عوارض مصرف الکل و روش های ترک الکل

عوارض مصرف الکل و روش های ترک الکل

آیا با عوارض مصرف الکل آشنا هستید؟ باید اشاره شود که مصرف الکل در بین جوانان بسیار افزایش یافته است و اصلا به این نکته توجه نمی کنیم که الکل هفتمین ماده مرگ آور در جهان است و می تواند برای سلامت جسمی انسان بسیار خطرناک باشد.

شایان ذکر است که الکل هم بر جسم و هم بر روان انسان تاثیر می گذارد و موجب می شود تا قضاوت فرد و روش های مقابله ای او دچار اختلال شود. با توجه به اهمیت موضوع تصمیم داریم تا در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان مقاله ای کامل در خصوص تاثیر الکل بر خون را مورد بررسی قرار دهیم و در انتهای مقاله هم روش های ترک الکل را خدمت شما عزیزان معرفی نماییم.

آشنایی با انواع نوشیدنی های الکلی

باید بدانیم که الکل نوعی ماده روان گردان است که موجب می شود تا هوشیاری فرد تحت تاثیر قرار بگیرد و ادراک شخص به کلی دگرگون می شود. الکل از تخمیر غلاتی مانند جو، گندم و برنج به دست می آید. در فرایند تخمیر یک مخمر هوازی روی مواد پیش نیاز الکل قرار داده می شود و این مخمر مواد قندی را تجزیه می کند و از نشانه موجود در آن استفاده می کند و طی این پروسه الکل تهیه می شود. فرآورده های الکلی به صورت خوراکی تهیه و مصرف می شود.

جذب الکلی که در مواد خوراکی وجود دارد از طریق اندام گوارشی صورت می گیرد اما باید بدانیم که غلظت الکل موجود در نوشیدنی ها با یکدیگر متفاوت است و هر کدام تاثیر متفاوتی بر روی فرد می گذارد. به طور کلی ۳ نوع نوشیدنی الکلی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد.

  • آب جو که ۶ الی ۹ درصد الکل دارد.
  • شراب و مشروب که شامل ۲۱ الی ۴۱ درصد الکل است.
  • لیکل یا عرق مانند ویسکی، ودکا و جین که حاوی ۴۰ الی ۵۰ درصد الکل است.

وقتی الکل مصرف می شود چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟

وقتی فردی الکل مصرف می کند هر چقدر که در آن نوشیدنی الکل وجود داشته باشد. ۱۰ درصد از آن در معده فرد باقی می ماند و بقیه آن در روده کوچک و بزرگ جذب می شود و بعد از مدتی تمام الکل های جذب شده به وسیله اندام ها وارد خون می شود و از طریق عروق بدن به تمام قسمت های بدن رفته و پخش می شود. از این رو تمامی فعالیت های مربوط به مغز و نخاع دچار کاهش سرعت می شود. همچنین برای آموزش بیشتر به کارگاه های پزشکی مراجعه فرمایید.

وقتی که شخصی الکل استفاده می کند، ۴۵ دقیقه بعد از آن غلظت الکل در خون به حداکثر خود می رسد و فرد در اصطلاح مست می شود. زمانی که شخص مست می شود به این معناست که میزان غلظت الکل در خون فرد به اوج خودش رسیده است و این مورد به عواملی مانند سن، سلامت بدن فرد، میزان تحمل و سوخت و ساز بدن، حالات روحی و میزان مصرف بستگی دارد.

وقتی الکل مصرف می شود چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟

شرایط پس از مصرف الکل

مصرف الکل معایب زیادی دارد که باید با آن ها آشنا باشید و هرگز به خاطر فواید جزئی آن به سمت مصرف این ماده خطرناک نروید. پس از مصرف الکل حالات زیر در فرد رخ می دهد.

  • ایجاد حس شادی و سرخوشی
  • ایجاد اعتماد به نفس کاذب
  • تاثیر بر روی عروق کرونر قلب

پزشکان در خصوص تاثیر الکل بر روی قلب تحقیقات زیادی انجام داده اند و همواره بیان می کنند که تاثیر منفی الکل بر روی قلب بسیار بیش از فواید جزئی آن است. به همین دلیل هرگز به هیچ فردی توصیه نمی شود که به سمت مصرف الکل برود. چرا که مصرف الکل به شدت اعتیاد آور است و موجب می شود تا فرد غرق در مصرف الکل شود و در نهایت سلامتی شخص به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

مسمومیت با الکل

زمانی که فرد مقدار زیادی الکل مصرف می کند و بدن او قادر به تجزیه آن نمی باشد شرایطی اورژانسی در فرد ایجاد می شود که از آن تحت عنوان مسمومیت الکلی یاد می شود. شایان ذکر است که مسمومیت الکل شرایط بسیار خطرناکی است که با نشانه هایی مانند استفراغ، تنگی نفس، کاهش دمای بدن، کاهش فشار خون و حتی بیهوشی مشخص می شود.

از این رو اگر چنین شرایطی را در افراد نزدیک به خود مشاهده نمودید باید خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید و در این حالت در کنار فرد مسموم بمانید و به او کمک کنید تا مشکلی برایش ایجاد نشود. چرا که در این حالت ممکن است استفراغ فرد موجب خفگی اش شود که لازم است به این موضوع توجه زیادی داشته باشیم.

عوارض مصرف الکل

همانطور که گفته شد مصرف الکل به هر میزان که باشد برای بدن انسان مضر است. به یاد داشته باشید اگر مصرف الکل به ناگاه افزایش یابد با نشانه های آن مواجه می شویم. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل با اثرات منفی الکل بر بدن آشنا شویم.

آسیب به ارگان های بدن

مصرف بیش از حد الکل موجب می شود تا کبد به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و عملکرد عادی اش را با مشکل مواجه می کند. شایان ذکر است که کبد اندامی از بدن است که الکل را فیلتر می کند و اگر مجبور به فیلتر کردن الکل باشد متابولیت هایی را تولید می کند که برای سلامتی بدن بسیار مضر است و می تواند بیماری هایی مانند کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی را ایجاد کند.

تمامی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که الکل به دستگاه گوارش انسان آسیب وارد می کند. در سال ۲۰۱۴ تحقیقی در مورد تاثیر منفی الکل بر بدن در مجله جهانی گوارش انجام شد که نتیجه آن نشان داد اتانول علاوه بر تاثیر بدی که بر روی کبد و لوزالمعده دارد می تواند بر روی مری، روده و معده نیز تاثیر منفی بگذارد. همچنین باید اشاره شود که افزایش فشار خون و آسیب به قلب از دیگر اثرات منفی الکل بر جسم انسان است.

مصرف الکل و ایجاد سرطان

در سال ۲۰۱۷ تحقیقات فارمالوژیک نشان داد که الکل می تواند رشد تومورهای سرطانی را تحریک کند و باعث تقویت تهاجمی تومورهای سرطانی شود. همچنین در سال ۲۰۱۲ نیز نتیجه یک تحقیق نشان داد که مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افرادی که سابقه خانوادگی چنین مشکلی را دارند افزایش دهد.

چاقی و پوکی استخوان

در سال ۲۰۱۸ مطالعه ای بر روی مصرف الکل زیاد انجام شد که نتیجه آن نشان داد الکل می تواند موجب چاقی و پوکی استخوان شود. شایان ذکر است که این موضوع در افراد مسن بسیار مهم تر است. اگر فردی در سنین بزرگسالی الکل زیادی مصرف کند توده های استخوانی اش تراکم لازم را به دست نمی آورد و در نتیجه دچار پوکی استخوان می شود.

از طرف دیگر باید اشاره شود که مصرف نوشیدنی های الکلی هم بر روی کبد فرد تاثیر منفی میگذارد و به دلیل وجود کالری زیاد فرد را دچار چاقی می کند. شایان ذکر است که نوشیدن یک لیوان شراب می تواند ۱۲۰ کالری به بدن برساند و زمانی که این روند برای همیشه ادامه دار شود بعد از مدتی فرد گرفتار مشکل چاقی و اضافه وزن می شود. در خصوص تاثیر منفی الکل بر روی زنان و مردان هیچ تفاوتی وجود ندارد و اگر افراد مدام به مصرف الکل بپردازند دچار سوء تغذیه می شوند. چرا که وجود الکل باعث می گردد تا بدن نتواند فولات، تیامین و منیزیم را جذب کند.

آسیب الکل به سیستم ایمنی و دستگاه گوارش

تحقیقات زیادی در خصوص تاثیر منفی الکل بر بدن انجام شده است و همه می دانیم که نوشیدن الکل به هر مقدار هم که باشد می تواند آسیب زیادی به بدن انسان وارد کند. شایان ذکر است که مصرف زیاد الکل می تواند به روده انسان آسیب بزند و در نتیجه هضم غذا و جذب مواد مغذی را با مشکل مواجه می کند.

به یاد داشته باشید که اگر نوشیدن الکل یا سایر مواد اعتیاد آور را ادامه دهید دچار احساس سیری دائمی، گاز گرفتگی و اسهال می شود. از طرف دیگر اعتیاد به الکل می تواند سبب ایجاد زخم و دفع دردناک مدفوع شود. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه درمان اعتیاد به الکل مراجعه نمایید.

همچنین لازم است بیان کنیم که مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و در نتیجه بدن مقاومتش را در برابر بسیار از بیماری ها از دست می دهد. بیماری هایی مانند ذات الریه و سل از جمله مواردی هستند که در بین افراد الکلی بسیار شایع است و نتیجه تحقیقات نشان می دهد که ۱۰ درصد از افرادی که دچار بیماری سل می شوند به الکل هم اعتیاد دارند.

عدم قضاوت صحیح و دهیدراته کردن بدن

یکی از مضرات بزرگ مصرف الکل تاثیر منفی آن بر روی مغز و عملکرد آن است. در این شرایط فرد قضاوتش را به کلی از دست می دهد و نمی تواند به درستی تصمیم بگیرد. بنابراین به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد الکل می تواند سبب مسمومیت با الکل و یا حتی مرگ فرد شود.

همچنین لازم به ذکر است که مصرف الکل می تواند بدن را با بی آبی دچار کند. چرا که وقتی فرد الکل مصرف می کند مدام به دستشویی می رود و دلیل آن نیز ادرار آور بودن الکل است. از این رو سطح مایعات بدن فرد به شدت کاهش پیدا می کند و با کم آبی بدن مواجه می شود. از سمت دیگر الکل بر روی دستگاه گوارش انسان تاثیر می گذارد و مشکلاتی مانند عرق کردن زیاد، اسهال و استفراغ می تواند سبب دهیدراته شدن بدن گردد. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه آموزش درمان سیروز کبدی مراجعه فرمایید.

مدت زمان ماندگاری الکل در بدن

زمانی که فردی الکل مصرف می کند مسیر الکل در بدن موجب می شود تا به مدت قابل توجهی در اندام های بدن باقی بماند. در ادامه با ما همراه باشید تا به این موضوع نگاه دقیق تری بیندازیم.

ماندگاری در ادرار

نتایج آزمایش ادرار افراد الکلی نشان می دهد که پس از مصرف حدود ۱۲ الی ۴۸ ساعت متابولیت ها در ادرار قابل تشخیص هستند. همچنین آزمایشات پیشرفته مشخص کرده اند که مصرف الکل حتی می تواند تا ۸۰ ساعت بعد نیز در ادرار باقی بماند.

ماندگاری الکل در تنفس

برای تست مصرف الکل از طریق تنفس از دستگاه های کوچکی استفاده می شود، مطالعات نشان می دهد که مصرف الکل باعث می شود حدود ۱۲ الی ۲۴ ساعت اثر آن در تنفس فرد باقی بماند و اگر دستگاه تست عددی بالاتر از ۰.۰۲ را نشان دهد به این معناست که فرد مقدار زیادی الکل را مصرف کرده است که در چنین شرایطی هرگز نباید کارهایی مانند رانندگی را انجام دهد.

ماندگاری در بزاق

وقتی شخصی الکل مصرف می کند حدود ۱۲ الی ۲۴ ساعت بعد اثرش در بزاق باقی می ماند.

ماندگاری الکل در شیر مادر

باور اشتباهی در این خصوص وجود دارد که مصرف الکل کم در شیر مادر هیچ تاثیر ندارد. اما باید اشاره شود که این موضوع به کلی غلط است و مادران نباید در دوران بارداری و شیردهی الکل مصرف کنند. چرا که اگر مادری در این زمان الکل مصرف کند موجب می شود تا اثر منفی اش بر کودک بماند و در نتیجه کودک دچار مشکلات رشدی و حرکتی می گردد. گاهی اوقات نیز شرایط بسیار سخت تر می شود و حتی ممکن است منجر به مرگ کودک شود.

مصرف الکل چه تاثیر بر خون دارد؟

تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک پیمانه الکل با غلظت بسیار پایین می تواند ۲ الی ۳ ساعت در شیر مادر باقی بماند. حال شما تصور کنید که اگر این مقدار افزایش پیدا کند چه مشکلاتی برای مادر و کودک ایجاد می شود. شایان ذکر است که بیشترین ماندگاری الکل در بدن مربوط به فولیکول های مو است و می تواند تا ۹۰ روز در فولیکول های مو قابل تشخیص باشد.

تاثیر الکل بر روی خون

قابل ذکر است که میزان تاثیر الکل در خون به مواردی مانند شرایط بدن فرد، سن، میزان تحمل فرد، سوخت و ساز و میزان مصرف الکل بستگی دارد. اما به طور کلی نتیجه تحقیقات و آزمایشات نشان می دهد که الکل می تواند تا حدود ۶ ساعت در خون تشخیص داده شود. پاکسازی الکل از بدن به میزان مصرف و درصد الکل بستگی دارد و اگر فردی میزان زیادی از نوشیدنی الکلی را مصرف کند، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا الکل در بدنش تجزیه شود. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه درمان کبد چرب الکلی مراجعه کنید.

تقریبا حدود یک ساعت الی نیم ساعت طول می کشد تا الکل در خون به بالاترین سطح از غلظتش دست پیدا کند و سپس بعد از آن تجزیه می شود. نیمه عمر الکل در بدن به طور نسبی حدود ۴ الی ۵ ساعت است. یعنی باید این مدت زمان بگذرد تا الکل مصرف شده از بدن خارج شود. از این رو حدود ۲۵ ساعت زمان لازم است تا تمام اثر الکل از بدن خارج شود و بدن به کلی پاکسازی شود.

کاهش زمان ماندگاری الکل در خون

تا به حال هیچ روش علمی وجود ندارد که به کمک آن بتوانیم الکل را از بدن فرد خارج کنیم تا این که اثر الکل را در بدن کاهش دهیم. بنابراین تنها کاری که می توانیم انجام دهیم صبر کردن است تا اینکه به صورت خودکار فرایند پاکسازی انجام شود.

با گذشت زمان فرایند تجزیه الکل در بدن آغاز می شود و به مرور زمان تمام اثرش از بین می رود. علت آن هم سرعت بالای جذب الکل توسط معده و روده است که از آن طریق وارد جریان خون می شود. از طرف دیگر مواردی مانند پر یا خالی بودن معده، وزن بدن و سایر عوامل در سرعت جذب الکل بسیار تاثیر دارد.

باور دیگری نیز وجود دارد که بیان می کند اگر مقدار زیادی آب، نوشیدنی، سم زدا یا دتاکس مصرف کنید و در نتیجه میزان ادرار شما افزایش یابد موجب می شود تا سموم الکل به سرعت از بدن خارج شود که این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است.

نتیجه گیری

ممکن است افراد به دلیل حال خوشی که بعد از مصرف الکل به آن دچار می شوند دوست داشته باشند تا به مصرف الکل بپردازند. اما باید به یاد داشته باشید که این کار به کلی اشتباه است و شما وارد مسیر آسیب زایی می شوید.

چرا که در این مقاله متوجه شدیم الکل چه آسیب هایی به بدن انسان وارد می کند و در نتیجه عملکرد مغز انسان دچار اختلال می شود و سپس بر روی احساسات و افکار فرد اثر منفی می گذارد. اگر شما در خصوص مصرف الکل دچار اعتیاد هستید باید به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه فرمایید.

دسته‌بندی‌ها