تاثیر اضطراب بر قند خون و بررسی علایم قند خون پایین

تاثیر اضطراب بر قند خون و بررسی علایم قند خون پایین

اضطراب سبب بروز مشکلات مختلفی می شود که یکی از آن ها پایین آوردن قند خون است اما نتایج تحقیقات هنوز رابطه بین اضطراب و قند خون را به صورت پیچیده بیان می کنند، به دلیل اهمیت موضوع ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر اضطراب بر قند خون و بررسی علایم قند خون پایین را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات پزشکی و روانشناسی قرار دهیم پس اگر قصد دارید به صورت تخصصی رابطه بین اضطراب و قند خون را متوجه شوید تا انتهای مقاله تاثیر اضطراب بر قند خون با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر اضطراب بر قند خون و بررسی علایم قند خون پایین

با دانستن و آگاهی از تاثیر اضطراب بر قند خون می توانیم با استفاده از اصول و تکنیک های درمانی کاری کنیم تا با کنترل هر یک از آن ها به سلامتی خود کمک کنیم.

رابطه بین قند خون و اضطراب

پایین بودن قند خون و اضطراب با هم ارتباط دارند اما این رابطه پیچیده است. علائم قند خون پایین می تواند علائم اضطراب را ایجاد کند و یا اضطراب موجود را بدتر کند. لرزش، ضربان قلب سریع، تحریک پذیری، حالت تهوع، مشکل در تمرکز و هراس همه از علائم مشترک است.

برخی از افراد به ویژه کسانی که دیابت دارند ممکن است اضطراب در مورد تنظیم سطح قند خون خود را تجربه کنند این ممکن است به عنوان یک ترس پایدار و طاقت فرسا از کاهش قند خون یا اضطراب در مورد کنترل وضعیت خود آشکار شود.

قند خون پایین هنگامی رخ می دهد که گلوکز خون فرد به زیر سطح نرمال برسد این حالت را هیپوگلیسمی، شوک انسولین یا واکنش انسولین نیز می نامند برای یک فرد دیابتی این کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر است (میلی گرم در دسی لیتر) برای یک فرد بدون دیابت قند خون پایین 55 میلی گرم در دسی لیتر در نظر گرفته شده است.

علائم قند خون پایین و اضطراب

بسیاری از علائم افت قند خون و اضطراب با هم همپوشانی دارند بدون بررسی سطح قند خون ممکن است تفکیک بین دو حالت دشوار باشد.

علائم افت قند خون (افت قند خون) شامل موارد زیر است:

  • لرزش
  • گرسنگی
  • اضطراب یا وحشت
  • تعریق
  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • ضربان قلب سریع
  • گیجی
  • تاری دید
  • از دست دادن هوشیاری

علائم اضطراب عبارتند از:

  • نگرانی بیش از حد، متناسب نبودن با شرایط و کنترل آن دشوار است
  • خشکی دهان
  • تحریک پذیری
  • مشکل در تمرکز
  • تنش عضلانی یا سردرد تنشی
  • لرزش یا لرزش
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • بیخوابی
  • رفتاری بیش از حد محتاطانه
  • موارد حمله پانیک

قند خون پایین اضطراب را ایجاد می کند

علائم متقابل قند خون پایین و اضطراب تصادفی نیستند یک پایه فیزیولوژیکی مشترک از دو بیماری وجود دارد.

روش های کنترل قند خون

تاثیر اضطراب بر قند خون

وقتی قند خون پایین اتفاق می افتد بدن با بالا بردن گلوکز خون تلاش می کند تا سطح قند خون را عادی کند این کار از طریق دفع اپی نفرین (آدرنالین) انجام می شود که باعث تولید گلوکز در کبد می شود.

افزایش سطح آدرنالین پاسخ “جنگ یا گریز” را در بدن را ایجاد می کند همین روند بیوشیمیایی با اضطراب نیز مرتبط است.

یک حالت قند خون طولانی مدت یا مزمن همچنین می تواند باعث تولید کورتیزول در بدن شود که همان «هورمون استرس» است. کورتیزول کمک می کند تا بافتهای بدن کمتر به انسولین واکنش نشان دهند که به افزایش گردش گلوکز در جریان خون کمک می کند.

اگرچه این ممکن است به افزایش و عادی سازی سطح قند خون کمک کند سطح بالاتر کورتیزول نیز با اضطراب در ارتباط است به همین دلیل بسیاری از علائم و نشانه های هشدار دهنده کاهش قند خون با اضطراب مشترک است.

چه کسی قند خون پایینی دارد؟

قند خون پایین می تواند در دیابت شیرین رخ دهد اما ممکن است در افراد بدون دیابت نیز به دلایل دیگر دیده شود.

افراد دیابتی

پایین بودن قند خون معمولاً در زمینه دیابت مورد بحث قرار می گیرد افراد دیابتی به دلیل مشکلات تولید یا استفاده از انسولین در تنظیم قند خون مشکل دارند ممکن است قند خون به طور غیرطبیعی بالا برود و در بعضی مواقع نیز قند خون پایین باشد.

پایین بودن قند خون معمولاً در مبتلایان به دیابت نوع 1 دیده می شود که ممکن است حدود دو بار در هفته قند خون ملایم داشته باشند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که انسولین یا سایر داروها مصرف می کنند نیز ممکن است گاهی اوقات قند خون پایین داشته باشند.

میزان اضطراب در افراد دیابتی نیز بالاتر از عموم مردم است این یافته در یک مرور سیستماتیک بر روی 12،626 فرد مبتلا به دیابت پشتیبانی شده است.

افراد بدون دیابت

ابتلا به دیابت پیش شرط تجربه قند خون پایین نیست افراد بدون دیابت هنوز هم می توانند قند خون پایین داشته باشند اگرچه این موارد نادر است. شرایطی که می تواند منجر به افت قند خون در افراد بدون دیابت شود شامل جراحی دستگاه گوارش، تومور پانکراس، بی اشتهایی عصبی، استفاده بیش از حد از الکل یا آسپرین، بیماری کبد، سرطان کبد و موارد دیگر است.

قند خون نسبی پایین در افراد بدون دیابت نیز ممکن است با اضطراب در ارتباط باشد به این معنی که یک قند خون واقعی واقعی کمتر از 55 میلی گرم در دسی لیتر برای تجربه علائم اضطراب یا تشدید لازم نیست.

این اولین بار در یک مقاله اساسی توسط دکتر هری سالزر تحت عنوان “کاهش قند خون نسبی به عنوان یک علت بیماری اعصاب و روان” در سال 1966 مطرح شد رژیم غذایی برای تنظیم قند خون که همچنین منجر به کاهش سطح اضطراب می شود.

چه عواملی باعث کم شدن قند خون می شود؟

دلایل مختلفی برای کاهش قند خون وجود دارد شایع ترین دلایل کاهش قند خون عبارتند از:

داروهای دیابت

داروهای دیابت قند خون را پایین می آورند و مصرف بیش از حد یک دوز ممکن است منجر به کاهش قند خون شود افرادی که انسولین مصرف می کنند به ویژه در معرض خطر بالا برای قسمت های پایین قند خون هستند اگر نوع غلط انسولین تزریق شود مقدار زیادی انسولین تزریق شود یا انسولین به طور تصادفی به عضله تزریق شود نه زیر پوست این خطر افزایش می یابد.

داروهای خوراکی دیابت به ویژه داروهای گروه سولفونیل اوره همچنین خطر ابتلا به دوره های پایین قند خون را افزایش می دهند.

ورزش

ورزش قند خون را کاهش می دهد اگر فرد مبتلا به دیابت رژیم ورزشی خود را افزایش دهد ممکن است در نتیجه قند خون پایین باشد افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به ویژه در معرض خطر بالای قند خون پایین ناشی از ورزش هستند.

رژیم غذایی

اینکه چه چیزی و در چه زمانی می خورید می تواند باعث کاهش قند خون شود به طور کلی غذا قند خون را افزایش می دهد اگر برای مدتی طولانی غذا نخورید (مانند کنار گذاشتن یک وعده غذایی، ناشتایی متناوب، گرفتن رژیم غذایی یا بی اشتهایی) می تواند باعث کاهش قند خون شود کمبود کربوهیدرات در رژیم غذایی همچنین می تواند باعث کاهش قند خون شود.

جلوگیری از قند خون پایین

برای فردی که دیابت دارد بهترین روش برای جلوگیری از افت قند خون این است که مرتباً قند خون خود را چک کنید شما می توانید قند خون خود را با یک دستگاه مانیتور گلوکز (CGM) یا گلوکومتر کنترل کنید هر چند وقت یک بار باید قند خون خود را بررسی کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند قبل و بعد از غذا، قبل و بعد از ورزش، هنگام تغییر برنامه یا برنامه خود، هنگام مسافرت در مناطق دیگر و موارد دیگر بررسی کنید.

با بررسی قند خون می توانید زمان کاهش قند را تشخیص داده و مراحل عادی سازی سطح خود را تصویب کنید.

برای افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت یک روش آزمایش شده و واقعی برای جلوگیری از افت قند خون، خوردن وعده های غذایی منظم است از کنار گذاشتن وعده های غذایی خودداری کنید هنگامی که غذا می خورید تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات تصفیه شده و شامل چربی های امگا 3 و پروتئین کافی می تواند به تنظیم قند خون و کاهش سطح اضطراب کمک کند.

در مورد یک قسمت قند خون پایین

اگر به دیابت مبتلا هستید و یا در غیر اینصورت در معرض خطر افت قند خون هستید مهم است که در صورت بروز یک اتفاق غیر منتظره یک کیت اورژانس را به همراه داشته باشید تا به شما کمک کند قند خون شما را به سطح ایمنی برساند این کیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حبه های قند
  • آب نبات
  • خمیر شکر
  • یک کیت تزریق گلوکاگون
  • اضطراب و دیابت از راه های دیگر همپوشانی دارند
  • افراد دیابتی می توانند به دلایل دیگر مرتبط با شرایط خود دچار اضطراب شوند

اضطراب ناشی از قند خون پایین

یک دوره قند خون پایین که می تواند شامل چیزهایی از گیجی و لرزش گرفته تا حالت تهوع، از دست دادن هوشیاری و تشنج باشد می تواند بسیار ترسناک باشد بنابراین منطقی است که برخی از افراد دیابتی نیز اضطراب مربوط به احتمالاً یک دوره قند خون پایین را تجربه می کنند و نه فقط به عنوان یک واکنش فیزیولوژیکی نسبت به سطح پایین قند خون.

این اضطراب چنان رایج است که اصطلاح “ترس از افت قند خون” (FoH) معمولاً در بین پزشکان و محققان استفاده می شود تحقیقات نشان داده است که سابقه تجربه افت قند خون خفیف FoH را در افرادی که دیابت دارند افزایش می دهد.

اضطراب در مدیریت دیابت

مدیریت قند خون و سایر جنبه های سلامتی هنگام دیابت می تواند وقت گیر و استرس زا باشد و همچنین به اضطراب کمک کند.

برای افراد دیابتی نظارت بر قند خون معمولاً شامل آزمایش خراش انگشت در خانه است، ترس از سوزن و همچنین ترس از نتایج ممکن است منجر به اضطراب شود.

یک مطالعه نشان داد که 33٪ از افراد مبتلا به دیابت اضطراب خاصی را در روش آزمایش گلوکز با استفاده از انگشت انگشتی تجربه می کنند.

زمینه های دیگر مدیریت دیابت نیز ممکن است منجر به استرس و اضطراب شود این شامل نظارت بر علائم بالقوه از دست دادن بینایی (رتینوپاتی دیابتی)، آسیب عصبی (نوروپاتی دیابتی)، زخم های آهسته در پاها یا اندام ها، آسیب کلیه و موارد دیگر است.

مدیریت اضطراب دیابت

اگر مبتلا به دیابت هستید بدانید که نگرانی شما در مورد مدیریت بیماری بسیار معتبر است با این وجود بین احساس عادی نگرانی و سطح اضطراب که افکار یا فعالیت ها و روابط روزمره شما را قطع می کند یک مرز وجود دارد اگر فکر می کنید دچار اضطراب شده اید با پزشک خود صحبت کنید.

علاوه بر آموزش به شما و کمک به احساس آمادگی برای مدیریت دیابت ممکن است پزشک برای مقابله با اضطراب شما یک برنامه درمانی یا تغییر سبک زندگی را نیز توصیه کند این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • روان درمانی
  • دارو
  • تمرینات آرامش
  • گروه های پشتیبانی
  • تکنیک های تنفس
  • یوگا
  • مراقبه
  • اصلاح رژیم غذایی

سخن پایانی

پایین بودن قند خون و اضطراب با هم ارتباط دارند اما از جهت دقیق رابطه بین آن ها مشخص نیست علائم افت قند خون به دلیل یک فرآیند بیوشیمیایی مشابه در بدن، علائم اضطراب را منعکس می کند. عوامل روانشناختی، عاطفی و محیطی پیرامون مدیریت دیابت نیز می تواند در ایجاد اضطراب موثر باشد.

اگر نگران قند خون، اضطراب یا هر دو هستید با پزشک خود صحبت کنید با هم می توانید طرحی جامع ارائه دهید که هم به علائم و هم به دلایل پایین آمدن قند خون و اضطراب رسیدگی کند.