غم انگیز بودن غروب جمعه و رهایی از افسردگی

غم انگیز بودن غروب جمعه و رهایی از افسردگی

غروب جمعه برای بسیاری از افراد احساسات خاصی را ایجاد می کند که ممکن است با دلایل آن آشنا نباشند و ندانند که چرا در این زمان دچار احساس غم و اندوه می شوند. تمام افراد در طول هفته درگیر کار و زندگی و بچه ها هستند و زمانی که به غروب جمعه می رسند دچار نوعی ناراحتی می شوند که لازم است در این خصوص آموزش های لازم را ببینیم.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا دلیل غم انگیز بودن غروب جمعه را مورد بررسی قرار دهیم و سپس راهکارهایی را خدمت شما ارائه کنیم که بتوانید به کمک آنها بر این دلمردگی و ناراحتی غلبه نمایید.

دلیل غم انگیز بودن غروب جمعه

همه ما به نوعی غم انگیز بودن غروب جمعه را حس کرده ایم و زمان هایی بوده است که به شدت ناراحت شده ایم بدون آنکه هیچ دلیل خاصی وجود داشته باشد. البته باید اشاره شود که احساس غم و ناراحتی در سایر روزها نیز وجود دارد و صرفا مختص غروب جمعه نیست. پیشنهاد می شود تا مقاله اندوه درمانی را مطالعه نمایید.

به طوری که تمام ما احساس کرده ایم که هوای دلمان ابری است و دوست داریم تا برای مدتی در تنهایی خودمان به سر ببریم. اما در این مقاله تصمیم داریم تا دلیل غم انگیز بودن غروب جمعه یا همان آدینه را مورد بررسی قرار دهیم که ایرانی ها آن را تجربه می کنند.

نبود ساختار در روز آدینه

ما در تمام طول هفته برای خودمان برنامه خاصی داریم و از جایی به جایی دیگر می رویم. حتی اگر شغلی که در آن هستیم را دوست نداشته باشیم باز هم سرمان گرم کار است. زمانی که مشغول کاری هستیم فکرمان کمتر به سراغ افکار منفی می رود و در نتیجه مشکلات برایمان معنایی ندارد.

چرا غروب جمعه برای ما ایرانی ها غم انگیز است؟

بنابراین زمانی که مشغول به کاری باشید و برای خودتان برنامه ای را سازماندهی کنید خودتان را سرگرم می کنید و در نتیجه ذهنتان از افکار پوچ و منفی دور می ماند. حال زمانی که به پایان هفته می رسیم و هیچ برنامه ای برای خودمان نداریم موجب می شود تا دچار افسردگی و ناراحتی شویم. این موضوع برای افرادی که بیکار هستند و یا به دلیل از کار افتادگی یا بازنشستگی دیگر به سر کار نمی روند نیز بسیار مشهود است و آن ها نیز چنین احوالاتی را تجربه می کنند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ذهنیت قربانی را مطالعه نمایید.

عدم روابط و تعاملات اجتماعی

زمانی که انسان در حالت افسردگی قرار می گیرد کمتر تمایل دارد تا با دیگران رابطه برقرار کند. به طوری که انسان افسرده همواره علاقه دارد تا کارهایش را به تنهایی انجام دهد و خودش را در انزوا زندانی کند. یعنی ممکن است فرد خوابیدن را بر ایجاد تعامل و رابطه با دیگران ترجیح دهد.

همانطور که میدانید انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی است و تمایل دارد تا با دیگران گفتگو کند. زیرا انسان ها برای روابط اجتماعی ساخته شده اند و اگر برای مدتی در تنهایی به سر ببرند به شدت دچار غم و اندوه می شوند. از این رو در افسردگی و ناراحتی همواره نوعی تفکر مقایسه ای بر انسان حاکم می شود که او را به خود به اعماق ناراحتی ها می برد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان افسردگی


یعنی فرد تمام روابطش را با دیگران قطع می کند و دچار ناراحتی و افسردگی می شود و سپس تفکرات منفی و مقایسه ای او را احاطه می کند و در نتیجه فرد گرفتار یک چرخه باطل می شود که نتیجه آن غم و ناراحتی است.

از این رو باید بدانیم که افسردگی به شکلی انسان را درگیر می کند که در ابتدا تمام انرژی فرد را نابود می کند و به دنبال آن فرد مدام احساس خستگی می کند و گمان می کند که با خوابیدن خستگی اش بهبود می یابد. این در حالی است که صرفا با خوابیدن افسردگی و ناراحتی اش را ادامه می دهد.

شبکه های اجتماعی

همانطور که گفته شد زمانی که انسان ها دچار افسردگی می شوند خودشان را با دیگران مقایسه می کنند. از این رو ذهن همواره به دنبال ایجاد افکار پوچ و منفی است که از طریق آن انرژی های منفی را بر انسان غالب کند. از طرف دیگر باید اشاره شود که یکی از خصوصیات بارز افسردگی از بین رفتن تمایل و علاقه فرد نسبت به فعالیت هایی است که قبلا از انجام آنها لذت می برده است.

از این رو وقتی دچار افسردگی می شویم خیلی سریع زندگی مان را با دیگران مقایسه می کنیم و بر این باوریم که دیگران زندگی بهتری از ما دارند. به دنبال مقایسه ای که انجام می دهیم حال و تجربه غم انگیز بیشتری را حس می کنیم و میزان افسردگی مان نیز به خاطر چنین رفتاری افزایش پیدا می کند. پیشنهاد می شود تا مقاله افسردگی بالینی را مطالعه نمایید.

اگر دقت کرده باشید با توجه به گسترش روز افزون دخالت شبکه های اجتماعی در زندگی انسان ها، اغلب افراد بیشتر وقتشان را صرف گشت و گذار در اینترنت و شبکه های اجتماعی می کنند. به همین دلیل با صحنه هایی مواجه می شود که گمان می کند دیگران همواره در حال گشت و گذار و جشن و تفریح هستند و او واقعا زندگی فلاکت باری دارد.

این در حالی است که شبکه های اجتماعی صرفا ظاهر را به شما نشان می دهد و اگر یک انسان از نظر روانی وضعیت سالم و مطلوبی داشته باشد هرگز زندگی و شادی اش را به رخ دیگران نمی کشد. بنابراین افرادی که به زندگی دیگران غبطه می خورند باید بدانند که انسان ها هرگز شادی واقعی شان را با آنها به اشتراک نمی گذارند و تمام عکس هایی که در فضای مجازی مشاهده می کنید صرفا پوسته ای از زندگی افراد را به شما نشان می دهد.

همچنین لازم است اشاره شود که انسان ها هرگز تصاویر بد و نامطلوب زندگی شان را در معرض دید دیگران نمی گذارند و از این رو تمام عکسایی که شما مشاهده می کنید فقط شامل خنده و لبخند افراد است و شما هرگز گریه و ناراحتی آن ها را مشاهده نمی کنید. بنابراین در غروب جمعه که فرد هیچ کاری برای انجام دادن ندارد و سرگرم شبکه های اجتماعی می شود دیدن صحنه های دروغین از زندگی دیگران موجب می شود تا غم و ناراحتی افراد افزایش یابد.

رهایی از غم و ناراحتی در غروب جمعه

همان طور که گفته شد دلگیر بودن غروب جمعه دلایل مختلفی دارد و محرک های گوناگونی موجب می شود تا انسان در غروب جمعه دچار احساس غم و ناراحتی شود. در بسیاری از موارد افکار و احساساتی که در طول هفته بر ذهن انسان می گذرد دلیل اصلی ایجاد احساس افسردگی فرد است. در ادامه شما را با روش هایی آشنا می کنیم که به کمک آن می توانید از احساس غم و افسردگی ناشی از غروب جمعه رها شوید.

تعامل و رابطه با دوستان

همانطور که گفته شد انسان ها همواره به دنبال ایجاد رابطه با دیگران هستند و از این رو در زمان هایی که با دیگران به سر می برند حال بهتری دارند. اگر غروب جمعه برای شما بسیار دلگیر و ناراحت کننده است پیشنهاد می شود تا با دوستان خودتان گفتگو کنید و تلاش کنید تا با آنها رابطه برقرار نمایید.

گرچن روبین (Gretchen Rubin) در کتاب خود با عنوان ”بهتر از قبل” بیان می کنید که هرگز برنامه های خود با دوستانتان را لغو نکنید و اگر قرار گشت و گذاری با هم دارید اجازه ندهید آن قرار لغو شود. یعنی انسان ها باید مسئولیت پذیر باشند و اگر قولی به دیگران می دهند حتما به آن عمل کنند. از این رو شما می توانید با دوستان خودتان به گشت و گذار بروید و از بودن در کنار هم احساس لذت بکنید.

فعالیت جسمی و ذهنی

اگر می خواهید روحیه خوبی داشته باشید لازم است تا ورزش کردن را در برنامه روزانه خودتان قرار دهید. همچنین لازم است اشاره شود که پایبندی به برنامه ورزشی موجب می شود تا ذهن شما به یک برنامه روتین عادت کند و در نتیجه میزان مسئولیت پذیری در شما نیز افزایش می یابد.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله افسردگی موقعیتی را بخوانید.

به یاد داشته باشید که ورزش به انسان ها کمک می کند تا دچار خستگی نشوند و در نتیجه به تقویت قوای جسمی افراد نیز کمک می کند. بنابراین حتما به طور روزانه ورزش را در برنامه کاری خودتان قرار دهید تا هم از نظر جسمی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشید و هم با انجام ورزش روحیه و انرژی تان را بالا ببرید.

چگونه می توانیم از افسردگی و غم غروب جمعه رها شویم؟

برای درمان افسردگی می توانید از حرکات ریتمیک و موزون استفاده کنید. یا به پیاده روی بروید و یا به طور گروهی با یکدیگر برقصید و حرکات موزون انجام دهید. به یاد داشته باشید که حرکات موزون و هنرهای رزمی موجب می شود تا افراد مدام دست و پاهای خودشان را تکان دهند و از اوقات ورزش کردن نهایت لذت را می برند.

بنابراین زمانی که شما به طور گروهی ورزش می کنید هم از نظر روحی در وضعیت خوبی قرار می گیرید و هم دوستان زیادی پیدا می کنید که می توانید در آینده نیز با آنها معاشرت بیشتری داشته باشید.

ایجاد برنامه برای غروب جمعه

همان طور که گفته شد زمانی که انسان ها هیچ برنامه ای برای خودشان ندارند دچار دلزدگی و ناراحتی می شوند. از این رو لازم است تا برای آدینه خود یک برنامه عالی و مطلوب داشته باشیم. زمانی که برای تعطیلات خودمان برنامه ریزی می کنیم می توانیم از شر افکار منفی و مزاحم در امان بمانیم و در نتیجه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی می کنیم.

به عنوان مثال می توانید زمانی را برای ورزش کردن در نظر بگیرید و سپس مدتی را به گشت و گذار اختصاص دهید. از طرف دیگر نوشیدن قهوه یا نوشیدنی، استحمام کردن، مطالعه کردن، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و … نیز می توانید به شما کمک کند تا جمعه شادی را تجربه کنید.

با خودتان مهربان باشید

اجرای روش هایی که در قسمت های بالا به آنها اشاره شد بسیار مفید است ولی شما باید با خودتان مهربان باشید که تمامی تنش ها و اضطراب ها را از خودتان دور کنید. به یاد داشته باشید که حتی اگر نمی توانید مشکلی را حل کنید بهتر است آن را بپذیرید و با خودتان صادق باشید تا بتوانید به نتیجه برسید.

زمان های هدر رفته

افرادی که در غروب جمعه دچار افسردگی و ناراحتی می شوند بیان می کنند که در روز آدینه مدام ذهنشان درگیر زمان هایی است که در طول هفته به هدر داده اند. یعنی به جای آنکه برای زندگی شان برنامه ریزی کنند به ساعت هایی از زندگی شان فکر می کنند که به بطالت گذشته است. بنابراین شما باید با این موضوع کنار بیایید و بدانید که یکی از دلایل اصلی افسردگی و ناراحتی غروب جمعه افکار منفی است.

داشتن حیوان خانگی

حیوان خانگی مانند سگ موجب می شود تا فرد کمتر دچار ناراحتی شود. زیرا وقتی شما یک حیوان خانگی مانند سگ دارید می توانید برای گشت و گذار به بیرون یا پارک بروید و شما نیز حال بهتری پیدا می کنید. از طرف دیگر باید بدانید که اگر از حیوانات نگهداری می کنید به شما کمک می کند تا حس بهتری داشته باشید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله افسردگی از دست دادن حیوان خانگی را مطالعه فرمایید.

همچنین اگر شرایط داشتن سگ یا حیوان خانگی را ندارید می توانید به حیواناتی که در بیرون هستند کمک کنید. به عنوان مثال به پارک بروید و اگر استخر دارد به ماهی ها غذا بدهید یا اگر گربه ای در محل شما وجود دارد به او غذا بدهید. همچنین کمک به سگ های بی خانمان که در مکان های ویژه نگهداری می شود نیز می تواند باعث شود تا حالتان بهتر شود.

تقویت و بهبود روابط فعلی

تمام افراد در زندگی شان با اشخاصی آشنا هستند که حس خوبی را به آنها منتقل می کنند. شما باید قدر آنها را بدانید و هر از چند گاهی با آنها تماس داشته باشید. بنابراین اگر غروب جمعه شما را اذیت می کند باید دلیل تنهایی تان را کشف کنید و بدانید که چرا افسرده هستید تا با سازماندهی زندگی خود و برنامه ریزی دقیق کاری کنید که شرایط خودتان را بهبود بخشید. از این رو شما باید قدر دوستان خوبتان را بدانید و در مواقع تنهایی با آنها در رابطه باشید.

تقویت شبکه های حمایتی

اگر از روابط زندگیتان راضی نیستید بهتر است به فکر راه چاره باشید و دست از ناله کردن بردارید. یعنی شما باید به این موضوع فکر کنید که چرا حالتان بد است و نمی توانید در کنار دیگران به احساس خوبی دست پیدا کنید. مثلا شما می توانید در ابتدا به سمت انجام فعالیت هایی بروید که برایتان لذت بخش است و حالتان را خوب می کند.

گاهی اوقات نیز می توانید در یک باشگاه ثبت نام کنید تا در آن جا دوستان جدیدی برای خودتان پیدا کنید. به یاد داشته باشید که اگر شما بتوانید گروه خوبی از دوستان را برای خودتان داشته باشید می توانید در مواقعی که حالتان به شدت بد است به آنها مراجعه کنید و از نیروی حمایتی آنها استفاده کنید.

در جهت مخالف افسردگی عمل کنید

همانطور که گفته شد افسردگی باعث می شود تا افکار سمی و منفی تمام وجود شما را در بر بگیرد. در این موقعیت ها شما باید کاری کنید که افکار منفی اجازه تسلط بر شما را نداشته باشند.همچنین برای مطالعه بییشتر مقاله جذب انرژی بیشتر در خانه را مطالعه نمایید.

به عنوان مثال اگر افکار پوچ و منفی به شما می گوید که بخوابید و به دیدن دوستان خودتان نروید باید مقاومت کنید و به خود بگویید که الان باید به دیدن دوستانم بروم و نباید بخوابم. انجام این کار در بلند مدت باعث می شود تا مسئولیت پذیری تان افزایش یابد و در نتیجه حال بهتری نسبت به گذشته داشته باشید.

روش های رهایی از غم و اندوه غروب جمعه

گوش دادن به موسیقی

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. بنابراین در نظر داشته باشید که هر از چند گاهی باید به موسیقی های مورد علاقه تان گوش کنید و یا اگر شرایطش برایتان موجود است به کنسرت بروید.

تمرین شکرگزاری

شما باید از خودتان قدردانی کنید و از خودتان تشکر کنید. یعنی خودتان را دوست داشته باشید و از بدن و جسم تان تشکر کنید که در کنار شماست. تمرین قدردانی و شکرگزاری موجب می شود تا حالتان بهتر شود و اثرات مثبتی بر روی سلامت روان شما می گذارد.

مدیتیشن

اضطراب، استرس و هر نوع تنش و هراس می تواند سبب بروز افسردگی و غم و اندوه در انسان شود. از این رو باید تمرین مدیتیشن و آرام سازی را در برنامه روزانه تان قرار دهید. انجام آرام سازی به شما کمک می کند تا در بلند مدت تمام تنش ها و اضطراب ها را از خودتان دور کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کامل با دلیل ناراحتی در غروب جمعه صحبت کردیم و متوجه شدیم که چه عواملی می تواند موجب ایجاد غم و اندوه در این روز شود. از این رو روش هایی را به شما آموزش دادیم تا بتوانید به کمک آن ها بر افسردگی غروب جمعه غلبه نمایید. با این حال اگر باز هم مشکل شما پابرجاست لازم است تا از یک روانشناس متخصص و حرفه ای کمک بگیرید.