ماده مخدر فلاکا چیست و چه عوارضی دارد

ماده مخدر فلاکا یا زامبی چیست و چه عوارضی دارد

ماده مخدر فلاکا که به آن زامبی هم گفته می شود یک داروی مصنوعی است و در ظاهر شبیه به نمک حمام می باشد. در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نام ماده مخدر فلاکا در اخبار تلویزیون استفاده شد و به دنبال آن افراد و مشاغل مختلف مانند پزشکان، پلیس و گروه های نجات با علائم و نشانه های آن آشنا شدند.

افرادی که از ماده مخدر فلاکا استفاده می کنند به صورت دود کردن، سیگار الکتریکی، بخار کردن، خرخر کردن، تزریق کردن یا قورت دادن آن را مصرف می کنند. زمانی که ماده مخدر فلاکا یا زامبی دود می شود از خود بوی بدی منتشر می کند که شبیه به جوراب کثیف است. در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل راجع به ماده مخدر فلاکا یا زامبی و عوارض اعتیاد به آن را در اختیار شما علاقه مندان به موضوع اعتیاد قرار دهیم.

پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با گروه برنا اندیشان همراه باشید تا با آسیب ها و عوارض ناشی از ماده مخدر فلاکا آشنا شوید و بدانید که این ماده مخدر تا چه اندازه خطرناک و خانمان سوز است.

ماده مخدر فلاکا چیست؟

فلاکا (Flakka) نوعی ماده مخدر است که توسط DEA در جدول مربوط به مواد مخدر طبقه بندی شده است. بنابراین داشتن ماده مخدر فلاکا جرم تلقی می شود و از نظر پزشکی هیچ مزیتی برای این مواد وجود ندارد.

زمانی که DEA فلاکا را در جزء گروه مواد مخدر طبقه بندی کرده است مشخص می کند که مصرف این ماده بسیار خطرناک است و موجب می شود تا فرد به آن وابسته شود و از نظر پزشکی خطرات بسیاری متوجه سلامتی فرد می شود. زیرا مصرف ماده مخدر فلاکا موجب سوء مصرف می شود و در نتیجه فرد از نظر روانی و جسمی به آن وابسته می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله سم زدایی گل از بدن را بخوانید.

برای اولین بار تولید ماده مخدر فلاکا (Flakka) در کشور چین و پاکستان آغاز شد و چون جوانان از این ماده استفاده می کردند موجب شد تا در ایالات متحده نیز تولید شود. باید اشاره شود که مصرف این ماده مخدر آنقدر خطرناک است که اگر فردی برای اولین بار آن را مصرف کند به آن وابسته می شود و از نظر سلامتی به شدت آسیب می بیند.

آشنایی با آسیب ها و عوارض ناشی از ماده مخدر فلاکا

چرا که ماده مخدر فلاکا غیر قابل کنترل است و موجب آسیب به جسم و روان انسان می گردد. همچنین باید اشاره شود که افراد مختلف با مواد گوناگون شروع به ساخت فلاکا می کنند و همین موضوع باعث می شود مواد تشکیل دهنده آن در مناطق مختلف متفاوت باشد.

افرادی که مواد مخدر فلاکا را می خرند در ابتدا ممکن است هیچ ایده ای در رابطه با این ماده خطرناک نداشته باشند. همانطور که گفته شد این مواد توسط افراد به شکل ها گوناگونی ساخته می شود. اما به طور کلی عناصر سازنده ماده مخدر فلاکا شامل آلفا-PVP، کریستال مت، متا کاتینون (MCAT)، کریستال مت، مفدرون و متیلن دی اکسی پیرووالرون (MDPV) است. برخی از تولید کنندگان برای آنکه طعم شیرینی به ماده مخدر بدهند به آن شکر و ژلاتین اضافه می کنند تا ظاهر و طعم آن تغییر کند.

فلاکا چه عوارضی دارد؟

شایان ذکر است که ماده مخدر فلاکا حداقل ۱۰ برابر از کوکائین خطرناک تر و قوی تر است. برخی از ترکیبات ماده مخدر فلاکا باعث ایجاد نشانه های تجزیه ای می شود که در کتامین یا سایر آرام بخش ها مانند بنزودیازپین ها مشاهده می شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل ترک مواد افیونی


زمانی که این ماده مخدر خطرناک در دوزهای پایین مصرف می شود موجب ایجاد احساس سرخوشی در افراد می شود که به دنبال آن وابستگی به مواد را در فرد ایجاد می کند. برخی افراد زمانی که فلاکا مصرف می کنند دچار توهم می شوند و مصرف دوزهای بالای فلاکا می تواند اثرات کوکائین و مت را ایجاد کند که می تواند باعث انقباض، اختلالات هذیانی و حتی تشنج شود.

به طور کلی ماده مخدر فلاکا یک مواد بسیار خطرناک است که عوارض و آسیب های بسیار زیادی دارد و عمدتا موجب تغییر در رفتار یا خلق و خو می شود. در زیر به برخی از علائم و نشانه هایی که اشاره می شود که مصرف دوزهای بسیار کم فلاکا آن را ایجاد می کند.

  • افزایش شدید ضربان قلب
  • تحریک بسیار بالا
  • تکان های شدید عضلانی
  • افکار هذیانی
  • توهمات شدید و عمیق

در برخی از توهماتی که ایجاد شده است افراد تجربه یک پارانویای معمولی را داشته اند. به طوری که مصرف کنندگان احساس می کنند توسط گروهی از افراد تحت تعقیب هستند که قصد دارند آنها را بکشند. همچنین باید اشاره شود که این افراد برای اطرافیانی که قصد کمک به آنها را دارند بسیار خطرناک است.

زیرا معمولا برای کمک به این افراد نیاز به چندین نفر است و تیم امداد و نجات اورژانس همواره به آنها داروهای آرام بخش می دهد تا بتواند آنها را آرام کنند.

ایجاد هذیان هیجانی توسط فلاکا

برخی از عوارض سوء مصرف ماده مخدر فلاکا در زمانی ایجاد می شود که فرد آن را مصرف می کند و از نظر هیجانی دچار تحریک می شود. در چنین شرایطی فرد ممکن است به خود یا دیگران آسیب وارد کند. از نظر پزشکی بروز عوارض بسیار سنگین و خطرناک در بلند مدت برای فرد ایجاد می شود که به دنبال آن فرد دچار آشفتگی و هذیان هیجانی می شود.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های ترک تریاک را مطالعه نمایید.

در چنین شرایطی فرد به خود می لرزد و مدام تلاش می کند تا از جایی مهار شود که صرفا یک توهم است و در واقعیت هیچ اتفاقی در حال روی دادن نیست. از این رو اطرافیان فرد سعی می کنند تا او را بگیرند ولی فرد تکان های شدیدی می خورد و از این رو ممکن است موجب آسیب به دیگران شود. به این شرایط که فرد در حال فرار از ترس توهمی است شرایطی را ایجاد می کند که به آن هایپرترمی گفته می شود.

چرا که از ترکیب دمای بالای بدن و فعالیت شدید عضلانی مشکلات متابولیکی برای فرد ایجاد می شود. به دنبال این شرایط بافت عضلانی شروع به تجزیه می کند و در نتیجه پروتئین ها و سایر محصولات سلولی را در جریان خون آزاد می کند که به آن فرایند رابدومیولیز گفته می شود.

کم آبی و نارسایی کلیه

در نتیجه این مبارزه که فرد مصرف کننده ماده مخدر فلاکا به شدت درگیر آن شده است کم آبی ایجاد می شود. زمانی که محصولات سلولی و پروتئینی در بدن آزاد می شود و در طول رابدومیولیز و کم آبی می تواند عملکرد فیلتر کلیه ها را مختل کند و در نتیجه موجب نارسایی کلیوی و مرگ شود. به علاوه در چنین شرایطی که فرد دچار تنش و هیجان شده است ممکن است رفتارهایی از خودش نشان دهد که با دلیل مداخلات مجریان قانون دچار آسیب شوند.

ماده مخدر فلاکا چه آسیب هایی به روان و جسم انسان می زند؟

دانشمندان تحقیقات زیادی بر روی ماده مخدر فلاکا انجام داده اند و بر این باورند که آسیب های مربوط به کلیه ممکن است غیر قابل بازگشت باشد. از سال ۲۰۱۶ به بعد به صورت خیلی محدود و پراکنده در مورد مصرف فلاکا گزارش هایی منتشر شده است و فعالین اجتماعی در تلاش اند تا به افراد کمک کنند که از شر آسیب های خانمان سوز این مواد مخدر در امان باشند. همچنین باید اشاره شود که بعد از سال ۲۰۱۶ بیشتر گزارش هایی که راجع به مصرف ماده مخدر فلاکا منتشر شده است مربوط به نمک حمام است.

دلیل مصرف ماده مخدر فلاکا

با این که ماده مخدر فلاکا بسیار خطرناک و آسیب زا است باز هم افرادی هستند که به سمت مصرف آن می روند. یکی از دلایلی که موجب می شود تا شخص به سمت فلاکا برود مقرون به صرفه بودن آن است. به طوری که یک گرم کوکائین می تواند تا ۸۰ دلار قیمت داشته باشد و افرادی که گرفتار اعتیاد شده اند و کم درآمد هستند نمی توانند مواد مخدر گران قیمت را تهیه کنند.

این در حالی است که یک ضربه فلاکا فقط ۳ الی ۵ دلار قیمت دارد و همین موضوع باعث می شود تا افراد تمایل بیشتری برای مصرف ماده مخدر فلاکا داشته باشند. از سمت دیگر تاثیرپذیری ماده مخدر است که در کوکائین فقط تا ۳۰ دقیقه به طول می انجامد ولی در فلاکا تا ۵ ساعت نیز می تواند ادامه یابد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش اصول ترک اعتیاد


به یاد داشته باشید که ماده مخدر فلاکا می تواند موجب ایجاد اثرات غیر قابل پیش بینی باشد که به شدت سلامتی فرد را با خطر مواجه کند. همچنین باید اشاره شود که کاتینون های مصنوعی اعتیاد آور هستند و می توانند سبب خماری و حالات آن مانند اضطراب، لرزش، پارانویا، افسردگی و مشکلات خواب شوند.

نمک حمام چیست؟

به طور کلی نمک حمام نوعی ماده مخدر طراحی شده در آزمایشگاه های مواد است که برخی افراد سودجو آن را تولید می کنند. این داروها همگی مربوط به گروه وسیع تری از ترکیبات شیمیایی به نام کاتینون های مصنوعی هستند که از نظر شیمیایی شبیه به ماده ای است که در گیاه خات وجود دارد و به دلیل اثرات محرک آمفتامین مانند آن شناخته شده است.

برخی از نام های تجاری کاتیون های مصنوعی عبارتند از Bliss، Vanilla Sky، Lunar Wave، Cloud Nine و  White Lightning. فلاکا نام خیابان کاتینون مصنوعی به نام آلفا-پیرولیدینون پنتی وفنون (Alpha-PVP) است. هر بار که یک نوع نمک حمام غیرقانونی می شود، آزمایشگاه ها ساختار شیمیایی آن را کمی تغییر می دهند و داروی جدیدی ایجاد می شود که از نظر فنی غیرقانونی نیست.

در مورد ماده مخدر فلاکا، ماده شیمیایی جدید آلفا-پیرولیدینون پنتی وفنون یا آلفا-PVP نامیده می شود. مصرف کنندگان ماده مخدر فلاکا را برای احساس سرخوشی، افزایش حس آگاهی، تحریک و انرژی مصرف می کنند. فلاکا نیز بسیار ارزان است و برای هر دوز تقریبا 5 دلار هزینه دارد. این امر باعث شد که افراد در معرض خطر، معتادان مستاصل فقیر و افراد بی خانمان، از آن به جای مواد مخدر گرانتر مانند کوکائین یا مت آمفتامین ها استفاده کنند.

تفاوت ماده مخدر فلاکا با نمک حمام

فلاکا و نمک حمام از نظر شیمیایی شبیه به یکدیگر هستند و تقریبا تاثیرات یکسانی بر روی مصرف کنندگان می گذارند. متیلن دی اکسی پیرووالرون  (MDPV)  ماده فعال نمک حمام است. تفاوت بین فلاکا و نمک حمام در این است که فلاکا فاقد خوشه ای از اتم ها به نام موتیف 3،4-متیلن دی اکسی است. در مطالعه ای محققان دریافتند که پتانسیل اعتیاد با فلاکا و نمک حمام تقریباً با هم برابر است. نمک حمام اثرات مشابه فلاکا دارد، مانند افزایش میل جنسی، توهم، حملات پانیک و پارانویا.

سیگار کشیدن، خروپف کردن، تزریق یا بلع نمک حمام می تواند منجر به سوء مصرف و مرگ شود. ماده مخدر فلاکا و نمک حمام به طور مشابه بسته بندی و فروخته می شوند، با برچسب “غیر مصرفی” و با نام های به ظاهر بی ضرر مانند “غذای گیاهی” یا “پاک کننده جواهرات” فروخته می شوند.

دلیل اینکه این داروها معمولاً نمک حمام نامیده می شوند این است که به شکل پودر یا کریستال سفید هستند. با این حال، این مواد به هیچ وجه با نمک های حمامی که افراد در آن حمام می کنند یکسان نیستند.

ترکیبات ماده مخدر فلاکا و نمک حمام

بسیاری از داروهای نمک حمام شامل مفدرون، متیلون و متیلن دی اکسی پیرووالرون MDPV یا MDPK و کاتیون های مصنوعی هستند که در گیاهانی که معمولاً خات نامیده می شوند یافت می شوند. این داروها از نظر شیمیایی شبیه به مواد شیمیایی محرک مانند کوکائین یا آمفتامین ها هستند MDPV یا MDPK نیز شباهت های شیمیایی به مواد توهم زا مانند اکستازی دارند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی ترک اعتیاد


تا سال 2011، نمک حمام ششمین مواد مخدر پرمصرف بعد از تنباکو، الکل، ماده مخدر گل، کوکائین و اکستازی بود. مصرف کنندگان نمک حمام معمولاً مردان اندکی بیشتر از زنان و جوان تر از مصرف کنندگان سایر مواد مخدر هستند و اکثر آنها حداقل به صورت هفتگی از آن استفاده می کنند. بیشتر مصرف کنندگان نمک حمام، دارو را خرخر می کنند یا به شکل دیگری استنشاق می کنند، که باعث افزایش شدیدتر و بیشتر خطر اعتیاد و عوارض می شود.

یکی از شایعاتی که وجود دارد این است که فلاکا همچنین شن یا فلوکا نیز نامیده می شود ترکیبی از هروئین و کراک کوکائین یا هروئین و متامفتامین ها است اما در واقع فلاکا فقط یک نسخه نسل جدیدتر از نوعی ماده مخدر مصنوعی به نام نمک حمام است.

درمان اعتیاد به ماده مخدر فلاکا

در حال حاضر برای درمان اعتیاد به ماده مخدر فلاکا هیچ داروی درمانی وجود ندارد. می توان از رفتار درمانی برای درمان اعتیاد به فلاکا استفاده کرد و متخصصان درمان می توانند هرگونه اختلالات روانی همزمان را شناسایی کنند. اگر شما یا کسی که می شناسید اعتیاد به فلاکا دارد، لازم است همین امروز برای درمان اقدام کنید.

اعتیاد به ماده مخدر فلاکا چگونه درمان می شود؟

فلاکا یک ماده مخدر خطرناک است و ممکن است فردی که به آن اعتیاد دارد می تواند به خود یا دیگران آسیب بزند. فردی که تصمیم به ترک اعتیاد به فلاکا دارد نمی تواند به تنهایی اقدام به این کار کند و لازم است در این مسیر از کمک های حرفه ای استفاده کند.

اگر شما تحت نظارت پزشکی قرار بگیرید می توانید به نتیجه خوبی برسید. فردی که متخصص درمان است به شما کمک می کند تا بتوانید مصرف ماده مخدر فلاکا را کم کنید و بعد از مدتی به طور کامل آن را کنار بگذارید. با این که ماده مخدر فلاکا بسیار آسیب زاست ولی می توان گفت که اگر شخص تصمیم به ترک بگیرد می تواند به موفقیت هایی دست یابد. بنابراین باید بدانیم که ترک اعتیاد به ماده مخدر فلاکا غیر ممکن نیست و لازم است فرد در ابتدا تصمیم به ترک بگیرد و سپس برای درمان اقدام نماید.

نتیجه گیری

با این که کتاب ها و مقالات زیادی راجع به اعتیاد و ترک آن نوشته شده است ولی باز هم جوانان زیادی به سمت مصرف آن می روند. به همین دلیل لازم است ریشه های روانی و احساسات افراد در ابتدا شناسایی شود تا بتوانیم مانع اعتیاد افراد به مواد مخدر شویم.

چرا که در ابتدا فرد از نظر روانی به یک ماده وابسته می شود و سپس از نظر جسمی وابسته می شود. در این مقاله به طور کامل با جنبه های مختلف ماده مخدر فلاکا و اثرات آن آشنا شدیم و متوجه گشتیم که این ماده مخدر چقدر خطرناک و آسیب زاست و اگر شما یا یکی از اطرافیان تان دچار اعتیاد به هر نوع ماده مخدر است لازم است همین امروز برای درمان و ترک آن اقدام نمایید.

دسته‌بندی‌ها