آشنایی با پرکاربردترین گیاهان دارویی

آشنایی با پرکاربردترین گیاهان دارویی و خواص آنها

آیا شما با پرکاربردترین گیاهان دارویی آشنا هستید؟ و یا در مورد خواص داروهای گیاهی چه مطالبی می دانید؟ ما در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با پرکاربردترین گیاهان دارویی و خواص آنها را در اختیار شما علاقه مندان به طب سنتی قرار دهیم و همچنین به لیست داروهای گیاهی ایران هم اشاره خواهیم نمود و در ادامه با انواع داروهای گیاهی هم آشنا خواهید شد و سپس پرمصرف ترین داروهای گیاهی را خدمت شما معرفی می کنیم. پس اگر شما هم به طب سنتی و گیاهان دارویی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله آشنایی با پرکاربردترین گیاهان دارویی و خواص آنها با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با پرکاربردترین گیاهان دارویی و خواص آنها

پرکاربردترین گیاهان دارویی شامل آن دسته از گیاهانی است که در درمان بسیاری از بیماری ها مفید و موثر بوده و تحقیقات علمی تاثیر آن ها را تایید کرده است.

محبوب ترین داروهای گیاهی جهان

در ادامه شما را با مفیدترین و پرکاربردترین گیاهان دارویی که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد آشنا می کنیم.

1. سرخارگل

سرخارگل یا گل کلم ، یک گیاه گلدار و داروی گیاهی محبوب است.

آشنایی با گیاه دارویی سرخارگل

معرفی گیاه دارویی سرخارگل

منشاء اصلی آن آمریکای شمالی است مدتهاست که در شیوه های بومی آمریکایی برای درمان انواع بیماریها از جمله زخم ، سوختگی ، دندان درد ، گلودرد و ناراحتی معده استفاده می شود.

بیشتر قسمتهای گیاه از جمله برگها ، گلبرگها و ریشه ها را می توان به صورت دارویی استفاده کرد اگرچه بسیاری از مردم معتقدند که ریشه ها قوی ترین تأثیر را دارند. همچنین پیشنهاد می کنیم تا مقاله آشنایی با خواص معجزه آسای کندر را مطالعه نمایید.

سرخارگل معمولاً به عنوان چای یا مکمل مصرف می شود اما می تواند به صورت موضعی نیز استفاده شود.

امروزه از آن برای درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می شود اگرچه علم پشت این امر چندان قوی نیست.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل طب سنتی


یک بررسی در بیش از 4000 نفر نشان داد که 10 تا 20 درصد احتمال ابتلا به سرماخوردگی ناشی از مصرف سرخارگل کاهش می یابد ، اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این سرماخوردگی را پس از ابتلا به سرماخوردگی درمان می کند.

اگرچه اطلاعات کافی برای ارزیابی اثرات طولانی مدت این گیاه وجود ندارد اما استفاده کوتاه مدت به طور کلی بی خطر تلقی می شود. گفته می شود گاهی اوقات عوارض جانبی مانند تهوع ، درد معده و بثورات پوستی گزارش شده است.

2. جینسینگ

جینسینگ یک گیاه دارویی است که معمولاً ریشه های آن برای تهیه چای دم کرده یا برای ایجاد پودر خشک می شود.

معرفی کامل گیاه جینسینگ و خواص آن

گیاه جینسینگ دارای چه خواصی است؟

اغلب در طب سنتی چینی برای کاهش التهاب و افزایش ایمنی ، عملکرد مغز و سطوح انرژی استفاده می شود.

اگرچه جینسنگ قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد تحقیقات مدرن که از اثربخشی آن حمایت کند وجود ندارد.

چندین آزمایش نشان می دهد که ترکیبات منحصر به فرد آن به نام جینسنوزیدها دارای خواص محافظتی عصبی ، ضد سرطانی ، ضد دیابت و تقویت کننده سیستم ایمنی است. با این وجود تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

استفاده کوتاه مدت نسبتاً بی خطر تلقی می شود اما ایمنی طولانی مدت جینسینگ نامشخص است. عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد ، خواب ضعیف و مشکلات گوارشی است.

3. گیاه کهن دار

گیاه کهن دار که به سادگی به عنوان جینکو بیلوبا نیز شناخته می شود یک داروی گیاهی است که از درخت دوشیزه گرفته شده است.

آشنایی با گیاه کهن دار و خواص درمانی آن

گیاه کهن دار چه فوایدی دارد؟

جینکو گیاه  بومی چین است و هزاران سال است که در طب سنتی چینی استفاده می شود و امروزه همچنان پرفروش ترین مکمل گیاهی است. حاوی انواع آنتی اکسیدان های قوی است که تصور می شود مزایای متعددی را ارائه می دهد.

از دانه ها و برگ ها به طور سنتی برای تهیه چای و تنتور استفاده می شود اما در بیشتر برنامه های مدرن از عصاره برگ استفاده می شود.

برخی افراد نیز از خوردن میوه خام و دانه های برشته لذت می برند. با این حال دانه ها ملایم سمی هستند و باید در مقادیر کم مصرف شوند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل مزاج شناسی به صورت تخصصی


گفته می شود که جینکو طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی ، زوال عقل ، مشکلات روحی و اختلالات جنسی را درمان می کند.

اگرچه توسط اکثر مردم به خوبی قابل تحمل است عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد ، تپش قلب ، مشکلات گوارشی ، واکنش های پوستی و افزایش خطر خونریزی است.

4. گیاه آقطی سیاه

گیاه آقطی سیاه یک داروی گیاهی قدیمی است و از دیرباز برای تسکین سردرد ، درد عصبی ، دندان درد ، سرماخوردگی ، عفونت های ویروسی و یبوست استفاده می شده است.

آشنایی با گیاه آقطی سیاه و خواص پزشکی آن

معرفی کامل فواید گیاه آقطی سیاه

امروزه در درجه اول به عنوان درمانی برای علائم مرتبط با آنفولانزا و سرماخوردگی به بازار عرضه می شود.

آقطی سیاه به عنوان شربت یا قرص موجود است اگرچه دوز استانداردی برایش نیست. برخی از افراد ترجیح می دهند شربت یا چای خود را با پختن توت فرنگی با سایر مواد مانند عسل و زنجبیل تهیه کنند.

مطالعات آزمایشی  نشان می دهد که ترکیبات گیاهی آن دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد میکروبی و ضد ویروسی است اما تحقیقات انسانی در این زمینه وجود ندارد.

در حالی که چند مطالعه کوچک انسانی نشان می دهد که گیاه آلدربی مدت زمان عفونت های آنفولانزا را کوتاه می کند مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود که آیا این دارو از درمان های معمول ضد ویروسی موثرتر است یا خیر.

استفاده کوتاه مدت بی خطر تلقی می شود اما میوه نارس یا خام سمی است و ممکن است علائمی مانند تهوع ، استفراغ و اسهال را ایجاد کند.

5. گیاه گل راعی

گیاه گل راعی  یک داروی گیاهی است که از گیاه گلدار Hypericum Perforatum گرفته شده است. گلهای کوچک و زرد رنگ آن معمولاً برای تهیه چای ، کپسول یا عصاره استفاده می شود.

معرفی کامل گیاه گل راعی و خواص طبی آن

شناخت فواید درمانی گیاه گل راعی

استفاده از آن را می توان در یونان باستان جستجو کرد و گل راعی هنوز هم اغلب توسط متخصصان پزشکی در بخشهایی از اروپا تجویز می شود.

از نظر تاریخی از آن برای کمک به ترمیم زخم و کاهش بی خوابی ، افسردگی و بیماریهای مختلف کلیه و ریه استفاده می شد. امروزه برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​تجویز می شود.

بسیاری از مطالعات توجه دارند که استفاده کوتاه مدت از گل راعی  به اندازه برخی داروهای ضد افسردگی معمولی موثر است. با این حال اطلاعات محدودی در مورد ایمنی یا اثربخشی طولانی مدت برای کسانی که افسردگی شدید دارند یا افکار خودکشی دارند.

گل راعی عوارض جانبی نسبتاً کمی دارد اما ممکن است باعث واکنش های آلرژیک ، سرگیجه ، گیجی ، خشکی دهان و افزایش حساسیت به نور شود.

همچنین با داروهای متعددی از جمله داروهای ضدافسردگی ، پیشگیری از بارداری ، رقیق کننده خون ، برخی داروهای ضد درد و برخی از انواع درمان سرطان تداخل دارد.

تداخلات دارویی خاص می تواند کشنده باشد، بنابراین اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید قبل از استفاده از گل راعی  با پزشک خود مشورت کنید.

6. زرد چوبه

زردچوبه گیاهی است که متعلق به خانواده زنجبیل است.هزاران سال است که در آشپزی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد اخیراً به دلیل خواص ضد التهابی قوی مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با فواید و خواص زرد چوبه

زرد چوبه یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی

کورکومین اصلی ترین ترکیب فعال در زردچوبه است. ممکن است بسیاری از بیماریها از جمله التهاب مزمن ، درد ، سندرم متابولیک و اضطراب را درمان کند.

به طور خاص مطالعات متعدد نشان می دهد که دوزهای مکمل کورکومین به اندازه برخی داروهای ضدالتهابی رایج ، مانند ایبوپروفن ، برای تسکین درد و اضطراب موثر است.

مکمل های زردچوبه و کورکومین به طور گسترده ای بی خطر تلقی می شوند اما دوزهای بسیار زیاد ممکن است منجر به اسهال ، سردرد یا سوزش پوست شود.

همچنین می توانید از زردچوبه تازه یا خشک شده در غذاهایی  استفاده کنید اگرچه مقداری که به طور معمول در غذا می خورید تأثیر دارویی قابل توجهی نخواهد داشت.

7. زنجبیل

زنجبیل یک ماده رایج و داروی گیاهی است. شما می توانید آن را تازه یا خشک مصرف کنید اگرچه اشکال دارویی اصلی آن به صورت چای یا کپسول است.

معرفی کامل خواص بی نظیر زنجبیل

آشنایی با فواید و خواص پزشکی زنجبیل

زنجبیل مانند زردچوبه ساقه ای است که در زیر زمین رشد می کند. این شامل انواع مختلفی از ترکیبات مفید است و مدتهاست در شیوه های سنتی و محلی برای درمان سرماخوردگی ، حالت تهوع ، میگرن و فشار خون بالا استفاده می شود.

بهترین استفاده مدرن از آن برای تسکین حالت تهوع مرتبط با بارداری ، شیمی درمانی و جراحی های پزشکی است.

علاوه بر این ، تحقیقات آزمایشی  مزایای بالقوه ای را برای درمان و پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان نشان می دهد ، اگرچه شواهد  زیاد است.

برخی از مطالعات انسانی کوچک نشان می دهد که این ریشه ممکن است خطر تشکیل لخته خون را کاهش دهد اگرچه اثبات نشده است که موثرتر از درمان های معمولی است.

زنجبیل بسیار خوب تحمل می شود. عوارض جانبی منفی نادر است اما دوزهای زیاد ممکن است باعث یک مورد خفیف سوزش سر دل یا اسهال شود.

8. سنبل الطیب

سنبل الطیب یک گیاه گلدار است که تصور می شود ریشه های آن باعث ایجاد آرامش می شود.

سنبل الطیب دارای چه فواید و خواصی می باشد؟

گیاه سنبل الطیب یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی

ریشه سنبل الطیب را می توان خشک کرد و به شکل کپسول مصرف کرد یا برای تهیه دمنوش دم کرد.

استفاده از آن را می توان در یونان و روم باستان جستجو کرد جایی که برای تسکین بی قراری ، لرزش ، سردرد و تپش قلب مورد استفاده قرار گرفت. امروزه بیشتر از آن برای درمان بی خوابی و اضطراب استفاده می شود.

با این حال شواهد حمایت از این استفاده ها به ویژه قوی نیست.

یک بررسی نشان داد سنبل الطیب تا حدودی برای ایجاد خواب موثر است ، اما بسیاری از نتایج مطالعه بر اساس گزارش های ذهنی شرکت کنندگان بود.

سنبل الطیب نسبتاً بی خطر است اگرچه ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند سردرد و مشکلات گوارشی ایجاد کند. اگر از داروهای آرامبخش دیگری استفاده می کنید به دلیل خطر عوارض جانبی مانند بی حالی بیش از حد و خواب آلودگی ، نباید آن را مصرف کنید.

9. بابونه

بابونه یک گیاه گلدار است که اتفاقاً یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان است.

گیاه بابونه چه فواید و خواصی دارد؟

آشنایی با فواید بی نظیر گیاه بابونه

بیشتر از گلهای این گیاه برای تهیه دمنوش بابونه استفاده می شود اما ممکن است برگها خشک شوند و برای تهیه دمنوش عصاره های دارویی یا کمپرس موضعی استفاده شوند.

هزاران سال است که بابونه به عنوان دارویی برای تهوع ، اسهال ، یبوست ، معده درد ، عفونت های مجاری ادراری ، زخم ها و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می شود.

این گیاه دارای بیش از 100 ترکیب فعال است که تصور می شود بسیاری از آنها به مزایای بیشمار آن کمک می کنند.

چندین آزمایش فعالیت ضد التهابی ، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی را نشان داده اند ، اگرچه تحقیقات انسانی کافی در دسترس نیست.

با این حال چند مطالعه کوچک انسانی نشان می دهد که بابونه اسهال ، اختلالات احساسی و همچنین گرفتگی های مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و درد و التهاب مرتبط با آرتروز را درمان می کند.

بابونه برای اکثر مردم بی خطر است اما ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کند به خصوص اگر به گیاهان مشابه مانند گل مروارید ، گیاه خشبی یا گل همیشه بهار حساسیت دارید ممکن است نسبت به بابونه حساسیت نشان دهید.

دسته‌بندی‌ها