درمان آتیکی فوبیا یا همان ترس از شکست و شناخت علایم آن

درمان آتیکی فوبیا یا همان ترس از شکست و شناخت علایم آن

در زندگی همواره با چالش هایی روبه رو هستیم که باید بتوانیم به سلامتی آن را از سر بگذرانیم، به عبارت دیگر هرگز نباید از شکست ترس داشته باشیم. ما در این مقاله تصمیم داریم تا مطلبی با عنوان درمان آتیکی فوبیا یا همان ترس از شکست و شناخت علایم آن را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به مطالب روانشناسی قرار دهیم، پس اگر می خواهید بدانید چگونه در زندگی ترس از شکست نداشته باشید تا انتهای مقاله درمان آتیکی فوبیا با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

درمان آتیکی فوبیا یا همان ترس از شکست و شناخت علایم آن

در مقاله درمان آتیکی فوبیا شما با نشانه های ترس از شکست آشنا شده و خواهید توانست تا بر ترس ناشی از شکست غلبه کرده و بهداشت روان خود را حفظ کنید.

ترس از شکست چیست؟

ترس از شکست که گاهی اوقات به عنوان آتیکی فوبیا نیز شناخته می شود ترس غیر منطقی و مداوم از شکست است گاهی اوقات این ترس ممکن است در پاسخ به یک موقعیت خاص ظاهر شود در موارد دیگر ممکن است به یک بیماری بهداشت روانی دیگر مانند اضطراب یا افسردگی مرتبط باشد.

ترس از شکست نیز ممکن است به کمال گرایی مربوط باشد از آنجا که کمال گرایان از چگونگی انتظار اوضاع انتظارات زیادی دارند ممکن است ترس ترسناکی را تجربه کنند که مطابق با استانداردهای غالباً غیراخلاقی بالا عمل نخواهند کرد.

مشخصات آتیکی فوبیا

ترس از شکست می تواند علائم عاطفی و رفتاری ایجاد کند برخی از علائم رایج این ترس عبارتند از:

  • اضطراب
  • اجتناب
  • احساس از دست دادن کنترل
  • درماندگی
  • ناتوانی

علاوه بر علائم عاطفی و رفتاری، افرادی که ترس از شکست دارند ممکن است علائم جسمی از جمله ضربان قلب سریع، تنگی قفسه سینه، لرزیدن، سرگیجه، سبکی سر، تعریق و مشکلات گوارشی را نیز تجربه کنند.

شناسایی ترس از شکست

ترس از شکست ممکن است از طرق مختلف بر افراد تأثیر بگذارد به این معنی که شناسایی آن همیشه آسان نیست برخی از راه هایی که مردم ممکن است ترس از شکست را تجربه کنند عبارتند از:

  • با اعتقاد به اینکه مهارت یا دانش لازم برای رسیدن به چیزی را ندارید
  • احساس اینکه نمی توانید به اهداف خود برسید
  • به تأخیر انداختن تا حدی که روی عملکرد یا توانایی به موقع تمام شدن شما تأثیر بگذارد
  • به مردم بگویید احتمالاً شکست خواهید خورد تا انتظارات کم باقی بماند
  • توانایی های خود را دست کم بگیرید تا احساس بی حالی نکنید
  • نگران باشید که نقص یا کاستی باعث شود که دیگران فکر شما را کمتر کنند
  • نگران باشید که اگر شکست بخورید دیگران را ناامید کنید

در برخی موارد ترس از عدم موفقیت ممکن است باعث شود افراد از تلاش کامل خودداری کنند از آنجا که آنها بسیار ترسیده اند که تلاش می کنند و موفق نمی شوند به راحتی تصمیم می گیرند که برای جلوگیری از درد، خجالت یا ناامیدی احتمالی اصلاً تلاش نکنند.

چگونه بر ترس هایمان غلبه کنیم؟

درمان آتیکی فوبیا یا همان ترس از شکست

آتیکی فوبیا

در حالی که ترس از شکست به عنوان یک بیماری متمایز در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم (DSM-5) ذکر نشده است اما اگر علائم شما دارای برخی از معیارهای تشخیصی باشد ممکن است فوبیای خاصی برای شما تشخیص داده شود برای اینکه فوبیای خاصی تشخیص داده شود ، علائم شما باید موارد زیر را دارا باشد:

  • داشتن ترس بیش از حد و غیر منطقی
  • پاسخ اضطراب فوری
  • اجتناب یا پریشانی شدید
  • محدود کردن توانایی عملکرد طبیعی
  • حداقل شش ماه دوام داشته باشد و به دلیل بیماری دیگری نباشد

علل ترس از شکست

ترس از شکست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد برخی از علل بالقوه عبارتند از:

تربیت انتقادی: افرادی که در خانه هایی بزرگ می شوند که بسیار انتقادی یا حمایت نمی کنند ممکن است ترس از شکست را تجربه کنند از آنجا که آنها احساس می کردند در دوران کودکی هرگز نمی توانند انتظارات خانواده خود را برآورده کنند ممکن است در بزرگسالی ترس از اشتباه را ادامه دهند.

تعاریف شکست: افراد اغلب تعاریف مختلفی از معنای شکست دارند برای برخی از افراد این به معنای نرسیدن به چیزی دقیقاً همانطور که آنها برنامه ریزی کرده اند است این می تواند مجموعه ای از انتظارات را ایجاد کند که تحقق آن بسیار دشوار است. برای مطالعه بیشتر به کارگاه روانشناسی شکست و ناکامی مراجعه فرمایید.

تروما: افرادی که یک شکست سخت یا حتی آسیب زا را تجربه کرده اند نیز ممکن است از تکرار آن تجربه در آینده بسیار ترس داشته باشند به عنوان مثال داشتن حمله وحشت در هنگام ارائه یا تمسخر برای عملکرد خود می تواند در احساس ترس نقش داشته باشد عواقب منفی ناشی از عدم موفقیت مانند از دست دادن شغل یا عدم ورود به دانشگاه نیز می تواند از عوامل خطرزا باشد که باعث ترس در شکست می شود.

اگرچه همه ممکن است هر از گاهی از شکست بترسند اما وقتی این توانایی شما را برای دستیابی به اهداف خود و دستیابی به چیزهایی که می خواهید در زندگی به دست آورید مهار می کند جدی تر می شود.

تأثیر ترس از شکست

ترس از شکست می تواند اعتقاد فرد به توانایی ها و انگیزه او برای پیگیری اهداف خود را تحت تأثیر قرار دهد.

عزت نفس پایین: افرادی که از شکست می ترسند ممکن است با خود گفتاری منفی نیز روبرو شوند یا اعتماد به نفس پایینی داشته باشند که دستیابی به اهداف را دشوار می کند.

انگیزه ضعیف: هنگامی که افراد از شکست می ترسند ممکن است کمبود انگیزه ای را نیز تجربه کنند که شروع کار در پروژه ها و تلاش برای رسیدن به اهداف را دشوار می کند. وقتی چیزی بیش از حد چالش برانگیز به نظر می رسد یا شامل یادگیری مهارت های جدید است افراد ممکن است به راحتی منصرف شوند یا از درگیر شدن امتناع کنند.همچنین پیشنهاد می شود تا کارگاه روش های غلبه بر شکست های زندگی را مشاهده نمایید.

تخریب خود: غیر معمول نیست افرادی که از عدم اقدام به خود معلولیت که شانس موفقیت خود را تضعیف می کند هراس دارند. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است دانش آموزانی که از شکست می ترسند غالباً رفتارهای خود معلولیت را انجام می دهند که در واقع موفقیت تحصیلی را محدود می کنند و شکست را تداوم می بخشند.

شرمندگی: ترس از شکست اغلب ناشی از ترس از احساس شرم و خجالت است. شکست می تواند احساس بی ارزشی را تحریک کند بنابراین در وهله اول اجتناب از تلاش می تواند به عنوان راهی برای محافظت از خود در برابر ناامیدی، پشیمانی و غم و اندوه باشد.

رفتار

درمان ترس از شکست به عوامل مختلفی از جمله نحوه تجربه این ترس و تأثیری که بر زندگی شما دارد بستگی دارد در بسیاری از موارد مردم می توانند از راهکارهای خودیاری برای کنار آمدن با این احساسات استفاده کنند.

اگر ترس از عدم موفقیت مانع توانایی عملکرد طبیعی شما می شود مهم است که با یک متخصص صحبت کنید گزینه های درمانی برای ترس از شکست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

روان درمانی می تواند به شما کمک کند تا افکار، احساسات و رفتارهایی را که باعث ترس از شکست می شود برطرف کنید.

داروهایی ممکن است برای کمک به شما در کنترل احساس اضطراب یا افسردگی تجویز شوند که ممکن است با ترس شما مرتبط باشد.

درمان آتیکی فوبیا یا همان ترس از شکست و شناخت علایم آن

درمان آتیکی فوبیا یا همان ترس از شکست

ما در مورد بهترین برنامه های درمانی آنلاین از جمله Talkspace ، Betterhelp و Regain بررسی های بی طرفانه ای را امتحان کرده و آزمایش کرده ایم در بسیاری از موارد ترکیبی از این دو گزینه درمانی با تغییر سبک زندگی ممکن است موثرترین باشد.

کنار آمدن

همچنین تعدادی استراتژی وجود دارد که می توانید برای کاهش احساس ترس درمورد شکست به کار بگیرید برخی از این موارد عبارتند از:

نتایج را در نظر بگیرید: گاهی اوقات فکر کردن در مورد بدترین نتیجه ممکن و سپس ارائه طرحی برای چگونگی کنار آمدن با آن می تواند به کاهش اضطراب هنگام پیگیری اهداف خود کمک کند.

روی مواردی که می توانید کنترل کنید تمرکز کنید: به جای اینکه نگران جنبه هایی از وضعیت باشید که هیچ قدرت دیگری روی آنها ندارید انرژی خود را معطوف مواردی کنید که می توانید کنترل کنید.

برنامه ریزی پیش رو: هنگامی که با چالشی روبرو هستید که ممکن است ترس از شکست شما را تحریک کند در حال تهیه برنامه های جایگزین باشید در صورتی که تلاش های اولیه شما طبق برنامه پیش نرود داشتن یک برنامه B (یا برنامه C) به شما کمک می کند کمتر احساس اضطراب و امنیت بیشتری کنید.

تعریف مجدد شکست: تغییر نحوه فکر کردن در مورد شکست نیز ممکن است به کاهش احساس ترس کمک کند شکست بخشی از زندگی است و می تواند فرصت مهمی برای یادگیری و کسب مهارت های جدید باشد. مطمئناً می تواند ناامید کننده باشد اما حفظ دیدگاه سالم نسبت به مزایای احتمالی شکست هر از گاهی مهم است به یاد داشته باشید که موفقیت اغلب از طریق یک سری شکست های پیشرونده که منجر به اطلاعات، مهارت ها و استراتژی های جدید می شود حاصل می شود.

از تفکر مثبت استفاده کنید: از صحبت منفی با خود که می تواند اعتماد به نفس شما را تضعیف کند و احساس اضطراب ایجاد کند خودداری کنید در عوض بیشتر فکر کنید که مانند یک فرد خوش بین باشد تا انگیزه شما را بالا نگه دارد.

تجسم ممکن است نتیجه معکوس دهد

در حالی که تجسم اغلب به عنوان ابزاری برای موفقیت مطرح می شود تحقیقات در واقع نشان می دهد که این استراتژی انگیزشی می تواند در افرادی که ترس زیادی از شکست دارند نتیجه معکوس دهد. یک مطالعه نشان داد که افراد با ترس شدید از شکست بعد از اینکه به فعالیتی که شامل تجسم موفقیت بود خلق و خوی منفی شدیدی را تجربه کردند.

سخن پایانی

ترس از شکست چیزی است که هر کس گاه به گاه آن را تجربه می کند اما وقتی این احساسات ادامه پیدا کند این مسئله می تواند بسیار مشکل ساز شود. دلسوزی به خود را تمرین کنید و با برداشتن گام های کوچک در جهت ایجاد اعتماد به نفس و کنترل ترس خود تلاش کنید.