تاثیر شبکه های اجتماعی بر افسردگی و روش های جلوگیری از تاثیرات منفی آن

تاثیر شبکه های اجتماعی بر افسردگی و روش های جلوگیری از تاثیرات منفی آن

همه ی ما از تاثیر شبکه های اجتماعی بر سلامت روان انسان ها آگاه هستیم و می دانیم که استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی می تواند باعث ایجاد افسردگی در انسان شود. به دلیل اهمیت موضوع ما بر آن شدیم تا مقاله ای با عنوان تاثیر شبکه های اجتماعی بر افسردگی و روش هایی برای جلوگیری از تاثیرات منفی آن را در اختیار شما مخاطبین محترم وب سایت برنا اندیشان قرار دهیم، پس اگر شما هم قصد دارید تا در رابطه با تاثیر شبکه های اجتماعی بیشتر بدانید تا انتهای مقاله تاثیر شبکه های اجتماعی بر افسردگی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر افسردگی و روش های جلوگیری از تاثیرات منفی آن

در مقاله تاثیر شبکه های اجتماعی بر افسردگی بررسی خواهیم کرد که استفاده بیش از حد از این شبکه ها سلامت روان انسان را با خطر روبه رو می کند و لازم است تا در این مورد برنامه ریزی هایی انجام شود.

چگونه رسانه های اجتماعی در افسردگی نقش دارند؟

طبق برخی تخمین ها تقریباً 4 میلیارد نفر در سراسر جهان از وب سایت های شبکه ای مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام استفاده می کنند و همین امر باعث می شود که متخصصان بهداشت روان بررسی کنند که آیا محبوبیت زیاد رسانه های اجتماعی در افسردگی نقش دارد یا خیر.برای مطالعه بیشتر به تاثیر شبکه های اجتماعی بر انسان مراجعه نمایید.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که کمتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، شادتر از کسانی هستند که بیشتر وقتشان را صرف این شبکه ها می کنند. مطالعات همچنین نشان می دهد که شبکه های اجتماعی ممکن است باعث ایجاد مجموعه ای از احساسات منفی در کاربران شود که باعث ایجاد یا بدتر شدن علائم افسردگی آنها شود.

تعریف افسردگی

افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی اساسی نوعی اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه مداوم و از بین رفتن علاقه به فعالیتهایی که فرد زمانی از آنها لذت می برد مشخص می شود. افسردگی می تواند خفیف یا شدید باشد و تمرکز حواس، خواب یا خوب غذا خوردن، تصمیم گیری یا انجام روال عادی را برای کسانی که دچار این بیماری هستند دشوار می کند.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است فکر مرگ یا خودکشی کنند، احساس بی ارزشی کنند، دچار اضطراب شوند یا علائم جسمی مانند خستگی یا سردرد داشته باشند روان درمانی و دارودرمانی از جمله روش های درمانی افسردگی است.

حقایق مربوط به رسانه های اجتماعی و افسردگی

رسانه های اجتماعی هرگز محبوبیت بیشتری نداشته اند زیرا بیش از نیمی از جمعیت جهان در این شبکه ها فعال هستند که اخبار بدون توقف را پخش می کنند که بیشتر آنها منفی هستند.

یک مطالعه Lancet نشان داد افرادی که دیر وقت تا نصف شب فیس بوک را چک می کنند بیشتر احساس افسردگی و نارضایتی می کنند.

یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2018 نشان داد که هرچه افراد زمان کمتری را در شبکه های اجتماعی می گذرانند علائم افسردگی و تنهایی کمتری احساس می کنند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که کاربران فیس بوک که در شبکه احساس حسادت می کنند بیشتر علائم افسردگی را نشان می دهند.

محدود کردن وقت خود در شبکه های اجتماعی و اولویت قرار دادن ارتباطات در دنیای واقعی می تواند برای سلامت روان مفید باشد.

علت یا همبستگی؟

برخی مطالعات در مورد رسانه های اجتماعی و بهداشت روان نشان می دهد که بین شبکه های اجتماعی و افسردگی رابطه وجود دارد. تحقیقات دیگر یک گام فراتر می رود و در می یابد که شبکه های اجتماعی به خوبی ممکن است باعث افسردگی شوند.

یک مطالعه مهم دیگر FOMO نشان می دهد که کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی، تنهایی و افسردگی را کاهش می دهد این تحقیق در مجله روانشناسی اجتماعی و بالینی در سال 2018 منتشر شد.

این مطالعه نشان داد که هرچه افراد از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده می کنند احساس افسردگی و تنهایی کمتری دارند.

روش های جلوگیری از اعتیاد به اینترنت

تاثیر شبکه های اجتماعی بر افسردگی

این نشان دهنده رابطه علی بین استفاده کمتر از شبکه های اجتماعی و بهزیستی عاطفی است به گفته محققان این مطالعه اولین بار است که تحقیقات علمی بین این متغیرها رابطه علی و معلولی ایجاد می کند.

جوردین یانگ نویسنده مقاله در بیانیه ای گفت: قبل از این، تنها چیزی که می توانستیم بگوییم این است که ارتباطی بین استفاده از رسانه های اجتماعی و نتایج ضعیف با رفاه وجود دارد.همچنین برای مطالعه بیشتر به مقاله استفاده سالم از شبکه های اجتماعی مراجعه نمایید.

محققان برای ایجاد ارتباط علی بین رسانه های اجتماعی و افسردگی 143 دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیا 3 را به دو گروه اختصاص دادند: یکی می تواند از رسانه های اجتماعی بدون هیچ محدودیتی استفاده کند در حالی که دسترسی گروه دوم به رسانه های اجتماعی فقط در 30 دقیقه در فیس بوک و اینستاگرام و اسنپ چت محدود بود و طی یک دوره سه هفته ای با هم ترکیب شدند.

هر یک از شرکت کنندگان در مطالعه از آیفون ها برای دسترسی به رسانه های اجتماعی استفاده می کردند و محققان برای اطمینان از انطباق با آنها داده های تلفن آنها را رصد می کردند. این گروه با دسترسی محدود به شبکه های اجتماعی شدت افسردگی و تنهایی کمتری را نسبت به ابتدای مطالعه گزارش کردند.

و هر دو گروه کاهش اضطراب و ترس از دست دادن (FOMO) را آشکارا اعلام کردند زیرا پیوستن به این مطالعه باعث شد حتی گروهی که دسترسی نامحدود به رسانه های اجتماعی دارند در مورد مدت زمانی که در سایت های شبکه می گذرانند بیشتر بدانند.

استفاده کمتر از رسانه اجتماعی کاهش افسردگی را به دنبال دارد

اینکه چرا شرکت کنندگانی که فقط 30 دقیقه روزانه در شبکه های اجتماعی می گذرانند افسردگی کمتری دارند قطعی نیست اما محققان معتقدند که این جوانان از دیدن مطالبی مانند تعطیلات و گذراندن وقت در مکان های لوکس، رانندگی با اتومبیل های لاکچری یا نمایش خوشبخت بودن خانواده در امان بودند چرا که این موارد باعث ایجاد ناراحتی و خود کم بینی در افراد می شود.

گرفتن عکس یا پست از افرادی که زندگی به ظاهر بی نقصی دارند باعث می شود کاربران شبکه های اجتماعی احساس خود کم بینی کنند. مطالعه 2015 دانشگاه میسوری نشان داد که کاربران منظم فیس بوک در صورت احساس حسادت در این شبکه احتمال افسردگی شان بیشتر است.

رسانه های اجتماعی همچنین می توانند مواردی از FOMO را در اختیار کاربران قرار دهند به عنوان مثال اگر از آنها در تعطیلات ساحلی دوستشان دعوت شده باشد اما به دلایلی نتوانستند بروند یا اگر دوستشان اصلاً از آنها در سفر سوال نمی کرد ممکن است کاربران احساس صدمه کنند و کنار بگذارند تا ببینند دیگران در حلقه اجتماعی آنها هستند این می تواند آنها را به زیر سوال بردن دوستی یا ارزش خودشان سوق دهد.

کاربران شبکه های اجتماعی که به صفحه رسانه های اجتماعی سابق خود مراجعه می کنند و تصاویری از شریک زندگی سابق خود را می بینند که مشغول خوش گذرانی است می توانند FOMO را نیز تجربه کنند. آنها ممکن است تعجب کنند که چرا همسر سابق آنها هرگز آنها را به چنین رستوران های شیک نمی برد و یا آنها را با هدایا مجذوب نمی کرد.

در نهایت، محدود کردن وقت خود در شبکه های اجتماعی می تواند به معنای مقایسه نکردن خود با دیگران و در نتیجه فکر نکردن در مورد خود و ایجاد علائمی باشد که در افسردگی موثر هستند.

چرا جوانان در معرض خطر هستند؟

قبل از رسانه های اجتماعی و اینترنت بیشتر کودکان فقط باید نگران قلدری در محیط مدرسه باشند اما شبکه های اجتماعی به زورگویان راهی جدید برای آزار و اذیت قربانیان خود داده اند.

قلدرها فقط با یک کلیک می توانند ویدئویی از تمسخر، کتک زدن یا تحقیر هدفشان را پخش کنند، نظرات منفی بگذارند یا اطلاعات غلط منتشر کنند. در برخی موارد قلدرها قربانیان خود را متقاعد کرده اند که خود را بکشند.

در حالی که بسیاری از مدارس در مورد رفتار آنلاین دانش آموزان سیاست ها و قوانینی ضد زورگویی دارند اما هنوز هم نظارت بر رفتارهای سؤاستفاده در شبکه های اجتماعی برای مربیان و والدین می تواند دشوار باشد.

بدتر از همه این است که قربانیان زورگویی اغلب می ترسند که اگر با پدر یا مادر، معلم یا مدیر در مورد بدرفتاری خود صحبت کنند قلدری افزایش یابد. این می تواند باعث شود کودک حتی بیشتر منزوی شود و بدون حمایت عاطفی که برای کنترل یک وضعیت سمی و بالقوه ناپایدار نیاز دارند برود.

اخبار بد و صرف کردن زمان برای خواندن این اخبارها

از هر پنج آمریکایی یک نفر اکنون اخبار خود را از رسانه های اجتماعی می گیرد و این نسبت بیشتر از کسانی است که اخبار خود را از رسانه های چاپی سنتی دریافت می کنند نسبت بیشتری دارد.همچنین مقاله تاثیر اخبار منفی بر ذهن را بخوانید.

برای کاربران شبکه های اجتماعی افرادی که چند بار در یک زمان یا چند بار در روز وارد سیستم می شوند این به معنای قرار گرفتن در معرض اخبار بدون توقف از جمله اخبار بد است. عناوین مربوط به بلایای طبیعی، حملات تروریستی، نزاع های سیاسی و مرگ افراد مشهور اغلب در لیست های اصلی رسانه های اجتماعی قرار دارند.

قبل از ظهور رسانه های اجتماعی و اینترنت قرار گرفتن در معرض اخبار بد محدود بود مردم اخبار را از رسانه هایی که در ساعات مشخصی از روز یا روزنامه ها پخش می شد دریافت می کردند.

این امر مانع از آن می شد که مردم در طول شبانه روز غرق اخبار شوند و یا احساس کنند که اگر اخباری را دقیقاً هنگام انتشار خبری درباره آنها خبری نگیرند آنها را از دست می دهند.

عادت به نوشتن اخبار ناخوشایند در رسانه های اجتماعی یا جاهای دیگر بصورت آنلاین به “دور زدن” معروف است و می تواند بر سلامت روانی فرد تأثیر منفی بگذارد و منجر به ایجاد یا تشدید علائم اضطراب یا افسردگی شود.

یک مطالعه روانپزشکی Lancet در سال 2018، روی 91005 نفر نشان داد که کسانی که قبل از خواب وارد فیس بوک شده اند 6٪ احتمال ابتلا به اختلال افسردگی اساسی وجود دارد و میزان شادی خود را 9٪ 2 نسبت به افرادی که بهداشت خواب بهتر دارند ارزیابی می کنند.

دکتر آملیا آلدائو روانشناس بالینی در ژوئیه سال 2020 به NPR گفت که پیمایش در حال نابودی عموم مردم را به یک “چرخه منفی” تبدیل می کند. این چرخه ادامه می یابد زیرا ذهن ما برای جستجوی تهدیدها پیچیده است. هرچه زمان بیشتری را صرف پیمایش کنیم، هرچه خطرات بیشتری را پیدا کنیم بیشتر غرق آنها می شویم و اضطراب ما بیشتر می شود.

طولی نکشید که جهان به نظر می رسد مکانی کاملاً “غم انگیز” است و همین امر می تواند باعث شود که روروک مخصوص بچه ها بیش از پیش ناامید شوند.

با خیال راحت از رسانه های اجتماعی استفاده کنید

استفاده از رسانه های اجتماعی خطرات بهداشت روان را به همراه دارد اما این بدان معنی نیست که باید کاملاً از آن اجتناب شود کارشناسان توصیه می کنند از این شبکه ها در حد متوسط استفاده کنید.

وقتی در شبکه های اجتماعی هستید یک تایمر تنظیم کنید یا برنامه ای را روی تلفن یا رایانه خود نصب کنید که مدت زمانی را که در یک شبکه گذرانده اید ردیابی کند.

بدون داشتن این تایمرها یا برنامه ها قبل از اینکه بدانید چند ساعت می توانید در رسانه های اجتماعی وقت بگذارید برای محدود کردن وقت خود در شبکه های اجتماعی می توانید فعالیت های دنیای واقعی را نیز برنامه ریزی کنید که به شما کمک می کند تا بر محیط و شرایط نزدیک خود تمرکز کنید. کتاب بخوانید، فیلم تماشا کنید، قدم بزنید، بازی کنید، نان بپزید یا با یک دوست تلفنی مکالمه کنید. زمانی را برای لذت بردن از زندگی در حالت آفلاین اختصاص دهید.