فرار دختران از خانه چه دلایلی دارد؟

فرار دختران از خانه چه دلایلی دارد؟

فرار دختران از خانه دارای چه دلایلی می باشد؟ همواره به یاد داشته باشید که یکی از آسیب های اجتماعی بسیار خطرناکی که بر روی نهاد خانواده تاثیر می گذارد موضوع فرار دختران از خانه است. به همین دلیل لازم است تا به وسیله راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد از چنین آسیبی جلوگیری نماییم.

افراد مختلف در مورد فرار دختران از خانه دلایل متعددی را بیان می کنند که شامل سوگیری های شخصی و گمانه زنی های اجتماعی است. اگر شما دارای دختر جوان هستید و با پدیده فرار دختران از خانه مواجه هستید لازم است تا به یک روانشناس مراجعه نمایید. چرا که فرد روانشناس می تواند به شما در زمینه حل و رفع این آسیب اجتماعی کمک می کند.

به دلیل اهمیتی که آسیب فرار دختران از خانه دارد در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در این باره را در اختیار شما افراد علاقه مند به آسیب های اجتماعی قرار دهیم تا با دلایل این معضل اجتماعی آشنا شوید و سپس راهکارهای موثر برای مقابله با آن را خدمت شما معرفی خواهیم کرد، پس تا انتهای مقاله با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

فرار دختران از خانه

دخترانی که سن آنها زیر ۱۸ سال باشد و بدون اجازه والدین شان از خانه خارج شوند و مدت ترک خانه نیز مشخص نباشد تحت عنوان فرار از خانه شناخته می شود. در خصوص دلایل فرار دختران از خانه می توانیم به مواردی مانند اعتیاد، فحشا، بی بند و باری و فقر اشاره کنیم که موجب می شود فرد منزل خودش را ترک کند و گرفتار سایر آسیب های اجتماعی شود.

اما باید بدانیم که این عوامل صرفا تعداد محدودی از مواردی هستند که توسط افراد متخصص شناسایی شده است. از این رو ما باید موضوع فرار دختران از خانه را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم و سایر بخش های این معضل اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم.

به عنوان مثال یکی از دلایل بسیار مهمی که می تواند سبب ترک خانه توسط دختران شود موضوع اختلافات و مشکلات خانوادگی است که دارای ابعاد مختلفی می باشد. پیشنهاد می شود تا مقاله نظم دهی به نوجوانان را مطالعه کنید.

فرار دختران از خانه چه پیامدهایی دارد؟

زمانی که در خصوص هر یک از معضلات اجتماعی صحبت می کنیم باید پیامدها و آسیب هایی که در مورد آن وجود دارد را هم مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل با آسیب هایی که دختران بعد از فرار از خانه با آن روبرو می شوند را مورد بررسی قرار دهیم.

مصرف مواد

دخترانی که از خانه فرار کرده اند گرفتار مصرف مواد مخدر می شوند. زیرا آنها در شرایط حاد روحی هستند و به دلیل فشارهایی که بر روی آنها قرار دارد برای تسکین شان از هر موادی استفاده می کنند. همچنین اختلالاتی مانند افسردگی و اختلال دو قطبی موجب می شود تا فرد با مصرف مواد مخدر درگیر شود.

چرا دختران از خانه فرار می کنند؟

به طور کلی باید بدانیم که موضوع فرار از خانه رابطه تنگاتنگی با مصرف مواد مخدر دارد و به همین دلیل لازم است تا اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه انجام دهیم.

فحشا و تن فروشی

از دیگر آسیب هایی که گریبان گیر دختران فراری است می توان به تن فروشی و فحشا اشاره کرد. زیرا فردی که به دلیل مشکلات روانی به سمت مصرف مواد مخدر می رود و به آن معتاد می شود برای تامین مواد مورد نیازش لازم دارد تا پول داشته باشد.

از طرفی چون دختری که از خانه فرار کرده است در بسیاری از موارد هیچ پولی با خودش ندارد و شغل خودش را هم از دست می دهد ناچار است برای به دست آوردن پول مورد نیازش دست به کارهایی مانند تن فروش و روسپی گری بزند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با توقعات نوجوانان را بخوانید.

لازم به ذکر است هنگامی که فرد از خانه فرار می کند نیاز دارد تا شب ها را در جایی بگذراند و همچنین نبود شغل برای امرار معاش باعث می شود تا فرد با درب ها بسته مواجه شود و خواسته یا ناخواسته به سمت تن فروش برود.

به یاد داشته باشید که مشکلات روحی و روانی در این مسیر بسیار مهم است و فردی که گرفتار اختلالات روانی مانند افسردگی شده است نیاز دارد تا تحت درمان قرار بگیرد. اما چون فرد در شرایط حاد و بحرانی قرار دارد هرگز برای درمان آن کاری انجام نمی دهد و در نتیجه مشکل روانی تمام وجود فرد را تسخیر کرده و دنیا برای شخص تیره و تار می شود و گمان می کند که در مشکل خویش غرق شده است و نمی تواند کاری برای رفع آن انجام دهد.

مشکلات قانونی

از دیگر آسیب های فرار دختران از خانه درگیری و مشکل با قانون است. چرا که وقتی فرد از خانه خودش فرار می کند نیاز به مکانی برای خوابیدن دارد و از طرفی بسیار مهم است که فرد برای خودش شغلی داشته باشد که بتواند به امرار معاش بپردازد.

اما لازم به ذکر است که فرار از خانه آنقدر آسیب بزرگی محسوب می شود که پیامدهای جانبی آن برای خودشان معضلات بزرگتری هستند. یعنی هنگامی که فرد خانه خودش را ترک می کند با مشکلاتی مانند فقر و بی خانمانی مواجه می شود و در نهایت دست به کارهایی مانند دزدی می زند.

انجام چنین کارهایی سبب می شود تا فرد با قانون درگیر شود و در نتیجه توسط پلیس دستگیر شود و مشکلات قانونی بسیاری برای او به وجود می آید. همچنین لازم است تا مقاله دلایل فرار از مدرسه را بخوانید.

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه ویژه ای داشت موضوع تبعیض جنسیتی است. چرا که وقتی دختران از خانه فرار می کند تبعات قانونی بسیار سنگینی برایشان وجود دارد که این موضوع برای پسران وجود ندارد.

یعنی اگر پسری از خانه فرار کند تحت عنوان رسیدن به استقلال از آن یاد می شود اما هنگامی که یک دختر چنین کاری را انجام دهد با مشکلات فراوان قانونی مواجه می شود. لازم به ذکر است که فرار از خانه در هر شرایطی به عنوان یک آسیب شناخته می شود و پیامدهای آن خاص پسران و دختران نیست.

یعنی اگر پسران هم از خانه فرار کنند یک کار غیر قانونی انجام داده اند. از این رو لازم است تا نگاه خودمان را به این موضوع تغییر دهیم و بدانیم که معضل فرار از خانه برای افراد هیچ تفاوتی ندارد و نباید تبعیض جنسیتی را وارد بحث کنیم.

به یاد داشته باشیم که حساسیت های خاصی نسبت به دختران وجود دارد و طبیعی است که در هنگام برخوردها نیز چنین رفتارهایی مشاهده شود. اما لازم است بدانیم که وجود رفتارهای تبعیض آمیز باعث می شود تا فرد گرفتار آسیب های مختلف روانی شود.

بیماری های جسمی و مراقبتی

فرار دختران از خانه موجب می شود تا فرد برای تامین نیازهای روزانه خودش وارد روابط جنسی متعدد شود و چون چنین کاری مراقبت نشده است باعث می شود تا فرد در معرض ابتلا به بیماریهای مختلف مراقبتی باشد. به عنوان مثال می توان به بیماری هایی مانند تبخال تناسلی، سوزاک و هرپس اشاره کنیم. پیشنهاد می شود تا مقاله روابط جنسی پرخطر را بخوانید.

همچنین لازم است بدانیم که این افراد در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت قرار دارند. در کنار وجود روابط خطرناک و ابتلا به بیماری های مختلف لازم است اشاره شود که دختران فراری در معرض افراد سودجو نیز قرار دارند. یعنی افرادی که دارای افکار شوم و پلیدی هستند و همواره می خواهند تا به این دختران آسیب وارد کنند.

راهکارهای پیشگیری از فرار دختران از خانه

برای جلوگیری از هر مشکلی لازم است تا با پیامدهای مختلف آن آشنا باشیم. زمانی که تمامی ابعاد مختلف موضوع فرار دختران از خانه را مورد بررسی قرار دادیم می توانیم از بروز چنین مشکلی جلوگیری نماییم. مشاورین مدرسه و معلمانی که در مدرسه فعالیت می کنند خیلی بهتر می توانند وجود چنین مشکلاتی را به خانواده ها اطلاع دهند.

یعنی اگر آنها تشخیص دادند که یک دختر دارای مشکلات روانی خاصی است و باید تحت مراقبت های ویژه باشد لازم است تا اقدامات لازم را به سرعت انجام دهند. همواره باید بدانیم که پیشگیری از مشکل بسیار بهتر است و می تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات و آسیب های دیگر شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش های پیشگیری فرار دختران از خانه آشنا شویم.

چرا دختران از خانه فرار می کنند؟

متخصصان سلامت روان در مورد موضوع فرار دختران از خانه دلایل متعددی را بیان می کنند. کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می کنند بر این باورند افرادی که گرفتار معضل فرار از خانه هستند دارای اختلالاتی مانند اختلال دو قطبی، اختلالات شخصیتی و اختلال شخصیت مرزی هستند.

وجود چنین اختلالاتی باعث می شود تا فرد دست به کارهای تکانشی بزند. البته لازم است بدانیم که در این میان مشکلات خانوادگی نیز بسیار مهم بوده و زمانی که رابطه بین افراد دچار مشکل شود و صمیمیت و همدلی در خانه وجود نداشته باشد موجب می شود تا فرد اقدام به فرار از خانه کند.

روش های جلوگیری از فرار دختران از خانه

وظیفه مردم و نهادهای اجتماعی در مورد فرار دختران از خانه

همواره باید به یاد داشته باشیم که مردان و زنانی که در جامعه زندگی می کنند دارای نیازهای مختلفی هستند و باید ابعاد مختلف نیازهای انسان ها به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر در جامعه تبعیض های جنسیتی وجود داشته باشد باعث می شود تا افراد دچار مشکلات متعددی شوند و در نتیجه آسیب های دیگری نیز گریبان افراد را می گیرد.

از این رو لازم است تا نگاه جنسیتی نسبت به موضوعات مختلف نداشته باشیم و کاری انجام ندهیم که زنان و دختران فکر کنند که جامعه به نیازهای آنها هیچ توجهی ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله رفتار با فرزند ناتنی را بخوانید.

افراد جامعه باید در رابطه با فرار دختران از خانه مسئولیت پذیر باشند. به این معنا که وقتی با چنین پدیده ای برخورد می کنند اگر نگاه تعصبی داشته باشند و آنها را طرد کنند باعث می شوند تا آن افراد برای رفع نیازهایشان دست به کارهای خلاف مانند دزدی بزنند و دردسرهای زیادی برای خودشان ایجاد کنند.

بنابراین لازم است تا نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم و این مشکل را به عنوان یک آسیب اجتماعی بپذیریم. یعنی باید قبول کنیم که وجود برخی از آسیب ها می تواند منجر به فرار دختران از خانه شود که نیاز است تا در مورد آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

شایان ذکر است که همواره باید قبل از بروز هر مشکلی اقدامات لازم را انجام دهیم و اجازه ندهیم افراد غرق در معضلات اجتماعی شوند. یعنی همواره باید مشکلات و اختلالات روانی را از دوران کودکی تشخیص دهیم و سپس هر یک از آنها را تحت درمان قرار دهیم.

در این میان می توانیم به روانشناسی سلامت اشاره کنیم که می تواند در زمینه پیشگیری معضلات و آسیب های اجتماعی کمک های زیادی را به افراد بکند.

نتیجه گیری

در این مقاله ابعاد مختلف آسیب فرار دختران از خانه آشنا شدیم و فهمیدیم که این موضوع یکی از آسیب های مهم اجتماعی است و نیاز است تا قبل از بروز مشکل به آن توجه کنیم.

به طور کلی باید بدانیم دخترانی که از خانه فرار می کنند دارای اختلالاتی مانند اختلال دو قطبی، اختلالات شخصیتی و اختلال شخصیت مرزی هستند که به موجب آن رفتارهای تکانشی را از خودشان بروز می دهند.

از این رو لازم است تا در دوران کودکی و نوجوانی از وجود چنین اختلالاتی با خبر شویم و خیلی سریع آنها را تحت درمان قرار دهیم تا مانع بروز سایر آسیب ها شویم.

همچنین در هنگام بروز مشکل نیز لازم است تا آگاهی مان را افزایش دهیم و بدانیم که این افراد نیز بخشی از اعضای جامعه هستند که نیاز به کمک دارند و ما به عنوان افراد جامعه وظیفه داریم که به آنها کمک کنیم.

یعنی باید بدانیم که طرد کردن دختران فراری نه تنها به آنها هیچ کمکی نمی کند بلکه سبب بروز مشکلات روانی بسیاری می شود که به ادامه آسیب دامن می زند.

دسته‌بندی‌ها