کنترل استرس امتحان رانندگی برای قبولی

کنترل استرس امتحان رانندگی برای قبولی

اگر شما هم برای گرفتن گواهینامه اقدام کرده اید حتما مشاهده کرده اید که افرادی که برای امتحان آمده اند چقدر استرس دارند و این استرس برای آزمون شهری خیلی بیشتر از آزمون کتبی رانندگی است. به دلیل اهمیت این موضوع و آموزش نکاتی برای کنترل استرس در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان کنترل استرس امتحان رانندگی به همراه نکات کلیدی را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات روانشناسی قرار دهیم تا هم بتوانید بر استرس روز امتحان رانندگی غلبه کنید و هم نتیجه خوبی را به دست آورید.

امروزه یکی از استرس هایی که بسیار رایج شده است ترس در روز آزمون رانندگی است و این نوع استرس به شکلی عمل می کند که باعث می شود تا با تاثیرگذاری بر روی سیستم عصبی به طور کلی عملکرد شخص را با اختلال روبرو کند.

بنابراین اگر شما هم باید در امتحان رانندگی شرکت کنید و نمی دانید برای آن روز چه کاری انجام دهید تا بتوانید استرس خودتان را کنترل کنید تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید تا به شما بگوییم که با انجام چند کار کلیدی می توانید استرس روز آزمون رانندگی را مهار کرده و به خودتان کمک کنید تا مهارت شما در حین امتحان افزایش یابد و به دلیل داشتن استرس در امتحان شهری رانندگی مردود نشوید.

کنترل استرس در امتحان رانندگی

برای آن که بتوانید در روز آزمون شهری رانندگی استرس خودتان را کنترل کنید لازم است تا نکاتی را قبل و حین آزمون انجام دهید تا در آرامش کامل امتحان دهید. در نظر داشته باشید که اگر هنگام امتحان، افسر آزمون گیرنده متوجه شود که شما خیلی استرس دارید بی شک بر نتیجه قبولی شما تاثیر خواهد گذاشت. پیشنهاد می شود تا مقاله روش های کنترل استرس را مطالعه نمایید.

چرا که اگر شما تصمیمی دارید تا پشت فرمان قرار بگیرید و در شهر رانندگی کنید لازم است تا آرامش خودتان را حفظ کنید و هیچ استرسی نداشته باشید، چرا که اگر در حین رانندگی دچار استرس و اضطراب شوید می توانید برای خود و دیگران ایجاد خطر کنید. پس با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل نکات کلیدی برای غلبه بر استرس امتحان رانندگی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

قبل از امتحان حتما تمرینات لازم را انجام دهید

امتحان رانندگی یک کار عملی است و اگر شما قبل از هر آزمون عملی چندین بار تمرین کنید یقینا نتیجه خوبی را دریافت خواهید کرد. شاید شنیده باشید که می گویند کار نیکو کردن از پر کردن است یعنی با تمرین فراوان می توانید در امتحان موفق شوید.

حفظ آرامش هنگام امتحان رانندگی

به یاد داشته باشید که قبل از امتحان رانندگی چندین بار تمرین کنید و اگر خودتان ماشین ندارید از دوستان و یا فایل هایی که حاضر هستند به شما رانندگی آموزش دهند بخواهید تا چند ساعتی با شما رانندگی کار کنند و تمام خطاهای خود را رفع کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله موریتا درمانی برای کنترل استرس را بخوانید.

اگر شما قبل از آزمون شهری رانندگی بیش از حد تمرین کنید در روز امتحان هیچ ترس و دلهره ای نخواهید داشت و مطمئن باشید که قبولی در انتظار شماست. از طرف دیگر اگر شما به خوبی تمرین نکنید باعث می شود تا در روز امتحان کلی هراس و ترس داشته باشید که همین استرس بر عملکرد شما تاثیر می گذارد.

اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

وقتی که برای امتحان رانندگی حاضر می شوید لازم است تا اعتماد به نفس بالایی داشته باشید و برای این کار لازم است تا ۲ نکته را رعایت کنید. اول آنکه به اندازه لازم تمرین کنید تا مهارت شما افزایش یابد و دوم آنکه شما باید به خودتان باور داشته باشید.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که اگر خودتان به توانایی ها و استعدادتان باور داشته باشید هیچ کس نمی تواند مانع موفقیت شما شود ولی اگر خودتان کارتان را مسخره کنید و آن را زیر سوال ببرید و هیچ باوری به توانایی هایی خودتان نداشته باشید بی شک نمی توانید به نتیجه مطلوبی دست یابید.

برای رانندگی نیز شما باید به خودتان باور داشته باشید که قطعا در امتحان قبول می شوید و هیچ مانعی بر سر راه شما قرار ندارد. اگر می خواهید کاری کنید که نسبت به توانایی های خودتان احساس مثبتی داشته باشید لازم است تا بر روی افکار و باورهایتان کار کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش رانندگی به صورت گام به گام


برای مثال به این نکته توجه کنید که اگر شما در روز امتحان هستید پس آموزش دهنده رانندگی شما به شما باور داشته است که شما توانایی قبولی در آزمون را داشته اید که به شما اجازه داده تا امتحان شهری بروید، در غیر این صورت برای شما جلسات اضافی می نوشت و شما می بایست مجدد چندین جلسه رانندگی می کردید تا صلاحیت شما برای آزمون تایید شود.

از طرف دیگر همواره به یاد داشته باشید که در روز امتحان رانندگی فقط شما نیستید که دچار استرس می شوید و تمام افرادی که برای آزمون رانندگی آمده اند به نوعی استرس دارند. پس اگر شما قبل از امتحان حسابی تمرین کرده باشید و به توانایی های خودتان باور داشته باشید بی شک در امتحان رانندگی قبول خواهید شد.

نکته ای که لازم است به آن اشاره شود در خصوص افرادی است که به ماشین دسترسی ندارند، این افراد قبل از امتحان یا باید از دوستان و خویشاوندان خود بخواهند که به آن ها آموزش دهند و یا کار بهتر این است که چندین جلسه اضافه خودتان ثبت نام کنید تا به صورت حرفه ای تمام خطاهای رانندگی شما توسط مربی رانندگی گرفته شود و با خیال راحت برای روز امتحان آماده شوید، چرا که چون شما هنوز گواهینامه ندارید اگر بخواهید از دوستان و یا اقوام تان بخواهید که به شما رانندگی یاد بدهند، به دلیل آنکه اتومبیل آنها برای آموزش طراحی نشده است می تواند خطر آفرین باشد. پیشنهاد می شود تا مقاله مقابله تا اضطراب امتحان را مطالعه نمایید.

قبل از امتحان رانندگی تمرینات تنفسی را انجام دهید

اگر این تکنیک را یاد بگیرید می توانید برای رسیدن به آرامش در هر شرایطی از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که حتما قبل از امتحان تمرینات تنفسی را با دقت انجام دهید تا به شما کمک کند که بتوانید آرامش خودتان را حفظ کنید.

موفقیت در امتحان رانندگی

نکته ای که می توانید به شما کمک کنید این است که اگر برایتان مقدور است از مربی خودتان بخواهید تا روز قبل از امتحان در محل آزمون حضور یابید و چندین بار تمرینات را انجام دهید تا به محیط عادت کنید. شما میتوانید در روز آزمون کمی زودتر در محل امتحان حاضر شوید تا میزان دلهره و اضطراب شما کاهش یابد. برای مطالعه بیشتر به مقاله تنفس صحیح برای آرامش مراجعه نمایید.

از افسر امتحان گیرنده نترسید

یکی از مشکلاتی که برای افراد ایجاد می شود این است که در حین امتحان مدام به افسر آزمون گیرنده نگاه می کنند و می ترسند که هر آن ممکن است به آن ها حرفی بزند، شما در حین رانندگی فقط حواستان باید به فرمان و دنده و ترمز و کلاج باشد و تمرکزتان را بر روی رانندگی قرار دهید چرا که با این کار هم دچار حواس پرتی می شوید و هم عملکردتان را تحت تاثیر قرار می دهد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش درمان اضطراب امتحان


اگر شما در حال رانندگی هستید و افسر هم هیچ حرفی نمی زند به این معناست که رانندگی شما بدون مشکل است. بنابراین شما فقط باید به کار خودتان فکر کنید و به حواشی هیچ کاری نداشته باشید تا با آرامش خاطر در امتحان شرکت کنید.

از تصویرسازی ذهنی استفاده کنید

قبل از امتحان سعی کنید در جایی آرام قرار بگیرید و تمامی حرکات را به یاد بیاورید و ببینید که چگونه رانندگی را انجام داده اید و در بخش شهری با مربی چگونه رانندگی کرده اید.

چرا که رانندگی یعنی انجام صحیح و اصولی حرکات مربوط به خودش و چیزی غیر از آن نیست. وقتی شما توانسته اید از بخش های شلوغ شهر به خوبی عبور کنید قطعا خواهید توانست در روز امتحان هم بسیار عالی تمامی حرکات را انجام دهید.

مهارت های خودتان را ارزیابی کنید

تمام مربی های رانندگی قبل از تمام شدن جلسات شهری از شما یک آزمون می گیرند تا متوجه شوند که شما چقدر بر رانندگی تسلط دارید و در چه بخش هایی دچار ضعف هستید. وقتی شما تمام کارهای را به درستی انجام دهید یعنی می توانید از پس امتحان رانندگی هم بر خواهید آمد.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد مربوط به خودآگاهی است که باعث می شود تا شما بتوانید بر نگرانی های خودتان غلبه کنید و به راحتی تمامی کارهای را بدون هیچ مشکلی انجام دهید.

برای روز امتحان تغذیه مناسبی داشته باشید

اگر برای روز امتحان تغذیه مناسبی داشته باشید می توانید آرامش خودتان را حفظ کنید و همچنین ضربان قلب شما نیز تنظیم شود. شما می توانید از میوه موز استفاده کنید که باعث می شود تا هورمون شادی بخش سروتونین در بدن شما ترشح شود و به آرامش اعصاب شما کمک می کند.

در روز امتحان به هیچ وجه از کافئین استفاده نکنید چرا که مصرف کافئین موجب می شود تا دچار خستگی و گیجی شوید و کاری که کافئین انجام می دهد این است که موجب ترشح کورتیزول در بدن می شود و این هورمون می تواند میزان استرس را در انسان افزایش دهد.

استرس امتحان رانندگی و کنترل آن

همواره برای هر امتحانی اگر توجه کرده باشید دچار مشکل در اشتها می شوید و تمایلی به خوردن ندارید ولی به یاد داشته باشید که اگر برای روز امتحان تغذیه مناسبی داشته باشید و قند خون شما تنظیم باشد می تواند به کنترل استرس شما در آزمون رانندگی کمک کند.

از طرفی اگر شما با معده خالی برای امتحان حاضر شوید دچار بی حالی می شوید و نمی توانید تمرکزتان را به خوبی حفظ کنید و به دلیل فشار استرس ممکن است دچار گیجی شوید و مطالب از ذهنتان بپرد و نتوانید حرکات را به درستی انجام دهید.

به علامت های اطراف خود توجه کنید

همواره رانندگی به صورت ۵۰ – ۵۰ می باشد یعنی شما هنگام رانندگی فقط ۵۰ درصد دارای سهم هستید و سایر رانندگان هم نسبت به شما ۵۰ درصد تاثیرگذاری دارند. بنابراین لازم است تا به علامت ها و نشانه های پیرامون خود توجه کنید. برای مدیریت اضطراب به مقاله ۱۰ تکنیک برای غلبه بر اضطراب مراجعه نمایید.

مثلا اگر متوجه شدید که اتومبیلی برای آن که به او راه بدهید برای شما بوق می زند باید حتما توجه کنید و اگر امکانش بود به او راه بدهید و یا هنگام رسیدن به پیچ لازم است تا از چراغ راهنما استفاده کنید. انجام این کارها نشان می دهد که شما فردی خبره بوده و به قوانین رانندگی احترام می گذارید و می تواند بر نتیجه امتحان شما تاثیر بگذارد.

زمانی که نوبت شما می شود باید تمامی کارها را به دقت انجام دهید، برای مثال حتما کمربند ایمنی خودتان را ببندید، آینه ها را تنظیم کنید، اگر ماشین در دنده بود نباید به طور ناگهانی آن را روشن کنید و لازم است تا اول آن را از دنده خارج کنید و سپس اتومبیل را روشن کنید.

افسر امتحان گیرنده به تمامی این کارها توجه می کند و در نمره شما تاثیر می گذارد. بنابراین در هنگام رانندگی حتما به تمامی این نکات ریز توجه کنید چرا که رانندگی ترکیبی از تمامی این موارد است و رعایت آن ها باعث می شود تا شما هیچ ترسی از رانندگی نداشته باشید و همواره بدون هیچ ترسی رانندگی کنید.

به محیط اطراف آگاهی داشته باشید

یک راننده خبره هنگام رانندگی به تمامی موارد توجه می کند، برای مثال چه زمانی باید بوق بزند، از راهنما در چه مواقعی استفاده کند، آینه ها را به درستی تنظیم کند و … همانطور که در قسمت بالا نیز گفته شد تمامی این موارد در نمره شما تاثیر دارد و می تواند باعث شود تا شما قبول و یا مردود شوید.

رعایت تمامی نکات ظریف موجب می شود تا افسری که از شما امتحان می گیرد از رانندگی شما مطمئن باشد و بداند که شما صلاحیت داشتن گواهینامه را دارید. بنابراین به یاد داشته باشید که تمرینات قبلی برای به یاد داشتن تمامی این نکات ریز موجب می شود تا بتوانید در حین امتحان از تمرکز بالایی برخوردار باشید و بدون دلهره امتحان دهید.

فرمان را به درستی بگیرید

یکی از نکاتی که در رانندگی بسیار اهمیت دارد این است که آیا راننده می تواند فرمان را به درستی در دست بگیرد؟ زمانی که شما در امتحان رانندگی شرکت می کنید تمامی مواردی که یک راننده باید آنها را بداند مهم بوده و افسر آزمون گیرنده به آنها توجه می کند.

برای مثال آیا شما قوانین رانندگی را به خوبی می دانید؟ آیا می دانید چه زمانی باید دنده اتومبیل را تعویض کنید؟ سرعت مجاز چند است و کلا شما چقدر رانندگی مهارت دارید؟ بنابراین به یاد داشته باشید که بر تمامی اجزای ماشین تسلط داشته باشید تا بتوانید در آزمون رانندگی موفق شوید.

برای شرایط استثنایی آماده باشید

هرگز برای رانندگی شرایط یکسانی وجود ندارد یعنی امکان ندارد که شما سوار ماشین شوید و ترافیک را مشاهده نکنید و یا در جاده ای تصادف نشده باشد. بنابراین لازم است تا خودتان را برای هر شرایطی آماده کنید و بدانید که همیشه شرایط خیلی آرام و ریلکس نیست و هر لحظه باید برای هر اتفاقی آماده باشید.

بنابراین ممکن است در حین امتحان نیز شما برای هر رفتاری آمادگی لازم را داشته باشید و بتوانید بر اعصابتان مسلط باشید، برای مثال ممکن است اتومبیل جلویی شما خیلی کند حرکت می کند و یا در کوچه ای هستید و افسر از شما می خواهد که پارک دوبل انجام دهید و چند بچه نیز در کوچه در حال بازی کردن هستید، این شرایط نباید شما را عصبانی کند و شما به خودتان بگویید که اگر آن بچه ها آنجا نبودند من راحت تر می توانستم پارک دوبل را انجام دهم. در حالی که چنین حرفی از پایه غلط است و شما باید برای هر شرایطی خودتان را آماده کنید و مهارت رانندگی شما به حدی باشد که بتوانید برای هر موقعیتی رفتار درست را انجام دهید.

روحیه خودتان را از دست ندهید

در هنگام رانندگی همواره ممکن است دچار خطاهایی شوید ولی به یاد داشته باشید که این خطاها نباید باعث شود تا تمرکز شما به هم بریزد و در ادامه آنقدر به خطا کردن ادامه دهید که به کلی در امتحان مردود شوید. بنابراین در حین رانندگی به یاد داشته باشید که هرگز به خاطر یک خطا روحیه تان را از دست ندهید و اجازه ندهید که کنترل شرایط از دستتان خارج شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش تکنیک های آرام سازی


چرا که علت مردودی بسیاری از افراد در امتحان رانندگی باختن روحیه است و چون دچار یک خطا شده اند به کلی دچار حواس پرتی شده اند و دیگر نمی توانند شرایط را کنترل کنند و همین رفتار موجب می شود تا در امتحان رانندگی قبول نشوند.

هنگام امتحان هرگز با سرعت رانندگی نکنید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد در رانندگی انجام می دهند آن است که هنگام رانندگی با سرعت بالایی حرکت می کنند و همین کار باعث می شود تا دچار خطا شوند و قطعا در آزمون مردود می شوند. چرا که هدف امتحان سنجش سرعت شما نیست و فقط می خواهند متوجه شوند شما چقدر بر رانندگی کردن تسلط دارید.

از طرف دیگر اگر شما راننده ماهری نباشید وقتی با سرعت بالا حرکت کنید موجب می شود تا تمرکزتان را از دست بدهید و دچار خطا شوید و همین کارها عملکرد شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

در روز امتحان تمرین نکنید

در روز آزمون تنها چیزی که شما به آن نیاز دارید آن است که آرامش داشته باشید. بنابراین در روز امتحان اگر دچار استرس می شوید بهتر است که به خودتان فشار وارد نکنید و دیگر هیچ تمرینی نکنید. چون ممکن است برخی افراد با تمرین در روز آزمون دچار استرس شوند و همین موضوع باعث خستگی آن ها شود و عملکردشان را تحت تاثیر قرار دهد.

روش های کنترل استرس در روز امتحان رانندگی

استفاده از ترفند ذهنی

اگر شما در روز امتحان فکر کنید که این آزمون فقط آزمایشی بوده و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد به صورت خودکار استرس از شما دور می شود و آرام خواهید شد و همین فریب ذهنی به شما کمک می کند تا عملکرد بهتری هنگام رانندگی داشته باشید.

روز امتحان با افراد راجع به امتحان گفتگو نکنید

اگر شما در روز امتحان مدام راجع به نحوه آزمون با دیگران صحبت کنید باعث می شود تا آن ها نیز تجربه های امتحان های قبلی شان را به شما بگویند و همین موضوع باعث می شود تا شما تجربیات شکست آن ها را بشنوید و دچار استرس شوید و به دنبال آن عملکرد شما تحت تاثیر قرار می گیرد. برای مطالعه بیشتر به مقاله روش های موفقیت در امتحانات مراجعه نمایید.

سعی کنید تا از این حرف ها دور باشید و بر اضطراب تان نیز مسلط شوید و در کامل آرامش امتحان را انجام دهید به گونه ای که آزمون برای شما به شکل یک سورپرایز باشد.

بر محرک های موجود کنترل داشته باشید

همانطور که در قبل تر نیز به آن اشاره شد مشاهده کردیم که در حین رانندگی به تمام جزئیات توجه کنید و تمام آن ها را تک به تک چک کنید و هیچ عجله ای نداشته باشید.

کمربند خودتان را ببندید و از افسر نیز بخواهید که کمربندش را ببندد.

آینه ها را متناسب با نوع دید خودتان تنظیم کنید.

صندلی را چک کنید که برای قد شما مناسب باشد.

دنده ماشین را حتما چک کنید که در هنگام روشن کردن در دنده نباشد.

اگر رادیو و یا ضبط اتومبیل روشن است حتما آن را خاموش کنید.

موبایل خود را در حالت سکوت قرار دهید تا دچار استرس نشوید.

توجه کنید که ماشین در حالت خلاص باشد و سپس آن را روشن کنید.

حتما به تابلوهای راهنما توجه کنید و کارها را به دقت انجام دهید.

هنگام رانندگی به سرعت خودتان توجه کنید که ریتم استانداردی داشته باشد.

هر کاری که باعث می شود تا راحت تر رانندگی کنید را حتما انجام دهید. برای مثال اگر دوست دارید تا شیشه ها را پایین بیاورید تا هوای تازه وارد شود این کار را انجام دهید. همچنین در حین آزمون اگر افسر کاری را از شما خواست که متوجه نشدید هول نکنید و مجدد از او سوال کنید صدایش را نشنیدید تا دوباره به شما بگوید که چه کاری را انجام دهید.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید که هر آزمونی انسان را دچار استرس می کند و خود شخص با مهارت های لازم می بایست تا بر استرس و اضطراب ناشی از امتحان غلبه کند. همچنین هر چه بیشتر دچار استرس شود عملکرد شما نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و کار را برای خودتان مشکل می کنید.

شما فقط باید تمرینات را به درستی انجام دهید و تا جایی که می توانید تمرین کنید تا تمام خطاهای شما گرفته شود و دلهره شما در مورد رانندگی از بین برود تا بتوانید با آرامش در امتحان رانندگی شرکت کنید و به موفقیت برسید.

دسته‌بندی‌ها