آرام کردن خشم در کودکان و اصول صحیح فرزندپروری

آرام کردن خشم در کودکان و اصول صحیح فرزندپروری

همواره والدین با موضوع خشم فرزندانشان روبه رو می شوند و بسیار سوال می کنند که در این زمینه دقیقاً باید چه کاری انجام دهند؟ ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آرام کردن خشم در کودکان و اصول صحیح فرزندپروری را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم قصد داریم تا اطلاعات خودتان را در زمینه تربیت فرزند افزایش دهید تا انتهای مقاله آرام کردن خشم در کودکان با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

آرام کردن خشم در کودکان و اصول صحیح فرزندپروری

تکنیک هایی وجود دارند که به آرام کردن خشم در کودکان کمک فراوانی می کنند و باعث می شوند تا شما هرگز با خشم فرزندتان تحریک نشده و بتوانید راه درست آرام شدن را به فرزندتان بیاموزید.

وقتی خشم کودک شما را تحریک می کند

بسیاری از والدین به من می گویند وقتی فرزندشان از آن ها سرپیچی می کند نمی توانند کاری کنند تا روحیه خود را به دست آورند، بله فرزند شما قطعاً در می یابد که چگونه هر دکمه ای را فشار دهد تا شما را تحت تاثیر قرار دهد. در مقاله قبلی در رابطه با حل مشکلات بین والدین و کودک صحبت کردیم.

اما اگر وقتی احساس تحریک می کنیم نمی توانیم آرامش خود را حفظ کنیم چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم که فرزندانمان چنین کاری کنند؟ به هر حال مغز آنها هنوز در حال رشد است و ما قرار است الگو باشیم. برای مطالعه بیشتر به مقاله راهنمای جامع کنترل خشم مراجعه فرمایید.

وقتی با کودکان زندگی می کنید می توانید انتظار رفتارهای کودکانه داشته باشید کار ما این است که طوفان را آرام کنیم نه اینکه آن را به یک سونامی تبدیل کنیم.

تحقیقات نشان می دهد کودکان و نوجوانانی که به طور معمول بر سر آنها فریاد می زنند بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و مشکلات رفتاری از جمله پرخاشگری جسمی قرار می گیرند. شاید شما بر سر فرزندتان فریاد زدید و خشم خود را فرو نشاندید اما اگر فرزندتان مشکلات عزت نفس پایین، تمایل به اضطراب یا افسردگی داشته باشد، زندگی شما چگونه خواهد بود؟ شکستن چرخه فریاد زدن یک هدیه بزرگ به فرزند شما است. و از آنجا که فرزندتان از شما ترحم و صبر یاد خواهد گرفت این یک هدیه به نوه های شما است.

در اینجا چگونگی به کارگیری خود تنظیمی و هوش هیجانی به جای نمایش و هیجانات حتی در مواقع داغ شدن احساسات ارائه می شود.

1. تمرین تنفس صحیح

هنگامی که برای اولین بار متوجه افزایش خشم درونی شدید، سریع تنفس صحیح را انجام دهید، به قول معروف شمع را فوت کنید و گل را بو کنید (برنامه شما در آن لحظه این است که نفس بکشید تا زمانی که آرامتر شوید). برای آموزش بیشتر به کارگاه آموزش آرامسازی و مراقبه مراجعه نمایید.

به خود یادآوری کنید که شرایط اضطراری نیست حداقل بعضی اوقات نمی توانید از تحریک شدن اجتناب کنید اما می توانید خود را آموزش دهید تا یاد بگیرید که می توانید خشمتان را کنترل کنید و از عصبانیت فاصله بگیرید.

2. هنگام عصبانیت محدودیتی تعیین نکنید مگر اینکه کسی در خطر باشد

به عنوان مثال اگر بچه های شما درگیر جنگ هستند، کودکی را که در معرض خطر قرار دارد را از محل درگیری دور کنید. سعی کنید تا زمانی که به آرامش نرسیده اید با کودکی که عصبانی است درگیر نشوید. اگر کودک شما تلاش می کند تا درگیری را ادامه دهد تا آنجا که می توانید با آرامش بگویید: هنگامی که من آرامتر شدم در این مورد صحبت خواهیم کرد در حال حاضر انتظار دارم که بهترین رفتار خود را داشته باشید.

اگر احساس می کنید باید فرزندتان را مستقیم تنظیم کنید، این نشانه ی این است که در موقعیت دعوا و درگیری هستید بنابراین وقتی کودک شما شروع به شبیه شدن به دشمن می کند، فقط زبان خود را گاز بگیرید و رویش را برگردانید.

پس از آرام شدن هنوز می توانید برای فرزندتان محدودیت تعیین کنید قبل از تصحیح، در آن مرحله قادر به اتصال خواهید بود بنابراین می توانید به جای بدتر کردن اوضاع، طوفان را آرام کنید.

نه، ضعیف به نظر نمی آیی شما شبیه کسی هستید که می تواند عصبانیتش را کنترل کند. شما الگو هستید یادتان هست؟

3. به خود یادآوری کنید که فرزند شما “رفتار نادرستی” ندارد زیرا او برای جلب توجه شما چنین کاری را انجام می دهد

اگر او “بازیگری” می کند، احساساتی را بازیابی می کند که نمی تواند بیان کند او هنوز در حال یادگیری است و مغزش هنوز در حال رشد است بنابراین برای آرام شدن و بیان احساسات خود به کمک شما نیاز دارد.

4. شما  خودتان را کنترل کنید، نه فرزند خود را

طبیعی است که با عصبانیت به سرکشی کودک خود پاسخ دهید اما این به وضعیت کمک نخواهد کرد این فقط باعث ایجاد تنش بیشتر خواهد، در حالی که با احساسات خود کنار می آیید در مقابل هر اقدامی مقاومت کنید. اولویت شما از بین بردن آن گره در سینه است که باعث می شود خیلی ناراحت شوید. هنگامی که خود را به حالت آرامش برسانید فرزندتان نیز منطقی تر خواهد بود. اگر این کار جواب نداد مورد شماره 5 را امتحان کنید. برای مطالعه بیشتر به کارگاه آموزش کامل تربیت کودک و فرزندپروری مراجعه فرمایید.

5. با گوش دادن شرایط آرام تری ایجاد کنید

خواه کودک نوپا شما خسته کننده باشد یا فرزند ده ساله شما فریاد بزند، آنچه کودک شما به آن نیاز دارد این است که شما به او گوش دهید، بگویید “شما باید خیلی ناراحت باشید که از این طوری با من صحبت می کنید …. چه خبر شده است؟” سپس به حرف هایش گوش دهید. برای یادگیری مهارت گوش دادن به پکیج آموزش هنر گوش کردن مراجعه فرمایید.

نمی دانید که اگر به حرف های فرزندتان گوش بدهید چگونه کودک خود را از لرزیدن یا فریاد باز می دارد؟ اگر او احساس کند شنیده می شود نیازی به فریاد زدن ندارد. به محض ایجاد ایمنی با صدای آرام و تمایل به شنیدن دیدگاه او، کودک شما شروع به آرامش می کند. این کار  به او یاد می دهد که داد زدن ضروری نیست.

چگونه به فرزندمان کمک کنیم تا خشمش را کنترل کند

آرام کردن خشم در کودکان

و در نهایت بچه ها تنظیمات عاطفی را از مدل سازی ما می آموزند بنابراین فریاد زدن همه درس های اشتباه را می آموزد. مطمئناً شما باید برای رفتارهای خطرناک محدودیت هایی تعیین کنید اما می توانید این کار را با دلسوزی انجام دهید بنابراین همزمان ایمنی احساسی ایجاد می کنید. هیچ وقت لازم نیست احساسات را محدود کنید و هرگز، فرستادن فرزندتان برای آرام شدن به اتاقش ایمنی عاطفی ایجاد نمی کند این به کودک شما می آموزد که احساساتش شرم آور و ترسناک است.

6. به خود یادآوری کنید که باید ارتباط سالم برقرار کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که والدین هنگام عصبانیت فرزند خود مرتکب می شوند «اصلاح» بیان خشم کودک است اما این فقط باعث می شود کودک احساس ناشناخته ای داشته باشد و باعث عصبانیت او می شود این همچنین یک جنگ قدرت را ایجاد می کند. بنابراین اگر کودک شما همه چیز روی میز را روی زمین پرت می کند، می داند که قوانین را نقض می کرد به همین دلیل این کار را کرده است بنابراین خواهید دید که چقدر او ناراحت است.

در عوض، با رفتار او ارتباط برقرار کرده و به آنچه به شما می گوید پاسخ دهید. شما با انداختن وسایل روی زمین به من نشان می دهید که چقدر عصبانی هستید. متاسفم که این کار خیلی سخت است با من صحبت کنید من گوش می دهم و به آرام شدنتان کمک می کنم.

بعد از اینکه کودک شما آرام شد و از آنچه ناراحت شده اند اعتراف کردند، به آرامی به این نکته اشاره کنید که شما همیشه برای گوش دادن هستید، بنابراین کودک شما هرگز نیازی نیست چیزهایی را روی زمین بیندازد تا توجه شما را جلب کند. از آنها بپرسید که آیا به کمکی برای پاکسازی مشکلات نیاز ندارند. اکثر بچه ها در آن مرحله عذرخواهی می کنند و برای پاک کردن آشفتگی که به وجود آورده اند می شتابند. والدین من همیشه گوش می دهند من نیازی به عصبانیت ندارم آنها همیشه برای کمک به من آنجا هستند.

7. دل خود را آرام کنید

اگر کودک شما در عصبانیت گیر کرده و آرام نشود چه می کنید؟ هرگز تسلیم نشوید و به راه خود ادامه دهید. قلب خودت را نرم کن مطمئناً، حداقل از دیدگاه شما درست است اما آیا ترجیح می دهید حق با شما باشد یا اینکه فرزندتان احساس می کند درک شده است بنابراین آنها در برابر تأثیر شما بازتر هستند؟ تلاش کنید تا آن را از دید او ببینید حتی اگر مخالف آن قضیه باشید. او در پاسخ نرم می شود و به احتمال زیاد اشک و ترس پشت خشم را به شما نشان می دهد. ممکن است فکر کنید “تسلیم” می شوید اما این کار را نمی کنید زیرا قوانین یا محدودیت های خود را تغییر نمی دهید. شما فقط برای تجربه او فضا درست می کنید. تأیید احساس او و وقتی این را امتحان می کنید متوجه می شوید که نرم شدن قلب شما برای دیدن جنبه های او برای شما نیز شفابخش است.

8. کمی استراحت کنید

در این لحظه نمی توانید نرم تر شوید زیرا هر دو خیلی عصبانی هستید؟ فعلا ولش کن به فرزند خود بگویید من باید آرام شوم سپس راهی برای بهتر شدن این کار پیدا خواهیم کرد پس از آرام شدن راهی برای اتصال مجدد پیدا کنید. برای کودک خود الگویی برای ترمیم پارگی در روابط خود قرار دهید. برای ایجاد اعتماد و ایمنی از لمس فیزیکی و خنده استفاده کنید.

خودشه ناراحتی کمتر و عشق بیشتر

این رویکرد تحول آفرین است اما اگر متوجه شوید که مرتباً در حال انفجار هستید یا آرام گرفتن آنقدر سخت است که نمی توانید این رویکرد را عملی کنید چه می کنید؟ این پیامی است که شما باید روی خود کار کنید. از این گذشته هیچ کس واقعاً شما را “تحریک” نمی کند. آنها محرک شما هستند از کودکی با شما همراه بوده اند. فرزند شما به سادگی آنها را کشف کرده و به شما این فرصت را می دهد تا آنها را شفا دهید.