درمان ترس از رانندگی و شناخت ویفوبیا

درمان ترس از رانندگی و شناخت ویفوبیا

آیا با ویفوبیا و یا همان ترس از رانندگی آشنا هستید؟ فوبیای رانندگی یکی از انواع اختلالات اضطرابی است و فردی که چنین فوبیایی دارد به شدت از رانندگی کردن می ترسد. به صورتی که حتی نمی توانند به این فکر کنند که پشت ماشین بنشینند و خودشان را در حالت رانندگی تصور کنند.

به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان ترس از رانندگی و شناخت ویفوبیا را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم.

ترس از رانندگی دکتر هلاکویی

دکتر هلاکویی یکی از متخصصان روان‌شناسی و روانپزشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات اضطرابی مرتبط با رانندگی می‌پردازد. او به عنوان یک اختصاصی در زمینه افرادی که از “ترس از رانندگی” یا “فوبیای رانندگی” رنج می‌برند، تخصص دارد. این ترس ممکن است با نام‌های دیگری مانند “آنتوفوبیا” نیز شناخته شود.

ترس از رانندگی می‌تواند برای افرادی که با آن مواجه می‌شوند، مشکل‌ساز و تحت تأثیر قرار دهنده باشد و می‌تواند به موانعی جدی در زندگی روزمره منجر شود. این ترس معمولاً به علت تجربیات منفی یا ترس‌آور در زمینه رانندگی در گذشته، افزایش اضطراب یا حتی تصاویر منفی مرتبط با رانندگی، ایجاد می‌شود.

دکتر هلاکویی معمولاً از روش‌های متعددی برای معالجه ترس از رانندگی استفاده می‌کند. این روش‌ها می‌توانند شامل مشاوره روان‌شناختی، درمان‌های شناختی-رفتاری، ترکیبی از این دو، یا حتی داروهای ضداضطراب در صورت لزوم باشند. هدف اصلی از این درمان‌ها افزایش اعتماد به نفس افراد در رانندگی، کاهش ترس و اضطراب مرتبط با آن، و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این ترس می‌باشد.

به عنوان نتیجه، افرادی که از ترس از رانندگی رنج می‌برند، می‌توانند با مشاوره و درمان متخصصان مثل دکتر هلاکویی به بهبود و کنترل ترس‌هایشان بپردازند و به راحتی بتوانند رانندگی کنند و از مزایای آن در زندگی روزمره خود بهره‌مند شوند.

نگاهی به موضوع ترس از رانندگی

اکثر افرادی که دارای اختلال ترس از رانندگی هستند به یکی دیگر از انواع فوبیا مانند آگورافوبیا هم دچار هستند. این افراد زمانی که در چنین موقعیت هایی قرار می گیرند به شدت دچار حمله وحشت زدگی می شوند و احساس می کنند که کنترل شان را از دست می دهند. باید این مژده را به شما عزیزان بدهیم که خداروشکر روش های درمانی نوینی وجود دارد که می تونیم به کمک آن ها فوبیای رانندگی را به صورت کامل درمان کنیم.

ویفوبیا یا همان فوبی رانندگی

همانطور که می دانید فوبیا عبارت است از ترس افراطی و بیش از حد از یک شی و یا یک موقعیت که به شدت فرد را دچار استرس و اضطراب می کند. همچنین ویژگی اصلی چنین ترس هایی نامتناسب بودن ترس با موقعیت پیش آمده است.

روش های درمان فوبیای رانندگی

به این معنا که از یک موقعیتی که انسان ها خیلی عادی با آن روبرو می شوند آنچنان ترسی دارد که ممکن است در برخی مواقع فرد دچار بیهوشی شود. ترس از رانندگی و یا همان vehophobia نیز یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که شامل حالت های زیر می باشد :

۱. افرادی که قبل از گرفتن گواهینامه فوبیای رانندگی دارند.

۲. افرادی که بعد از گرفتن گواهینامه فوبیای رانندگی پیدا کرده اند.

اگر شما بعد از گرفتن گواهینامه دچار فوبیا و یا ترس از رانندگی شده باشید دیگر حاضر نیستید تا پشت فرمان قرار بگیرید. اگر هم هنوز گواهینامه نگرفته اید اصلا برای گرفتن گواهینامه اقدام نمی کنید و همواره آن را پشت گوش می اندازید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل رانندگی


نکته ای که لازم است به آن اشاره شود این است که افرادی که از رانندگی کردن به شدت می ترسند و یا در اصطلاح فوبی رانندگی دارند حتی از نشستن در اتومبیل هم اجتناب می کنند.

ترس از رانندگی دارای چند بعد است؟

حال نیاز است تا با ابعاد ویفوبیا یا همان فوبی رانندگی را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم که این اختلال اضطرابی از چه بخش هایی تشکیل شده است و چگونه بر انسان تاثیر می گذارد. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان استرس امتحان رانندگی را بخوانید.

۱. شناختی : در بعد شناختی فرد دچار مشکلات مربوط به شناخت و تفکر می شود. یعنی تمام آن تفکراتی که فرد در مورد رانندگی کردن دارد. برای مثال فکر می کند اگر پشت فرمان بنشیند و بخواهد رانندگی کنند تصادف می کند و یا به خود و سایرین صدمه ای وارد می کند.

۲. احساسات : زمانی که افکار فرد پیرامون رانندگی دچار تحریف می شود بر روی احساساتش تاثیر می گذارد. برای مثال زمانی که فکر می کند اگر پشت ماشین بنشیند و بخواهد رانندگی کنند دچار یک سانحه مرگبار خواهد شد قطعا احساسات او نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و احساس ترس می کند، به طوری که اضطرابش خیلی شدید است و او نمی تواند آن را کنترل کند.

۳. نشانه های جسمانی : بعد از تفکر و ایجاد احساسات ما شاهد علایم و نشانه هایی در جسم فرد هستیم. یعنی ضربان قلب بالا می رود، بدن شروع به عرق کردن می کند و در تنفس مشکل ایجاد می شود و دست و پا شروع به لرزش می کند.

آشنایی با نشانه های ترس از رانندگی

افرادی که دچار ویفوبیا و یا ترس از رانندگی هستند در علامت ها و نشانه ها تفاوت های چشمگیری دارند. یعنی مثلا ممکن است فوبی خفیف رانندگی داشته باشد و فقط هنگام قرار گرفتن در ترافیک یا مناطق شلوغ دچار ترس شود و فردی دیگر از رانندگی در شب بترسد و یا شخصی دیگر ممکن است از سرعت زیاد در رانندگی به شدت بترسد.

درمان کامل ترس از رانندگی

در فوبیای شدید رانندگی هم افراد به شدت از رانندگی کردن می ترسند و علایم و نشانه های مختلفی در آن ها ایجاد می شود که در ادامه به اصلی ترین نشانه های ترس از رانندگی اشاره می کنیم.

وجود اضطراب شدید هنگام رانندگی.

بروز علایم و نشانه های جسمانی و روانی در فرد. مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس شدید هراس و دلهره در زمانی که فرد پشت فرمان اتومبیل قرار می گیرد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان اضطراب


اگر فرد گواهینامه داشته باشد هرگز پشت فرمان قرار نمی گیرد و اگر هم هنوز برای آن اقدام نکرده باشد، هرگز گواهینامه نمی گیرد.

علایم مربوط به فوبیای رانندگی به مدت ۶ ماه در فرد وجود دارد و باعث می شود تا عملکردهای فردی، شغلی و اجتماعی فرد به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.

شناخت کامل دلایل ترس از رانندگی

تا به اینجا به صورت کامل با تعریف ویفوبیا و ترس از رانندگی آشنا شدیم و متوجه شدیم که افراد مبتلا به فوبی رانندگی دارای چه نشانه هایی هستند. حال لازم است تا با دلایل ترس از رانندگی آشنا شویم و هر یک از آن ها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می شود تا مقاله موریتا درمانی را مطالعه نمایید.

  • وجود تجربیات ترسناک و ناگوار گذشته، حتی اگر خود فرد راننده نبوده باشد.
  • اضطراب ها و استرس هایی که در زندگی فرد وجود دارد و سایر ابعاد زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است.
  • پایین بودن اعتماد به نفس در فرد.

روش های درمان ترس از رانندگی یا همان ویفوبیا

برای درمان فوبیای رانندگی می توانیم از جلسات مشاوره استفاده کنیم که به فرد بسیار کمک می کند تا بتواند بر استرس و اضطرابش غلبه کند. اما در ادامه ۳ روش بسیار کاربردی را به شما معرفی می کنیم که به کمک آن ها می توانید به صورت کامل ترس از رانندگی را در خودتان درمان کنید.

روش شناخت درمانی

یکی از روش های موثر درمانی برای فوبیای رانندگی استفاده از شناخت درمانی است. زمانی که فردی از رانندگی کردن می ترسد به نوعی فکرش دچار تحریف شده است و دارای خطای فکری است. یعنی از موقعیت رانندگی به شدت هراس دارد و ترس او هیچ تناسبی با موقعیت ندارد. در روش شناخت درمانی باید بر روی افکار و باورهای فرد کار کنیم تا خود فرد به این فکر دست یابد که افکارش واقعی نبوده و واقعا تاثیری بر زندگی اش ندارد و او بی دلیل از رانندگی کردن می ترسد.

روش حساسیت زدایی تدریجی

یکی دیگر از روش هایی که به کمک آن میتوانیم فوبیای رانندگی را درمان کنیم استفاده از روش حساسیت زدایی منظم یا تدریجی است که دارای ۳ مرحله می باشد.

۱. در قدم اول فرد باید لیستی از موقعیت هایی که در او استرس و اضطراب می کند را تهیه کند. ترتیب لیست باید از شدت کم به زیاد باشد، یعنی کارهایی که کمترین اضطراب را در فرد ایجاد می کند در ابتدای لیست نوشته می شود و سپس کارهایی که بیشترین سطح اضطراب را در فرد ایجاد می کند را می نویسیم.

۲. یادگیری و انجام روش های مراقبه و آرام سازی که به آن ریلکسیشن هم گفته می شود.

۳. حال لازم است تا فرد در حالت ریلکس قرار بگیرد و تک به تک آن موقعیت ها را از کم به زیاد در ذهن تصور کند. توجه داشته باشید که در این حالت شما دچار استرس می شوید ولی باید تلاش کنید تا با استفاده از روش های آرام سازی خودتان را کنترل کنید و هر جا احساس کردید که حالتان در حال بد شدن است بهتر است تمرین را کنار بگذارید و فقط به آرامسازی بپردازید تا بدنتان آرام شود و هر زمان که حالتان بهتر شد به تمرین ادامه دهید.

شناخت کامل دلایل ترس از رانندگی

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که شما می توانید این تمرین را زیر نظر یک متخصص روانشناسی انجام دهید که خود او شما را برای انجام این تمرین آماده می کنند و قدم به قدم با شما پیش می رود تا شما به صورت کامل آن را انجام دهید و در تمامی مراحل آن نیز همراه شما خواهد بود.

روش مواجهه درمانی

این روش تا حدودی شبیه به روش حساسیت زدایی تدریجی است. با این تفاوت که فرد در این روش باید آنقدر در تجسم فکر اضطراب زا بماند تا تنش ها از بین برود و تمامی آن اضطراب ها برای فرد عادی شود.

برای این روش لازم است تا فرد نسبت به خود و رویداد ایجاد شده آگاهی کامل داشته باشد. اگر می خواهید تا واقعا برنامه درمان را به پایان برسانید باید به روانشناس تعهد داشته باشید و کارهایی که به شما می گوید را قدم به قدم انجام دهید. اگر هم شرایط شما خیلی حاد بود روانپزشک ممکن است برای شما دارو تجویز کند تا سطح اضطراب شما کاهش یابد و سپس بعد از آن روان درمانی را به کمک روانشناس خودتان آغاز کنید.

رعایت برخی از نکات مربوط به فوبیای رانندگی

  • شما می توانید بر کنار فردی بنشینید که به رانندگی او اعتماد دارید.
  • قدم به قدم پیش بروید، برای مثال مدتی فقط پشت فرمان ماشین خاموش بنشینید.
  • هنگام رانندگی موزیک آرامبخش پخش کنید و لباس راحت بر تن کنید.
  • رانندگی را زمانی آغاز کنید که به صورت کامل به آن مسلط باشید.
  • زمانی که در هنگام رانندگی ماشینی با سرعت از کنار شما عبور می کند و یا برای شما بوق می زند شما نباید بترسید و باید با آرامش به راه خودتان ادامه دهید.
  • اگر دچار استرس و اضطراب دارید خودتان رانندگی نکنید.
  • اگر می خواهید برای درمان اقدام کنید، حتما به یک درمانگر حرفه ای مراجعه نمایید.

در این که چرا عده ای از افراد از رانندگی کردن می ترسند دلایل زیادی وجود دارد. ولی مهم ترین عاملی که می تواند سبب ترس از رانندگی شود وجود تجربیات منفی در رابطه با رانندگی است که می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم باشد.

برای درمان فوبی رانندگی بهترین روشی که می تواند به شما کمک کند، استفاده از روش سی بی تی (CBT) یا همان درمان شناختی رفتاری است که به شما کمک می کند تا با تغییر در رفتار افکار و احساساتتان را هم تغییر دهید و استفاده از روش های درمانی بستگی به رویکرد درمانگر دارد.

اگر ترس از رانندگی زندگی شما را دچار اختلال کرده است و باعث شده تا شغل، زندگی و تحصیل شما دچار مشکل شود لازم است تا اقدامات لازم جهت درمان فوبیای رانندگی را آغاز کنید.

دسته‌بندی‌ها