کارگاه روانشناسی آموزش نظریه های مشاوره

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
400 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

علم روانشناسی و مشاوره به انسان کمک می کند تا بتواند زندگی خوبی داشته باشد و از تمام ظرفیت هایش در جهت تعامل بهتر با محیط استفاده کند. از این رو با رشد استعدادهای شخصی می تواند جنبه های مختلف شخصیتش را تحقق بخشد و در نتیجه سلامت روانش را حفظ کند.

یکی از موضوعاتی که در علم روانشناسی بسیار اهمیت دارد مبحث نظریه های مشاوره است که به شما کمک می کند تا بتوانید با رویکردهای مختلف درمانی آشنا شوید و بتوانید در امر درمان از نظریات مختلف استفاده کنید.

در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از جامع ترین مجموعه های آموزشی با عنوان کارگاه روانشناسی آموزش نظریه های مشاوره را در اختیار شما علاقه مندان به علم روانشناس و مشاوره قرار دهیم تا بتوانید با استفاده از مطالب گفته شده در این پکیج آموزشی به صورت کامل بر تمامی مباحث نظریه های مشاوره آشنا شوید.

آشنایی با نظریه های مشاوره

موضوع نظریه های مشاوره از جذاب ترین بخش های علم روانشناسی است، چرا که شما را با نگرش ها و رویکردهای مختلف روان درمانی آشنا می کند و شما می توانید بدانید هر یک از نظریه پردازان بزرگ علم روانشناسی دارای چه نگرش و بینشی بوده اند. در ادامه شما را با مزایای یادگیری نظریات مشاوره آشنا می کنیم.

  • یادگیری روش های علمی نظریات در مشاوره و روان درمانی
  • ارتقا بینش نظری خود برای درمان مراجعین
  • به دست آوردن شخصیت ویژه برای درمان
  • افزایش مهارت بالینی برای ورود به کلینیک

کارگاه روانشناسی نظریه های مشاوره

در این مجموعه آموزشی به صورت کامل تمام مباحث موجود مربوط به نظریات مشاوره آموزش داده شده است و شما با استفاده از این پکیج آموزشی می توانید بر تمام مفاهیم موجود در نظریه های مشاوره مسلط شوید. در دامه شما را با نظریات موجود در این کارگاه روانشناسی آشنا خواهیم کرد.

  • زیگموند فروید
  • آلفرد آدلر
  • آلبرت الیس
  • آرون بک
  • کارل راجرز
  • ویلیام گلاسر
  • اگزیستانسیالیسم
  • فریتز پرلز
  • رفتار درمانی

حال در ادامه هر یک از نظریات مربوط به نظریه پردازان علم روانشناسی را مورد بررسی قرار می دهیم تا ببینیم که روان درمانگران بزرگ این علم دارای چه رویکرد و نگرشی بوده اند.

زیگموند فروید

یکی از افراد مشهور در حوزه علم روانکاوی زیگموند فروید است که احتمالا شما نام او را بسیار شنیده باشید. مفهوم ناخودآگاهی که فروید مطرح کرد موجب شد تا مسیر جدیدی در علم روانشناسی ایجاد شود. باید اشاره شود که فروید به عنوان پدر علم روانکاوی نیز شناخته می شود.

در علم روانکاوی زیگموند فروید بر این باور است که ذهن انسان دقیقا مانند یک کوه یخ است که فقط به ۱۰ درصد آن دسترسی داریم و ۹۰ درصد دیگر در بخش ناخودآگاه ذهن پنهان است. همچنین باید اشاره شود که فروید با نظریات و مباحثی که مطرح کرد باعث شد تا انقلاب بزرگی در علم روانشناسی و روانکاوی ایجاد شود.

آلفرد آدلر

یکی از روانشناسان معروف اتریشی آلفرد آدلر است که بر روی موضوع اجتماعی بودن انسان تاکید بسیاری کرد. آدلر همچنین منبع اصلی انرژی و انگیزه های انسان را میل به رسیدن به قدرت می دانست. به طوری که او را به عنوان اولین پیشگام در علم روانشناسی اجتماعی می شناسند و با ارائه نظریه علاقه اجتماعی باعث شد تا شهرتش در روانشناسی اجتماعی دو چندان شود.

باید اشاره شود که آلفرد آدلر بر خلاف فروید معتقد بود که انگیزه اصلی رفتار غریزه ها می باشند و بر خلاف یونگ که رهبر انسان را صورت های ازلی می دانست، بر روی جنبه اجتماعی بودن انسان تاکید بسیاری می کرد. همچنین آدلر بر این باور بود که منبع اصلی انرژی و تمامی انگیزه های انسان میل به قدرت است و به طور کلی با مکانیسم واپس زنی زیگموند فروید مخالف بود. چرا که او امیال پرخاشگرانه را جانشین امیال جنسی که مورد تاکید فروید بود قرار داد.

آلبرت الیس

یکی از نظریه پردازان بزرگ رویکرد شناختی در علم روانشناسی آلبرت الیس است که روش رفتار درمانی عقلانی هیجانی نیز توسط او ابداع شد. در ابتدا آلبرت الیس یکی از طرفداران پر و پا قرص نظریه های روانکاوی و روان پویشی بود اما بعد از گذشت چند سال به استقلال نظری رسید و به سراغ نظریات خاص خودش رفت.

آشنایی با نظریات مشاوره در علم روانشناسی

الیس بر این باور بود که نظریه روان پویشی دارای محدودیت هایی است و لازم است تا روشی ابداع شود که خلاهای موجود را رفع نماید و همچنین تاثیر بیشتری بر مراجع داشته باشد. باید اشاره شود که امروزه روش درمان عقلانی هیجانی آلبرت الیس در کنار روش شناخت درمانی آرون بک به عنوان یکی از پایه های اصلی رویکرد شناختی در نظر گرفته می شود.

آرون بک

آرون بک یک روانپزشک آمریکایی و پروفسور بازنشسته دانشگاه پنسیلوانیا بود و از او به عنوان پدر شناخت درمانی یاد می شود. بک کتاب ها و مقالات بسیاری را تالیف کرده است و نظریه های پیشگامان قبلی تاثیر بسیاری در شکل گیری نظریات روان درمانی او داشته است. همچنین باید اشاره شود که پرسشنامه ها و مقیاس هایی که طراحی کرده است برای تشخیص اختلال افسردگی و اضطراب کاربرد بسیار فراوان دارد. شایان ذکر است که نظریه رفتار درمانی شناختی بک در درمان انواع اختلالات اضطرابی و افسردگی استفاده می شود.

کارل راجرز

کارل راجرز در اوک پارک ایلینویز از توابع شیکاگو در یک خانواده ای مذهبی متولد شد و تا قبل از آنکه به دانشگاه برود دوستان بسیار کمی در بیرون از خانواده خودش داشت. راجرز ابتدا در زمینه کشاورزی تحصیل کرد و بعد از ازدواجش با دوست دوران کودکی اش یعنی هلن الیوت در سال ۱۹۲۴ وارد حوزه علمیه شد و شروع به خواندن الهیات کرد. بعد از آن برای ادامه تحصیل در رشته روانشناسی بالینی به دانشکده تربیت معلم کلمبیا نقل مکان کرد و در دانشگاه اوهایو، شیکاگو و ویسکانسین مشغول فعالیت شد.

باید اشاره شود که نظریه درمان مراجع محور که بر اساس روانشناسی انسانگرا ست توسط کارل راجرز ابداع شده است. به دلیل انجام کارهای حرفه ای در سال ۱۹۷۲ از طرف انجمن روانشناسی آمریکا کارل راجرز به عنوان شایسته ترین فرد انتخاب شد و نشان مشارکت حرفه ای را دریافت کرد.

همچنین باید اشاره شود که کارل راجرز قبل از آن که از دنیا برود در سال ۱۹۸۷ به پاس فعالیت هایش در زمینه درگیری های داخلی آفریقای جنوبی و ایرلند نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد. راجرز بر این باور بود که برای رشد فرد نیاز به محیطی است که ۳ مورد اصیل بودن، پذیرش و همدلی فراهم باشد.

ویلیام گلاسر

ویلیام گلاسر یک روانپزشک اهل ایالات متحده آمریکا بود که در سال ۱۹۲۵ به دنیا آمد و در سال ۲۰۱۳ از دنیا رفت. او توسعه دهنده نظریات دبلیو ادواردز دمینگ در زمینه واقعیت درمانی و نظریه انتخاب به حساب می آید. ویلیام گلاسر در زمینه هایی مانند مشاوره فردی در محیط کاری و مدارس و همچنین موضوعاتی مانند مسئولیت پذیری شخصی و تغییر در شخصیت فعالیت های بسیاری انجام داده است.

در خصوص او باید اشاره شود که گلاسر با روش روانپزشکان که خیلی سریع برای هر فردی دارو تجویز میکنند مخالف بود و به همین دلیل نظریه و تئوری انتخاب را ابداع نمود. گلاسر در تمام بخش های کتاب تئوری انتخاب تاکید می کند که ما انسان ها همواره سهم خودمان را بسیار ناچیز می شماریم و در برخی موارد به کلی نقش خودمان را نادیده می گیریم. به همین دلیل با مرور نظریات گلاسر به این نتیجه میرسیم که مبنای کلی نظریه انتخاب بر بحث مرکز کنترل درونی استوار است.

اگزیستانسیالیسم

روان درمانی وجودی را نمی توان مانند سایر مکاتب درمانی مانند رفتارگرایی یا روانکاوی به عنوان یک مکتب مستقل در نظر گرفت. این روش درمان را می توان با سایر روش های درمانی ادغام کرد. درمان وجودی به جای ارائه تکنیک های درمانی به شما مجموعه ای از قوانین و تجارب انسانی را می دهد که به شما کمک می کند تا بتوانید به مراجع کمک کنید.

هر فردی باید با موضوعاتی که به عنوان نگرانی های اصلی زندگی انسان است آشنا شود. یعنی موضوعات مرگ، آزادی و تنهایی و رسیدن به معنا باید برای تمام افراد مشخص شود. بنابراین این رویکرد تصمیم دارد تا به عمیق ترین مسائل و روابط انسانی سفر کند و علت رنج کشیدن انسان ها را مورد بررسی قرار می دهد.

فریتز پرلز

فردریش پرلز یا همان فریتز پرلز یکی از افرادی است که در زمینه شخصیت نظراتی را ارائه کرده است. او در ابتدا طرفدار رویکرد روانکاوی بود اما بعد از سال ها در نظریاتش تجدید نظر کرد و تلاش نمود تا نظریه و رویکرد خودش را ابداع کند.

به همین دلیل بعد از گذشت سالها پرلز توانست رویکرد درمانی با عنوان گشتالت درمانی را ایجاد نماید. بر اساس نظریه گشتالت، اهداف ما در زندگی بر اساس نیازهای زیستی قرار دارد و در واقع نقش های اجتماعی ما یک وسیله برای ارضا نیازهای اساسی ما مانند گرسنگی، میل جنسی، بقا، سرپناه، نفس کشیدن و سایر موارد است. به عبارت دیگر نظریه پرلز عنوان هدف های نهایی را به نیازهای زیستی می دهد.

یعنی اگر به نیازهای اساسی انسان پاسخ داده نشود موجب می شود تا برای همیشه در بخش پنهان ما باقی بماند. به عنوان مثال وقتی که انسان در طول روز چند بار تشنه می شود و برای رفع تشنگی آب می خورد موجب می شود تا این فرایند را چندین بار تکرار کند و در نتیجه از تمام آنها گشتالت با هدف یکپارچگی ایجاد می شود.

رفتار درمانی

یکی از روش های درمانی که تا چندی پیش در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا طرفداران زیادی داشته است رویکرد رفتار درمانی است. در واقع هدف رفتار درمانی تغییر در رفتار به صورت مستقیم و بدون در نظر گرفتن ریشه های رفتار است. در این روش درمانی رفتارگرایان با مراجعین یک قرارداد می بندند تا بر اساس برنامه های ارائه شده تغییرات لازم را در رفتار فرد اعمال کنند. باید اشاره شود که تکنیک های رفتار درمانی تواسته است تعداد زیادی از رفتارها و عادات کودکان و بزرگسالان را به کلی تغییر دهد.

در این قسمت به طور کامل با نظریه های مشاوره آشنا شدیم و متوجه شدیم که رویکردهای مختلف هر کدام دارای چه نگرش هایی هستند. اگر شما تصمیم دارید تا به صورت تخصصی با نظریه های مشاوره آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا کارگاه روانشناسی نظریه های مشاوره را از این بخش از فروشگاه برنا اندیشان دانلود نمایید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.