حساسیت بین فردی و بیماری ها و مشکلاتی که از آن ناشی می شود

حساسیت بین فردی و بیماری ها و مشکلاتی که از آن ناشی می شود

ویژگی ها و صفات شخصیتی می توانند جنبه های مختلف زندگی انسان ها را تحت تاثیر خود قرار دهد، یکی از این جنبه ها تاثیراتی است که بر جسم فرد وارد می شود. برای مثال در حساسیت بین فردی ما شاهد بروز مشکلات روانی و جسمی هستیم که می تواند باعث بیماری های مختلفی از جمله مشکلات قلبی و عروقی شود. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان حساسیت بین فردی و بیماری ها و مشکلاتی که از آن ناشی می شود را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات علمی قرار دهیم، پس اگر به روانشناسی شخصیت علاقه مند هستید تا انتهای مقاله حساسیت بین فردی و بیماری ها با برنا اندیشان همراه باشید.

حساسیت بین فردی و بیماری ها و مشکلاتی که از آن ناشی می شود

در مقاله حساسیت بین فردی و بیماری ها به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد که این صفت شخصیتی چگونه می تواند باعث مشکلات جسمی روانی در افراد شود.

عادت ناسالم افراد دارای حساسیت بین فردی

هیچ کس دوست ندارد تجربه طرد شدن را تجربه کند اما افراد دارای کیفیت حساسیت بین فردی (IS) به ویژه در برابر ترس از تنها ماندن و منزوی شدن آسیب پذیر هستند. همانطور که مشخص است بالا بودن در این مجموعه از گرایش های شخصیتی بیش از حد ناخوشایند است، حساسیت بین فردی می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

در مروری گسترده بر مقالات منتشر شده در ژورنال روانشناسان دانشگاه بریتیش کلمبیا ترزا مارین و گریگوری میلر، 75 مطالعه عظیم را بررسی کردند که در آنها پیامدهای منفی سلامتی افراد بالای IS را نشان می داد. آنها IS را به شکل یک صورت فلکی نه تنها از ویژگی های شخصیتی، بلکه از انگیزه، افکار، احساسات و رفتارها تعریف می کنند.

در مطالعه ی بعدی، ارتباطاتی که مارین و میلر گزارش کردند واضح بود: افراد دارای IS بالا میزان بیماری و مرگ بیشتری دارند و ثابت ترین نتایج در زمینه بیماری های عفونی در این خصوص یافت شد. افراد با IS بالا در صورت مثبت بودن HIV در معرض ابتلا به بیماری هایی از جمله سرماخوردگی با پیشرفت بالا هستند. بیماری های قلبی عروقی یکی دیگر از قاتلان بالقوه افراد دارای حساسیت بین فردی است.برای مطالعه بیشتر به پکیج آموزش کامل روانشناسی شخصیت مراجعه نمایید.

چه چیزی در مورد حساسیت بین فردی وجود دارد که ممکن است باعث شود افراد سرشار از IS بیشتر در معرض بیماری قرار بگیرند؟ لیست احتمالات تقریباً بی پایان به نظر می رسد. اگر دانشجوی نمونه روانشناسی هستید یا فقط یک خواننده مستمر وبلاگ هستید، فکر می کنید که این تغییر دیگری در مسئله “همبستگی با علیت برابر نیست”. این نوع حساسیت خاص ممکن است افراد را مستعد ابتلا به بیماری کند اما ممکن است بیمار شوند زیرا از نظر سلامتی ضعیف هستند و همین امر باعث اضطراب بیشتر آنها می شود. همچنین ممکن است افراد مضطرب افسرده باشند و روحیه منفی آنها حساسیت بیماری را افزایش دهد. همچنین ممکن است حساسیت زیاد به چنین علل بیماری و مرگ مانند بیماری های قلبی عروقی و سرطان به دلیل عواملی باشد که افراد کنترل کمی روی آنها دارند، مانند طبقه اجتماعی، جنسیت و قومیت.

نامزدهای دیگر برای عواملی که پیوند بیماری IS را نشان می دهند  خصومت است (مربوط به بیماری قلبی است)، تنهایی و عدم حمایت اجتماعی و عوامل سبک زندگی مانند میزان ورزش. همه موافق نیستند که IS به اندازه ای که مارین و میلر ادعا می کنند برای سلامتی مضر است (به عنوان مثال Denollet، 2013؛ Smith، 2013). در هر صورت مشخص است که این یک زمینه جذاب تحقیقاتی است که باعث می شود تاتحقیقات بیشتری را به دنبال داشته باشد (مارین و میلر ، 2013 ب).

برخی از داده هایی که مارین و میلر تجزیه و تحلیل می کنند، دلیل بسیار محکمی برای بحث “IS باعث بیماری” می شود. جالب ترین آنها مطالعاتی بود که در آن شرکت کنندگان در معرض ویروس سرماخوردگی قرار داشتند و سپس محققان منتظر می مانند تا ببینند چه کسی دچار سرماخوردگی می شود، نتیج تحقیقات نشان داد شرکت کنندگان با میزان بالای IS در اکثر موارد ممکن است به بیماری مبتلا شوند.

احتمالاً انجام آزمایش کامل کنترل شده بر روی شخصیت و ارتباط آن با سلامتی هرگز امکان پذیر نخواهد بود در ضمن شما می توانید از دانستن 8 عاملی که IS را تشکیل می دهد و سپس یاد بگیرید که آنها زندگی شما را تسخیر نمی کنند بهره مند شوید. سعی کنید خودتان را بر روی هر یک رتبه بندی کنید و اگر فکر می کنید خیلی زیاد چنین نشانه هایی را از خودتان نشان می دهید ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چگونه می توانید تمایلات خود را برای نشان دادن این نوع از گرایش های IS کاهش دهید.برای مطالعه بیشتر به کارگاه آموزش MBTI مراجعه نمایید.

حساسیت طرد شدن

این عنصر اصلی IS است که در مورد آن صحبت کردم. افرادی که از این کیفیت بالا برخوردار هستند نه تنها نسبت به طرد دیگران واکنش بیش از حد نشان می دهند بلکه تصور می کنند که این اتفاق قبل از آن رخ خواهد داد و با طرد احتمالی و حتی ناخواسته بسیار سازگار هستند. برای کاهش حساسیت به رد کردن، روی خواندن دقیق افرادی که برای شما مهم هستند کار کنید به نظر می رسد که باعث شود تا شما از این مشکل دور شوید، شاید آنها منظوری نداشته باشند اما مشغول نگرانی های خودشان باشند. همچنین ممکن است اگر دائماً منتظر طرد شدن هستید، حتی اندکی جابجایی نیز سطح اضطراب را به آسمان می رساند، رویکردی خوش بینانه تر و مطمئن تر داشته باشید و به همین دلیل به سختی می توانید از مشکلات عبور کنید.پیشنهاد می شود برای مطالعه بیشتر به کارگاه روانشناسی طردشدگی مراجعه فرمایید.

اضطراب و اجتناب اجتماعی

ناراحت بودن از اینکه در کنار دیگران هستید اغلب ترس از این است که مورد انتقاد قرار بگیرید. اگر احساس کنید که مردم حتی نسبت به ویژگی های تحسین برانگیز شما دیدگاه منفی دارند به احتمال زیاد از این نوع IS برخوردار باشید. در نتیجه از همان افراد دوری خواهید کرد و ترس شما پس از آن به پیشگویی های خودکفا تبدیل می شود. برای غلبه بر این عادت ناسالم، افکاری را که در اوج ترس از انتقاد به ذهن شما خطور می کنند زیر سوال ببرید. آیا درست است که همه نگاه ها واقعاً به سمت شما است؟ آیا ممکن است که مردم واقعاً به اشتباهات تصور شده و اقدامات شرم آور شما اهمیت ندهند؟ مطمئناً که همین طور است، وقتی در یک پله جلوی تعداد زیادی از مردم راه می روید تصور می کنید که فکر می کنند شما با یکدیگر هماهنگ نیستید با این حال این شانس وجود دارد که آنها فقط خوشحال باشند که آنها هستند که موفق شده اند از پله ای که باعث ایجاد پیچ ​​خوردگی مچ پا در شما می شود جلوگیری کنند.پیشنهاد می شود تا برای آگاهی بیشتر به مقاله اضطراب اجتماعی مراجعه نمایید.

مهار اجتماعی و روانی

وقتی نوبت به اشتراک می رسد شما همیشه کمترین حرف را می زنید، به همین زودی می دانید که هیچ کس نمی داند چه فکر می کنید یا چه احساسی دارید. مشکل این عادت ناسالم این است که شما در نهایت آنچه را که ممکن است افکار و عواطف سالم باشد سرکوب می کنید تا دیگران از آن مطلع شوند. ممکن است ترس شما از به اشتراک گذاشتن به دلیل تجربیات بد گذشته شما باشد که شما را به دلیل ورود دیگران به دنیای درونی خود مسخره یا تحقیر کردند. ممکن است متوجه شوید که به محض ابراز وجود در شرایطی که به نظرتان امن است (مانند چند دوست صمیمی) وقتی با افرادی که خیلی خوب آنها را نمی شناسید راحت تر و آسان تر می شود ارتباط برقرار کرد.

حساسیت بیش از حد چه خطراتی را به دنبال دارد

حساسیت بین فردی و بیماری ها

مهار رفتاری

نگه داشتن خودتان فقط باز نکردن دهان است، بلکه گرایشی است که می تواند خود را در نحوه عمل به خصوص در موقعیت های جدید یا ناآشنا بروز دهد. به کودک کوچکی فکر کنید که وقتی والدینش او را به یک محله با افراد دیگری که قبلاً ملاقات نکرده اند می برند. مهار رفتاری در بزرگسالان به همین ترتیب به صورت عقب نشینی ممکن است نه در گوشه ای بلکه در خودتان باشد وقتی جایی جدید هستید چنین احساساتی را تجربه خواهید کرد. هر چند وقت یکبار طبیعی است که جلوی خود را بگیرید تا زمانی که مطمئن شوید در شرایط خاص از شما چه انتظاری می رود. با این حال اگر در موقعیت های جدید به طور مداوم احساس ناراحتی می کنید ممکن است خوب باشد که دوباره مهار رفتاری را امتحان کنید ، وقتی نسبتاً ایمن هستید و ببینید که وقتی به جمعیت می پیوندید چه اتفاقی می افتد.

حتی ما تمایل داریم که کمرویی را به عنوان یک کیفیت ذاتی در نظر بگیریم. به گفته مارین و میلر، کمرویی از اضطراب اجتماعی، مهار و اجتناب تشکیل شده است. اگر همیشه تمایل به کمرویی داشته باشید احتمالاً هرگز درمقابل دیگران کاملاً جسور و گستاخانه نخواهید بود. با این حال اگر این کیفیت را به اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم کنید همانطور که قبلاً مشاهده کردیم حداقل می توانید در چند موقعیت “ایمن” به افراد نزدیک شوید فرض خود را که همه همیشه از شما انتقاد می کنند زیر سوال ببرید و سعی کنید کمی حداقل هر چند وقت یکبار با دیگران ارتباط برقرار کنید. شما لازم نیست یک فرد بزرگسال خجالتی باشید فقط به این دلیل که کودکی خجالتی بودید هرچه پیرتر می شوید دائماً تجربه بیشتری کسب می کنید و این می تواند به شما اعتماد به نفس اجتماعی لازم را برای تلاش برای خارج شدن از منطقه راحتی شخصیت خود را بدهد.

برای بسیاری از مردم پشت صحنه بودن بسیار راحت تر از در مرکز و صحنه بودن است با این حال در تسلیم، تمایل شما به ماندن در پس زمینه همراه با پیروی از آنچه دیگران به شما می گویند انجام می شود. این جایی است که شاید جامعه پذیری نقش مهمی را به ویژه برای زنانی که از نظر فرهنگی مشروط هستند و اجازه می دهند مردان پیش قدم شوند بازی کند. با این حال مردان زیادی وجود دارند که دیگران نیز به راحتی تحت سلطه آنها قرار می گیرند حتی اگر ترجیح دهند که اینگونه نباشند. دلیل اینکه شاید این یک عادت مخصوصاً ناسالم است این است که افرادی که مطیع هستند ممکن است وقتی دیگران آنها را سرزنش می کنندخواسته های واقعی خود را سرکوب کنند. ایجاد این کینه ممکن است تحریک فزاینده ای ایجاد کند که بر سیستم های کنترل بدن شما تأثیر بگذارد. برای غلبه بر این عادت ناسالم نیازی به این نیست که شما کار خارق العاده ای انجام دهید تا فقط نظر خود را بیان کنید در عوض هنگامی که احساس می کنید فشار داخلی افزایش یافته است اجازه دهید حداقل برخی از خواسته های شخصی شما به صورت حباب درآیند. ممکن است متوجه شوید که با کمال تعجب مردم در واقع به خواسته های شما می پیوندند و حتی از شما عصبانی نمی شوند.

درون گرایی – برون گرایی

دلیل خاصی وجود ندارد که درونگرایی باید برای سلامتی شما مضر باشد. در حقیقت همانطور که بسیاری از روانشناسان نشان داده اند افراد درونگرا از نقاط قوت شخصیتی قابل توجهی برخوردار هستند. همچنین ممکن است به نظر شما برسد که برخی از ویژگی های این لیست 8 تایی کاملاً شبیه درون گرایی است. به جای اینکه درونگرایی را به عنوان یک عامل خطر برای سلامتی ضعیف در نظر بگیریم دقیق تر این است که بگوییم این تنها برای جسم شما ضرر دارد که با مهار، جلوگیری، ترس از انتقاد و خجالتی بودن همراه باشد. حتی ممکن است مواردی وجود داشته باشد که افراد درونگرا عادات بهداشتی بهتری نسبت به افراد برون گرا داشته باشند زیرا ممکن است با سیگنال های داخلی بدن آنها سازگارتر باشند. بنابراین مگر اینکه شما فردی درون گرا باشید که دائماً از عدم تأیید می ترسد و نگران طرد شدن است در واقع می توانید بدون اینکه خود را در معرض خطر قرار دهید تمایلات آرام خود را پنهان کنید.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله شناخت درونگرایی را مطالعه نمایید.

شخصیت نوع D

این یک سندرم شخصیت است که غالباً مورد بحث قرار نمی گیرد و مطمئناً در مقایسه با پسرعموی بدنام آن، الگوی رفتاری نوع A نیست. افراد مبتلا به سندرم نوع D غم، ناراحتی و تحریک پذیری زیادی را تجربه می کنند اما در عین حال از بیان صریح آن خودداری می کنند. اگر این احساسات منفی را تجربه کنید ممکن است تا حدودی راه حل بیان صریح تر آنها باشد با این حال وقتی صحبت از احساس غم و اندوه  ناراحتی و تحریک مداوم می شود ممکن است عاقلانه تر باشد که راهی پیدا کنید تا در دلایل احتمالی احساسات منفی خود وارد شوید. برای انجام این کار ممکن است بخواهید خود درمان کنید به ویژه از درمانگرانی که از نظر شناختی رفتاری در تغییر احساسات خود با تغییر افکار کار می کنند. این نوع درمان همچنین می تواند برای کاهش احساس اضطراب و ترس از انتقاد شما اعمال شود. با این وجود اگر به دنبال درمان نباشید ممکن است به دنبال یافتن راه هایی برای سرگرمی بیشتر خود باشید. با افزایش رژیم غذایی خود از فعالیت های لذت بخش، تقویت مثبت بیشتری در زندگی خود ایجاد خواهید کرد.

به طور خلاصه اگرچه روانشناسان این 8 ویژگی را “عواملی” تغییرناپذیر می دانند که ما کم و بیش با آنها متولد شده ایم دلایل زیادی وجود دارد که انتظار می رود پس از دانستن آنها بتوانید آنها را برگردانید. تغییر شخصیت صرف نظر از سن شما ممکن است به شما این امکان را بدهد که چشم انداز و سلامتی خود را بهبود ببخشید.

دسته‌بندی‌ها