردگی به خودی خود باعث می شود کسی بخواهد بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا بخورد. افرادی که افسرده هستند ممکن است بدون اطمینان از دلیل این امر گزارش کنند که وزن خود را بدون تلاش کاهش داده اند یا وزن خود را افزایش داده اند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رابطه افسردگی و رژیم غذایی را مطالعه فرمایید.

یکی از عواملی که ممکن است در افزایش وزن موثر باشد  “غذا خوردن عاطفی” است که به شخصی که از غذا برای خود درمانی افسردگی استفاده می کند اشاره دارد. این رفتارها می تواند به مرور باعث افزایش وزن شود. اگر کسی اضافه وزن یا چاقی داشته باشد تغییر در تصویر از خود، مشکلات مربوط به سلامتی و بدنامی وزن نیز می تواند به افسردگی کمک کند (یا بدتر شود).

رابطه بین وزن و افسردگی ممکن است به بیش از وزن شخصی یا شاخص توده بدنی (BMI) آن بستگی داشته باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه در سال 2019 یک ارتباط خاص بین مقادیر بالاتر توده چربی بدن و افسردگی را پیشنهاد کرد (زیرا محققان ارتباطی بین افسردگی و توده بدن غیر چربی پیدا نکردند).

آشنایی با علائم جسمی اختلال افسردگی

اثرات جسمی افسردگی

افسردگی همچنین می تواند باعث کاهش وزن شود. کاهش اشتها، انرژی کم و انگیزه که تهیه وعده های غذایی را دشوار می کند علائم روده و سایر عوامل ممکن است باعث کاهش وزن در فردی که افسرده است شود. افرادی که دارای اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی هستند اغلب افسردگی یا بیماری روانی دیگری نیز دارند.

کاهش وزن در اختلالات خوردن می تواند شدید باشد و ممکن است باعث بروز علائم جسمی شود مطالعات زیادی نشان داده اند که سو تغذیه ناشی از مصرف ناکافی غذا ممکن است افسردگی را بدتر کند اگرچه برای تأیید این نظریه تحقیقات بیشتری لازم است.

افرادی که به دلایل دیگری غذای کافی دریافت نمی کنند مانند کسانی که در فقر زندگی می کنند، بیماران مبتلا به سرطان و افراد مسن نیز در معرض ابتلا به افسردگی مربوط به سو تغذیه قرار دارند. همچنین از عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی باشد.

عوارض جانبی دارو

هر دو نسخه تجویز شده و داروهای بدون نسخه (OTC) می توانند عوارض جانبی داشته باشند در حالی که آنها معمولاً خفیف هستند و با سازگاری بدن با دارو بهتر می شوند سایر داروها ممکن است شدید و مداوم باشند. داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند ممکن است عوارض جانبی داشته باشند که بسیاری از آنها فیزیکی هستند.

چند نمونه از عوارض جانبی شایع داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

  • تغییرات اشتها، افزایش و یا کاهش وزن
  • تاری دید
  • مشکل در تمرکز یا تمرکز
  • سرگیجه
  • دهان خشک
  • خستگی
  • بیخوابی
  • حالت تهوع
  • اختلال عملکرد جنسی (مشکل در حفظ نعوظ، درد هنگام مقاربت، عدم توانایی در ارگاسم)

اگر کنار آمدن با عوارض جانبی دارو بسیار دشوار باشد فرد احتمال ادامه مصرف آن را کم می کند. برای کسی که برای کنترل افسردگی دارو مصرف می کند عوارض جانبی ضد افسردگی می تواند مانعی برای درمان باشد.

عوارض جانبی روحی و روانی داروهای ضد افسردگی می تواند جدی باشد و ممکن است نشان دهد که یک دارو درمان مناسبی برای شما نیست. اگر پس از شروع مصرف داروی ضد افسردگی احساس وخیم شدن اضطراب و افسردگی و یا افکار خودکشی را تجربه کردید سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

کنار آمدن

وقتی با شکایت جسمی به پزشک مراجعه می کنید ممکن است در ابتدا آنها در مورد علائم عاطفی از شما سوال نکنند. با این حال بدون افسردگی قادر به تشخیص دقیق افسردگی نخواهند بود.

قبل از شروع به مقابله با اثرات جسمی افسردگی شما نیاز به یک تشخیص دقیق دارید اگر علائم افسردگی مانند ناراحتی مداوم، خل و خوی پایین یا از بین رفتن علاقه به انجام کارهایی را دارید که قبلاً از آنها لذت می بردید حتماً این احساسات را نزد پزشک خود ذکر کنید. پزشک شما همچنین به این اطلاعات نیاز دارد تا به آنها کمک کند در مورد موثرترین راه درمان افسردگی تصمیم بگیرند بنابراین مهم است که به آنها در مورد علائم عاطفی  ذهنی و جسمی که دارید اطلاع دهید.

دسته‌بندی‌ها