آشنایی با شخصیت میانجی گر (INFP) و ویژگی آنها

آشنایی با شخصیت میانجی گر (INFP) و ویژگی آنها

در مورد تیپ شخصیتی میانجی گر چه می دانید؟ آیا با ویژگی ها و مشخصات افراد میانجی گر آشنا هستید؟ به طور کلی شخصیت میانجی گر یا همان (INFP) فردی درونگرا، احساسی، شهودی و آینده نگر است.

افراد میانجی گر عموما روشن فکر و تخیلی هستند و همواره سکوت از مهم ترین ویژگی های شخصیتی آنهاست. با آنکه افراد میانجی گر بسیار ساکت هستند ولی در زندگی شخصی شان بسیار فعال و پر جنب و جوش هستند. همچنین باید اشاره شود که شخصیت میانجی گر (INFP) در هر کاری تلاش می کنند که بسیار مراقب و خلاق باشند.

در این قسمت از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با شخصیت میانجی گر (INFP) و ویژگی هایشان را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی شخصیت قرار دهیم تا بتوانید با مطالعه کامل این مقاله به صورت دقیق با شخصیت میانجی گر آشنا شوید و بدانید که این افراد دارای چه شخصیتی هستند و در زندگی به چه شکل عمل می کنند.

آشنایی با تیپ شخصیتی میانجی گر

شاخص تیپ مایرز – بریگز ۱۶ تیپ شخصیتی را شناسایی کرده است که یکی از آن ها تحت عنوان تیپ شخصیتی میانجی گر شناخته می شود که به صورت مخفف به آن INFP گفته می شود و این کلمه مخفف ۴ کلمه درونگرایی، شهودی، احساسی و ادراک کننده است.

به صورت کلی از شخصیت میانجی گر تحت عنوان شخصیت ایده آلیست یا واسطه یاد می شود. افرادی که شخصیت آن ها میانجی گر است اغلب درونگرا، ایده آل گا، خلاق و دارای ارزش بالا هستند. شخصیت INFP دارای افکار و ایده هایی برای تبدیل دنیا به محل بهتری برای زندگی کردن است.

افراد دارای تیپ شخصیتی میانجی گر چه خصوصیاتی دارند؟

میانجی گر ها همواره در تلاش هستند تا به خودشناسی دست یابند و بدانند که کیستند و چگونه می توانند با دنیا و دیگران به خوبی رابطه برقرار کنند. همچنین شخصیت INFP به دنبال روش هایی می گردد که بتواند به دیگران کمک کند و این موضوع از مهم ترین بخش های زندگی یک شخصیت میانجی گر است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل MBTI


بنابراین همواره در تلاش هستند تا بتوانند به خودآگاهی دست یابند و بدانند که دارای چه استعدادهایی هستند  و چگونه می توانند به بشریت خدمت کنند.

نکته بسیار مهمی که در خصوص تیپ شخصیت INFP یا میانجی گر باید بدانید این است که این نوع تیپ شخصیتی مخالف شخصیت ESTJ است و در مقابل با دو شخصیت INTP و ENFJ دارای شباهت است.

آشنایی با نقاط قوت شخصیت میانجی گر

  • انجام دادن کارها به صورت عالی
  • حساس بودن نسبت به احساسات
  • احساس دلسوزی و علاقه به دیگران
  • بسیار فداکار و وفادار
  • توانایی درک ارزش ها و تقویت روابط
  • کل نگر بود و تشخیص خوب اوضاع
  • آشنایی با نقاط ضعف شخصیت میانجی گر
  • بیش از حد ایده آل گرایی
  • شخصی سازی بیش از حد موضوعات
  • دشوار بودن شناخت شخصیت آنها

افراد مشهوری که دارای شخصیت میانجی گر هستند

پرنسس دایانا (Diana, Princess of Wales) که عروس سلطنتی بریتانیا بود، بازیگر معروف آدری هپبورن (Audrey Hepburn)، جی آر آر تالکین (J. R. R. Tolkien) نویسنده مشهور، ویلیام شکسپیر (William Shakespeare) نمایش نامه نویس معروف و فرد راجرز (Fred Roger) که یک شخصیت تلویزیونی است.

افراد مشهور دارای تیپ شخصیتی میانجی گر

مشخصات اصلی شخصیت میانجی گر

همانطور که بیان کردیم یکی از مشخصات اصلی شخصیت های میانجی گرا یا همان INFP ها سکوت، احتیاط و درونگرایی است. این افراد زمانی که در گروه های اجتماعی قرار می گیرند می توانند انرژی شان را تخلیه کنند و در نتیجه همواره ارتباط و تعامل با دیگران را به شدت دوست دارند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش ارزشیابی شخصیت


با این که شخصیت میانجی گر به تنها بودن علاقه دارد ولی نباید این ویژگی را با خجالتی بودن اشتباه گرفت. چرا که افراد INFP در تنهایی خودشان شاد و خوش هستند و از تنهایی شان نهایت استفاده را می برند و به آن ها انرژی می دهد. همچنین باید توجه کنید که شخصیت های میانجی گر علاوه بر تنهایی که به آن ها انرژی فراوانی می دهد باید در تعاملات اجتماعی نیز شرکت کنند تا بتوانند انرژی بسیاری را در جمع تخلیه کنند.

از دیگر خصوصیات شخصیت میانجی گر وابستگی به شهود است و اینکه به جای تمرکز بیش از حد به جزئیات بر روی تصویر کلی هر موضوع تاکید می کنند.

بنابراین زمانی که به آن ها کار و یا پروژه ای داده می شود با دقت آن را مورد بررسی قرار می دهند ولی هرگز علاقه ندارند که به جزئیات آن موضوع بیش از حد توجه کنند، چرا که این کار موجب می شود تا بسیار خسته شوند.

از دیگر خصوصیات شخصیت میانجی گر (INFP) تاکید بر روی احساسات است، چرا که آن ها در تصمیماتشان بر روی احساسات شخصی تاکید می کنند و توجهی به عینیت ندارند. یعنی موضوعات را بر اساس نگرانی های شخصی و احساسات درونی خودشان بررسی می کنند و با عینیت پیش آمده کاری ندارند.


پیشنهاد ویژه : آموزش کامل روانشناسی شخصیت


به عنوان مثال اگر دوستی از آن ها کمک بخواهد آن ها واقعا تلاش می کنند که به او کمک کنند چرا که از درون بسیار نگران می شوند برای آن شخص و با واقعیت کاری ندارند که حتی اگر آن ها نتوانند به دوستشان کمک کنند، آن شخص کارش را از طریقی دیگر انجام خواهد داد و فاجعه ای رخ نمی دهد.

از دیگر نکاتی که در خصوص شخصیت میانجی گر باید به آن اشاره شود این است که در تصمیم گیری همواره گزینه ها را باز نگه می دارند و اغلب تصمیم گیری ها را به تعویق می اندازند تا به صورت خودکار در مورد آن تصمیم چیزی تغییر کند و در تصمیم گیری ها اصولا ارزش های شخصی مبنا قرار می گیرند تا عقل و منطق.

آرمان گرا، خلاق، تخیلی و همدل

یکی از خصوصیات جالب شخصیت های میانجی گر (INFP)  غرق شدن در افکار و داستان های ذهنی شان است. چرا که آن ها در رویاهایشان بسیار خوشحال هستند و همواره در داستان هایی که در ذهنشان خلق می کنند گم می شوند. باید توجه داشته باشید که افراد میانجی گر دارای حساسیت فردی هستند و هنر و موسیقی و طبیعت تاثیر بسزایی بر روی آنها دارد.

با توجه به ویژگی همدلی افراد INFP همواره دوست دارند تا با دیگران روابط احساسی، عمیق و روحی برقرار کنند. چرا که فکر می کنند این روش بهترین راه برقراری ارتباط با دیگران است. چون تعداد شخصیت های میانجی گر بسیار کم است و جز اقلیت ها قرار دارند با توجه به ویژگی های شخصیتی شان گاهی اوقات احساس می کنند که بسیار تنها هستند و کسی به آنها توجهی نمی کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل نظریه های شخصیت


چرا که در دنیایی که زندگی می کنیم افراد هرگز به احساسات یکدیگر اهمیتی نمی دهند و همین موارد باعث می شود تا افراد INFP دچار احساساتی مانند تنهایی شوند. یکی دیگر از خصوصیات افراد میانجی گر این است که آن ها بسیار به اعماق طبیعت انسان علاقه دارند.

به دلیل درونگرا بودن خیلی راحت می توانند تمامی افکار و احساساتشان را مرتب کنند و در عین حال نیز بسیار علاقه دارند تا انسان های پیرامون شان را به خوبی درک کنند و با آن ها روابط پایدار و سازنده ای را برقرار کنند.

باید بدانید که افراد دارای تیپ شخصیتی میانجی گرا بسیار دلسوز هستند و همواره دوست دارند تا داستان ها شخصی دیگران را با جان و دل گوش کنند. بنابراین اگر زمانی فردی به سراغ آن ها می رود تا درد و دل کند برای آن ها مایه افتخار است که شما با آن ها درد و دل می کنید.

رابطه متقابل با دیگران و حقیقت وجودی

تقریبا می توان گفت که کمتر موضوعی باعث ناراحتی آنها می شود و بیشتری موضوعی که آن ها را ناراحت می کند تظاهر انسان ها به ماهیتی است که واقعا نیستند. شخصیت های میانجی گرا در روابطشان بسیار متعهد و دارای اصالت هستند و با خلاقیتی که دارند همواره در صدد هستند تا موقعیت هایی را برای خود و دیگران ایجاد کنند.

شناخت کامل خصوصیات تیپ شخصیتی میانجی گر

به همین دلیل بیشترین افرادی که دارای شخصیت INFP هستند از اشخاص مشهور نویسنده، هنرمند و بازیگر و شاعر هستند. همانطور که گفته شد آن ها همواره در ذهنشان داستان هایی را خلق میکنند و غرق آن ها می شوند. از طرف دیگر یکی از دغدغه های آن ها تفکر فراوان راجع به هدف و معنای زندگی است که هرگز نمی توانند در مورد آن بی خیال باشند.

پس باید توجه کنید که اگر شما دارای شخصیت میانجی گر هستید و با اشخاصی روبرو می شوید که مخالف شخصیت شما هستند نباید ناراحت شوید. از طرف دیگر افرادی که شخصیت متضاد میانجی گرها را دارند باید بدانند که اگر یکی از دوستانشان چنین شخصیتی دارد به حرفهایش گوش کنند، چرا که تمامی صحبت های آن ها به دلیل نوع احساسات درونی آنهاست.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل آموزش شخصیت شناسی


راحتی در رابطه برای افراد INFP بسیار مهم است، یعنی یک رابطه ایده آل از نظر افراد میانجی گر آن است که هر دو نفر در آن احساس راحتی کنند. باید اشاره شود که افراد میانجی گرا هم آرزوها و خوشی ها و هم ترس ها و آسیب پذیری هایشان را با دیگران به اشتراک می گذارند. از مهم ترین موهبت هایی که در تیپ شخصیت میانجی گرا وجود دارد همدلی است که در برخی مواقع تبدیل به یک مسئولیت می شود.

باید توجه داشته باشید که شخصیت INFP به مشکلات دنیا بسیار اهمیت می دهند و در واقع باید گفت که مشکلات دنیا بر روی دوش آن ها سنگینی ایجاد می کند و به همین دلیل افراد منفی گرا با حرف ها و ایده هایشان موجب می شوند تا میانجی گرها دچار آسیب شوند. پس با توجه به تمام ویژگی هایی که بیان شد به دلیل احساسی بودن بیش از حد میانجی گرها اگر آن ها نتوانند مرزها را به خوبی بشناسند همواره احساس درماندگی می کنند.

ارتباط پایدار با دیگران و حفظ ارزش ها

همانطور که اشاره شد افراد میانجی گر بسیار علاقه دارند که در داستان های تخیلی خلق شده در ذهنشان فرق شوند. به دلیل وجود چنین قابلیتی آن ها قادر هستند تا به وسیله افکار و مناظر تخیلی ذهنی شان طبیعت درونی شان را کشف کنند و بدانند که چه کسی هستند.

با این که این صفت بسیار محبوب و پسندیده است ولی گاهی اوقات این افراد دست به اقدام نمی زنند و فقط ایده هایشان را در حد فکر نگه می دارند. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز احساس ناامیدی لازم است تا افراد INFP یا همان میانجی گرها توجه داشته باشند که اگر ایده ای در سر دارند حتما به آن دقت کنند و تلاش کنند که آن را به مرحله اقدام برسانند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تفسیر تست MBTI


باید اشاره شود تا زمانی که افراد میانجی گر نتوانند با هدف زندگی شان رابطه برقرار کنند همواره احساس پوچی و بی جهتی می کنند. بسیاری از افراد میانجی گرا زمانی به حال خوب دست پیدا می کنند که بتوانند مشکلی از دیگران را حل کنند و باعث شادی آن ها شوند، چرا که از دید آن ها مشکل دیگران درد و رنج آن ها نیز محسوب می شود. بنابراین اگر بتوانند به دیگران حال خوبی را منتقل کنند بسیار انرژی می گیرند و در غیر این صورت دچار خستگی می شوند.

تعاملات و ارتباطات شخصی

همانطور که گفته شد، افراد میانجی گر بسیار ایده آل گرا هستند. به همین دلیل در روابط همواره دارای انتظارات بالایی هستند. به عنوان مثال ممکن است از همسرشان توقعاتی داشته باشند که اجرای آن ها برای بسیاری از افراد کار دشواری باشد.

با توجه به درونگرا بودن این افراد خیلی دشوار است که بتوانیم دقیقا آنها را بشناسیم. از طرف دیگر باید بدانید که میانجی گرها به دیگران بسیار اهمیت می دهند و همواره احساسات برای آن ها حرف اول را می زند. همچنین به یاد داشته باشید که چون افراد INFP شخصیت درونگرایی دارند همواره تمایل دارند تا با افرادی که بسیار صمیمی هستند رابطه عمیق و با تعهدی برقرار کنند.

از دیگر خصوصیات افراد میانجی گر بیزاری از تعارض است و همواره از آن اجتناب می کنند. یعنی زمانی که دعوا یا مشاجره ای ایجاد می شود همواره بر روی احساسی که در آن ها ایجاد میشود تاکید می کنند و به جزئیات بحث دقت نمی کنند. در زمانی که تعارضی رخ داده است به شدت احساسی و غیر منطقی می شوند. به همین دلیل افراد میانجی گر می توانند به اشخاصی که دچار تعارض شده اند کمک کنند و با آن ها ابراز صمیمیت نمایند.

به دلیل درونگرا بودن و حس محافظ کارانه همیشه رابطه های آن ها خصوصی است و دیگران به راحتی نمی توانند با آن ها آشنا شوند. چرا که حلقه دوستان آن ها به خانواده و افراد نزدیک اختصاص داده شده است و احساسات عزیزانشان برای آن ها بسیار اهمیت دارد.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که انرژی و احساسات آن ها بسیار عمیق و درونی است و به افرادی که به آنها اهمیت می دهند بسیار وفادار هستند.

شناخت کارکردهای شناختی شخصیت میانجی گر

تست شخصیت شناسی MBTI بر پایه نظریه شخصیتی بنا شده است که بنیانگذار آن کار گوستاو یونگ روانکاو سوئیسی آن را ابداع کرده است. یونگ بیان کرد که شخصیت دارای ۴ جز روانشناختی است که عبارتند از :

  1. احساس کردن
  2. فکر کردن
  3. حس کردن
  4. شهود

این ۴ کارکرد باعث می شود تا افراد به عنوان درونگرا یا برونگرا شناخته شوند. عملکردی که تا حد زیادی شخصیت را کنترل می کند به عنوان کارکرد غالب و اصلی شناخته می شود. کارکرد اصلی اغلب توسط کارکردهای کمکی یا درجه سوم هم پشتیبانی می شوند و باید اشاره شود که کارکردهای پایین تر اغلب به صورت ناخودآگاه هستند ولی تاثیر بسزایی بر شخصیت فرد می گذارند. در ادامه تصمیم داریم تا ۴ عملکرد شناختی شخصیت های میانجی گر را برایتان معرفی کنیم.

احساس درون گرایی به عنوان کارکرد غالب

با توجه به مطالبی که گفته شد، شخصیت های INFP بسیار احساسی هستند و همواره احساسات زیادی را تجربه می کنند ولی عمدتا تمامی احساساتشان به صورت درونی پردازش می شود. احساسات شگفت انگیزی که آن ها نسبت به دنیا دارند از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد و همچنین مانند همیشه احساس همدلی و شفقت با دیگران که افراد INFP در آن زبانزد هستند و درد و رنج دیگران دقیقا مانند درد و رنج خودشان است.

با این که احساساتشان بسیار قوی است ولی تمایلی ندارند که آن را در ظاهر نشان دهند. به همین دلیل گاهی اوقات ممکن است این رفتار آن ها باعث شود که دیگران فکر کنند آن ها چقدر سرد و بی عاطفه هستند، در حالی که با واقعیت شخصیت افرادی میانجی گر آشنا نیستند.

شهودی و برونگرایی به عنوان کارکرد کمکی

یکی از ویژگی هایی که در افراد میانجی گر وجود دارد این است که هر موقعیتی را با جمله (چه می شد اگر) بررسی می کنند. یعنی مدام فکر می کنند اگر فلان اتفاق می افتاد و بعد از آن فلان کار رخ می داد الان چه نتیجه ای می داد. بنابراین قبل از انجام هر کاری تمامی جنبه های آن را مورد بررسی قرار می دهد.

ماهیت زندگی درونی افراد INFP به عنوان نیروی غالب در زندگی شان مطرح است و به دلیل شهودی که دارند با دنیای بیرونی درگیر می شوند. همانطور که گفته شد افراد میانجی گر همواره به کلیات اهمیت می دهند و جزئیات برایشان اهمیتی ندارد و همین موضوع مسیر و روند آینده آن ها را شکل می دهد. تمام این ویژگی هایی که گفته شد به افراد INFP کمک می کند تا افرادی متحول کننده باشند و همواره تغییرات مثبتی را در دنیا رقم می زنند.

حس درونگرایی

یکی از صفاتی که در افراد با شخصیت میانجی گر وجود دارد این است که آن ها همواره تمامی رویدادها و خاطرات را با جزئیات به خاطر دارند و می توانند در هر مکانی آن ها را به یاد آورند و سپس آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. چون افراد INFP دارای احساسات بسیار بالایی هستند می توانند وقایع را به خوبی حس کنند و در نتیجه در زمان ها بعد به خوبی آن خاطره را به یاد بیاورند گویی که هم اکنون آن را تجربه می کنند.

تفکر برونگرایی

عملکرد تفکر برونگرایی در واقع جهان را به شکل عینی و منطقی درک می کند. این موضوع بر شخصیت های میانجی گر بسیار تاثیر می گذارد. یعنی زمانی که در شرایط استرس و فشار قرار دارید افراد INFP بر عمل گرایی و جزئیات توجه می کنند و در آن زمان به جای احساسات بر روی منطق تمرکز دارند.

آشنایی کامل با افراد دارای تیپ شخصیت میانجی گر

همانطور که اشاره شد افراد میانجی گر بسیار احساسی و شهودی هستند، به همین دلیل ممکن است برای احساس مولد بودن و کارآمدی تلاش کنند. بنابراین تفکر برونگرایی می تواند به افراد با تیپ شخصیتی میانجی گر کمک کند که به حس تعادل دست یابند.

شغل های مناسب افراد میانجی گر (INFP)

با توجه به ویژگی هایی که در مورد افراد میانجی گر گفته شد، این افراد در مشاغلی که بتواند خلاق باشند و به راحتی دیدگاهشان را بیان کنند بسیار موفق هستند. شخصیت های INFP از تنهایی لذت می برند و به همین دلیل ترجیح می دهند تا همواره تنها کار کنند.

این افراد بسیار هنری، معنوی و خلاق هستند و در زبان مهارت بالایی دارند ولی ترجیح می دهند که افکار و احساساتشان را بنویسند. چون شخصیت های میانجی گر دارای ارزش های اخلاقی هستند همواره از اعتقاداتشان نیز حمایت می کنند.

افراد دارای تیپ شخصیتی میانجی گر در مورد ارزش هایشان بسیار احساس عمیقی دارند و به همین دلیل علاقه دارند تا در مورد دیگران بیشتر بدانند و به درد و دل های دیگران گوش دهند.

برخی از مشاغل مناسب برای INFP

  • روانشناس
  • کتابدار
  • طراح گرافیک
  • مددکار اجتماعی
  • فیزیوتراپیست

نتیجه گیری

با توجه به ویژگی هایی که در شخصیت افراد میانجی گر وجود دارد می توانیم بگوییم که آن ها همواره با نشاط و شاد هستند و با این که مشکلات و دردهای دنیا برای آن ها بسیار دردآور است ولی همواره برای بهبود آنها تلاش می کنند.

بنابراین اگر شما بتوانید تیپ شخصیتی میانجی گر را به خوبی بشناسید می توانید از نیازها و احساساتش با خبر شوید و بدانید که آن ها چه علایقی دارند و از این طریق رابطه سالمی با آنها برقرار کنید و در نتیجه بهترین تعامل را با آن ها داشته باشید.

دسته‌بندی‌ها