خودارضایی وسواسی چه پیامدهایی دارد؟

خودارضایی وسواسی چه پیامدهایی دارد؟

آیا در مورد خودارضایی وسواسی چیزی می دانید؟ هنگامی که فردی توانایی مقابله با عدم انجام خودارضایی را نداشته باشد و به شدت به آن وابسته شود از آن تحت عنوان خودارضایی وسواسی یاد می شود. یکی از دلایل اصلی خودارضایی وسواسی گسترش پورنوگرافی است که می تواند آسیب های زیادی به جسم و سلامت روان انسان وارد کند.

با توجه به اهمیتی که موضوع سلامت روان دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص خودارضایی وسواسی را در اختیار شما کاربران علاقه مند به مجموعه مقالات علمی روانشناسی قرار دهیم.

خودارضایی چیست؟

در تعریف خودارضایی باید اشاره شود که وقتی فرد دستگاه تناسلی خودش را تحریک می کند و در نهایت ممکن است به ارگاسم ختم شود و یا حتی چنین اتفاقی نیز رخ ندهد به عنوان خودارضایی شناخته می شود.

عمل استمنا یا همان خودارضایی در بین مردان و زنان وجود داشته و در هر سنی نیز انجام این کار رایج است. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد در حدود ۷۴ درصد از مردان و ۴۸ درصد از زمان خودارضایی می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که در بین افراد مسن نیز تقریبا حدود ۶۳ درصد از مردان و ۳۲ درصد از زنان بین ۵۷ الی ۶۴ سال عمل خودارضایی را انجام می دهند. زمانی که در خصوص دلیل انجام خودارضایی از افراد سوال می کنیم آنها دلایل متفاوتی را در این باره بیان می کنند. پیشنهاد می شود تا مقاله روش های ترک خودارضایی را مطالعه کنید.

به عنوان مثال برخی از دلایل عبارت است از سرگرمی، لذت و رهایی از تنش. همچنین به یاد داشته باشید که برخی از افراد به تنهایی دست به خودارضایی می زنند این در حالی است که برخی دیگر از افراد به همراه شریک جنسی شان چنین کاری را انجام می دهند. در این مقاله تصمیم داریم تا شما را با عوارض جانبی خودارضایی وسواسی آشنا نماییم.

اعتیاد به خودارضایی

هنگامی که فرد نتواند میل خودش را به انجام خودارضایی سرکوب کند و چاره ای جز انجام آن نداشته باشد تحت عنوان اعتیاد به خودارضایی شناخته می شود. زمانی که ما از عبارت اعتیاد به خودارضایی صحبت میکنیم چالش های فراوانی ایجاد می شود.

چرا که هنوز تحقیقات کافی برای تشخیص بیماری اعتیاد به خودارضایی انجام نشده است. از طرفی چون این موضوع به عنوان یک انگ منفی شناخته می شود افراد از نظر اجتماعی شرم می کنند که چنین اطلاعاتی را بیان کنند. به همین دلیل دقیقا نمی توانیم آماری در خصوص اعتیاد به خودارضایی را بیان کنیم.

همانطور که می دانید اعتدال در خودارضایی یک عمل سالم است اما زمانی که فرد توان مقابله به آن را نداشته باشد و اجبار به انجام خودارضایی داشته باشد می تواند آسیب های فراوانی را به فرد وارد کند.

اما به طور کلی باید بدانیم که بسیاری از افراد به دلیل شرم، احساس گناه و باورهای اجتماعی و فرهنگی متفاوتی که در این زمینه وجود دارد انجام چنین عملی را تابو می دانند.

نتایج یک نظرسنجی نشان داد که ۷۸ درصد از افراد بزرگسال اقدام به خودارضایی می کنند. بنابراین با توجه به دیدگاه هایی که راجع به انجام خودارضایی وجود دارد باید اشاره شود که انجام این عمل در نزد بسیاری از افراد به عنوان تابو شناخته می شود و با شرم و گناه همراه است.

خودارضایی وسواسی

در بین تمامی رفتارهای جنسی عمل خودارضایی وسواسی که به صورت اجباری می باشد می تواند به همراه پورنوگرافی یا حتی بدون پورنوگرافی باشد. این عمل در بین مردان و زنان وجود داشته و به عنوان منزوی ترین و مخفی ترین عمل جنسی محسوب می شود.

خودارضایی وسواسی چه نشانه هایی دارد؟

همانطور که گفته شد بسیاری از افراد ارضای خود و خود تحریکی را عملی زشت و مذموم می دانند. به همین دلیل هنگامی که فرد به خودارضایی وسواسی اعتیاد دارد بعید است که آن را با یک درمانگر در میان بگذارد.

همواره باید بدانیم که در بین تمامی رفتارهای جنسی انسان، خودارضایی وسواسی دلایل گوناگونی دارد که می توانیم به اضطراب، افسردگی، احساس تنهایی، گوشه گیری و انزوا و عدم ارتباط سالم با سایر افراد اشاره کنیم.

لازم به ذکر است که خودارضایی وسواسی در افراد به عنوان یک برنامه می باشد و تقریبا فرد به صورت روزانه آن را انجام می دهد. یعنی این افراد در صبح، ظهر و شب دست به خودارضایی می زنند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رایج ترین سوالات جنسی را مطالعه فرمایید.

به عنوان مثال هنگامی که از خواب بیدار می شوند خودارضایی می کنند. زمانی که وارد رختخواب می شوند خودارضایی می کنند و زمان هایی که دچار احساس ناراحتی هستند برای رهایی از این حس ناراحت کننده اقدام به انجام خودارضایی می کنند.

در خصوص خودارضایی وسواسی باید اشاره شود که این عمل در افراد به شکل های مختلفی انجام می شود. به عنوان مثال برخی از افراد به جسم و بدن خودشان آسیب وارد می کنند و عده ای نیز در حین مصرف مواد مخدر مانند کوکائین، کریستال و … اقدام به انجام خودارضایی می کنند.

خودارضایی وسواسی چه نشانه هایی دارد؟

همواره به یاد داشته باشید که اگر هر عملی به صورت افراطی انجام شود و در نتیجه به سلامت جسم و روان انسان آسیب وارد کند تحت عنوان اعتیاد شناخته می شود. در ادامه شما را با علایم و نشانه های خودارضایی وسواسی آشنا می کنیم.

  • انجام خودارضایی مدت زمان زیادی را از شما می گیرد.
  • محل کار، خانه و زندگی شخصی شما به دلیل خودارضایی وسواسی در رنج است.
  • به دلیل انجام بیش از حد خودارضایی دیر به جلسات می روید و اکثر قرارهای اجتماعی تان را لغو می کنید.
  • اعتیاد شما به خودارضایی آنقدر شدید است که حتی در مکان های عمومی نیز اقدام به انجام استمنا می کنید.
  • شما حتی زمانی که از نظر جنسی دچار برانگیختگی نشده اید هم خودارضایی می کنید.
  • زمانی که شما دچار احساس های منفی مانند اضطراب، استرس، افسردگی و غم و اندوه شده اید دست به خودارضایی می زنید تا بتوانید از شر این حالات منفی رها شوید.
  • بعد از انجام عمل استمنا به شدت دچار احساس شرم و گناه می شوید.
  • با این که تمایلی به انجام خودارضایی ندارید اما باز هم چنین کاری را انجام می دهید.
  • ذهنتان درگیری شدیدی با خودارضایی دارد و نمی توانید به آن فکر کنید.
  • زمانی که خودارضایی انجام نمی دهید نشانه های ترک به سراغتان می آید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خودارضایی وسواسی با خودارضایی عادی متفاوت است و این افراد هرگز به صورت روزانه اقدام به انجام خودارضایی نمی کنند.

خودارضایی وسواسی چه پیامدهایی دارد؟

همانطور که گفته شد عمل خودارضایی بخشی از فرایند رشد جنسی انسان است و در حالت عادی هیچ مشکلی برای انسان ایجاد نمی کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله فانتزی جنسی چیست را مطالعه کنید.

اما زمانی که فرد توانایی کنترل آن را نداشته باشد و در هر زمان و مکانی اقدام به انجام آن کند گرفتار خودارضایی وسواسی است و نیاز به درمان دارد. در ادامه شما را با آسیب ها و عوارض خودارضایی وسواسی آشنا خواهیم کرد.

  • عزت نفس پایین
  • عدم رضایت جنسی با شریک زندگی
  • مهار سایر مکانیسم های مقابله ای سالم
  • مشکل در روابط بین فردی
  • ضعف روابط جنسی زناشویی و کاهش صمیمیت بین زوجین
  • تنهایی و انزوای اجتماعی
  • اضطراب و افسردگی
  • وجود مشکل در رابطه
  • صرف مدت زمان زیاد برای تماشای فیلم های پورن و اقدام به انجام خودارضایی
  • صدمه و آسیب به آلت تناسلی
  • انجام خودارضایی در هنگام مصرف مواد مخدر
  • ایجاد اختلالات جنسی مانند اختلال در نعوظ و دیر انزالی

یک درمانگر تنها کاری که می تواند انجام دهد این است که نشانه های اعتیاد رفتاری را در فرد کاهش دهد. برخی از افراد بیان می کنند که بهترین درمان برای خودارضایی وسواسی استفاده از روش های درمانی آنلاین است.

چرا که فرد احساس شرم و خجالت کمتری می کند و از نظر هزینه نیز برایش بسیار مقرون به صرفه است. اگر شما گرفتار اعتیاد به تماشای فیلم های پورن هستید و در کنارش اقدام به انجام خودارضایی میکنید لازم است تا با یک درمانگر وارد فرایند درمان شوید. برای مطالعه بیشتر مقاله روش های جبران آسیب های خودارضایی را مطالعه کنید.

هنگامی که فرد گرفتار خودارضایی وسواسی می شود در تنهایی به سر می برد و کاری جز استمنا انجام نمی دهد و بعد از مدتی رابطه اش را با دنیای واقعی به کلی از دست می دهد.

پورنوگرافی چه تاثیری در خودارضایی وسواسی دارد؟

با توجه به توسعه فناوری و صنعت میدیا (Media) ما شاهد ورود برخی از عناصر در زندگی جنسی انسان ها شده ایم. یعنی افراد از طریق دیدن فیلم های جنسی تحریک می شوند و اقدام به انجام خودارضایی می کنند.

همچنین لازم است اشاره شود که دلایلی مانند دسترسی آسان به چنین فیلم هایی ما با اختلال خودارضایی وسواسی مواجه هستیم و روز به روز نیز آمار آن افزایش پیدا می کند.

تحقیقات نشان می دهد که اغلب مردان با دیدن عکس های برهنه و فیلم های پورن دچار برانگیختگی جنسی می شوند. در مقابل نیز باید اشاره شود که زنان توسط صحنه های اروتیک و عاشقانه به تحریک دست پیدا می کنند.

حتی برخی از افراد عادت دارند تا وارد سایت های دوست یابی شوند و از طریق چت با سایر افراد اقدام به سکس چت نمایند و در نتیجه دست به خودارضایی می زنند. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان پورنوگرافی را مطالعه کنید.

با توجه به مشکلات و مسائلی که در دنیای امروز وجود دارد ما باید در این باره فکر کنیم و به دنبال راه چاره باشیم. چرا که با گذشت زمان روش های مختلفی برای خودارضایی وسواسی ایجاد می شود و اگر ما نتوانیم روش های درمانی مناسب را به افراد ارائه کنیم بعد از چند مدت آمار افراد معتاد به خودارضایی وسواسی روز به روز افزایش پیدا می کند.

چرا درمان خودارضایی وسواسی مهم است؟

همواره به یاد داشته باشید که درمان خودارضایی وسواسی امری پیچیده است و باید فرایند مهمی را پشت سر بگذاریم. بهترین درمانی که برای خودارضایی وسواسی پیشنهاد می شود دوری از منابع تحریک کننده است.

یعنی به فرد گفته می شود که فیلم های پورن را تماشا نکند و هرگز وارد سایت ها و کانال های جنسی نشود. چرا که اگر فرد گرفتار اختلالاتی مانند ترس، اضطراب، افسردگی و استرس است نیاز می باشد تا تحت درمان قرار بگیرد و اگر برای کاهش درد چنین مشکلاتی فرد اقدام به انجام خودارضایی می کند در واقع در حال پاک کردن صورت مسئله می باشد. بنابراین ما باید چنین مواردی را تحت درمان قرار دهیم تا بتوانیم خودارضایی وسواسی را به کلی درمان کنیم.

زمانی که فرد در حال درمان می باشد، درمانگر او باید مراحل رشد جنسی فرد را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهد و متوجه شود که شخص دارای چه تجربیاتی می باشد.

زیرا زمانی که ما بتوانیم دوره های مختلف زندگی مان را واکاوی کنیم متوجه می شویم که چه آسیب هایی به ما وارد شده است. بنابراین بهتر می توانیم دست به انتخاب بزنیم و با ابعاد مختلف شخصیت خودمان آشنا هستیم.

لازم به ذکر است که انجام خودارضایی می تواند احساسات منفی و نامطلوبی را در فرد ایجاد کنند. به همین دلیل در برخی موارد ممکن است فرد حتی کارش را هم از دست بدهد و از نظر جسمی نیز به پوست آلت تناسلی آسیب وارد می شود. با توجه به آسیب هایی که ما شاهد آنها هستیم نیاز است تا به فکر درمان خودارضایی وسواسی باشیم.

خودارضایی وسواسی چگونه درمان می شود؟

به یاد داشته باشید که به طور کلی خودارضایی عملی است که می تواند انسان را گرفتار اعتیاد کند. چرا که این کار با لذت جویی همراه است و حتی انجام عادی خودارضایی نیز می تواند در بلند مدت برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند.

خودارضایی وسواسی چگونه درمان می شود؟

از این رو لازم است تا به فکر درمان باشیم و با توجه به روش های مختلفی که برای درمان وجود دارد اقدام به درمان عمل خودارضایی وسواسی نماییم.

دوری از پورنوگرافی

به یاد داشته باشید که تماشای پورنوگرافی باعث تحریک انسان می شود و در نتیجه امکان انجام خودارضایی را افزایش می دهد. بنابراین شما باید از تمام منابع آنلاین که موجب تحریک شما می شود دوری کنید. لازم به یادآوری است که اگر فرد بتواند به کلی تماشای پورنوگرافی را ترک کند قطعا می تواند عمل خودارضایی را هم ترک کند. پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با انواع گرایش جنسی را مطالعه کنید.

چرا که این دو موضوع به طور کلی به یکدیگر مربوط هستند و نیاز است تا تمامی راه هایی که باعث می شود تا فرد به فیلم های جنسی دست پیدا کند مسدود شود. در این زمینه نرم افزارهای خوبی وجود دارد که شما می توانید آنها را بر روی سیستم و موبایل خود نصب کنید تا اجازه ورود به چنین سایت هایی را به شما ندهد.

زمانی که فرد اقدام به ترک پورنوگرافی می کند می تواند برای سایر کارهای زندگی اش وقت بگذارد و در نتیجه بسیاری از مشکلاتی که در این زمینه برایش وجود دارد نیز از بین می رود.

به عنوان مثال هنگامی که فیلم های پورنوگرافی را تماشا نمی کند می تواند روابط دوستانه و سالمی با دیگران برقرار کند و در نتیجه عزت نفس وی افزایش پیدا می کند. در نتیجه بعد از مدتی می تواند شاهد ترک خود به خود خودارضایی وسواسی باشد.

انجام فعالیت های روزانه

یکی از روش هایی که می تواند به انسان کمک کند تا خودارضایی وسواسی را ترک کند این است که همواره جسم و ذهنش را فعال نگه دارد. چرا که وقتی شما از نظر جسمی خسته باشد و تمام انرژی تان را برای کارهای مختلف خرج کرده باشید دیگر توان انجام خودارضایی را ندارید و در نتیجه وارد فرایند درمان خودارضایی وسواسی می شوید.

بنابراین شما باید برای زندگی تان یک برنامه دقیق و مدون داشته باشید. به عنوان مثال به صورت روزانه ورزش کنید یا یادگیری یک کار جدید مانند یک ساز موسیقی را در برنامه کاری تان قرار دهید که بتواند ذهنتان را همواره فعال نگه دارید.

همه ما می دانیم که اگر وقت مان را بر روی چیزی متمرکز کنیم  قطعا از موضوعی دیگر غافل می شویم. یعنی هنگامی که شما گرفتار خودارضایی وسواسی هستید نمی تواند بر روی مهارت های فردی تان کار کنید و در نتیجه بعد از مدتی از نظر اعتماد به نفس دچار مشکل می شوید و در نهایت وارد چرخه باطل خودارضایی می شوید.

از این رو شما باید به تقویت مهارت های مختلف خودتان بپردازید تا از این طریق وقتی برای انجام کارهای بیهوده نداشته باشید.

از یک روانشناس کمک بگیرید

زمانی که فرد گرفتار خودارضایی وسواسی است نیاز دارد تا از کمک های حرفه ای استفاده کند. یعنی لازم است تا به یک روانپزشک مراجعه کند و یا از خدمات روانشناسی بهره ببرد.

چرا که فرد متخصص می تواند تمامی اختلالات موجود را به خوبی شناسایی کرده و به فرد کمک می کند تا خیلی راحت تر فرایند درمان را آغاز کند.

به عنوان مثال اگر فردی گرفتار اختلال وسواس شده باشد و در نتیجه این اختلال منجر به خودارضایی وسواسی در او شده باشد. فرد روانشناس می تواند اختلال وسواس را در او تشخیص داده و برای درمان آن اقدامات لازم را در پیش بگیرد.

بعد از مدتی که درمان اختلال وسواس فرد انجام شود به صورت خودکار متوجه می شود که اختلال خودارضایی وسواسی نیز در او کاهش یافته است.

همواره باید به یاد داشته باشیم که تمام اختلالات روانی با یکدیگر در رابطه هستند و در بسیاری از موارد با همدیگر همپوشانی زیادی دارند. به همین دلیل نیاز است تا به یک درمانگر حرفه ای و متخصص مراجعه نماییم.

کاهش تنهایی

در بالا اشاره کردیم که انزوا و تنهایی موجب می شود تا فرد کاری برای انجام دادن نداشته باشد و در نتیجه گرفتار مشکلات فراوانی شود. اگر شما گرفتار خودارضایی وسواسی هستید باید بدانید که لازم است تا از تنهایی و انزوا دوری کنید.

چرا که تنهایی برای انسان بسیار خطرناک و مضر است و می تواند آسیب های فراوانی را به سلامت روان انسان وارد کند. شما باید با خانواده و دوستان خود وقت بیشتری را بگذرانید و برای خود برنامه ریزی کنید که مهارت جدیدی را فرا بگیرید.

انجام این کارها به شما کمک می کند تا روابط میان فردی سالمی با دیگران داشته باشید و در نتیجه ذهنتان به سمت افکار منفی گرایش پیدا نمی کند.

انجام فعالیت های ورزشی

انجام ورزش به صورت گروهی به ما کمک می کند تا همواره شاداب و با نشاط باشیم. چرا که ورزش موجب می شود تا فرد از انرژی بالایی برخوردار باشد و در نتیجه از نظر جنسی نیز در شرایط مطلوبی قرار می گیرد.آموزش ورزش به شما کمک می کند تا بتوانید از نظر جسمی و روحی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشید.

بنابراین با انجام فعالیت های ورزشی می توانیم احساس خوبی را در خودمان ایجاد نماییم و در نتیجه احساس شادی خواهیم کرد. با این کار تمایل انجام خودارضایی در ما کاهش پیدا می کند و بعد از مدتی شاهد ترک کامل آن خواهیم بود.

گروه های حمایتی و پشتیبان

زمانی که شما در گروه باشید بهتر می توانید با دیگران رابطه برقرار کنید و در نتیجه احساس بهتری نیز خواهید داشت. همواره به یاد داشته باشید که گروه های حمایتی و پشتیبان می توانند به ما کمک کنند تا بسیاری از مشکلات رها شویم.

گروه های حمایتی در زمینه های زیر به افراد کمک می کنند :

  • مشکلات مربوط به سلامت روان
  • مسائل مربوط به رابطه
  • دیدگاه ها و نگرش های محدود کننده مربوط به تمایلات جنسی
  • مهارت حل تعارض و ارتباط جنسی ضعیف
  • تفاوت های فرهنگی در بیان جنسی
  • تعارضات مذهبی و فرهنگی

بنابراین به یاد داشته باشید که گروه های حمایتی می تواند به افراد کمک کند تا فرایند درمان مشکلاتی مانند خودارضایی وسواسی را آغاز کنند.

زمانی که ما در گروه های پشتیبانی قرار می گیریم می توانیم با افراد دیگری آشنا شویم که دارای نگرش های مختلفی هستند و در نتیجه مهارت های مقابله ای مثبتی را یاد می گیریم.

یعنی اگر شما گرفتار احساس گناه باشید زمانی که در گروه قرار می گیرد به کمک گفتگو با سایر افراد می توانید بر روی احساس گناه و شرمی که به آن دچار هستید غلبه نمایید.

دسته‌بندی‌ها