درمان زن ذلیلی و نشانه های مردان زن ذلیل

درمان زن ذلیلی و نشانه های مردان زن ذلیل

آیا تا به حال عبارت زن ذلیلی را شنیده اید؟ به صورت کلی مردان زن ذلیل چه نشانه ها و مشخصاتی دارند؟ با توجه به تغییراتی که در جامعه ایجاد شده است نقش زنان و مردان تا حدودی دچار دگرگونی شده است و در برخی از موارد زنان کارهای مردان را انجام می دهند و به عبارتی نقش مدیر کل بر عهده زنان است.

زمانی که مرز بین وظایف مردان و زنان در جامعه تغییر کند باعث می شود تا ما با کلماتی مانند مردان زن ذلیل مواجه شویم. یعنی در چنین شرایطی تمام وظایف بر عهده زنان است و شوهرش نقش فعالی در خانه ندارد و چنین فردی از سمت جامعه با عنوان زن ذلیل شناخته می شود.

زمانی که جامعه چنین برچسبی را به مردان می زند باعث می شود تا آن ها دچار مشکلات عاطفی و کمبود حرمت نفس شوند. بنابراین لازم است تا برنامه ای جامعی در این خصوص تدوین شود که تعادل به زندگی آن ها بازگردد و بتوانند به صورت سالمی به زندگی خودشان ادامه دهند.

به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در این بخش از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان زن ذلیلی و نشانه های مردان زن ذلیل را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات زوج درمانی و روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید با مطالعه کامل این مقاله به نکات ارزشمندی در این خصوص دست یابید.

زن ذلیل بودن چه معنایی دارد؟

کلمه ذلت در لغتنامه تحت عنوان خواری و کوچک شمردن آمده است، شخصی که ذلیل است نیز یعنی عزت و مقام و ارزش او نادیده گرفته می شود.

البته باید بدانیم که زن ذلیلی در فرهنگ های مختلف تعاریف گوناگونی دارد ولی به صورت کلی زن ذلیلی عبارت است از مردانی که مطیع همسرانشان هستند و خودشان هیچ اختیار و اراده ای ندارند. یعنی اگر مرد در هر حالت تمام وظایف را به همسرش واگذار کند و هیچ توجهی به توانایی های همسرش نکند به عنوان مرد زن ذلیل شناخته می شود.پیشنهاد می شود تا مقاله روش های کنترل شوهر را مطالعه کنید.

یعنی چنین مردی هیچ توجهی به توانایی های همسرش نکرده است و اداره تمام امور را به همسرش واگذار کرده است و همین موضوع می تواند خانواده را دچار مشکل کند.

نگاهی به موضوع زن ذلیلی در جامعه

معیاری که در این باره وجود دارد صرفا شایستگی ها و توانایی های فرد می باشد. بنابراین اگر مدیریت برخی از کارها به عهده زن باشد به معنای زن ذلیلی نیست، همچنین نمی توانیم بگوییم که اگر مردان تمام کارها را انجام دهند یعنی اقتدار بالایی دارند.

پس با توجه به آنچه که گفته شد تنها چیزی که باید به آن توجه شود توانایی ها و شایستگی های فرد است که بتوانید خانواده را به اهداف تعیین شده برساند.

زن ذلیلی چه معنا و مفهومی دارد؟

بنابراین در حالتی از واژه زن ذلیل استفاده می شود که یک مرد خودش هیچ کاری را انجام نمی دهد و تمام کارها را به همسرش واگذار کرده است و مسلما همسرش در برخی از زمینه ها توانایی های لازم و کافی را ندارد و باعث می شود تا به درستی عمل نکند و برای خانواده مشکل ایجاد شود.

برچسب زن ذلیلی

در رابطه با موضوع زن ذلیل بودن باید اشاره شود که هر چیزی را نمی توان در این حوزه قرار داد. به عنوان مثال مردی که در کارهای خانه به همسرش کمک می کند و با همسرش رابطه خوبی دارد و به حرفایش به خوبی گوش می دهد و با یکدیگر تفاهم دارند به معنای زن ذلیل بودن نیست. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های عذرخواهی از همسر را مطالعه کنید.

ولی متاسفانه جامعه دچار این اشتباه است و به چنین مردانی برچسب زن ذلیلی می زند. اگر یک جامعه مردسالار باشد و در آن محیط یک مرد بخواهد ارزش و کرامت زن را حفظ کند موجب می شود تا به عنوان یک مرد زن ذلیل شناخته شود.

بنابراین اگر یک مرد دارای چنین ذهنیتی است و به زنان احترام می گذارد و معتقد است که باید به حقوق همه احترام گذاشته شود زن ذلیل نیست و فقط افراد متعصب به چنین مردی برچسب زن ذلیلی را نسبت می دهند.

چه عواملی باعث می شود تا یک مرد زن ذلیل شود؟

در این که چرا برخی از مردان زن ذلیل هستند باید اشاره شود که دلایلی بسیاری در این خصوص وجود دارد و در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا شما را به صورت کامل با عوامل تاثیر گذار بر ایجاد زن ذلیلی آشنا کنیم.

مادر به عنوان قدرت خانواده

یکی از دلایل که باعث زن ذلیلی می شود مربوط به تجربه و یادگیری در محیط است. زمانی که در یک خانواده مادر به عنوان فرد اصلی باشد و تمام تصمیمات از سمت او گرفته شود و در مقابل پدر فرد منفعلی باشد باعث می شود تا آن ها در زندگی آینده خودشان چنین رفتاری را در پیش بگیرند.برای مطالعه بیشتر مقاله مهارت های لازم در ازدواج را بخوانید.

همچنین نکته ای که باید در این باره به آن اشاره شود این است که در چنین خانواده هایی مادر در تمام کارهای فرزندان خودش دخالت می کند و اجازه نمی دهد که مهارت های لازم در پسران شکل بگیرد و زمانی که این پسرها بزرگ می شوند مهارت های مدیریتی را یاد نمی گیرند و به دنبال شخصی هستند که قدرت را در دست بگیرد و آن ها را اداره کند یعنی دقیقا شخصی شبیه به مادرشان که با آن ها چنین رفتاری داشته است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل همسرداری


یکی از موضوعاتی که در این زمینه باید به آن اشاره شود این است که اگر یک خانواده تجربه محرومیت از خانواده را داشته باشد باعث می شود تا پسرهای آن خانواده رفتارهای مدیریت خانواده را یاد نگیرند.

میل به کنترل در زنان

زنان کنترل گر که خودشان را قوی و دارای اعتماد به نفس بالایی می دانند نیز باعث می شوند تا صفت زن ذلیلی در برخی از مردان رشد کند. به عبارت دیگر برخی از زنان به دلیل داشتن بلند پروازی ها و قدرت طلب بودن همواره می خواهند شوهرشان را در کنترل خودشان بگیرند.

چگونه می توانیم زن ذلیلی را درمان کنیم؟

در این جا لازم است تا به چند نکته اشاره شود. زمانی که یک زن از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد و واقعا قوی باشد هرگز نمی خواهد همسرش را کنترل کند. چرا که افراد با شخصیت قوی و قدرتمند هرگز به دنبال کنترل کسی نیستند. به همین دلیل افرادی که نمی توانند خودشان را کنترل کنند همواره به دنبال کنترل دیگران هستند و این نشان دهنده ضعف شخصیتی آن هاست.برای مطالعه بیشتر مقاله رفتار با شوهران بدقول را بخوانید.

پس به یاد داشته باشید که هرگز یک زن قوی نمی خواهد شوهرش را ذلیل کند و او را خوار و کوچک کند، بلکه همواره تلاش می کند تا یار و یاور او در کارها باشد و با یکدیگر زندگی را مدیریت کنند.

برخی از زنانی که افکار شبه فمینیستی دارند نیز چنین تاثیری بر همسرشان دارند و به دلیل آنکه همواره به شوهرشان بی اعتماد هستند باعث می شود تا شوهرانشان را منفعل تربیت کنند. یعنی چنین زنانی همواره از موضوع قدرت با همسرشان برخورد می کنند و باعث می شوند تا مرد را کوچک و حقیر کنند.

به دلیل اختلالاتی که در شخصیت چنین زنانی وجود دارد از تحقیر کردن شوهرشان لذت می برند و به این گونه همواره کنترل شوهرشان را در دست دارند. زنانی که شخصیت کمال گرا و یا وسواسی دارند همواره می خواهند تا دیگران را کنترل کنند و قدرت را در دست بگیرند. با این کنترل شدید ما شاهد بروز شخصیت زن ذلیلی در برخی از مردان هستیم. یعنی مردان خودشان را به کلی کنار می کشند و اداره امور را به دست زنان واگذار می کنند.حتما مقاله فواید لوس حرف زدن با همسر را بخوانید.

در چنین شرایطی احتمال اینکه مرد به زن خیانت کند بسیار بالاست، چرا که او دوست ندارد زنش او را کنترل کند و به او اجازه انجام کاری را ندهد و چون مرد احساس منفعل بودن می کند تلاش می کند تا از چنین شرایطی خارج شود.

تاثیر ترتیب تولد افراد

به طور کلی فرزند اول خانواده همواره دوست دارد که به عنوان رهبر شناخته شود و قدرت در دستانش باشد. او همواره به دنبال مراقب کردن از دیگران است و ویژگی های مسئولیت پذیری، جاه طلبی و قدرت طلبی در فرزندان اول بسیار زیاد است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله نقش ترتیب تولد بر تربیت را بخوانید.

از این رو زنانی که فرزند اول خانواده هستند زمانی که وارد زندگی زناشویی می شوند به دلیل شخصیت و صفاتی که در آن ها شکل گرفته است همواره به دنبال کنترل و مدیریت کارها هستند.

مشکلات مالی و اقتصادی

در برخی از موارد زمانی که زنان از منبع درآمد بالایی برخوردار هستند به صورت ناخودآگاه به فرد قدرتمند تبدیل می شوند. با توجه به آنچه در فرهنگ وجود دارد می دانیم که پدر خانواده به عنوان فرد نان آور خانه شناخته می شود.

حال اگر این نقش جا به جا شود باعث می شود تا نقش حمایتی پدر نادیده گرفته شود و همین مسئله بر روی عزت نفس مرد تاثیر می گذارد و به مرور زمان نقش مرد در خانه کمرنگ می شود و به فردی منفعل تبدیل می شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش حل مسائل زناشویی


پس متوجه شدیم که مشکلات مالی می تواند سبب ایجاد صفت زن ذلیلی در مردان شود و اگر چنین مردانی بتوانند برای خودشان کاری پیدا کنند و مشکلات را رفع کنند می توانند از بروز زن ذلیلی در خانواده جلوگیری کنند.

مردانی که شخصیت ضعیفی دارند

زمانی که در خانه مرد شخصیت ضعیفی داشته باشد، باعث می شود تا زن امور کارها را به دست بگیرد. چرا که وقتی زن متوجه می شود شوهرش نمی تواند نقش مردانه را بر عهده بگیرد به او بی اعتماد می شود و همین موضوع باعث می شود تا آن مرد به عنوان یک مرد زن ذلیل شناخته شود. برای مطالعه بیشتر مقاله معیارهای انتخاب همسر را مطالعه بفرمایید.

همچنین باید اشاره شود که وقتی زن دارای اعتماد به نفس بالایی باشد و ویژگی های مردانه در او بیشتر دیده شود به صورت خودکار قدرت را در دست می گیرد و در مقابل همسرش مردی ضعیف و با اعتماد به نفس پایین است که نمی تواند نقش مرد را در خانه ایفا کند. بنابراین به یاد داشته باشید که وجود ضعف در شخصیت مردان باعث می شود تا نقش زنان و مردان جا به جا شود.

زنان کنترل گر و قوی چه نشانه هایی دارند؟

اگر این مردان بر روی خودآگاهی خودشان کار کنند و به اعتماد به نفس بالایی دست یابند می توانند اداره انجام کارها را بر عهده بگیرند و هرگز به عنوان یک مرد زن ذلیل شناخته نشوند. پس نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که مردان باید بر روی خودشناسی و شخصیت خودشان به خوبی کار کنند تا تمامی نقطه ضعف هایشان را رفع کنند و به مردی قوی و با اراده بالا تبدیل شوند.

معتاد بودن مرد

زمانی که در خانه، مرد اعتیاد داشته باشد به صورت خودکار قدرتش را از دست می دهد و موقعیتش به خطر می افتد. به طوری که در برخی از موارد ممکن است از کار اخراج شود و موضوع اعتیاد بر تمام خانواده تاثیر بگذارد.

بنابراین مردی که معتاد است و همواره با دوستانش به دنبال تفریح و خوشگذرانی است باعث می شود تا خانواده اش از او ناراضی شوند و حرمت و احترام او نزد همسرش از بین می رود.

مردان فریبکار

برخی از مردان که به همسرشان خیانت می کنند و علاوه بر همسر خودشان با زن دیگری هم در رابطه هستند برای آن که اعتماد همسرشان را به دست آورند خودشان را به ضعف و زبونی می زنند و قدرت زیادی را به همسرشان می دهند و خودشان را زن ذلیل می کنند تا زنش متوجه خیانت او نشود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی ازدواج پایدار


این مردان تلاش می کنند تا به تمام نیازهای همسرشان پاسخ دهند و چون دچار عذاب وجدان شده اند احساس گناه شدیدی دارند و انجام این کارهای برای رهایی از رنج عذاب وجدان است.

راضی نبودن زن از زندگی

اگر زن در خانه مدام غر بزند و به همسرش امر و نهی کند و با حالت دستوری با او صحبت کند همسرش از این شرایط خسته می شود و خیلی زود تسلیم زنش می شود. وقتی که زن از زندگی راضی نباشد این پیام را به شوهرش می دهد که تو فرد ضعیفی هستی و هیچ کاری از تو ساخته نیست و بود و نبودت هیچ فرقی ندارد و هرگز نمی توانی من را راضی کنی. پیشنهاد می شود تا مقاله اثر کولیج را مطالعه نمایید.

با گذشت زمان مرد ناامید می شود و به شخصی زن ذلیل تبدیل می شود. همچنین مردانی که در رابطه زناشویی دچار مشکل هستند و نمی توانند به نیازهای جنسی همسرشان پاسخ دهند سعی می کنند که از تمام حق و حقوقشان بگذرند و به فردی زن ذلیل تبدیل می شوند.

نگاه علمی به موضوع مردان زن ذلیل

از نظر علمی و فرهنگی ما بر این باوریم که هدف از تشکیل خانواده همکاری و تعاون و رسیدن به کمال است و زندگی بدون همکاری امکان پذیر نخواهد بود. از طرف دیگر باید بدانیم که موضوع زن ذلیلی را باید با توجه به ارزش های فرهنگ جوامع مورد بررسی قرار دهیم.

بنابراین باید تعصب را کنار بگذاریم و هرگز احترام را با ذلیل بودن یکی ندانیم و اگر مردان به همسرانشان احترام می گذارند هرگز به معنای زن ذلیلی نیست. اگر یک زن از قدرت مدیریتی بالایی برخوردار است می تواند در انجام امور خانه به شوهرش مشورت دهد و هرگز حقوق یکدیگر را ضایع نمی کنند. یعنی باید بدانیم که زن و شوهر باید در هر کاری پشت هم باشند و هرگز نباید یکی خودش را بر دیگری ارجح بداند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش ازدواج سالم


به عبارت کلی زن و مرد مکمل یکدیگر هستند و لازم است تا به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و تلاش کنند تا به سمت خوشبختی حرکت کنند. پس به یاد داشته باشید که زن سالاری و مردسالاری یا همان پدرسالاری موضوع بحث ما نیست و تمام شرایط با توجه به تصمیمات زن و شوهر گرفته می شود.

یعنی اگر زن و شوهر با یکدیگر به این نتیجه رسیدند که مرد بهتر می تواند کارهای خانه را انجام دهد و زن بهتر میتواند کارهای بیرون از خانه را انجام دهند هرگز به این معنا نیست که چنین مردی یک مرد زن ذلیل است. پس ارزش های خانواده به تصمیم زوجین بر می گردد و خودشان باید در مورد زندگی شان به تفاهم برسند.

با توجه به این مفاهیم متوجه می شویم که اگر در یک خانه زن کارهای مدیریتی را انجام دهد به معنای آن نیست که شوهرش زن ذلیل است، چرا که هدف از زندگی مشترک این است که زن و مرد با یکدیگر به سمت خوشبختی حرکت کنند.

زن ذلیلی چه معایبی دارد؟

مردانی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیستند دچار بحران هویت می شوند و نمی توانند مسئولیت انجام کارها را بر عهده بگیرند. همچنین باید اشاره شود زنانی که طرفدار زن سالاری هستند اصلا مردان ضعیف را دوست ندارند.

از طرف دیگر وقتی که زنان تمام کارهای خانه و مدیریت آن را بر عهده می گیرند خسته می شوند و از این که شوهرشان هیچ کاری را انجام نمی دهند به شدت عصبانی می شوند و مدام با خود می گویند که چرا همسرم نمی تواند کارهایش را به درستی انجام دهد.

زمانی که در خانه قدرت دست مادر باشد و برای هر کاری او تصمیم بگیرد باعث می شود تا فرزندان دچار گمراهی شوند که چرا پدرشان منفعل است و او هیچ خودی نشان نمی دهد و تمام کارها با مادر است. از این رو به مرور زمان ارتباطات عاطفی بین زوجین رو به سردی می رود و صمیمیت و عشق آن ها کمتر می شود.

درمان زن ذلیلی

زمانی که به مردی برچسب زن ذلیل زده می شود باعث می شود تا عزت نفس و اعتماد به نفسش به شدت آسیب ببیند. موضوعی که باید به آن توجه شود این است که اطلاعات خصوصی زن و مرد باید بین خودشان باشد و کسی از رابطه آن ها با خبر نشود که چه کسی در خانه قدرت را در دست دارد. چرا که اصلا لازم نیست تا دیگران بدانند که در خانه شما چه می گذرد و چه کسی تصمیمات را می گیرد.

افزایش حرمت نفس در مردان زن ذلیل

بنابراین زن و شوهر باید بدانند که حتی اگر در خانه زن تمام تصمیمات را می گیرد در بیرون از خانه طوری رفتار نکنید که دیگران متوجه این موضوع شوند و به شوهر خانه بی احترامی کنند و به او انگ زن ذلیلی را بزنند. شما باید طوری رفتار کنید که عزت نفس و اقتدار مرد نزد دیگران به خصوص خانواده اش حفظ شود و گمان نکنند که او فردی ضعیف و بی عرضه است.

با توجه به این موارد زنان باید به یاد داشته باشند که اگر می خواهید غرور شوهرتان را حفظ کنید لازم است تا همیشه به شوهرتان احترام بگذارید و نزد دیگران او را کوچک نکنید. همچنین زمانی که به شوهرتان احترام می گذارید باعث می شود که بر روی اعتماد به نفس بچه ها نیز تاثیر مثبت بگذارد. اگر هم در این زمینه مشکلی برایتان ایجاد شد حتما با مشاور خانواده و روانشناس مشورت کنید.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید که همواره مهمترین نهادی که باید احترامش در همه جا حفظ شود خانواده است و هرگز نباید اجازه دهید آسیبی به آن وارد شود. تمامی فرزندان ما از دامن خانواده وارد جامعه می شوند، پس اگر خانواده ای سالم داشته باشیم می توانیم فرزندان سالمی را تربیت کنیم و آینده ای خوبی را برای خودمان بسازیم.

پس اگر در یک خانواده مشکلی ایجاد شده است نباید به راحتی از کنار آن بگذرند و اگر لازم است حتما به یک روانشناس متخصص مراجعه فرمایید. زن و شوهرها همیشه باید تلاش کنند که زندگی سالم و خوبی را در کنار یکدیگر داشته باشند و احترام به هم نیز جمله مواردی است که همواره باید به آن توجه کنید و اجازه ندهید شخصیت و احترام افراد از بین برود.

تعریف زن ذلیلی به فرهنگ آن جامعه مربوط می شود ولی به طور کلی اگر یک مرد تمام وظایف و مسئولیت های زندگی را بدون توجه به شایستگی و توانایی های همسرش به او واگذار کند و خودش را بی مسئولیت کند به عنوان مرد زن ذلیل شناخته می شود.

مردی که زن ذلیل باشد باعث می شود تا در خانه فرزندان دچار گمراهی شوند و با توجه به رفتار الگوگیری در آینده همواره به دنبال شخصی می گردند که مانند مادرشان باشد و مسئولیت تمام کارها را به عهده بگیرد.

مردی که بیکار است و به دنبال کار نمی رود و تمام خرج زندگی را بر دوش همسرش انداخته است به مرور زمان به فردی منفعل تبدیل می شود و نقشش در خانواده کمرنگ می شود. به دنبال آن قدرت تاثیرگذاری او در خانه کمتر می شود و همسرش قدرت را به دست می گیرد.

دسته‌بندی‌ها