ملاتونین هورمون خواب چه ویژگی هایی دارد و چه کمکی به خواب انسان می کند

ملاتونین هورمون خواب چه ویژگی هایی دارد و چه کمکی به خواب انسان می کند

خواب راحت و با آرامش نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم زمانی که در خوابیدن مشکلی وجود دارد باید به پزشک مراجعه کنیم تا مشکل مان درمان شود. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای در رابطه با ملاتونین که هورمون خواب است با شما عزیزان گفت گو نماییم. مقاله پیش رو با عنوان ملاتونین هورمون خواب چه ویژگی هایی دارد و چه کمکی به خواب انسان می کند به صورت تخصصی به موضوع مربوط به این هورمون می پردازد. پس اگر علاقه مند به مقالات در پیرامون خواب هستید تا انتها مقاله ملاتونین هورمون خواب با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

ملاتونین هورمون خواب چه ویژگی هایی دارد و چه کمکی به خواب انسان می کند

ملاتونین هورمون خواب است که مغز شما برای کنترل چرخه خواب و بیداری تولید می کند ملاتونین همچنین به طور طبیعی در میوه هایی مانند گوجه فرنگی، بادام و پرتقال وجود دارد.در  مقالات قبلی در رابطه با هورمون ملاتونین به صورت کامل صحبت کرده ایم برای مطالعه بیشتر به آن مقاله مراجعه نمایید.

آیا می توانید بیش از حد ملاتونین مصرف کنید؟

ملاتونین هورمونی است که مغز شما برای کنترل چرخه خواب و بیداری تولید می کند این هورمون همچنین می تواند به صورت مصنوعی ساخته شود و به عنوان یک مکمل غذایی موجود است.

مکمل های ملاتونین به شکل قرص، کپسول و مایعات وجود دارد و می تواند در کنترل چرخه خواب موثر باشد.

ملاتونین همچنین به طور طبیعی در میوه هایی مانند گوجه فرنگی، بادام و پرتقال وجود دارد اما مقدار آن بسیار کم است. در حالی که تحقیقات نشان می دهد ملاتونین می تواند یک درمان موثر برای افرادی باشد که دچار مشکلات خواب هستند اما ممکن است برای همه مناسب نباشد.

نقش ملاتونین در بدن

نقش ملاتونین در بدن ما تنظیم چرخه بیداری و خواب است تصور می شود که مکمل های ملاتونین اثرات هورمون طبیعی را تقلید می کنند و می توانند به بهبود خواب شما کمک کنند.

تولید ملاتونین

سطح ملاتونین طبیعی شما در غروب شروع به افزایش می کند سپس در شب اوج می گیرد و صبح کم می شود فصل سال نیز ممکن است بر سطح ملاتونین شما تأثیر بگذار. در طول زمستان مغز شما ممکن است دیرتر یا زودتر از روز ملاتونین تولید کند.برای یادگیری بیشتر به مقاله نور درمانی مراجعه فرمایید.

تولید ملاتونین در شب به اوج خود می رسد و در روز که روشن می شود کاهش می یابد دلیل این امر آنست که وقتی هوا تاریک است اعصاب بینایی ما به غده صنوبری مغز ما علامت می دهند تا ملاتونین تولید کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور شدید و نور آبی از صفحه نمایش ها می تواند این تولید ملاتونین را مختل کند بنابراین الگوی خواب شما را مختل می کند موارد دیگری که ممکن است تولید ملاتونین شما را مختل کند عبارتند از:

  • سالخوردگی
  • مختل شدن ساعت بدن
  • ورزش نکردن
  • تأخیر در اختلال فاز خواب و بیداری
  • کار در شیفت شب

مکمل های ملاتونین معمولاً به افرادی توصیه می شود که خوابیدن در شب یا خواب شبانه برایشان دشوار است معمولاً برای افرادی که با مسائل زیر سرو کار دارند توصیه می شود.

بیخوابی

ملاتونین بیشتر در افرادی که بی خوابی دارند استفاده می شود با این حال نتایج متفاوتی در مورد اثربخشی آن در درمان این اختلال وجود دارد.

در حالی که برخی از افراد مبتلا به بی خوابی مزمن در هنگام استفاده از ملاتونین هیچ بهبودی را گزارش نمی کنند برخی دیگر می گویند این باعث خواب طولانی تر و بهتر آنها می شود. ثابت شده است که هورمون مصنوعی در درمان بی خوابی در افراد مسن موثرتر از افراد جوان است.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله شناخت رازهای خواب انسان را بخوانید.

اختلالات خواب در کودکان

ملاتونین می تواند به کودکانی کمک کند که خوابیدن در طول شب برایشان دشوار است این مکمل به کودکان کمک می کند تا سریعتر به خواب روند و زمان خواب آنها را افزایش می دهد.برای مطالعه بیشتر به مقاله بررسی پدیده خواب در کودکان مراجعه نمایید.

کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​سندرم آسپرگر اغلب از اختلالات خواب رنج می برند بسیاری از کودکان مبتلا به این شرایط نمی توانند شب بخوابند.

خستگی شدید

افرادی که در مناطق مختلف زمانی سفر می کنند اغلب جت لگ (مختل شدن ساعت بدن به دلیل پرواز) را تجربه می کنند ملاتونین می تواند در کاهش یا جلوگیری از وقوع جت لگ بسیار موثر باشد.

این به طور معمول برای افرادی که پرواز در پنج منطقه یا بیشتر از زمان را دارند به ویژه هنگام رفتن در یک مسیر شرقی توصیه می شود اما اگر در طول این سفرها معمولاً جت لگ داشته باشند می تواند برای افرادی که از 2 تا 4 منطقه زمانی مختلف پرواز می کنند نیز توصیه شود.

اختلال خواب و بیداری غیر 24 ساعته

اختلال خواب و بیداری غیر 24 ساعته وضعیتی است که چرخه خواب افراد را از تراز خارج می کند زمان خواب و بیدار شدن آنها هر روز دیرتر و دیرتر می شود.

افراد کم بینا معمولاً این بیماری را گزارش می کنند اما افراد بینا نیز ممکن است به آن مبتلا شوند.ملاتونین یک درمان بالقوه برای این بیماری است به ویژه در افراد نابینا.

کارگران شیفت شب

الگوی خواب کارگران شیفت شب اغلب مختل می شود و این باعث کیفیت پایین خواب می شود ملاتونین به بهبود مدت و کیفیت خواب آنها کمک می کند.

به طور معمول برای کارگران شیفت شب توصیه می شود که ملاتونین را در پایان شیفت یا دو ساعت قبل از خواب بخورند اگر قصد رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین را دارید این مکمل نباید مصرف شود.

اثرات استفاده روزانه از ملاتونین

مطالعات نشان می دهد که تأثیرات نامطلوب جدی وجود دارد و مسمومیت ملاتونین نسبتاً نادر است اما برای اثبات قطعی این مسئله تحقیقات طولانی مدت بیشتری در مورد انسان باید انجام شود.

معنی این امر این است که استفاده روزانه از ملاتونین نسبتاً بی خطر است اما توصیه می شود فقط برای مدت کوتاهی این کار را انجام دهید. اگرچه هیچ تحقیق فعلی به سمیت استفاده طولانی مدت از ملاتونین اشاره نمی کند اما در صورت مصرف بیش از حد با دوز بالا می تواند عوارض جانبی داشته باشید.

اکثر پزشکان دوز 1 تا 3 میلی گرم را توصیه می کنند در بعضی از افراد مصرف بیش از حد ملاتونین ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد شود در حالی که در برخی دیگر ممکن است برعکس اثر مورد نظر ایجاد شده و باعث هوشیاری بیش از حد شود.

علائم مصرف بیش از حد شامل حالت تهوع، اسهال، سردرد و اضطراب است در بعضی موارد ممکن است برخی از افراد فشار خون خود را نیز تجربه کنند.

از کجا خرید ملاتونین امکان پذیر است

در ایالات متحده ملاتونین به عنوان یک مکمل غذایی و نه دارویی در دسترس است به این معنی که به اندازه اکثر داروها توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نشده است.

آشنایی با منابع طبیعی ملاتونین

آشنایی با ملاتونین هورمون خواب

هنگام خرید مکمل های ملاتونین مهم است که مراقب باشید دوزهای برخی از مارک ها فهرست نشده اند در حالی که مارک های دیگر حاوی مواد شیمیایی دیگری هستند که شما نمی خواهید مصرف کنید.

در حالی که ملاتونین گاهی اوقات برای کودکان مبتلا به اختلالات خواب توصیه می شود اما تحقیقات کافی برای ایجاد ایمنی آن در کودکان وجود ندارد. حتی اگر این دارو به راحتی از طریق نسخه پزشک قابل تهیه باشد و نیازی به نسخه پزشک نداشته باشد همیشه بهتر است قبل از دادن ملاتونین به کودک خود با پزشک یا متخصص پزشکی صحبت کنید.

قبل از مصرف

ملاتونین به عنوان یک داروی بدون نسخه (OTC) در دسترس است این بدان معناست که می توان آن را به راحتی و بدون تجویز پزشک در داروخانه محلی خریداری کرد.

اگر با شرایط زیر روبرو هستید مهم است که قبل از مصرف ملاتونین با پزشک صحبت کنید:

  • افرادی که مبتلا به صرع هستند
  • اگر شک دارید که ممکن است در معرض واکنش آلرژیک باشید
  • افراد پیر
  • افراد مبتلا به زوال عقل
  • زنان باردار یا شیرده

نحوه مصرف ملاتونین

مصرف مقادیر زیاد ملاتونین توسط اکثر متخصصان پزشکی توصیه نمی شود بیشتر مکمل های ملاتونین بدون نسخه حاوی بین 0.1 تا 12 میلی گرم ملاتونین هستند.

طبق آکادمی اطفال آمریکا (AAP) دوزهای بالاتر از 3 تا 6 میلی گرم ملاتونین نباید به کودکان داده شود.

سرویس بهداشت ملی (NHS) همچنین به شما توصیه می کند که مکمل های ملاتونین را یک یا دو ساعت قبل از خواب مصرف کنید خیلی زود یا خیلی دیر ممکن است به جای کمک به تنظیم آن چرخه بیداری و خواب شما را بیشتر مختل کند.

اثرات جانبی

حتی اگر مصرف ملاتونین نسبتاً بی خطر است استفاده از آن ممکن است گاهی اوقات منجر به برخی عوارض جانبی خفیف شود عوارض جانبی مصرف ملاتونین در کودکان و بزرگسالان مشابه است مصرف ملاتونین ممکن است بعضی اوقات عوارض زیر را ایجاد کند:

  • اضطراب
  • سرگیجه
  • سردرد
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی روزانه

اگر هنگام استفاده از ملاتونین دچار تورم، دشواری در تنفس یا کهیر می شوید ممکن است به آن واکنش آلرژیک نشان دهید و باید به پزشک در اورژانس مراجعه کنید.

دسته‌بندی‌ها