تاثیر تشابه تیپ های شخصیتی در ازدواج

تاثیر تشابه تیپ های شخصیتی در ازدواج

هر فردی برای خودش یک تیپ های شخصیتی دارد و این مورد در ازدواج بسیار تاثیرگذار است. شایان ذکر است که در یک خانه نیز با این که افراد با یکدیگر نسبت های خونی دارند ولی باز هم هر یک از آنها دارای تیپ های شخصیتی متفاوت است.

مانند دو برادر یا یک خواهر و یک برادر یا دو خواهر و … که هر یک از آنها برای خودشان شخصیتی متفاوت از دیگری دارد. یکی از آزمون هایی که برای تعیین تیپ های شخصیتی بسیار کاربرد دارد آزمون MBTI است که می تواند شباهت های بین افراد را به خوبی تشخیص دهد.

بنابراین اگر دو نفر از نظر ویژگی هایی شخصیتی به یکدیگر نزدیک باشند خیلی بهتر می توانند با یکدیگر رابطه برقرار کنند و اگر تصمیم به ازدواج با یکدیگر بگیرند به راحتی می توانند وارد زندگی مشترک شوند و در زیر یک سقف زندگی کنند.

در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت تخصصی ازدواج تیپ های شخصیتی MBTI را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که هر یک از انواع تیپ های شخصیتی چه خصوصیاتی دارد و با چه فردی می توانند رابطه خوبی برقرار کنند.

تست شخصیت شناسی MBTI

تست MBTI یکی از بهترین تست های شخصیت شناسی است که در انواع مختلفی انجام می شود و با تحلیلی که از آن به دست می آید می توانیم مشاهده کنیم دارای چه خصوصیاتی رفتاری هستیم و تیپ شخصیتی ما با چه تیپی بهترین سازگاری را دارد.پیشنهاد می شود تا مقاله معرفی جامع تست شخصیت MBTI را بخوانید.

همچنین این تست می تواند مشخص کند که افراد برای چه مشاغلی مناسب هستند و از این طریق هر شخصی می تواند متناسب با شخصیتی که دارد وارد شغل مورد نظر شود.

شایان ذکر است که تست MBTI بر اساس نظریه کارل یونگ مطرح گردید و سپس توسط کاترین بریگز و مایرز ایجاد شده است. همانطور که گفته شد این آزمون یکی از بهترین و کامل ترین تست های شخصیت شناسی در سطح جهان است.

تست شخصیت شناسی MBTI چه خصوصیاتی دارد؟

در واقع زمانی که شما این تست را انجام می دهید می توانید متوجه شوید که دارای چه نقاط ضعف و قوتی می باشید و بر اساس همان قادر هستید تا از خودتان توقع داشته باشید. از طرف دیگر آزمون MBTI میزان سازگاری تمام تیپ های شخصیتی را مشخص می کند.

این ایده که افراد را از نظر روانی در دسته های مختلف قرار دهند به دوران جنگ جهانی دوم بازمی گردد که هدفشان طبقه بندی افراد از نظر بهره وری بود. مایزر در آن زمان روانشناس بود و عقیده داشت که اگر افراد خود را به خوبی بشناسند خیلی از اشتباهاتی که به دلیل تیپ های شخصیتی در محیط های کاری رخ می دهد کاهش می یابد.

چرا که هر فردی می تواند بداند برای چه شغلی مناسب است و از این رو افراد بر اساس شخصیتی که دارند وارد شغل مورد نظرشان می شوند. باید بدانیم که او در سال ۱۹۶۲ برای اولین بار تست MBTI را ارائه کرد.

آشنایی با انواع شخصیت ها

تست MBTI نوعی ابزار سنجش است که بر اساس ۴ معیار شخصیت انسان را مورد بررسی قرار می دهد. این آزمون ۹۳ سوال دارد که انجام آن حدود ۱۰ دقیقه زمان می برد و هیچگونه پاسخ درست و غلطی برای این تست وجود ندارد و افرادی که می خواهند در این آزمون شرکت کنند باید بدون هیچ تاثیری به سوالات جواب دهند تا به نتیجه صحیحی دست پیدا کنند. در کل از این تست ۱۶ تیپ شخصیتی به دست می آید.

افرادی که این تست را ساخته اند بیان می کنند که رفتارهای افراد بر اساس نوع شخصیتی که دارند منحصر به فرد است. در این آزمون حروف اختصاری خاصی وجود دارد که از کنار هم قرار دادن هر یک از آنها می توانیم تیپ شخصیتی فرد را مشخص کنیم. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با شخصیت ISTJ را مطالعه نمایید.

معرفی حروف اختصاری آزمون MBTI

  • برونگرای E
  • درونگرایی I
  • حسی S
  • شهودی N
  • منطقی T
  • احساسی F
  • قضاوت گر J
  • ادراکی P

در ادامه با برنا اندیشان همراه باید تا به طور کامل با هر یک از تیپ های شخصیتی تست ام بی تی آی آشنا شویم.

افراد برونگرا

باید اشاره شود که این نوع شخصیت شامل افرادی است که همواره دوست دارند تا در کنار یکدیگر باشند و بیشترین لذت را در گروه های اجتماعی به دست می آورند. در واقع افراد برونگرا انرژی زیادی را از سایرین می گیرند و می توانند به راحتی در هر جمعی حضور یابند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله کهن الگوهای مردانه و زنانه را بخوانید.

به عبارت دیگر آنها مهارت های اجتماعی خوبی دارند و معمولا مشاغلی را انتخاب می کنند که با دیگران سروکار داشته باشند و اغلب در گروه های بسیار بزرگ کار می کنند. شایان ذکر است که کار به تنهایی و به دور از انسان ها برای این افراد بسیار خسته کنند است و نمی توانند کارهای فردی را تحمل کنند.

افراد درونگرا

افرادی که درونگرا هستند دقیقا ویژگی های و صفات برعکس افراد برونگرا را دارند. این افراد همواره تنهایی را بر در جمع بودن ترجیح می دهند و دوست دارند در مشاغلی کار کنند که با هیچ فردی در ارتباط نباشند.

درونگراها از طریق تنهایی کار کردن به انرژی زیادی دست پیدا می کنند و همواره با تعداد محدودی از افراد دوست هستند. این افراد بسیار تفکر می کنند و تمام انرژی شان را بر روی ایده پردازی متمرکز می کنند.

افراد شهودی

افراد شهودی دوست دارد که همواره به نظریات انتزاعی و احتمالات آینده فکر کنند و از انجام این کار بسیار لذت می برند. آنها عاشق تخیل هستند و خلاقیت پنهانی درونی دارند.

همچنین لازم است بدانید که افراد شهودی توجه زیادی به الگوها و تصورات دارند آنها دوست دارند به کارهایی که قرار است در آینده انجام دهند فکر کنند و همواره به سمت نتیجه گیری حرکت می کنند. الهام پذیری از اعتقادات آنان است و همواره وارد مشاغلی می شوند که با پتانسیل شغل سروکار داشته باشند و تمایلی به بررسی شرح وظایف شغلی ندارند.

افراد حسی

این تیپ شخصیتی همواره به جمع آوری اطلاعات و داده های عینی و واقعی علاقه دارند و چنین کاری را در اولویت کاری قرار می دهند. همچنین باید بدانید که افراد حسی در به خاطر سپردن اطلاعات بسیار توانا هستند.

آنها تمایل دارند تا واقعیت های موجود و تجربه های جدید را بررسی کنند. تیپ شخصیتی حسی از طریق عملی کردن کارها دست به درک ایده ها و نظریات می زنند و تمرکز زیادی بر روی مزایا، مکان و حقوق بالا دارند.

افراد منطقی

این تیپ شخصیتی زمانی که کاری را انجام می دهد به نتیجه اش فکر می کند. آنها زمانی که وضعیت و اتفاقات جدید را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند احساسات خودشان را نادیده می گیرند تا بتوانند نظرات موافق و مخالف را بررسی کنند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با تست هالند را بخوانید.

شایان ذکر است که افراد منطقی علاقه دارند شرایط موجود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا برای بهبود وضعیت راه حلی را ارائه کنند. همچنین لازم است بدانید که این افراد در حل مسائل مهارت ویژه ای دارند و زمانی که اتفاقی رخ می دهد خیلی سریع به سراغ علت و معلول موضوع می روند.

افراد احساسی

همانطور که از نام این تیپ شخصیتی مشخص است این افراد بر خلاف افراد منطقی همواره در تمام کارها احساساتشان را وارد می کنند. به همین دلیل همدلی و همدردی در آنها بسیار قوی است و بر اساس ارزش های مدنظر خودشان برای دیگران تصمیم گیری می کنند.

ازدواج با فردی که از نظر شخصیتی شبیه ماست چه مزایایی دارد؟

این تیپ شخصیتی از طریق تایید و پشتیبانی دیگران می تواند به انرژی بالایی دست یابد و همواره به دنبال کارهایی می گردند که بتوانند از دیگران توجه و تحسین بگیرند. با توجه به شخصیتی که در این افراد وجود دارد باید بدانیم که افراد احساسی بسیار دلسوز و مهربان هستند و برای انتخاب هایی که در زندگی باید انجام دهند به صورت آنی اقدام به تصمیم گیری می کنند.

افراد قضاوت گر

تیپ شخصیتی قضاوت گر دوست دارد تا زندگی را بر اساس نظم سازمان یافته و با برنامه ریزی دقیق پیش ببرد. در کار و زندگی شان نیز برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دارند و همواره مایلند تا در انجام امور تصمیمات قاطع بگیرند که در لحظه آخر گرفتار استرس و اضطراب نشوند. چنین شخصیتی بسیار لذت می برد که تمامی کارها را بر اساس اصول و ضوابط انجام شود و معمولا اهدافی را برای شغل خودشان مشخص می کنند.

افراد ادراکی

تیپ شخصیتی ادراکی در سبک زندگی اش همواره به دنبال انعطاف پذیری و خودجوشی است. یعنی ارزشی که برای آنها در زندگی مطرح است به سمت تجربه کردن و فهم زندگی است و خیلی تمایلی به مدیریت کردن زندگی ندارند.

به همین دلیل همواره کارها را در دقیقه ۹۰ انجام می دهند و در این رابطه هیچ مشکلی ندارند و گاهی نیز ترجیح می دهند تا امور را دیرتر انجام دهند که بتوانند تغییرات مد نظرشان را بر روی کار اعمال کنند.

ازدواج تیپ های شخصیتی MBTI

با توجه به مواردی که مطرح شد هر یک از این تیپ های شخصیتی در رابطه با سایر افراد می تواند واکنش های متفاوتی از خودشان نشان دهند. به عنوان مقال فردی که درونگراست شاید در رابطه با فردی که برونگراست به مشکل برخورد کند. برای مطالعه بیشتر به پکیج آموزش تفسیر تست کتل مراجعه کنید.

یا زمانی که فردی بسیار منطقی است نمی تواند رابطه راحتی با فردی که کاملا احساسی رفتار می کند داشته باشد. از طرف دیگر باید اشاره شود که تمام تیپ های شخصیتی مانند قطعات پازل هستند که می توان از طریق اتصال آنها به یکدیگر تکمیل شوند.

حالا در ادامه تصمیم داریم تا ازدواج تیپ های شخصیتی MBTI را با هم مورد بررسی قرار دهیم و مشاهده کنیم که چه افرادی می توانند با هم رابطه بهتری داشته باشند.

ازدواج برونگرا و درونگرا

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد افرادی که برونگرا هستند همواره دوست دارند تا با دیگران معاشرت کنند و در مهمانی ها نیز با افراد زیادی به تعامل می پردازند. بنابراین اگر می خواهید با این افراد ازدواج کنید باید بدانید که تنهایی برای این افراد مانند سم است و اصلا تحمل تنهایی را ندارند و موجب می شود تا آنها دچار احساسات ناخوشایند شوند.

این در حالی است که یک فرد درونگرا همواره ترجیح می دهد که در تنهایی خودش باشد و اگر بخواهد شغلی را برای خودش انتخاب کند به سمت مشاغلی می رود که با دیگران سر و کار نداشته باشد. همچنین به یاد داشته باشید که یک فرد درونگرا همواره شنونده است و این در حالی است که افراد برونگرا بسیار صحبت می کنند و نمی توانند فقط به حرف دیگران گوش کنند.

با این ازدواج افراد درونگرا و برونگرا کاری غیر ممکن نیست اما لازم است در مورد تیپ های شخصیتی یکدیگر اطلاعات خوبی داشته باشند. زیرا اگر شما شناخت کافی از تیپ شخصیتی فرد مقابلتان نداشته باشید قطعا در زندگی با او دچار چالش و مشکل خواهید شد.

ازدواج شهودی ها با حسی ها

شهودی فردی است که از حدس و گمان و حس ششم خودش برای انجام کارها استفاده می کند. این در حالی است که فرد حسی اصلا به فانتزی و تخیل هیچ اهمیتی نمی دهد زیرا برای او واقع بینی و جزئی نگری بسیار مهم است.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با شخصیت میانجی گر را بخوانید.

حالا شما فکر کند که ۲ نفر یا چنین ویژگی هایی بخواهند در زیر یک سقف با هم زندگی کنند. اگر این افراد از ویژگی های شخصیتی یکدیگر هیچ شناختی نداشته باشند قطعا با مشکلات فراوانی روبرو می شوند.

ازدواج فرد منطقی با فرد احساسی

همانطور که گفته شد فرد احساسی به نظر دیگران بسیار اهمیت می دهد و هنگام ازدواج تایید دیگران به شدت برایش مهم است. این افراد تمام تصمیماتی که در زندگی شان می گیرند بر اساس احساساتشان است. این در حالی است که افراد منطقی همواره به فکر و تفکر اهمیت می دهند و خیلی جدی و قاطع هستند.

آنها همیشه به منطق و عقل خودشان تکیه می کنند و به نظر و احساسات دیگران توجهی ندارند. این دو فرد اگر بخواهند با هم ازدواج کنند به این صورت است که فرد احساسی به دنبال تایید و نظر دیگران است و دوست دارد تا دیگران را راضی نگه دارد ولی فرد منطقی همواره به دنبال منطق و استدلال است.

ازدواج شخصیت ساختارگرا با منعطف

همانگونه که از نام تیپ شخصیتی ساختارگرا مشخص است چنین افرادی در کار و زندگی شان به نظم و ترتیب و برنامه ریزی بسیار اهمیت می دهند. افراد ساختارگرا علاقه دارند تا قبل از انجام هر کاری به صورت دقیق تمام موارد را مورد بررسی قرار دهند و سپس برای آن برنامه ریزی مشخصی را انجام دهند.

در حالی که افراد منعطف خیلی به برنامه ریزی توجهی ندارند و اغلب اوقات به صورت پیش بینی نشده ای عمل می کنند و ممکن است در یک لحظه چندین کار را با هم انجام دهند. شایان ذکر است که به افراد دارای تیپ شخصیتی منعطف در اصطلاح ”دقیقه نودی” هم گفته می شود.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به پکیج تیپ های شخصیت و انتخاب همسر مراجعه فرمایید.

اگر با شخصیت افراد منعطف آشنا نباشید و بخواهید با آنها ازدواج کنید ممکن است در زندگی فکر کنید که آنها بسیار لجباز هستند و هرگز به فکر و احساس شما اهمیتی نمی دهند.

آیا برابر بودن شخصیت ها باعث خوشبختی می شود؟

تحقیقاتی که در زمینه رابطه تیپ های شخصیتی با ازدواج انجام شده است نشان می دهد که بین رابطه موفق با تشابه تیپ های شخصیتی رابطه مستقیمی برقرار است. چرا که وقتی تیپ شخصیتی افراد به هم نزدیک باشد به خوبی می توانند یکدیگر را درک کنند و از این بابت مشکلی برایشان ایجاد نمی شود.

البته لازم است بدانید که تشابه تیپ های شخصیتی صرفا یکی از ملاک های رابطه موفق است و نمی توان از آن به عنوان الگو و معیار اصلی استفاده کرد. اما در حالت کلی زمانی که افراد از نظر شخصیتی به هم نزدیک باشند می توانند دنیا را از دید یکدیگر مشاهده کنند و اگر با هم ازدواج کنند قطعا رابطه خوبی هم خواهند داشت.

شایان ذکر است که در بسیاری از موارد دیده شده که دو نفر با هم ازدواج می کنند و همواره سعی می کنند تا رابطه خوبی با هم داشته باشند و اما به دلیل عدم تشابه تیپ های شخصیتی بعد از مدتی با مشکل روبرو می شوند.

با این که بسیار گفته می شود در ازدواج باید از نظر شخصیتی به هم نزدیک باشید و بسیاری از افراد سعی دارند تا با تیپ شخصیتی مشابه خودشان ازدواج کنند باید بیان کنیم که تعداد زیادی ازدواج انجام شده است که افراد در آن هیچ تشابه شخصیتی نداشته اند اما در زندگی شان بسیار موفق بوده اند.

چرا که در واقع زوجین باید به یکدیگر احترام بگذارند و همدیگر را درک نمایند تا بتوانند از این طریق به هم انگیزه زندگی کردن را بدهند. در این شرایط می توان مشاهده کرد که زن و مرد نقاط ضعفشان را از طریق هم جبران می کنند و به سمت خوشبختی حرکت می کنند. در واقع اگر شما بتواند به عقاید و افکار یکدیگر احترام بگذارید و شخصیت هم را به رسمیت بشناسید قادر هستید تا از زندگی زناشویی خوبی نیز برخوردار شوید.

روانشناسان در این باره معتقدند که دوران نامزدی به زوجین این امکان را می دهد که بتوانند به خوبی از شخصیت یکدیگر با خبر شوند و بدانند که دارای چه خصوصیات و شخصیتی هستند.

اگر شما بتوانید به خوبی با تیپ های شخصیتی گوناگون آشنا شوید و بدانید که هر فردی دارای چه خصوصیاتی می باشد می توانید برای ازدواجتان بهترین انتخاب را انجام دهید.

چرا ازدواج افرادی دارای تشابه تیپ شخصیتی موفق تر است؟

مزایا و معایب ازدواج با تیپ شخصیتی مشابه

اگر شما با فردی ازدواج کنید که از نظر تیپ شخصیتی دقیقا مشابه شما باشد می تواند در برخورد با مشکلات زندگی به صورت یکسان عمل نمایید. چرا که جهان بینی شما دو نفر بسیار به هم شباهت دارد و برای مسائل موجود راه حل های یکسانی ارائه می کنید. در این حالت شما با همسرتان تفاهم کامل دارید.

به عنوان مثال زمانی که شما دو نفر در مورد موضوعی مانند فرزندآوری صحبت می کنید نظرتان بسیار به هم نزدیک است. از طرفی هنگامی که دختر و پسری که از یک تیپ شخصیتی هستند با هم ازدواج کنند می توانند رابطه و تعامل خوبی با هم داشته باشند و در مورد هر موضوعی در زندگی مشترک با هم تفاهم کامل دارند.

در مقابل باید بدانید که در کنار مزایایی که ازدواج های مشابه دارند معایبی هم وجود دارد. به عنوان مثال اگر شما از نظر تیپ شخصیتی دقیقا مانند هم باشید در هنگام مواجه با یک مشکل به یک صورت فکر می کنید و راه حل های مشابهی را ارائه می کنید که ممکن است در برخی موارد هر دو راه حل به کلی اشتباه و غلط باشد که موجب می شود تا زندگی تا دچار چالش شود.

یا چون نظرات شما دو نفر بسیار به هم شباهت دارد زمانی که یکی از زوجین پیشنهادی را ارائه میکند نفر دیگر نمی تواند چیزی بگوید. چرا که حرفی برای گفتن ندارد و در واقع این دو نفر یک دیدگاه دارند. از این رو اگر دو نفر از نظر شخصیتی به هم شبیه نباشند در صورت روبرو شدن با مشکلات می توانند نگاه وسیعی داشته باشند و اشتباهات یکدیگر را به هم گوشزد نمایند.

نتیجه گیری

ازدواج تیپ های شخصیتی MBTI به افراد کمک می کند تا بداند هر شخصیتی دارای چه ویژگی هایی می باشد. چرا که تمامی کارهایی که افراد انجام می دهند رابطه مستقیمی با نوع شخصیت آنها دارد. زمانی که شما شخصیت خود و طرف مقابل را به خوبی می شناسید قادر هستید تا از علایق یکدیگر نیز مطلع شوید و در ازدواج با هم به موفقیت بیشتری دست پیدا می کنید.

بنابراین اگر شما قصد ازدواج دارید اما در مورد تیپ شخصیتی خود و نامزدتان چیزی نمی دانید پیشنهاد می کنیم تا به یک رواندرمانگر حرفه ای مراجعه کنید تا با انجام آزمون MBTI به شما بگوید که هر یک از شما دارای چه نوع تیپ شخصیتی هستید.

دسته‌بندی‌ها