پکیج آموزش ساز هنگ به صورت گام به گام

نوع فایل
Mp4
حجم فایل
400 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

ساز هنگ که با نام هایی همچون هند پن، پنتام و یا هنگ درام نیز شناخته می شود یک نوع ساز کوبه ای است که از طریق ضربه شروع به نواختن می کند و این خاصیت سازهای کوبه است که به این طریق تولید صدا می کنند.

ساز هنگ در گروه سازهای خود صدا یا همان ایدیو فون ها قرار دارد یعنی سازهایی که از طریق ضربه به بدنه آن ها می توانیم صدا را تولید کنیم. در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از جامع ترین آموزش های موسیقی با عنوان پکیج آموزش ساز هنگ به صورت گام به گام را در اختیار شما علاقه مندان به یادگیری سازهای موسیقی قرار دهیم تا بتوانید با مشاهده این پکیج به صورت حرفه ای نواختن هنگ را انجام دهید.

پکیج آموزش ساز هنگ به صورت گام به گام

دوره جامع آموزش ساز هنگ به صوت قدم به قدم شما را با نت های این ساز آشنا کرده و همچنین اصول نواختن را به آموزش می دهد و در انتها به صورت حرفه ای شما هنگ درام را خواهید آموخت.

دوره جامع آموزش هنگ درام
دوره جامع آموزش هنگ درام

 

در مورد تاریخ این ساز باید بگوییم که این ساز را خانم و آقای فلیکس رونر و سابینا شرر در سال ۲۰۰۰ میلادی در کشور سوئیس ساختند و نام هنگ را برای آن انتخاب کردند، البته وقتی اسم هنگ درام را در مورد این ساز به کار می برند سازندگان ساز ناراحتی می شوند، با این حال امروزه با همین نام تجاری آن را می شناسند.

آشنایی با پرکاشن و هنگ درام

نام دیگر دسته بندی سازهای کوبه ای پرکاشن است که برای نواختن همانطور که اشاره شد باید از ضربه زدن به بدنه ساز استفاده کنیم. در مورد تاریخچه این نوع سازها هم باید بگوییم که این سازها به زمان باستان بر می گردند. از این نوع سازها برای ریتم و تولید ضرباهنگ استفاده می شود هر ضرب آهنگی که با این سازها ساخته می شود، نامش را به ریتم می دهد برای مثال ما ریتم هایی همچون پرکاشن محلی و یا پرکاشن بندری داریم.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل تئوری موسیقی


بسیاری از موسیقی دانان معتقدند که سازهای کوبه ای همچون طبل و تمپو بعد از صدای انسان اولین صداهای کشف شده هستند، به این معنا که در دوران بسیار قدیم زمانی که انسان ها فهمیدند از زبان چگونه باید استفاده کنند چنین سازهایی را هم به وجود آورند و شاید هم قبل از صحبت کردن انسان ها از این سازها استفاده می شده است.

امروزه با رشد و توسعه تکنولوژی ما شاهد این موضوع هستیم که نسبت به زمان ها قدیم خیلی آسان تر می توانیم پرکاشن را بنوازیم و فرد نوازنده با استفاده از یک هدفون می تواند بدون آن که برای سایرین مزاحمتی ایجاد کند صدای ساز خودش را بشنود.

در مورد دسته بندی سازهای پرکاشن هم باید بگوییم که این سازها دارای دسته های زیادی هستند مانند : زیلوفون، زنگ، تومبا، درامز و …

صدای سازهای پرکاشن به صورت ضربی است و باعث می شود تا ریتم موسیقی ایجاد شود. یکی دیگر از نکاتی که در خصوص این سازها وجود دارد این است که این نوع سازها در سطح جهان دارای طرفداران زیادی هستند و به دلیل تنوعی که این سازها دارند باعث شده است تا در همه جا از آن ها استفاده کنند و نامشان در همه جا بر سر زبان ها باشد.

پرکاشن برقی یا همان الکترونیکی دارای یک صفحه است که از چند بخش تشکیل شده است که می توانیم با تنظیم صحیح آن صداهای متفاوتی مانند تومبا، داربوکا و کاخن را تولید کنیم.

آشنایی با نت های هنگ درام
آشنایی با نت های هنگ درام

معرفی تاریخچه ساز هنگ

همانطور که گفتیم ساز هنگ در طبقه سازهای خود صدا قرار دارد و به عبارت ساده تر باید بگوییم که این ساز یک نوع ساز کوبه ای و ملودیک است.

کمپانی اصلی سازنده این ساز با نام PANArt Hangbau AG فعالیت می کند و علاوه بر ساز هنگ سایر سازها را نیز تولید می کند. این کمپانی همچنین اعلام کرد که قصد دارد تا تغییر و تحولی در این نوع ساز به وجود آورد و از آن به بعد ساز جدیدی را وارد بازار کند.

چرا ساز هنگ ساخته شد؟

تحقیقات نشان می دهد که قبل از آن که ساز هنگ ساخته شود، سازهایی دیگری با نام Steel Pan وجود داشتند که بدنه ای فلزی داشتند و در سال های حدود ۱۷۰۰ میلادی در کشورهای آفریقا و آمریکای جنوبی از گالن های فلزی با ظرفیت حدود ۵۵ گالن ساخته می شد که در مراسم خودشان برای پایکوبی ها از آن استفاده می کردند و به افرادی که این سازها را می نواختند در اصطلاح Panists (پن ایست) گفته می شود.

ساز هنگ از چه اجزایی ساخته شده است؟

ساز هنگ درام دارای دو قسمت جدا یعنی قوس بالایی و پایینی که کاملا فلزی است ساخته شده است، نت های موسیقی بر روی قوس بالایی چیده شده است که به آن Ding Side گفته می شود که به زبان فارسی به معنای طرف و یا جانب دینگ است. طرف دیگر ساز هم که مربوط به قوس زیرین است یک سوراخ بزرگ دارد که در مرکز آن واقع شده است که به آن بخش گو و یا (Gu Side) می گویند.

آشنایی با نت اصلی ساز هنگ درام

دینگ که پایین ترین نت را از نظر اکتاو صدایی دارد و بم ترین صدا را تولید می کند در واقع به عنوان نت اصلی ساز هنگ درام است.

معمولا این بخش با ساختار گام که به آن Scale هم گفته می شود ارتباطی ندارد و بعضا مشاهده شده که حتی با وجود مجموعه ای از نت های ثابت برای دو ساز متفاوت ما شاهد ایجاد نت های متفاوتی هستیم.

برای نوشتن نت های نیز به این طریق عمل می کنیم که باید نت دینگ را با یک علامت مانند / از سایر نت ها جدا کنیم، به مثال زیر دقت نمایید.

D / A C D E F G A

همانطور که در این مثال مشاهده می کنید نت اصلی شامل نت D است که در فارسی به آن RE (ر) می گویند.

شناخت کامل نت های ساز هنگ درام

نکته ای که در مورد نت های ساز هنگ درام وجود دارد این است که هر یک از نت ها برای خودشان یک فضای مشخصی بر روی ساز دارند که در اصطلاح به آن Tone Field گفته می شود که شکل ظاهری آن هم دایره یا بیضی است.

تحقیقات جدید نشان داده است که اگر فرم نت ها بیضی باشد زمانی که نت ها منتشر می شود ما شهد صدایی با حجم پایدار از هنگ درام هستیم. به علاوه شکل بیضی باعث می شود تا بتوانیم افکت های صوتی شنیدنی را تولید کنیم.

یکی از نکاتی که در مورد نت های ساز هنگ وجود دارد این است که باید خیلی دقیق و حساس اندازه نت ها را روی بدنه ساز به دست بیاوریم چرا که هر سانتی متر ساز مهم بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است و کمی تغییر باعث می شود تا صدا به کلی تغییر یابد.

در ساز هنگ درام چگونه باید نت های ساز را کوک کنیم؟

یکی از سخت ترین و در عین حال پیچیده ترین مراحلی که بعد از ساخت ساز هنگ درام باید به آن اشاره کنیم، موضوع کوک کردن نت هاست که دارای فرایند خاصی است. اگر بخواهیم به صورت دقیق در مورد این ساز صحبت کنیم باید بگوییم که تقریبا چیزی بیش از ۶۵ درصد از کاری که بعد از ساخت و تولید ساز هنگ باید به آن توجه نماییم مرحله کوک کردن نت هاست که باعث می شود این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

ساز هنگ درام دارای چند نت است؟

در مورد تعداد نت های این ساز باید بگوییم که در نمونه های ساز هنگ درام و هپی درام، صفحه بالایی یک نت دینگ دارد و ۷ نت دیگر بر روی بدنه قوس بالایی قرار دارد، البته امروزه اغلب سازندگان تغییراتی در آن ایجاد کرده اند و توانسته اند تا تعداد نت ها را به ۳۲ عدد برسانند. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر تعداد نت ها در ساز هنگ بیشتر شود برای نوازندگان به عنوان یک نکته مثبت است ولی چون روی ساز ما محدودیت فضایی داریم باعث می شود تا نت های زیر تر به اکتاوهای بالاتر هدایت شوند.

البته باید اشاره شود به دلیل وجود محدودیتی که وجود دارد سازندگان برخی از نت ها را در زیر ساز تعبیه می کنند تا سازهایی که دارای نت های زیادی هستند نیز در تولید صدا دچار مشکل نشوند.

آشنایی با گام ها در ساز هپی درام و هنگ درام

اگر بخواهیم گام را تعریف کنیم باید بگوییم که در هر ساز وظیفه گام این است که الگوی انتخاب و چیدمان هر نت را بر روی هنگ درام تشکیل دهد، البته موضوع شناخت گام ها موضوع بسیار تخصصی و پیچیده است و باید به صورت حرفه ای به آن پرداخته شود.

برای روشن شدن موضوع نیاز است تا یک مثال بزنیم، یک از پر کاربردترین گام های موسیقی، گام مینور یا همان گام کوچک است. به الگوی زیر توجه نمایید :

یک پرده کامل که با حرف W نشان داده می شود

نیم پرده که با حرف H نشان داده می شود

W H W W H (W+H) H

#E F# G A B C D

ولی در ساز هنگ به جای نت های بالا از نت های E/ A, B, C, D, E, F#, A ساخته می شود. دلیل این تغییر هم این است که در برخی موارد ما شاهد محدودیت هستیم و در برخی اوقات هم به دلیل افزایش بازده صوتی و دلنشینی بیشتر است.

آموزش قدم به قدم هنگ درام
آموزش قدم به قدم هنگ درام

 

حال در ادامه چند گام مختلف در هنگ و نحوه چیدمان نت هایشان را برایتان می آوریم :

۱. ر مینور یا همان (D kurd) با مد کورد  D/A Bb C D E F G A C

۲. فا دیز مینور یا همان (F# Minor) F#/A B C# D F# G# A BF

معرفی هنگ درام

در این جا قصد داریم تا شما را به یکی از انواع هنگ درام ها آشنا کنیم که اگر قصد شروع یادگیری هنگ درام را دارید می توانید از این نوع هنگ درام استفاده کنید.

هنگ درام نه کوکی ( کوک Dm ) که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و دارای کیفیت صدای بالایی می باشد و در کنار ویژگی های خوب آن باید اشاره کنیم که این نوع هنگ درام ها دارای عمر طولانی و با دوام کوک نیز هستند.

در مورد صدای این نوع هنگ درام باید بگوییم که صدای عمیق آرامی که بسیار عرفانی است را به شما می دهد.

یکی از پیشرفته ترین سازهای موسیقی آکوستیک هنگ درام است که در قرن ۲۱ اختراع شده است و می توان گفت که این نوع ساز یک از بزرگترین موهبت هایی است که طبقه سازهای کوبه ای به خود دیده است.

از جمله مواردی که در خصوص این سازها باید به آن اشاره شود این است که نواختن هنگ درام ساده بوده و هر کسی می تواند آن را بنوازد.

به طوری که امروزه بسیاری از مردم از ساز هنگ به عنوان راهی برای رسیدن به آرامش انتخاب می کنند و بسیاری از متخصصین یوگا از این نوع سازها برای موسیقی درمانی بهره می برند.

هنگامی که شما شروع به نواختن این ساز می کنید آنقدر آرام می شوید که باعث می شود تا افکارتان برای مدتی رها شده و با تمام وجود آرامش را حس کنید و نواختن هم دارای قاعده خاصی نیست که حتما باید از آن پیروی کنید، بلکه شما در نواختن بسیار آزاد هستید و هرطور که میخواهید میتوانید ساز را بنوازید.

به طوری که در خصوص این سازها باید گفتن که فلسفه این نوع سازها این است که به انسان ها بگوید نیازی نیست که شما حتما یک موسیقی دان باشید تا بتوانید این ساز را بنوازید بلکه فقط باید خودتان باشید و هر طور که راحت هستید شروع به نواختن کنید، چرا که این ساز از قوانین فیزیک پیروی می کند و کافی است شما ساز را بر روی پاهایتان قرار دهید و نواختن را آغاز کنید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.