10 روش برای ترک عادات بد و اصول پایبند بودن به تعهدات

10 روش برای ترک عادات بد و اصول پایبند بودن به تعهدات

ترک عادت امری زمان بر و نیازمند برنامه ریزی است و کسی نمی تواند ادعا کند که به راحتی می تواند یک عادت را ترک کند، مگر آن عادت خیلی ساده باشد، به همین دلیل باید فرد یک مسیری را برنامه ریزی نماید و در آن قدم بردارد تا به انتهای مسیر برود. در این قسمت از پایگاه علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان 10 روش برای ترک عادات بد و اصول پایبند بودن به تعهدات را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس اگر شما هم علاقه مند به تکنیک هایی برای ترک عادات خود هستید تا انتهای مقاله با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

10 روش برای ترک عادات بد و اصول پایبند بودن به تعهدات

به کمک 10 روش برای ترک عادت بد و ناپسند شما خواهید توانست تا هر نوع از عاداتی که شما و یا دیگران را آزار می دهد را کنار گذاشته و یک عادت خوب را جایگزین آن کنید.

10 روش کنترل و ترک عادت های بد

“افراد موفق کسانی هستند که عادت های موفق آمیز دارند.” برایان تریسی

ترک عادت های بد سخت است. چنین رفتارهایی به دلیل رفتاری که به مرور یاد می گیرید و تکرار می کنید عمیقا در ضمیر ناخودآگاه شما جای گرفته اند. بنابراین چگونه می توانید آنها را بیاموزید و سرانجام یک بار برای همیشه از این عادت های بد دست بکشید؟ برای مطالعه بیشتر به پکیج آموزش ترک عادات ناپسند مراجعه شود.

از اینجا شروع کنید

مشخص کنید که چه عواملی باعث ایجاد عادت های بد می شوند

تحقیقات به ما می گوید که یکی از موثرترین راه ها برای کنترل عادت های بد آگاهی از عوامل محرک احتمالی شما برای لغزش احتمالی و نظارت دقیق بر این عوامل محرک است. در صورت ظاهر شدن، برای مقابله با این عوامل واکنشی آماده داشته باشید و مطمئن شوید که پاسخ به صورت قاطعانه تنظیم شده است.

به عنوان مثال “من نوشابه نمی نوشم” یا “من دسر را تحویل خواهم داد”.

از موقعیت هایی که می دانید عوامل محرک وجود دارد خودداری کنید

شما احتمالاً از موقعیت هایی که باعث تحریک عادت های بد شما می شوند کاملاً آگاه هستید. شاید شما می خواهید سیگار را ترک کنید و می دانید که وقتی با دوستان خود بیرون می روید و بیشتر از دیگران می نوشید و بیشتر سیگار می کشید. یا اینکه در خانه نسبتاً سالم غذا می خورید اما می دانید که وقتی برای غذا خوردن بیرون می روید خیلی زیاد غذا میل می کنید. همچنین پیشنهاد میشود تا مقاله شناخت عادت موثر را مطالعه نمایید.

هرچقدر سخت به نظر برسد خود را در چنین شرایطی قرار ندهید که می دانید یک عادت بد ایجاد می کنید. شما هنوز هم می توانید با دوستان خود بیرون بروید یا به شام بروید اما آنچه را که قرار نیست انجام دهید قصد صریح داشته باشید و به آن پایبند باشید. همچنین برای مطالعه بیشتر به مقاله ایجاد رفتارهای مثبت در فرزندان مراجعه شود.

عادت های بد را جایگزین عادت های خوب کنید

این یک ایده است: هر وقت هوس سیگار می کنید به جای آن یک هویج کوچک بخورید. یا هر بار که کرم کاکائو را در فهرست مشاهده کردید یک میوه بخواهید البته این بی نهایت دشوارتر از آن است که به نظر می رسد. تغییر و ترک عادت ها به وقت، پشتکار و صبر نیاز دارند شما باید متعهد شوید و راههای پایبندی به آن را پیدا کنید. از کوچک شروع کنید و تا آنجا که ممکن است رفتارهای خوب خود را تکرار کنید و در نهایت به عادت هایی تبدیل می شوند. برای مطالعه بیشتر به مقاله آموزش تنظیم مجدد مغز برای ترک عادت مراجعه نمایید.

شکست را پیش بینی کنید و برای موفقیت برنامه ریزی کنید

شکست اجتناب ناپذیر است به ویژه هنگامی که می خواهید عادت های بد خود را ترک کنید. وقتی در این مسیر دچار لغزش شدید آن را بپذیرید و حرکت کنید اما از اشتباهات خود بیاموزید و هر شکست را فرصتی برای رشد بدانید. همچنین پیشنهاد می شود تا کارگاه روانشناسی شکست را مشاهده نمایید.

چگونه عادت بد و ناپسند را ترک کنیم

10 روش برای ترک عادات بد

بگذارید بگوییم شما در طول تعطیلات با خانواده خود وقت می گذرانید و می دانید که نمی توانید در برابر پای سیب شگفت انگیز مادر خود مقاومت کنید. برنامه خود را از قبل به حرکت درآورید پیشنهاد دهید یک ظرف غذای سالم بپزید متعهد شوید که یک تکه پای را با شخص دیگری تقسیم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به پکیج آموزش رفتار درمانی و اصول تغییر رفتار مراجعه فرمایید.

تغییرات جزئی ایجاد کنید

روانشناس رفتاری استنفورد BJ Fogg رویکرد “عادت های کوچک” را برای تبدیل عادت های بد به عادت های خوب توصیه می کند فرض او ساده است:

1. کم کم شروع کنید به عنوان مثال اگر می خواهید ورزش کنید روزانه دو حرکت را انجام دهید.

2. رفتار جدید را به یک نقطه موجود در برنامه معمول خود پیوند دهید به عنوان مثال هر روز به محض بیدار شدن از خواب انجام آن رفتار عجیب را به خود یادآوری کنید.

3. هر روز رفتار را تکرار کنید تا اینکه به یک عادت تبدیل شود خواهید دید که به طور طبیعی هر هفته در حال پیشرفت و انجام فشارهای بیشتر هستید.

تعهد دادن

تعهد یک اصل روانشناختی اثبات شده است که می تواند به شما در ترک عادت بد خود کمک کند. دکتر رابرت سیالدینی در کتاب خود با عنوان روانشناسی اقناع می گوید افرادی که تعهد قاطعانه ای برای انجام کاری دارند احتمالاً با این هدف پایبند خواهند بود.

به دوستانت بگو

این یک استراتژی رایج است که کلینیک های کاهش وزن از آن استفاده می کنند. آنها از مراجعان خود می خواهند که اهداف کاهش وزن خود را بنویسند و آن را به دوستان، خانواده و همکاران نشان دهند. چرا؟

چون این روش عملی است

گفتن به مردم در مورد تعهد خود برای ترک عادت های بد شما را تحت فشار قرار می دهد تا پایبند به تعهد خود باشید. این به شما کمک می کند تا در زمان هایی که می خواهید تسلیم شوید پاسخگو باشید.

نوشتن و ثبت کردن در یک دفترچه

تحقیقات ثابت می کند که بین نظارت بر خود و نتایج مثبت سلامتی رابطه معناداری وجود دارد به عبارت دیگر نوشتن و ثبت کردن در یک دفترچه برای پیگیری پیشرفت شما می تواند به شما در افزایش احتمال تبدیل عادت بد به یک عادت خوب کمک کند.

درخواست کمک در زمانی که شما به آن نیاز دارید

همانطور که سعی می کنید به تنهایی به این کار بپردازید در صورت حمایت از افرادی که دوستشان دارید خیلی راحت تر می توانید یک عادت بد را کنار بگذارید از درخواست کمک نترسید. وقتی دچار لغزش در ترک عادت شدید اشکالی ندارد که با دوست خود تماس بگیرید و در مورد آن صحبت کنید. اگر دوستانی را می شناسید که همان عادت بدی را که می خواهید از آن رها شوید ترک کرده اند از آنها سوال کنید که چگونه این کار را انجام داده اند و وقتی استرس می گیرید از آنها مشاوره بگیرید. پیشنهاد می شود تا کارگاه تغییر رفتار در بزرگسالان را مشاهده نمایید.

بیشتر از هدف نهایی روی برنامه خود تمرکز کنید

خیلی از ما نتیجه محور هستیم ما نتایج فوری می خواهیم  هدف نهایی جلوی دید ما را گرفته است. در عوض روی مسیر تمرکز کنید. برای ترک عادت های بد برنامه ای تنظیم کنید و وقت و توجه خود را بر روی برنامه و سیستم خود بگذارید. اگر طرز فکر شما بیش از حد در رسیدن به هدف خود در یک تاریخ خاص متمرکز است می توانید خود را برای شکست آماده کنید که در آن مهلت هدف خود را به پایان نرسانید.

برنامه خود را بسازید سپس هر هفته روی اقدامات کوچک متمرکز شوید تا شما را به مکانی که می خواهید نزدیکتر کند. این مهمترین چیزی است که باید فراموش کنید عادت های بد خود را ترک کنید و یا به آرزوهای خود برسید. فکر کردن را متوقف کنید و شروع به انجام کار کنید.