تاثیر خانواده درمانی بر درمان اختلالات روانی و میزان اثربخشی آن

تاثیر خانواده درمانی بر درمان اختلالات روانی و میزان اثربخشی آن

همانطور که می دانید مشکلات روانی تمامی افراد ساکن خانواده را درگیر می کند و از طرف دیگر بسیاری از مشکلات را باید در خانواده بررسی نمود زیرا اطرافیان می توانند در بروز بسیاری از مشکلات نقشی داشته باشند از این رو نباید تاثیر سایر اعضای خانواده را نادیده بگیریم. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مطلبی با عنوان تاثیر خانواده درمانی بر درمان اختلالات روانی و میزان اثربخشی آن را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی روانشناسی قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به دانستن در مورد خانواده درمانی هستید تا انتهای مقاله تاثیر خانواده درمانی بر درمان اختلالات روانی با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر خانواده درمانی بر درمان اختلالات روانی و میزان اثربخشی آن

در مقاله تاثیر خانواده درمانی بر درمان اختلالات روانی به صورت تخصصی نقش این روش درمانی را بررسی کرده و عملکرد آن را به صورت کامل مورد مطالعه قرار می دهیم.

خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی نوعی از درمان است که برای کمک به مواردی که به طور خاص بر سلامت روان خانواده و عملکرد آنها تأثیر می گذارد طراحی شده است. این می تواند به تک تک اعضای خانواده در ایجاد روابط مستحکم تر، بهبود ارتباطات و مدیریت تعارضات در سیستم خانواده کمک کند.

برخی از اهداف اصلی خانواده درمانی ایجاد محیط بهتر در خانه، حل مسائل خانوادگی و درک مسائل منحصر به فرد خانواده است.

انواع خانواده درمانی

خانواده درمانی انواع مختلفی دارد مواردی که ممکن است با آنها روبرو شوید عبارتند از:

خانواده درمانی سیستمی: این نوع روشی است که بر کمک به افراد در استفاده از نقاط قوت روابط خود برای غلبه بر مشکلات بهداشت روان متمرکز است.

خانواده درمانی کاربردی: این یک درمان کوتاه مدت است که اغلب برای جوانانی که دچار مشکلات رفتارهای پرخطر، خشونت یا مصرف مواد می شوند استفاده می شود این روش به نوجوانان و خانواده ها کمک می کند تا ضمن ایجاد اعتماد و احترام به هر فرد به دنبال راه حل باشند.

خانواده درمانی روایی: این نوع اعضای خانواده را ترغیب می کند که هرکدام داستان خود را تعریف کنند تا بفهمند که چگونه این تجارب شخصیت آنها را شکل می دهد و چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کنند. با کار با این روایت، فرد می تواند مشکلات را عینی تر از دیدن چیزها از دریچه ذهنی خود ببیند.

آموزش روانی: این نوع درمان با هدف کمک به اعضای خانواده برای درک بهتر شرایط بهداشت روانی انجام می شود با آگاهی بیشتر در مورد داروها، گزینه های درمانی و رویکردهای خودیاری، اعضای خانواده می توانند به عنوان یک سیستم حمایت منسجم عمل کنند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی آموزش خانواده درمانی


خانواده درمانی حمایتی: این نوع درمان بر ایجاد یک محیط امن متمرکز است که در آن اعضای خانواده بتوانند آشکارا آنچه را که احساس می کنند به اشتراک بگذارند و از خانواده خود حمایت کنند.

برخی از درمانگران ممکن است نوع خاصی از خانواده درمانی را رعایت کنند در مقابل، دیگران ممکن است رویکردی التقاطی و چند شکلی داشته باشند که جنبه های مختلفی از درمان را متناسب با نیازهای خانواده در بر گیرد.

تکنیک های خانواده درمانی

تکنیک های مورد استفاده در خانواده درمانی معمولاً به عواملی مانند جهت گیری نظری درمانگر و نیازهای خاص خانواده بستگی دارد برخی از روشهایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

تکنیک های رفتاری: این روش ها غالباً بر مهارت آموزی و آموزش روان برای کمک به اعضای خانواده در حل مشکلات خاص متمرکز هستند به عنوان مثال ممکن است برای کمک به اعضای خانواده در حل مشکلات ارتباطی از مدل سازی و نقش آفرینی استفاده شود.

خانواده درمانی چه تاثیری بر سلامتی انسان ها دارد؟

تاثیر خانواده درمانی بر درمان اختلالات روانی

تکنیک های روان پویایی: این روش ها شامل ارزیابی چگونگی تفسیر و پاسخ هر یک از اعضای خانواده به مشکلاتی است که با آن روبرو هستند. درمانگر با خانواده کار می کند تا بینش های احساسی جدیدی ایجاد کند و روش های جدیدی برای پاسخ موثرتر کشف کند.

تکنیک های ساختاری: این روش ها کمک به اعضای خانواده با مرز و پویایی قدرت در خانواده است چنین تکنیک هایی می تواند به خانواده ها کمک کند تا مرزهای جدیدی ایجاد کنند و روال هایی را تنظیم کنند که عملکرد خانواده را بهبود بخشد.

تکنیک های مورد استفاده در خانواده درمانی بر بهبود آگاهی عاطفی، کمک به تغییرات عمده در خانواده، کمک به افراد برای پذیرش مواردی که نمی توانند کنترل کنند و بهبود ارتباطات و همکاری متمرکز هستند.همچنین پیشنهاد می شود تا کارگاه تخصصی خانواده درمانی را مشاهده نمایید.

سایر تکنیک های خاص مورد استفاده در خانواده درمانی ممکن است شامل یادگیری تمرین همدلی، اعتبار سنجی عاطفی، گوش دادن بازتابنده و بازآرایی شناختی باشد.

آنچه خانواده درمانی می تواند به آن کمک کند

خانواده درمانی می تواند به افراد با مسائل مختلف کمک کند برخی از این موارد عبارتند از:

  • مشکلات رفتاری در کودکان یا نوجوانان
  • تغییرات در خانواده
  • مشکلات ارتباطی
  • مرگ یک عزیز
  • طلاق، جدایی یا مشکلات زناشویی
  • درگیری والدین و کودک
  • مشکلات بین خواهر و برادرها
  • مسائل مربوط به والدین
  • حوادث استرس زا یا انتقال عمده زندگی

آسیب

این نوع درمان همچنین می تواند مشکلات بهداشت روانی فردی را که می تواند کل خانواده را تحت تأثیر قرار دهد مانند اضطراب، بیماری مزمن، افسردگی و مصرف مواد را برطرف کند.

فواید خانواده درمانی

از آنجا که این شکل از درمان به ارتباطات می پردازد اعضای خانواده می توانند یاد بگیرند که چگونه افکار و نیازهای خود را بهتر به اشتراک بگذارند و تعارضات را به روشی حل کنند که احتمال آسیب دیدن روابط کمتر باشد.

این نوع درمان همچنین بر این موضوع متمرکز است که چگونه اعضای خانواده می توانند به مشکلات فردی از اعضای خانواده بپردازند به عنوان مثال اگر یکی از اعضای خانواده دارای بیماری روانی باشد خانواده درمانی می تواند به تغییر برخی شرایط که گاهی اوقات در بروز مشکل کمک می کنند مفید باشد.

هنگامی که افراد تحت تأثیر بیماری روانی قرار می گیرند ممکن است اعضای خانواده گاهی اوقات از نحوه کمک آگاهی نداشته باشند در نتیجه آنها ممکن است رفتاری را انجام دهند که جنبه های بیماری را حفظ یا حتی بدتر کند. خانواده درمانی می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا در مورد آنچه می توانند برای حمایت از عضو خانواده خود که دارای یک اختلال روانی است حفظ کنند و ضمن حفظ روان خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.

اثربخشی

تحقیقات نشان می دهد که خانواده درمانی می تواند برای اهداف مختلفی موثر باشد برخی از شواهد پشتیبان شامل موارد زیر است:

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که خانواده درمانی می تواند در درمان مشکلات متمرکز بر بزرگسالان از جمله پریشانی در رابطه، خشونت شریک زندگی صمیمی، اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی، روان پریشی، مسائل مربوط به الکل و سازگاری با بیماریهای مزمن جسمی مفید باشد.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که خانواده درمانی به بهبود نواحی مختلف عملکرد خانواده کمک می کند تا به نوجوانانی که مشکلات بهداشت روانی را تجربه می کنند کمک کند.

یک بررسی در سال 2019 نشان داد که خانواده درمانی در درمان مشکلات رفتاری، مشکلات عاطفی، اختلالات خوردن، مشکلات جسمی و بهبودی از سؤ استفاده یا بی توجهی اثربخشی دارد این مطالعه همچنین نشان داد که این کار یا در صورت استفاده به طور مستقل یا به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی چند مدلی مفید است.

برای درک بهتر چگونگی تأثیر خانواده درمانی و مقایسه آن با سایر اشکال درمانی تحقیقات بیشتری لازم است.

مواردی که باید در نظر گرفت

از آنجا که خانواده درمانی شامل گفتگو در مورد مشکلات عاطفی و درگیری است ممکن است دشوار و ناراحت کننده باشد در برخی موارد افراد ممکن است در ابتدا قبل از شروع به بهبود، احساس بدتری داشته باشند. لازم به یادآوری است که یک درمانگر حرفه ای در آنجا حضور دارد تا به اعضای خانواده کمک کند تا بر روی این درگیری ها کار کنند و احساسات شدیدی را که ممکن است افراد تجربه کنند کنترل کند.

در حالی که خانواده درمانی می تواند برای موضوعات مختلف مفید باشد این بدان معنا نیست که برای همه یا هر شرایطی مناسب است برخی از انواع دیگر درمانی که ممکن است مفید نیز باشد شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) است.

چه طور باید شروع کرد؟

خانواده درمانی اغلب کوتاه مدت است اما بسته به شرایط و نیازهای خانواده ممکن است یک سال یا بیشتر نیز انجام شود گرچه اغلب اعضای خانواده را درگیر می کند اما ممکن است بر روی افرادی که مایل یا قادر به مشارکت در درمان هستند نیز باشد.

در طول جلسات درمانی، درمانگر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشکلاتی که خانواده را به سمت درمان آورده است سوالاتی را مطرح می کند آنها همچنین سایر عوامل موثر در ایجاد مسائل را بررسی می کنند مانند شرایط زمینه ای بهداشت روان و استرس محیطی.

این نوع درمان اغلب توسط درمانگران مجاز ازدواج و خانواده (LMFT) ارائه می شود اما همچنین می تواند توسط سایر متخصصان بهداشت روان از جمله مشاوران حرفه ای مجاز، روانشناسان و مددکاران اجتماعی انجام شود.

دسته‌بندی‌ها