آشنایی با آزمون جملات ناتمام ساکس و لوی

آشنایی با آزمون جملات ناتمام ساکس و لوی

پرسشنامه جملات نیمه تمام ساکس و لوی برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ توسط تندلر توسعه داده شد. متخصصان معتبری از جمله راد، شور، ویلر، استاین، راتر، ساکس، لوی و ویلرمن با انجام پژوهش‌های مختلف، اهمیت و کارایی جملات ناتمام در ارزیابی تعارضات روانی، تخیلات، عواطف، بازخوردها و برداشت‌های آزمودنی، نیازها، شکست‌ها و مکانیزم‌های مورد استفاده توسط تندلر را تأیید نموده‌اند.

آنها این پرسشنامه را به عنوان یک ابزار مفید برای به دست آوردن اطلاعاتی که تکمیل‌کننده نتایج آزمون‌های دیگر می‌تواند باشد، معرفی کرده‌اند. در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در مورد آزمون جملات ناتمام ساکس و لوی را در اختیار شما افراد علاقه مند به رشته روانشناسی قرار دهیم.

آشنایی با پرسشنامه جملات ناتمام ساکس و لوی

پرسشنامه جملات ناتمام ساکس و لوی شامل 60 سوال کلی با جملات ناتمام است. این آزمون به چهار زیر مقیاس مختلف معتبر می‌پردازد، که شامل ارتباط با خانواده، دوستان و اطرافیان، فعالیت‌های جنسی، و نگرش به خود فرد می‌شوند.

هدف اصلی این آزمون از طریق مطالعه این چهار خرده مقیاس، ارزیابی بازخوردهایی که شامل بازخورد از خانواده، تجربیات در زمینه فعالیت‌های جنسی، روابط اجتماعی و نگرش به خود فرد می‌شوند، است. باید توجه داشت که این پرسشنامه به ویژه برای افراد نوجوان بسیار مناسب است.

ارزیابی ویژگی های شخصیتی

برای اندازه‌گیری و درک ویژگی‌های شخصیتی افراد، ابزارها و روش‌های مختلفی وجود دارد. از گذشته تاکنون، انسان‌ها همواره تمایل داشته‌اند تا شخصیت خود و دیگران را بررسی و ارزیابی کنند، زیرا شخصیت همیشه یک موضوع جذاب و مهم برای آن‌ها بوده است.

آشنایی با پرسشنامه جملات ناتمام ساکس و لوی

برای این منظور، چندین روش معتبر برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل ویژگی‌های شخصیتی وجود دارد که توسط صاحبان دانش و متخصصان از نظر علمی تایید شده‌اند و روایی و قابلیت اعتماد این روش‌ها تثبیت شده است. یکی از این روش‌های سنجش شخصیت، استفاده از آزمون‌های معتبر و تست‌های روان‌شناختی است.

آزمون‌های عینی

برای ارزیابی صفات شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی، انواع متعددی از آزمون‌ها وجود دارد. برخی از این آزمون‌ها به عنوان آزمون‌های عینی شناخته می‌شوند و دارای روش‌های مشخصی برای تفسیر و نمره‌دهی هستند. در این آزمون‌ها، آزمودنی یا شخصی که می‌خواهد ویژگی‌های شخصیتی خود را ارزیابی کند، با پاسخ دادن به سوالات مشخصی که در یک سند یا کاغذ آماده شده‌اند، جواب‌های خود را به اختیار یک متخصص که مسئول اجرای آزمون است، می‌دهد. این آزمون‌ها اغلب بر اساس یک روش از پیش تعیین شده برای نمره‌دهی و تفسیر تلاش می‌کنند. از نظر روایی و پایایی، آزمون‌های روانشناختی این نوع معمولاً بسیار قوی و قابل اعتماد هستند.

آزمون‌های پروژکتیو یا فرافکن

پیشنهاد می شود به پکیج آموزش تفسیر رورشاخ مراجعه فرمایید. برخلاف آزمون‌های عینی، دسته‌ای از آزمون‌ها به نام “آزمون‌های پروژکتیو یا فرافکن” وجود دارند. در این نوع آزمون‌ها، معمولاً آزمودنی باید به سوالات به صورت باز پاسخ جواب دهد. در واقع، آزمون‌های پروژکتیو به آزمودنی این امکان را می‌دهند که از ناخودآگاه خود و احساساتی که ممکن است تاکنون انکار یا سرکوب شده باشند، پروژه کنند. تفسیر این نوع آزمون‌ها معمولاً توسط روانشناس یا فرد متخصص انجام می‌شود. به همین دلیل، این آزمون‌ها ممکن است از نظر روایی کمتری برخوردار باشند.

آزمون جملات ناتمام ساکس و لوی

آزمون جملات ناتمام ساکس و لوی مشابه آزمون جملات ناتمام راتر است و از جملات ناتمام برای ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی استفاده می‌شود. این آزمون 15 بازخورد را اندازه‌گیری می‌کند و برای سه سطح سنی مختلف، یعنی نوجوانی، جوانی و بزرگسالی، مناسب است. این آزمون شامل 60 جمله ناتمام است که بر اساس 15 موضوع مختلف دسته‌بندی شده‌اند. به ازای هر بازخورد، از مقدار نمره 0 تا 2 تعلق می‌گیرد.

آزمون جملات ناتمام ساکس یکی از آزمون‌های پروژکتیو است که به ویژه در دوره نوجوانی به کار می‌رود. این آزمون از آزمودنی خواسته می‌شود که ۶۰ جمله ناتمام را به هر شکلی که دلخواهشان است، تکمیل کنند. این فرآیند به آزمودنی امکان می‌دهد تا اطلاعاتی در مورد روابط خانوادگی، دوستان، و آشنایان، و همچنین فعالیت‌های جنسی خود را به اشتراک بگذارند. سپس متخصص یا روانشناس با تحلیل این پاسخ‌ها، می‌تواند به فرد بازخوردهایی در مورد مسائل مختلف ارائه دهد.

آزمون جملات نیمه تمام ساکس و لوی یک روش فرافکنی است که برای ارزیابی شخصیت افراد استفاده می‌شود. این آزمون برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ توسط تندلر توسعه یافت و به وسیله متخصصان معتبری مانند راد، شور، ویلر، استاین، راتر، ساکس، لوی، و ویلرمن تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی انجام شده است. این تحقیق‌ها نشان داده که آزمون جملات نیمه تمام به موفقیت در ارزیابی تعارضات روانی، تخیلات، عواطف، بازخوردها، و برداشت‌های آزمودنی، نیازها، شکست‌ها و مکانیزم‌هایی که فرد به کار می‌برد، منجر می‌شود و اطلاعات بهتری را در مورد شخصیت فرد ارائه می‌دهد.

آزمون جملات نیمه تمام ساکس و لوی دارای ۶۰ جمله ناتمام است که به عنوان معیارهای معتبر برای ارزیابی مسائل مختلفی مانند رابطه با خانواده، فعالیت‌های جنسی، روابط متقابل و نگرش به خود فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون به عنوان ابزاری کارآمد به منظور تکمیل و توسعه دانش به دست آمده از سایر آزمون‌ها شناخته می‌شود.

سوالات پرسشنامه جملات نیمه تمام

پرسشنامه جملات کوتاه ساکس و لوی، معمولاً با اطلاعات فردی از جمله نام، نام خانوادگی، سن، جنس، و شغل شروع می‌شود. سپس، آزمودنی به دستور زیر عمل می‌کند:

“لطفاً جمله زیر را کامل بخوانید و هر یک را با اولین فکر یا احساسی که به ذهنتان می‌رسد تکمیل کنید.”

در این بخش، فرد داده‌های فردی خود را وارد می‌کند و سپس باید به جملات داده شده پاسخ دهد. این آزمون برای ارزیابی شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی افراد استفاده می‌شود و از پاسخ‌های آن می‌توان به دست آوردگی به عمق شخصیت فرد پی برد.

در این پرسش‌نامه، ۶۰ جمله کوتاه آمده است که هر یک از آن‌ها می‌تواند احساسات، تفکرات یا تجربیات فرد را نمایان کند. فرد باید به هر یک از این جملات پاسخ دهد و تکمیل کند. این جواب‌ها معمولاً برای ارزیابی مسائل مختلفی مثل روابط خانوادگی، ترس‌ها، آرزوها، رویدادهای گذشته و ایده‌آل‌ها استفاده می‌شود. این پرسش‌نامه به منظور درک عمیق‌تری از شخصیت و تجربیات فرد و همچنین تحلیل روانشناختی او طراحی شده است.

۱. احساس می کنم که پدرم به ندرت…….

۲. وقتی شرایط برخلاف میل من هستند……..

۳. من همیشه می خواستم……

۴. اگر کار به من سپرده می شد…….

۵.آینده به نظر من……..

۶. کسانی که مافوق من هستند…….

۷. گرچه می دانم احمقانه است ولی من از…….

۸. احساس میکنم که دوست واقعی…….

۹. وقتی بچه بودم………..

۱۰. به عقیده من یک زن ایده آل…….

۱۱. وقتی یک زن و مرد را با هم می بینم…..

۱۲. با مقایسه با بیشتر خانواده من…..

۱۳. در محیط کار بهتر از همه با کسانی کنار می آیم……

۱۴. مادر من……

۱۵. حاضرم برای فراموش کردن زمانی که……

۱۶. فقط اگر پدرم…..

۱۷. می دانم توانایی دارم که…..

۱۸. در صورتی می توانستم خوشحال باشم که…

۱۹. اگر مردم برای من کار کنند…..

۲۰. انتظار دارم که….

۲۱. بیشتر دوستانم نمی دانند که من از…..

۲۲. در مدرسه،معلم هایم….

۲۳. من به افرادی بی علاقه هستم که….

۲۴. من در گذشته…

۲۵. فکر می کنم بیشتر دختران….

۲۶. احساس من درباره زندگی زناشویی این است که…

۲۷. خانواده ام با من مثل یک …..

۲۸. کسانی که با آنها کار می کنم…..

۲۹. من و مادرم…….

۳۰. بزرگترین اشتباه من این بود که……

۳۱. آرزو می کنم که پدرم…….

۳۲. بزرگترین هدف من این است که……..

۳۳. هدف نهایی زندگی من……..

۳۴. کسانی که برای من کار می کنند……

۳۵. بالاخره یک روز من……..

۳۶. وقتی میبینم رئیس من دارد می آید…..

۳۷. دلم می خواست می توانستم ترس از…..

۳۸. کسانی را که از همه بیشتر دوست دارم……

۳۹. اگر دوباره جوان بودم…..

۴۰-فکر می کنم بیشتر زنها ……

۴۱. اگر روابط جنسی می داشتم……

۴۲. بیشتر خانواده هایی را که می شناسم…..

۴۳. دوست دارم با افرادی کار کنم که……

۴۴. فکر می کنم بیشتر مادران …….

۴۵. وقتی جوانتر بودم درباره…..

۴۶. فکر می کنم که پدرم…..

۴۷. وقتی شانس از من رو بر می گرداند……

۴۸. در دستور دادن به دیگران ،من…..

۴۹. آنچه را که بیش از هر چیز از زندگی میخواهم…..

۵۰. وقتی ،برتر شوم…..

۵۱. افرادی که من برتر از خود می دانم….

۵۲. گاهی ترس هایم مجبورم می کنند که…..

۵۳. در غیاب من:دوستانم…..

۵۴. آشکار ترین خاطره کودکی من……

۵۵.آنچه را که من کمتر از هر چیز در زنها دوست دارم……

۵۶. جنبه جنسی زندگی من……

۵۷. وقتی بچه بودم ،خانواده ام….

۵۸. کسانیکه با من کار می کنند، معمولا…..

۵۹. من مادرم را دوست دارم ولی…..

۶۰. بدترین کاری را که تاکنون انجام داده ام…..

آزمون جملات ناتمام  Sacks & Levy

آزمون جملات ناتمام  Sacks & Levy

آزمون جملات نیمه تمام ساکس و لوی یکی از انواع آزمون های فرافکن است که از آزمودنی می‌خواهد که اولین جمله‌ای که به ذهنش می‌رسد را بطور غیر دفاعی بنویسد. این آزمون دارای ۶۰ جمله ناتمام است که ۴ حوزه کلی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد: خانواده، ارتباط با دوستان و آشنایان، مسائل جنسی، و خودپنداره.

اجرای آزمون جملات نیمه تمام ساکس و لوی به این صورت است که از آزمودنی خواسته می‌شود اولین جمله‌ای که به ذهنش می‌رسد را بنویسد و محدودیت زمانی برای اجرا وجود ندارد. این آزمون از دوره نوجوانی به بعد قابل اجرا است. نمره‌گذاری آن به دو صورت کمی و کیفی انجام می‌شود.

نمره گذاری کمی به این صورت است که بعد از خواندن هر جمله، بر اساس محتوا و پاتولوژیک بودن محتوا، نمره از ۰ تا ۲ اختصاص داده می‌شود:

  • نمره ۰ به معنای محتوای غیر پاتولوژیک و عادی است.
  • نمره ۱ نشان‌دهنده محتوایی است که تا حدی پاتولوژیک است.
  • نمره ۲ نشان‌دهنده محتوای بسیار پاتولوژیک و نگران‌کننده است.

اگر آزمودنی در یک زمینه نمره ۴ یا بیشتر بگیرد، این نشان‌دهنده وجود مشکل در آن زمینه و نیاز به بررسی بالینی است. در صورتی که در حوزه تشخیص مشکل داریم، باید با آزمودنی بیشتر مصاحبه شود.

نمره گذاری کیفی به این صورت است که به ازای هر جمله، عواملی مثل فراوانی پاسخ‌ها، طول جملات، تکمیل نشدن جملات، خط‌خوردگی و پاک‌شدگی، زمان تکمیل جملات، و محتوای عاطفی جملات مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نمره‌گذاری به منظور تحلیل عمیق‌تر جواب‌های فرد و درک بهتر از شخصیت او انجام می‌شود.

نحوه نمره گذاری آزمون

نمره گذاری در این آزمون به صورت زیر است:

الف) به جملاتی که بیانگر مورد سوء استفاده، بدبینی، احساس ناامنی، بی‌کفایتی، و کشمکش‌های درونی فرد هستند، 2 نمره تعلق می‌گیرد. این نمره به معنای وجود مشکلات روحی و عاطفی جدی در این زمینه اشاره دارد.

ب) به جملاتی که بیانگر ناسازگاری فرد است و در قالب جملات مبهم، پاک‌شده و خط‌خورده قرار دارند، 1 نمره تعلق می‌گیرد. این نمره به معنای وجود نقاط مبهم و ابهام در جواب‌های فرد است.

ج) به جملاتی که محتوای آن سازگاری و رضایتمندی نشان می‌دهند، 0 نمره تعلق می‌گیرد. این نمره به معنای عدم وجود مشکلات مهم در این زمینه اشاره دارد و نشان‌دهنده سازگاری و رفاهت فرد در آن حوزه است.

نمره گذاری آزمون جملات ناتمام ساکس و لوی

تفسیر آزمون

تفسیر آزمون براساس معنا و مفهومی است که آزمودنی در پاسخ به سوالات آزمون ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد چگونه به موقعیت‌ها و مسائل واکنش می‌دهد.

به طور دقیق‌تر، تفسیر آزمون به معنای ارتباط پاسخ‌های آزمودنی با معانای موجود در آنها است.

در تفسیر آزمون، توجه به کلمات کلیدی و اصطلاحاتی که دارای بار عاطفی هستند بسیار مهم است. آزمودنی بی‌خودآگاه تلاش می‌کند کلماتی که دارای بار عاطفی با شدت کمتری هستند را به جای آنها استفاده کند.

هدف اصلی از انجام این آزمون، شناسایی تعارضات درونی فرد است. این تعارضات ممکن است مرتبط با تخیل، خشم، نیازها، شکست‌ها، دشمنی، عشق، نفرت، خوشحالی، نگرانی، تاسف و موارد مشابه باشند.

نکته مهمی که برای آزمون ساکس وجود دارد، آن است که اگر آزمودنی در هر یک از 15 بازخورد آزمون 4 نمره (یا بیشتر) دریافت کند، این نشان‌دهنده وجود مشکلات و اختلالات جدی در سازگاری و رفتار او است. به عبارت دیگر، این افراد دارای اختلالات روانی ممکن است باشند.

بازخوردهای آزمون جملات ناتمام

بازخوردها به موارد زیر مرتبط هستند:

1. رابطه با مادر

2. رابطه با پدر

3. رابطه با زنان

4. رابطه با خانواده

5. رابطه با جنس مخالف

6. ارتباط با دوستان و آشنایان

7. ارتباط با افراد مافوق

8. ارتباط با زیردستان

9. ارتباط با همکاران

10. رابطه با ترس‌ها

11. رابطه با احساس گناه

12. در رابطه با توانایی‌های خود

13. در رابطه با گذشته

14. در رابطه با آینده

15. در ارتباط با هدف‌ها

پرسشنامه جملات ناتمام ساکس و لوی چیست؟

پرسشنامه جملات ناتمام ساکس و لوی یکی از آزمون‌های فرافکن در زمینه روانشناسی است و برای ارزیابی و تحلیل شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ویژه در دوره نوجوانی. در این آزمون، فرد به یک سری جملات ناتمام داده شده پاسخ می‌دهد و تکمیل می‌کند.

این جملات به صورت ناتمام ارائه می‌شوند تا از طریق پاسخ‌های فرد به آن‌ها، اطلاعاتی در مورد روابط خانوادگی، دوستان، آشنایان، فعالیت‌های جنسی، و نیز نگرش و ویژگی‌های شخصیتی فرد به دست آید. سپس روانشناس یا متخصص می‌تواند با تحلیل این پاسخ‌ها به فرد بازخوردهایی ارائه دهد که به درک بهتر از خود و مسائل مختلف شخصیتی او کمک می‌کند.

آزمون جملات ناتمام ساکس و لوی جز کدام آزمون ها است؟

آزمون جملات نیمه تمام ساکس و لوی به عنوان یکی از آزمون‌های پروژکتیو یا فرافکن در زمینه روانشناسی طبقه بندی می‌شود. این آزمون نمونه‌ای از آزمون‌های فرافکن است که در آن فرد باید جملات ناتمام را تکمیل کند و از طریق پاسخ‌های فرد به این جملات، اطلاعاتی در مورد شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی او به دست می‌آید.

آزمون جملات ناتمام ساکس و لوی را چه کسانی ساخته اند؟

آزمون جملات نیمه تمام ساکس و لوی توسط Hermann Rorschach ساخته نشده است. این آزمون به نام تست لوشاپ ابتدایی اختراع شد و توسط یک روانشناس اهل سوئیس به نام Hermann Rorschach در دهه 1920 ایجاد شد. این تست به منظور ارزیابی و تحلیل شخصیت افراد توسعه یافت و بر اساس نمایش‌های پرسش‌های انتخابی انجام می‌شود که به شکل مرور نقاط تاریک و روشن در کاغذ یا کارت‌های ویژه رنگی ترتیب داده شده‌اند.

آزمودنی چند جمله ناتمام را باید در آزمون تکمیل کند؟

در آزمون جملات نیمه تمام ساکس و لوی، آزمودنی باید به تعداد تعیین شده جملات ناتمام را تکمیل کند. معمولاً این تعداد ۶۰ جمله ناتمام است، که آزمودنی باید هر یک از آنها را به تکمیل رسانده و پاسخ داده‌های خود را بر روی کاغذ یا فرم مربوطه وارد کند. این جملات ناتمام برای انجام تحلیل و ارزیابی شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی فرد تعیین شده‌اند و از طریق پاسخ‌های آزمودنی، متخصص یا روانشناس می‌تواند به تفهیم عمیق‌تری از شخصیت او برسد.

آزمون جملات نیمه تمام ساکس و لوی برای چه سنی مناسب است؟

آزمون جملات نیمه تمام ساکس و لوی عموماً برای افراد بزرگتر، به ویژه برای دوره نوجوانی و بزرگان مناسب است. این آزمون به دلیل موضوعات و سوالاتی که در آن مطرح می‌شود، معمولاً برای افرادی از دوره نوجوانی به بالا مناسب است که توانایی تفکر پنهانی و تفسیر پاسخ‌های ناتمام را دارند. به علاوه، از آنجا که تفسیر پاسخ‌های این آزمون نیاز به تجربه و تخصص دارد، معمولاً توسط متخصصان یا روانشناسان حرفه‌ای انجام می‌شود.

دسته‌بندی‌ها