پکیج آموزش مکانیک خاک و ژئوتکنیک

نوع فایل
Mp4
حجم فایل
4 گیگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

مکانیک خاک که در زبان انگلیسی به آن Soil mechanics گفته می شود در واقع شاخه ای از مهندسی است و رفتار خاک را توضیح می دهد. توجه داشته باشید که مکانیک خاک با مکانیک جامدات و سیالات متفاوت است چرا که خاک محیطی ناهمگون و تشکیل شده از سیالات مانند هوا و آب و سایر ذرات مثل رس، ماسه و یا شن و در برخی موارد هم شامل موال آلی، مایعات و گازها است. در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا جامع ترین پکیج آموزشی با عنوان پکیج آموزش مکانیک خاک و ژئوتکنیک به صورت کامل را در اختیار شما علاقه مندان به رشته های مهندسی قرار دهیم.

پکیج آموزش مکانیک خاک و ژئوتکنیک

در پکیج آموزش مکانیک خاک به همراه آموزش ژئوتکنیک به صورت تخصصی ساعت ها تدریس و فیلم آموزشی به همراه بهترین جزوات آموزشی خدمتتان ارائه می شود تا بتوانید با مشاهده آن ها به صورت کامل بر مکانیک خاک و ژئوتکنیک مسلط شوید. مدرس آموزشی به صورت دقیق تمامی مباحث را در فیلم های آموزشی تدریس کرده است تا بتوانید قدم به قدم مباحث آموزشی را به صورت دقیق یاد بگیرید.

فیلم آموزش مکانیک خاک

تمامی فیلم ها با کیفیت بالا بوده و شما می توانید با مشاهده تمامی فیلم های موجود در پکیج آموزش مکانیک خاک و ژئوتکنیک تمامی مباحث را فرا بگیرید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش معماری خانه های مسکونی با اتوکد


رشته مکانیک خاک درست مانند مکانیک سنگ یکی از زیر شاخه های مهندسی عمران است که به تحلیل و طراحی خاک و پی ساختمان می پردازد. به عبارت کلی مکانیک خاک به تجزیه و تحلیل تمام سازه هایی می پردازد که از خاک تشکیل شده است و می تواند هم به صورت طبیعی و هم به دست بشر ساخته شده باشد. نکته ای که وجود دارد این است که خاک در گذر زمان مدام در حال تغییر شکل است و حتی بناهایی که در زیر زمین نیز مدفون شده اند هم شامل این مجموعه می باشد.

ما در مکانیک خاک مواردی مانند پی ساختمان، پلها، دیوارهای حائل، سدها و سامانه های خطوط لوله در زیر زمین را به طور تخصصی مورد بررسی قرار می دهیم. توجه داشته باشید که اصول مکانیک خاک در سایر رشته مانند مهندسی زمین شناسی، سازه های دریایی، خاک، کشاورزی، هیدرولوژی و همچنین رشته فیزیک خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

خاک چگونه تشکیل می شود؟

زمانی که سنگ دچار هوازدگی می شود خاک تشکیل می شود. یعنی تمام انواع سنگ ها مانند سنگهای رسوبی، آذرین و دگرگون برای تشکیل خاک به قسمت های کوچک تر تقسیم می شوند.


پیشنهاد ویژه : آموزش کامل طراحی دکوراسیون داخلی


انواع هوازدگی

هوازدگی دارای سه نوع است. هوازدگی فیزیکی (باد، باران، تغییرات دمایی)، هوازدگی شیمیایی (کربناتاسیون، هیدراتاسیون، اکسیداسیون) و هوازدگی زیستی (فعالیت های گیاهی و جانوری). این موارد موجب می شود تا سنگ ها در گذر زمان تبدیل به خاک شوند.

پکیج آموزش قدم به قدم مکانیک خاک و ژئوتکنیک

همچنین باید اشاره شود که بسیاری دیگر از عوامل مانند حفاری زمین توسط انسان برای ساخت تونل و غیره و یا از بین بردن مواد پسماند نیز می تواند موجب تولید خاک شود. حال زمانی که سال های طولانی می گذرد خاک هایی که در اعماق زمین دفن شده اند به دلیل فشار و دما به مرور تبدیل به سنگ های دگرگون و یا رسوبی می شوند و اگر به حالت ذوب شده درآیند و مجدد به حالت سخت تبدیل گردد به سنگ های آذرین تبدیل می شوند.

آشنایی با انواع خاک

  • شن
  • ماسه
  • لای یا سیلت
  • رس

فرایند انتقال خاک

زمانی که در نتیجه هوازدگی سنگ ها، خاک تشکیل می شود حالت هایی مانند انتقال برای آنها ایجاد می شود. به طوری که خاک ایجاد شده به دلیل وجود عوامل مختلفی مانند گرانش، زمین، یخ، جریان آب و باد به سایر مناطق حرکت می کند و بخشی نیز در همان جا باقی می ماند. به خاکی که در محل خودش باقی می ماند و به جایی حرکت نمی کند خاک های پس مانده می گویند.

مکانیک خاک

تا به این جا با خاک آشنا شدیم و تا حدودی بخش های مختلف آن را توضیح دادیم. حال لازم است تا با مکانیک خاک آشنا شویم.

یکی از اصلی ترین درس های مربوط به مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد درس مکانیک خاک است. باید اشاره شود که مکانیک خاک در کنار دو درس مکانیک سیالات و مکانیک جامدات از دروس مهم رشته مهندسی عمران به حساب می آید. چرا که تمام سازه های مهندسی بر روی سنگ و خاک بنا شده اند و بارشان را به زمین منتقل می کنند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل ریاضیات مهندسی


اگر بخواهیم یک ساختمان ایمن بسازیم می بایست تا به صورت ایمن بار ساختمان را به زمین منتقل کنیم که این کار توسط مهندسین انجام می شود. در مکانیک خاک و سنگ شما با خواص خاک ها و سنگ ها به صورت کامل آشنا خواهید شد و یاد می گیرید تا آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. از طرف دیگر وقتی شما بتوانید به درستی رفتار خاک را شناسایی کنید می توانید مباحث بعدی که شامل زلزله، پی سازی، سد سازی، تونل سازی، حفاری های عمیق و گود برداری را به خوبی درک کنید.

مکانیک خاک چه کاربردهایی دارد؟

در واقع هدف اصلی رشته مهندسی عمران و تمامی رشته هایی که در زیر شاخه آن قرار دارد ساخت و ایجاد زیر ساخت هایی مانند ساختمان، راه، راه آهن، سد، کانال، فرودگاه و غیره است. چرا که تمامی این سازه ها به نوعی با خاک در ارتباط هستند. بنابراین ایمنی تمامی این سازه های به عهده مهندسین مکانیک خاک و ژئوتکنیک است.

آموزش قدم به قدم ژئوتکنیک

نکته بسیار مهم در رابطه با این سازه ها این است که فنداسیون تمام سازه های موجود بر روی زمین خاک است و به عنوان مصالح در تمامی ساخت و سازها به کار می رود. در مهندسی پل و راه سازی نیز عملکرد خاک به عنوان تکیه گاه دارای اهمیت بالایی است که مهندسین این رشته آن را مورد مطالعه قرار می دهند.

ژئوتکنیک چیست؟

ژئوتکنیک که به آن زمین فناوری هم گفته می شود یکی از گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد است و با استفاده از روش های علمی و مهندسی مواد و پوسته زمین را مورد آزمایش قرار می دهند تا بتوانند چالش های مهندسی در ساخت و ساز را رفع کنند.

به عبارت دیگر دانش ژئوتکنیک به صورت دقیق اطلاعات تکنیکی زمین را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند با توجه به نتایج آزمایشات انجام شده سازه هایی قدرتمند و ایمن را طراحی کرده و سپس آن را بسازند.

آشنایی با ژئوتکنیک

یکی از شاخه های مهندسی عمران، مهندسی ژئوتکنیک و یا همان مهندسی خاک است که رفتار زمین را در مقابل مخاطرات احتمالی مورد بررسی قرار می می دهد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه مهندسی آموزش فولاد و بتن


زمانی که می خواهند یک پروژه عمرانی را آغاز کنند با برنامه ریزی و شناسایی محل ژئوتکنیکی تمام ویژگی های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی خاک آن منطقه را ارزیابی می کنند و همچنین خطراتی مانند زلزله، زمین لغزش و سایر احتمالات را در نظر می گیرند. و با توجه به تمام این ارزیابی ها نوع خاک، مصالح، پی ساختمان و غیره را طراحی می کنند.

شناخت کاربردهای ژئوتکنیک

در کشورهایی مانند ایران به دنبال سیاست های عمرانی و پروژه های سد سازی ما شاهد رشد روز افزون کار در بخش ژئوتکنیک هستیم و این شاخه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این رو شرکت هایی که کار ساخت و ساز انجام می دهند با مهندسین ژئوتکنیک همکاری های گسترده ای را انجام می دهند. همچنین امروزه ما شاهد هستیم که زمین هایی که قبلا از آن ها برای ساخت و ساز عمرانی استفاده نمی شد در حال بهره برداری هستند و فعالیت های عمرانی زیادی را در این زمین ها انجام می دهند و نیاز است تا از علم ژئوتکنیک استفاده کنیم تا بتوانیم در این زمینه بهترین سازه ها را تولید نماییم.

فیلم آموزش کامل درس مکانیک خاک و ژئوتکنیک

باید اشاره شود که حتی در پروژه های کوچک نیز از این علم استفاده می شود و زمانی که می خواهند یک پروژه بزرگ را در یک کلان شهر شروع کنند نیاز است تا خاک آن منطقه به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و مقاومت آن آزمایش شود که موجب می شود تا روز به روز نیاز به علم ژئوتکنیک افزایش یابد.

مهندسی ژئوتکنیک خودش یکی از گرایش های رشته مهندسی عمران است و به ۴ زیر شاخه تقسیم می شود :

۱. ژئوتکنیک مهندسی

۲. ژئوتکنیک لرزه ای

۳. ژئوتکنیک زیست محیطی

۴. ژئوتکنیک دریایی

بنابراین با توجه به خطرات احتمالی که هم جان و هم مال انسان را تهدید می کند نیاز است تا برای ساخت و سازها تدابیری اندیشیده شود که بتوانیم سازه های مستحکم و مهندسی شده ای را طراحی نماییم.

مهندسی ژئوتکنیک چه کاربردهایی دارد؟

پیش بینی ها و کمک به محاسبات اولیه و نهایی کردن آن ها، جلوگیری و یا کاهش صدمات ناشی از طبیعت سایت و منطقه مورد بهره برداری، مانند بهمن، زمین لغزش، روانگرایی خاک، لغزش صفحات سنگی، نشست زمین و همچنین شناسایی منابع قرضه..

تفاوت ژئوتکنیک و ژئومکانیک

یکی از نکات مهم در این علم آن است ژئوتکنیک رفتار مهندسی سنگ ها و خاک ها را در محل اجرای سازه مورد مطالعه قرار می دهند در حالی که در ژئومکانیک تمامی این رفتار در آزمایشگاه مطالعه می شود.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.