در این بخش از پایگاه دانش فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از موضوعات روانشناسی با عنوان تکنیک های تقویت توجه و تمرکز در کودکان را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.
تکنیک های تقویت توجه و تمرکز در کودکان
در مقاله تکنیک های تقویت توجه و تمرکز در کودکان به صورت کامل با روش هایی که کمک می کند تا دقت و توجه و تمرکز را در کودکان خود افزایش دهید آشنا خواهید شد.
تمرینات پیشنهادی برای افزایش دقت و تمرکز حواس ویژه ی مادرها، پدرها، معلمان و پشتیبان
فرآیند یادگیری بدون تمرکز حواس و توجه لازم، نمیتواند انجام پذیرد. در برنامههای آموزشی جلب توجه کودکان و دانش آموزان، قبل و حین آموزش از مهمترین وظایف مسئولیتهای مریبان است. بسیاری از دانش آموزان علیرغم این که از ظرفیت هوشی متوسط یا بالاتر برخوردارند، صرفا به لحاظ این که دامنه توجه آنها فوقالعاده اندک است، قادر نیستند به گونهای که انتظار میرود توفیقات چندانی در یادگیری مطالب و پیشرفت تحصیلی داشته باشند.
در واقع ، “اختلال در توجه” امروزه از شایعترین اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان به ویژه در سنین دبستان محسوب میشود. همواره بسیاری از والدین دانش آموزان و معلمان مدارس احساس نگرانی خود را از کم توجهی یا بیتوجهی بعضی از کودکان اعلام داشته، طالب مشاوره ، راهنمایی و کمک هستند.
بسیاری از دانش آموزان به علت نداشتن تمرکز، سر کلاس درس قادر به یادگیری نیستند و همین امر موجب عقب افتادن از درسها و افت تحصیلی آنها میشود و تأثیرات مخربی را در آینده برای کودکان به همراه خواهد داشت. احتمال دارد که معلم فرزندتان به شما اطلاع دهد که وی در کلاس درس تمرکز ندارد، شاید هم خود شما متوجه این امر شدهاید. نگران نشوید، چرا که با دانستن برخی از علتهای فقدان تمرکز دانش آموز سر کلاس، میتوان این مشکل را به راحتی حل کرد. بیشتر دانش آموزان با آن که با دقت و تمرکز سر کلاس درس حاضر میشوند، اما در موقع تدریس معلم پس از چند دقیقه حواسشان کاملاً پرت میشود و زمانی هم که به خود میآیند چند دقیقهای از وقت کلاس گذشته است، درحالی که آنها ذهن خود را با افکار پراکنده مشغول کرده بودند.
ما در اینجا چند تمرین به جهت تقویت توجه و تمرکز کودکان به شما ارائه می کنیم:
پیشنهاد ویژه:کارگاه تشخیص و درمان اختلال بیش فعالی
- از دانش آموز بخواهید تصاویر ناقص را کامل کند .
- به دانش آموز دو تصویر مشابه (که فقط در برخی جزییات با هم متفاوت هستند) نشان دهید و از او بخواهید تفاوت آنها را بگوید.
- از دانش آموز بخواهید با استفاده از نقشه، محل هایی را که از او میپرسید، به شما نشان دهد .
- از دانش آموز بخواهید جملات ناقص را به دلخواه خود کامل کند. مثال: من دیروز…
- بریدن شکل های مختلف و چسباندن تصاویر توسّط دانش آموز.
- چند وسیله ی کمک آموزشی و … را به کلاس بیاورید و به دانش آموزان نشان دهید؛ سپس از دانش آموزی که بی دقّت است، بخواهید تا چشمانش را ببندد و اشیاء را لمس کند و نام اشیاء را به شما بگوید .
- افزایش دقّت و تمرکز با گوش دادن به صداهای مختلف و یادداشت کردن آنها توسّط معلّم روی تابلو.
- استفاده از مجموعه ی « بشنو و پیدا کن » جهت تقویت حافظه ی شنیداری، افزایش دقّت.
- استفاده از اعصاب سنج: پرورش دقّت و توجّه، هماهنگی چشم و دست.
- استفاده از مینی بسکتبال، تقویت دقّت و هماهنگی چشم و دست.
- استفاده از » دارت « جهت هماهنگی چشم و دست و دقّت.
- چند تصویر به دانش آموز نشان دهید و سپس آنها را پنهان کنید و از دانش آموز بخواهید به شما بگوید چه دیده است؟
- کلماتی را از متن دروس تهیّه کرده و از دانش آموز بخواهید برای آنها تشدید و یا سرکِش و … بگذارد .
- متنی را تهیّه کنید و نقطه های کلمات آن را بردارید و از دانش آموز بخواهید نقطه ها را بگذارد. این کار را هم روی تخته ی کلاس میتوانید انجام دهید و هم به صورت تایپ شده میتوانید در اختیار دانش آموزان قرار دهید.
- از دانش آموز بخواهید جملات در هم ریخته را مرتّب کند.
- از دانش آموز بخواهید کلماتی را که بیان میکنید، بعد از شما تکرار کند. مثال: خانه- میز- لباس (مثال عددی: 6-8-9) سپس کلمات را کم کم به 7 کلمه و یا 7 عدد برسانید. (جهت تقویت دقّت و حافظه)
- نوشتن صداهای اوّل و یا آخر کلمات و جمله سازی با آنها. مثال: آب صدای آخر آن (ب) است و دانش آموز میبایستی مثلاً بنویسد (بار) و سپس با آن جمله بسازد .
- چند تصویر را به صورت مرتّب روی میز بچینید و سپس از دانش آموز بخواهید با دقّت به آنها نگاه کند و چشمانش را ببندد؛ سپس جای یک و یا دو تصویر را عوض کنید تا دانش آموز به شما بگوید جای کدام تصاویر عوض شده است.
- از دانش آموز بخواهید نام اشیاء داخل کلاس، نام مدیر و معاون مدرسه، نام چند نفر از دوستان، آدرس و تلفن منزل، شماره تلفن همراه پدر دانش آموز، و … را برای شما بنویسد .
- تصویری را به دانش آموز نشان دهید و سپس آن را پنهان کنید. دانش آموز میبایستی جزییات تصویر را برای شما بگوید .
- کلماتی را به دانش آموز دهید و از او بخواهید حداقل 3 جمله برای آن بنویسد.
- شمارش معکوس توسّط دانش آموزان و یا برعکس حرف زدن، مثل: این زنگ علوم داریم = داریم علوم زنگ این.
- زمانی که تمرکز دارند، آنها را تشویق کنید .
- چند جمله روی تابلو بنویسید و یک کلمه ی اضافه هم در آن بنویسید و از دانش آموزان بخواهید که کلمه ی اضافی را پیدا کنند؛ مانند: زنگ بعد روز ریاضی داریم کلمه ی اضافی (روز) است .
- خلاصه نویسی و تعریف مطلب و یا داستان توسّط دانش آموز.
- محرّک های محیطی که باعث حواس پرتی شما میشوند را حذف کنید. مانند بستن پنجره و درب کلاس و…
معرفی یار مهربان
کتاب راهنمای اجرای ایدههای معلم
نویسنده: لئوناردجی. باسیل، آناس. سرناک
ترجمه: بهنوش شیخالاسلامی
تهیه و تنظیم: میترا نمازی
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی