معیارهای ازدواج دکتر انوشه و انتخاب همسر

معیارهای انتخاب همسر برای داشتن ازدواج موفق و ایده آل

یکی از مواردی که در زندگی باید به آن توجه نماییم موضوع معیارهای انتخاب همسر است که باعث می شود بر آینده فرد تاثیر مستقیم بگذارد. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان معیارهای انتخاب همسر برای داشتن ازدواج موفق و ایده آل را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات روانشناسی قرار دهیم. در ادامه نیز در رابطه با معیارهای ازدواج دکتر انوشه و همچنین معیارهای انتخاب همسر دکتر انوشه نیز با شما عزیزان صحبت می کنیم و نظر ایشان را در خصوص مقوله ازدواج به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

راهنمای مطالعه مقاله نمایش

معیارهای انتخاب همسر برای داشتن ازدواج موفق و ایده آل

در مقاله معیارهای انتخاب همسر برای داشتن ازدواج موفق و ایده آل به صورت کامل و تخصصی به معیارها و ارزش های سالم و درستی که از دیدگاه عملی به زندگی زوجین کمک می کند اشاره خواهد شد.

هدف از ازدواج از نظر دکتر انوشه

دکتر انوشه نام یکی از شخصیت‌های معروف در زمینه‌ی روانشناسی و مشاوره در ایران است. وی بیشتر به مسائل مربوط به روابط انسانی، ازدواج و زناشویی مشهور است. هدف از ازدواج از دیدگاه دکتر انوشه به عنوان یک مشاور و روانشناس مطرح شده در کتاب‌ها و مقالات او عمدتاً به بهبود کیفیت روابط زناشویی و تعاملات افراد در زندگی ازدواجی اختصاص دارد.

برخی از مفاهیم مهم که دکتر انوشه در مورد هدف از ازدواج بیان کرده است عبارتند از:

1. رشد شخصی: او باور دارد که ازدواج به عنوان یک فرصت برای رشد شخصی و آگاهی از خود و دیگران می‌تواند مؤثر باشد. ازدواج می‌تواند افراد را به تعامل مداوم و درک عمیق‌تری از همسر و خودشان تشویق کند.

2. حمایت اجتماعی: ازدواج می‌تواند یک پایگاه حمایت اجتماعی برای افراد فراهم کند. این تعامل اجتماعی می‌تواند به خوبی برای مواجهه با چالش‌ها و استرس‌های زندگی کمک کند.

3. تشکیل خانواده: تشکیل خانواده و پرورش فرزندان نیز یکی از اهداف ازدواج به شمار می‌آید. ازدواج به عنوان پایه‌ای برای ایجاد یک خانواده و تربیت نسل‌های آینده در نظر گرفته می‌شود.

4. ایجاد تعادل و ثبات: ازدواج می‌تواند به ایجاد تعادل و ثبات در زندگی افراد کمک کند. این به ایجاد امنیت و اعتماد در زندگی زناشویی کمک می‌کند.

به طور کلی، دکتر انوشه به ازدواج به عنوان یک مسیر به سوی رشد شخصی، تعاملات انسانی بهتر، و تشکیل خانواده و ایجاد تعادل و ثبات در زندگی ازدواجی نگریسته و این اهداف را تأکید می‌کند.

ویژگی ازدواج موفق و معیارهای انتخاب همسر

حتما شما هم شنیدهاید که میگویند ازدواج یک ریسک است، هر چقدر هم قبل از ازدواج، محتاط باشید و همه جوانب را بسنجید باز هم معلوم نیست نتیجه آن ازدواج موفقی باشد. اما روانشناسان و مشاوران خانواده این نظریه را تایید نمیکنند و معیارهای یک ازدواج موفق را پلی برای داشتن یک زندگی موفق میدانند.

ازدواج موفق به یک انتخاب صحیح و با تدبیر برمیگردد. ازدواج موفق اتفاقی نیست، باید برای خوشبختی برنامه بریزید و در مسیر این برنامه حرکت کنید. اگر قرار است یک زندگی ایده آل داشته باشید، نمی توانید به حداقل ها قانع شوید. شما باید برای بدست آوردن عشق بیشتر، سلامت بیشتر، تعهد و ایمان بیشتر و شادی بیشتر تلاش کنید.

مهمترین نکته برای داشتن یک ازدواج موفق این است که شناخت مقدم بر عشق باشد. به عبارت دیگر، یک انتخاب درست بر مبنای شناخت شکل میگیرد و بعد از شناخت طرف مقابل، عشق به وجود می آید. متاسفانه این روزها دخترها و پسرها اول عشق را تجربه میکنند و بر پایه آن میخواهند به شناخت برسند و این در حالی است که این عشق ظاهری چشم آنها را روی حقایق و عیبهای طرف مقابل میبندد و در مدت کوتاهی پس از آغاز زندگی مشترکشان به این نتیجه میرسند که عشق برای خوشبخت شدن کافی نیست و ادامه زندگی برایشان غیرممکن است.

البته اینطور نیست که مشکلات پیش آمده قبل از ازدواج و در دوران دوستی و نامزدی وجود نداشته بلکه دوست داشتن های بدون شناخت و دلبستگی های احساسی مانع شده تا طرفین واقعبین باشند و عیب های طرف مقابل خود را ببینند و اگر هم دیده اند از آن چشم پوشی کرده اند به امید این که بعد ازدواج بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

معیارهای ازدواج دکتر انوشه

از جمله از مواردی که در خصوص زندگی وجود دارد این است که انسان ها بتوانند در زندگی به درستی انتخاب کنند و معیارهای صحیحی برای انتخاب همسر داشته باشند، چرا که این موضوع آینده ساز بوده و لازم است تا انسان با عقل سلیم این کار را انجام دهد تا دچار عشق اشتباه نشود.

البته که زندگی بدون عشق معنا ندارد ولی ضرورت دارد تا انسان در ابتدا به خودشناسی دست یابد و سپس فردی را برای زندگی انتخاب کند تا بتوانند با یکدیگر وارد زندگی شوند.

در ویدیوی زیر از دکتر انوشه به صورت کامل در مورد اهداف ازدواج صحبت کرده و همچنین ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر را توضیح می دهید تا بتوانید در ازدواج موفقی داشته باشید.

معیارهای ازدواج از نظر دکتر انوشه شامل مواردی است که دختر و پسر باید هر یک از آن ها را در ازدواج شان در نظر بگیرند تا بتوانند یک زندگی سرشار از شادی و سلامتی را تجربه کنند.

دکتر انوشه همواره در سخنرانی هایی که برای دانشجویان انجام می دهد به این موارد به صورت مفصل اشاره می کند و در این مقاله، دکتر انوشه به صورت کامل موضوع ازدواج و معیارهای انتخاب همسر را مورد بررسی قرار می دهد و تمامی ملاک هایی که یک فرد برای ازدواج باید در نظر بگیرد را بیان می کند.

معیارهای انتخاب همسر دکتر انوشه

دکتر انوشه برای انتخاب همسر ملاک های و معیارهایی را در نظر می گیرد ک با رعایت کردن هر یک از آنها می تواند دست به انتخاب درستی بزنید و دختر و پسر با رعایت این نکات بی شک زندگی بدون مشکلی را آغاز خواهند کرد.

معیارهای انتخاب همسر دکتر انوشه
معیارهای انتخاب همسر دکتر انوشه

 

از جمله مواردی که انسان باید به آن توجه کند موضوع معیارهای ازدواج است که قطعا نیاز به مشاوره و مشورت دارد و افراد باید برای زندگی شان در این باره با یک روانشناس مشورت نمایند تا با دیدی باز وارد زندگی زناشویی شوند.

دکتر انوشه بیان می کند همان طور که خداوند تبارک و تعالی می فرماید : مودت و رحمت دو لغتی است که پروردگار عالم آنها را برای زن و مرد قرار داده است، مودت محبتی است که در مقام عمل و اثبات نشان داده شود، یعنی همسران محبت بین یکدیگر را به طور عملی دریابند و احساس کنند.

دکتر انوشه در سخنرانی هایش بیان می کند که کلمات آقا و خانم ریشه مفعولی دارند و در فرهنگ ما ایرانی ها مهربان و مهربانو را در اختیار داریم که بسیار بهتر هستند و چه خوب که ایز این واژه ها استفاده کنیم و در معنا هم مهربان یعنی فردی که از مهر نگهبانی می کند و مهربانو نیز زنی است که مانند خورشید می درخشد.

دکتر انوشه معتقد است که اگر خانواده ها بخواهند زندگی آرامی داشته باشند باید ارتباط بین خانواده ها به تعادل برسید تا همواره ما شاهد زندگی مطلوبی باشیم.

مراحلی شروع زندگی مشترک از نظر دکتر انوشه

دکتر انوشه بیان می کند که برای شروع زندگی مشترک دختر و پسر باید مراحل مشاهد، مصاحبه (شامل جلساتی برای گفت و گو میان دختر و پسر) مکاشفه (تحقیق درست و منطقی) و سپس مشاوره صحیح را بگذرانند. اگر این مراحل را به درستی طی کنیم می توانیم انتخاب درستی داشته باشیم.

۵ اصل اساسی در ازدواج

دکتر انوشه در خصوص پنج اصلی که برای ازدواج باید به آنها توجه کنیم بیان می کند که این أصول عبارتند از : صداقت، صراحت، صمیمیت، صبوری و صیانت از ارزش ها که هر یک از این اصول برای خودش دارای جایگاه خاصی است.

همچنین دکتر انوشه در مورد ازدواج معتقد است که خداوند بزرگ و بلند مرتبه در ازدواج سه هدیه به هر انسانی می دهد که عبارتند از : امید، ادب و ایمان که هر فردی در برخورد با این سه هدیه الهی به روش های متفاوتی برخورد می کند که برخی انسان ها آن ها را تقویت می کنند و برخی دیگر هم به درستی از آن ها استفاده نمی کنند.

تمام انسان ها در این که ازدواج کنند آزاد هستند ولی نکته ای که وجود دارد این است که در نتیجه و عواقبی که در پی دارد آزاد نیستیم همگی دارای مسئولیت هستیم، بنابراین لازم است تا در خصوص انتخاب همسر و فردی که قصد داریم زندگی مان را با او شریک شویم دقت بالایی داشته باشیم.

معیارهای ازدواج دکتر انوشه
معیارهای ازدواج دکتر انوشه

 

دکتر انوشه در رابطه با انتخاب در زندگی از یک مثال استفاده می کند که بسیار زیباست، ایشان بیان می کند که اگر توجه کرده باشیم، زمانی که می خواهیم دکمه لباس مان را ببندیم اگر یک دکمه را اشتباه ببندیم تا انتها سایر دکمه ها را هم اشتباه می بندیم، این موضوع در تمامی انتخاب های زندگی ما نیز صادق است برای مثال وقتی که می خواهیم شغلی را انتخاب کنیم و یا زمانی که می خواهیم رشته تحصیلی مان را انتخاب کنیم و یا در انتخاب همسر که از مهم ترین انتخاب های زندگی هر فرد می باشد نیز چنین امری وجود دارد، و یک تصمیم اشتباه باعث می شود تا عمر انسان به هدر برود.

شروط لازم برای ازدواج از منظر دکتر انوشه

دکتر انوشه در خصوص شروط ازدواج بیان می کند که زن و مرد باید به بلوغ های عقلی، احساسی، جسمی، جنسی، شناختی و عاطفی برسند تا بتوانند ازدواج کنند و از طرف دیگر حتما باید به خودشناسی و خودآگاهی نیز برسند تا علاوه بر خود، بتوانند شخصیت طرف مقابلشان را هم به درستی بشناسند.

پیش شرط های لازم برای رسیدن به شناخت قبل از ازدواج

مهمترین قدم، رسیدن به خودآگاهی و طی کردن مراحل خودشناسی است. فرد باید قبل از هر انتخابی، نقاط ضعف و قوت خود را به طور کامل بشناسد، هدف و ارزشهای زندگیاش را مشخص کند و با شناسایی ملاکهای یک انتخاب موفق دست به انتخابی شایسته بزند. روانشناسان معتقدند فردی میتواند انتخاب شود و دست به انتخاب بزند که مراحل پنج گانه بلوغ (رشد جسمانی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و روانی ) را گذرانده باشد. البته نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت که هیچ انسانی کامل نیست و باید فردی را انتخاب کنیم که تا حد ممکن به ایده آلهای ما نزدیک باشد و هیچ صد درصدی وجود ندارد.

معیارهای انتخاب همسر در ازدواج

معیارهای انتخاب همسر در ازدواج

اگر شناسنامه تان را ورق بزنید چهار واقعه زندگی در آن آمده است: تولد، ازدواج، طلاق وفوت؛که فقط در ازدواج و طلاق مختارید که انتخاب کنید و تصمیم بگیرید. بنابراین برای ازدواج باید با مطالعه و براساس معیارهای حقیقی همسر را انتخاب کرد. قبل ازدواج حتماً با یک متخصص یا یک مشاور خِبره در امور خانواده و برخوردار از اطلاعات امروزی مشاوره کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل سخنرانی های دکتر انوشه


مهمترین عوامل توافق در ازدواج عبارتند از:

  • رشد عاطفی و فکری
  • تشابه علایق و طرز تفکر
  • تشابه مذهبی ( مسائل عینی مذهبی مد نظر است نه کلیات )
  • تشابه تحصیلی و طبقاتی
  • تشابه طرز فکر نسبت به امور جنسی
  • تشابه علاقه به زندگی و سرعت عمل در کارها
  • رابطه با خانواده زن و شوهر

معیار اخلاق در ازدواج

معیار اخلاق در ازدواج

یکی از مواردی که در ازدواج برای تمامی انسان ها با اهمیت است موضوع اخلاق است که در ادامه این موضوع را به صورت کامل مودر بررسی قرار خواهیم داد.

عصبانیت

یکی از مسائل چالش برانگیز هر زندگی مشترکی، اخلاق طرفین است. و این مسئله، از جمله مسائلی است که پس از شکل گیری خانواده، نقش به سزایی در زندگی ایفا می کند. همیشه از خشونت علیه زنان صحبت به میان می آید که درصد بالایی از این خشونت ها توسط مردها به همسرانشان اعمال می شود. اما گاهی هم با تصمیمات اشتباه، خود را مجبور به تحمل این خشونت ها کرده اید.

پیشنهاد:

اگر در مراحل آشنایی با پسری برای ازدواج قرار دارید، حتما رفتارش را در حین عصبانیت امتحان کنید. باید از عکس العملش حین عصبانیت مطلع باشید. تا چه اندازه بر رفتار خود کنترل دارد؟

بهتر است از بیان موضوعی که ممکن است خشمش را برانگیزد، هراس نداشته باشید. اکنون از دستش دهید، بهتر است از وقتی که سال ها زندگی مشترک را بنا کرده اید.

آیا زود از کوره در می رود؟ در هنگام عصبانیت، تلاش می کند خود را کنترل کند؟ دست روی شما و یا حتی خودش بلند نمی کند؟ آیا بد دهنی نمی کند ؟

سعی کنید با عذر خواهی و حرف های عاشقانه او خود را گول نزنید.

قاطعیت و مردانگی

شما به عنوان دختر پدرتان، اصلا چهره مظلوم و گوشه گیر او را دوست ندارید. بلکه دوست دارید در کنار قلب مهربانش، چهره قاطع او را به یاد بیاورید. در مورد همسرتان هم چنین است. دوست دارید گاهی همه چیز را واگذار کنید و تنها به او تکیه کنید.

پیشنهاد:

قاطعیتش را به بوته آزمایش بگذارید. گاهی از او بخواهید یک تصمیم آنی بگیرد. باید مطمئن شوید، برای تصمیم گیری به فرد یا افرادی وابسته نیست و همچنین دلایلی منطقی و قابل پذیرش برای تصمیمش دارد.

قدردانی

قدردانی می تواند به طرق مختلف صورت گیرد، لبخند، تلاش در جبران و به زبان آوردن مستقیم. این که شما چگونه احساس رضایت کنید، به روحیه شما بستگی زیادی دارد. اگر نیازمند به زبان آوردن هستید، باید این را به طرف مقابلتان گوشزد کنید.

پیشنهاد:

کاری انجام دهید که به نظرتان طرف مقابل باید قدردانی کند. مثلا یک هدیه تهیه می کنید. طرف مقابل باید، با ابراز خوشحالی از هدیه، به طور مستقیم و بی واسطه از شما قدردانی کند.

ابراز علاقه

ابراز علاقه

هر فردی برای ابراز علاقه راهی را برمی گزیند. یک نفر به راحتی احساساتش را به زبان می آورد. فرد دیگری با انجام کارهایی که می داند طرف مقابلش دوست دارد، این کار را انجام می دهد.

اما شما جز کدام دسته هستید؟ اگر مایل به شنیدن عبارت های عاشقانه هستید، باید طرف مقابلتان این توانایی را داشته باشد، و اگر نه در زندگی مشترک به مشکل برخورد خواهید کرد. البته این را هم بدانید که نباید خام افرادی شوید که برای این عبارات ارزشی قائل نیستد، و راحت و فراوان از آن ها استفاده می کنند. افرادی که در بدو آشنایی ابراز علاقه شدید می کنند، خیلی قابل اعتماد نیستند. زیرا علاقه ای که از روی شناخت نباشد، ارزشی ندارد.

تعصب و غیرت

هر دختری با توجه به تربیت خانوادگی خود، مجموعه ای از باید و نباید ها را به دوش می کشد. اگر با کسی ازدواج کنید که بخواهد محدودیت های زیادی را به اسم غیرت به شما تحمیل کند، خیلی زود خسته و پشیمان خواهید شد. اگر فردی شما را از کار کردن به بهانه حضور در محیط مردانه و یا تامین آسایش تان منع می کند، از غیرتش نیست. بلکه از تعصباتی است که احتمالا، از تربیت و یا وسواس های نهادینه شده در وجودش نشئت می گیرد. اگر مدام به شما امر و نهی می کند و تنها این دلیل را دارد که به شما علاقه مند است، گول رفتارهایش را نخورید. شما در زندگی احتیاج به اعتماد دو طرفه دارید. شک و سوء ظن، آفت زندگی مشترک است.

معیار پول در ازدواج

از جمله مواردی که در ازدواج مطرح است، موضوع پول و اقتصاد است که باید به آن پرداخته شود. که در ادامه با ملاک هایی که در این مورد باید مودر توجه قرار گیرد آشنا خواهیم شد.

معیار پول در ازدواج

پول

تعریف شما از پول و میزان آن در زندگی چیست؟ آیا با جایگاه اقتصاد در خانواده آشنایی دارید. اولین واقعیتی که در این مورد وجود دارد این است، پول مهم است و شما برای برطرف کردن تمام نیازهای زندگیتان، محتاج پول هستید. پس اگر حتی خیلی انسان مادی نیستید، یک سقف حداقلی برای شرایط مالی طرف مقابل خود تعیین کنید. مثلا شما با وجود لیاقت هایی که در طرف مقابل خود سراغ دارید، حداقل را داشتن هزینه لازم برای رهن یک خانه معمولی و تامین هزینه های زندگی در شرایط متعادل، تعیین می کنید.

پول به عنوان اولین شرط درست یا غلط؟؟

حتما این جمله را زیاد شنیده اید “پول ضامن، خوشبختی نیست” ، با این وجود امروزه دختران زیادی اولین معیار ازدواج را پول و ثروت طرف مقابل قرار می دهند.

بسیاری از دخترانی که چنین باوری دارند، اخلاق، ظاهر و حتی سن را در اولویت های بعدی قرار می دهند و حتی دست به تصمیمات عجیبی می زنند. می توان از نمونه های این چنینی به افرادی اشاره کرد که حاضرند به خاطر پول با مردانی که از نظر سنی اختلاف زیادی با آن ها دارند، ازدواج کنند. در حالی که برای آغاز یک زندگیِ احتمالا موفق، باید به همه جنبه ها توجه داشت. وقتی با مردی ازدواج کنید که از لحاظ شغلی و پولی بسیار موفق است، باید با علم به اینکه، کار برای او پیش از هر چیزی اولویت دارد، وارد زندگی مشترک شوید که این می توانید مشکلات بعدی را به همراه داشته باشد.

بی پولی مشکل اصلی بسیار از خانواده های امروزی

راهروهای دادگاه پر از زن و شوهر هایی است که به خاطر پول، به یک ازدواج پایان می دهند. پس باید کمی واقع بینانه به زندگی نگاه کرد. به زودی مشکلات مالی از جمله، اجاره خانه، هزینه های آب و برق و گاز، نیازهای غذایی و … محفل عاشقانه شما را خدشه دار خواهند کرد. هر چند هم که مقاوم باشید، مدتی بیشتر دوام نخواهید آورد. زیر بار فشار های اقتصادی زندگی، مجادله و سر سنگینی آغاز خواهد شد و شاید حتی به شکست کامل تفاهمات اولیه منجر شود. دخترانی که در خانواده های متمول بزرگ شده اند، بیشتر مراقب باشند معمولا دخترانی که در خانواده های متمول بزرگ شده اند، در معرض آسیب و خطر بیشتری قرار دارند. این دختران معمولا تعریفی از مشکلات مالی ندارند و فکر می کنند همه چیز را به خاطر عشق تحمل خواهند کرد، اما به زودی مشکلات مالی و اختلاف طبقاتی آن ها را سر خورده می کند.

پیشنهاد:

مدیریت مالی را یاد بگیرید؛ برای داشتن زندگی موفق تر، مدیریت پول را بیاموزید تا بتوانید با برآورد درست از درآمد، هزینه ها را تنظیم کنید. اگر بتوانید برنامه ریزی درستی در زندگی داشته باشید، از فشارهای اقتصادی، کمتر آسیب خواهید دید. برای این کار بهتر است برای یکی دو ماه، کل هزینه ها را یادداشت کنید و با درآمد خود مقایسه کنید. به این ترتیب می توانید برنامه ریزی بهتری برای آینده داشته باشید.

تناسب های خانوادگی در معیارهای انتخاب همسر

در کنار تمامی عواملی که صحبت کردیم لازم است تا به موضوع تناسب های خانوادگی نیز بپردازیم که از جمله موارد مهم در هر یک از زندگی ها محسوب می شود.

تناسب های خانوادگی

تناسب خانوادگی و شیوه های تربیتی

شخصیت شما در بستر خانواده تان شکل میگیرید. چهارچوب هر خانواده هم با خانواده دیگر فرق میکند؛ یعنی هر خانواده بسته به زمینه فرهنگی و تربیتیای که دارد در فرد تأثیر متفاوتی میگذارد. تا جایی که جان بی واتسون ( پدر روانشناسی رفتاری) میگوید: پنجاه نوزاد به من بدهید و بگویید چه شخصیتهایی لازم دارید؛ دانشمند، پلیس، قاضی، دزد و… چه میخواهید؟ من مطابق سفارش شما بیست سال بعد این افراد را تحویل میدهم. در واقع او میخواهد بگوید که تربیت، نقش بسیار پررنگتری از زمینه های دیگر مثل ژنتیک دارد.

فراموش نکنید که علاوه به ویژگی هائی که به صورت ژنتیک هر شخص به ارث برده، تمام سال های زندگی خود، به ویژه کودکیش را در بستر خانواده اش گذرانده است. پس هر کسی از نظر شخصیتی خیلی با خانواده خود تفاوت ندارد و یک جوهره و خمیر مایه دارند. گاهی حتی دختر و پسر، همدیگر را خارج از بسته خانوادگی میبینند. مثلا در دانشگاه با هم آشنا میشوند، در حالی که نمیدانند طرف مقابلشان محصول چه خانواده ای است.

وقتی کسی میگوید که ما از نظر خانوادگی هم خوانی داریم، آیا به طور خاص، بستر فرهنگی و شیوه های تربیتی رایج در خانواده را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است؟ گاهی دو نفر با هم ازدواج میکنند و از نظر فرهنگی و خانوادگی به هم شبیه هستند، اما شیوه های تربیتی آنها متفاوت است.

تناسب فرهنگی

فرهنگ یعنی بایدها و نبایدهایی که تعیین تکلیف میکند. فرهنگ به ما میگوید چه چیزی درست است و چه چیزی غلط؟ چه کاری باید انجام شود و چه کاری نباید صورت گیرد؟ از آنجا که فرهنگها با هم متفاوت هستند، بایدها و نبایدهای آنها نیز فرق میکند. به عنوان مثال، بایدها و نبایدها در فرهنگ آذری ها بسیار متفاوت تر از بایدها و نبایدهای فرهنگ شمالی هاست؛ حتی گاهی نباید یکی، باید دیگری است.

انسان در فرهنگ خود به طور ناخودآگاه احاطه شده است. از صبح که بیدار میشویم این فرهنگ ماست که میگوید چطور بیدار شویم و با خانواده چگونه رفتار کنیم، چطور حرف بزنیم و چگونه غذا بخوریم و … هیچکاری نیست که به فرهنگ ارتباط نداشته باشد. بنابراین، لازم است که دختر و پسر از نظر فرهنگ اجتماعی به یکدیگر نزدیک باشند. فاصله های فرهنگی زیاد، زندگی این دو را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

تناسب شخصیتی

تناسب شخصیتی به عنوان یک از معیارهای انتخاب همسر

هر انسانی شخصیت ویژه خود را دارد. اگر دو نفر که ازدواج میکنند، تفاوتهای شخصیتی زیادی داشته باشند در رابطه خود دچار مشکلات زیادی میشوند. فرض کنید فردی از نظر شخصیتی برونگراست و راحت ابراز احساسات و عواطف میکند و بیشتر دوست دارد در جمع باشد؛ این فرد با کسی ازدواج میکند که انسانی درونگراست و ابراز احساسات برایش سخت است، حضور در جمع برایش خوشایند نیست و ارتباط برقرار کردن با افراد برایش دشوار است.

این دو در طولانی مدت دچار مشکل میشوند؛ با هم هستند ولی احساس تنهایی میکنند. جالب اینجاست که در ابتدا به خاطر خصوصیات متضادی که دارند، خیلی جذب همدیگر میشوند ولی به تدریج از هم فاصله میگیرند چون با هم تناسب ندارند و نمیتوانند نیازهای همدیگر را برآورده کنند. بسیاری از زوج ها تصور می کنند که شخصیت طرف مقابل را تغییر خواهند داد. شخصیت افراد و خلق و خوی آنها غیر قابل تغییر اند، زیرا عوامل ژنتیکی و تر بیتی تغییر نا پذیرند. پس در ازدواج با فرد مورد علاقه خود با دقت شخصیت وی را مورد بررسی قرار دهید و با عجله تصمیم گیری نکنید.

رضایت والدین در ازدواج

رضایت والدین در ازدواج

این جا دیگر بحثی از تناسب های شما و همسرتان نیست و ماجرا مربوط به تناسب عروس و داماد با خانواده ها می شود. از آنجا که عدم رضایت والدین تا سالهای بسیار طولانی و حتی تا آخر زندگی تأثیر خود را دارد، خوب است که دو نفری که میخواهند ازدواج کنند، حتما خانواده هایشان راضی باشند و اگر نیستند باید آنها را متقاعد کرد. باید دلایل مخالفت را دانست چرا که اغلب تجربه آنها باعث میشود که دلایل درستی را مطرح کنند و نباید عدم رضایت را نا دیده گرفت و باز هم اگر برخلاف همه تلاش ها راضی نشدند، بهتر است تا گرفتن رضایت صبر کنند یا به ازدواج دیگری فکرکنند.

معرفی یار مهربان

کتاب ازدواج موفق

کتاب ازدواج موفق

فاطمه شعیبی

با رعایت مواردی که در این مقاله معرفی کردیم شما می توانید انتخاب درستی داشته و بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید و همچنین در زندگی مشترک نیز دچار هیچ مشکلی نشوید.

دکتر انوشه در مورد پنج اصلی که برای ازدواج باید به آنها توجه کنیم بیان می کند که این اصول عبارتند از : صداقت، صراحت، صمیمیت، صبوری و صیانت از ارزش ها که هر یک از این اصول برای خودش دارای جایگاه خاصی است.

همچنین دکتر انوشه در مورد ازدواج معتقد است که خداوند بزرگ و بلند مرتبه در ازدواج سه هدیه به هر انسانی می دهد که عبارتند از : امید، ادب و ایمان که هر فردی در برخورد با این سه هدیه الهی به روش های متفاوتی برخورد می کند که برخی انسان ها آن ها را تقویت می کنند و برخی دیگر هم به درستی از آن ها استفاده نمی کنند.

دکتر انوشه بیان می کند همان طور که خداوند تبارک و تعالی می فرماید : مودت و رحمت دو لغتی است که پروردگار عالم آنها را برای زن و مرد قرار داده است، مودت محبتی است که در مقام عمل و اثبات نشان داده شود، یعنی همسران محبت بین یکدیگر را به طور عملی دریابند و احساس کنند.

دسته‌بندی‌ها