تاثیر اضطراب اجتماعی بر روابط دوستی و ارتباطات اجتماعی

تاثیر اضطراب اجتماعی بر روابط دوستی و ارتباطات اجتماعی

اختلالات اضطرابی همواره باعث می شوند تا عملکردمان تحت تاثیر قرار بگیرد، یکی از بخش هایی که تحت تاثیر اضطراب قرار می گیرد روابط و دوستی هایمان است، ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر اضطراب اجتماعی بر روابط دوستی و ارتباطات اجتماعی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی قرار دهیم. اگر کنجکاو هستید که بدانید SAD چه تاثیری بر روابطمان دارد تا انتهای مقاله تاثیر اضطراب اجتماعی بر روابط دوستی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر اضطراب اجتماعی بر روابط دوستی و ارتباطات اجتماعی

با دانستن تاثیر اضطراب اجتماعی بر روابط دوستی می توانیم بیان کنیم که اختلالات اضطرابی به صورت منفی بر روابط انسانی تاثیر گذاشته و عملکرد فرد را تحت الشعاع قرار می دهد.

اضطراب اجتماعی چگونه بر روابط دوستی تأثیر می گذارد

اختلال اضطراب اجتماعی می تواند بر نحوه دید و نگرش افراد از جمله نحوه درک روابط اجتماعی خود تأثیر بگذارد یک مطالعه در نوامبر 2014 که در ژورنال روانشناسی منتشر شد نشان داد که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی وقتی راجع به دوستی خود فکر می کنند تصویر تحریف شده ای را تجربه می کنند.برای مطالعه بیشتر به مقاله درمان اختلالات اضطرابی مراجعه نمایید.

محققان درک از دوستی را هم توسط افراد دارای اضطراب اجتماعی و هم از طرف دوستانشان بررسی کردند زیرا می دانیم که مبتلایان به SAD در نحوه درک موقعیت ها مغرضانه عمل می کنند به عبارت دیگر آنها تمایل دارند همیشه خود را در یک دید منفی ببینند.

آنها این موارد را در میان 77 نفر مبتلا به SAD و 63 نفر از جامعه بررسی کردند و به طور کلی دوستی های خاص را بررسی کردند.

نتایج مطالعه نشان داد که اختلال اضطراب اجتماعی بر درک خود از کیفیت دوستی های خاص تأثیر منفی می گذارد اما دوستان افراد مبتلا به SAD دوستی ها را از این نظر منفی نمی بینند اثرات SAD برای افراد جوان و کسانی که دوستی کوتاه مدت دارند مشهود است.

آیا هیچ تفاوتی توسط دوستان افراد مبتلا به SAD گزارش شده است؟ آنها گفتند که در دوستی تسلط کمتری دارند و سازگاری کمتری دارند.برای مطالعه بیشتر به پکیج آموزش درمان اضطراب در کودکان مراجعه نمایید.

تحقیق در مورد SAD و روابط دوستی

به طور کلی این یافته ها با آنچه در مورد SAD می دانیم مطابقت دارد این بر دوستی تأثیر می گذارد اما مبتلایان به این اختلال تمایل دارند که این اثرات را از تناسب خارج کنند.

تحقیقات نشان می دهد که اضطراب اجتماعی می تواند به روش های مختلف بر روی روابط دوستی تأثیر بگذارد.

در مطالعه دیگری در نوامبر 2014 که در مقابله با استرس اضطراب منتشر شد محققان دریافتند که در میان کودکان 7 تا 13 ساله کسانی که دارای اختلال اضطراب اجتماعی هستند و دوستانشان کیفیت کلی دوستی پایین تر از کسانی که دارای انواع دیگر اختلالات اضطرابی هستند گزارش شده است.

به عبارت دیگر اگرچه ممکن است مبتلایان به SAD درک منفی از دوستی خود داشته باشند اما در واقع تأثیر منحصر به فردی از SAD در این دوستی ها وجود دارد که با سایر اضطراب ها اتفاق نمی افتد این منطقی است از این منظر که اضطراب اجتماعی در درجه اول مربوط به ترس از بودن در کنار مردم است.

در تحقیقی در ژوئن 2014 که در مجله اختلالات اضطرابی منتشر شد محققان دریافتند که در میان کودکان 7 تا 12 ساله کودکانی که به شیوه ای مضطرب سخنرانی می کردند با اعتماد به نفس عمل می کردند با این حال این یافته در بین کسانی که SAD داشتند به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی بود که SAD نداشتند.

چگونه اضطراب بر روابط دوستی تاثیر می گذارد

تاثیر اضطراب اجتماعی بر روابط دوستی

کودکانی که مضطرب اجتماعی بودند هنگام رفتار سایر کودکان با اضطراب درک بیشتری نسبت به کودکانی داشتند که SAD نداشتند.

اضطراب اجتماعی چگونه بر دوستی تأثیر می گذارد؟

اگر اضطراب اجتماعی را تجربه کنید همه اینها به چه معناست؟ ممکن است افراد دیگر بیش از آنچه شما تصور می کنید مانند شما باشند با این حال شما احتمالاً در روابط دوستی خود نقص هایی دارید که اگر نوع دیگری از اختلال اضطراب داشته باشید وجود نخواهد داشت.

اگر افراد دیگری را که دارای اضطراب اجتماعی هستند می شناسید احتمالاً آنها شما را درک می کنند (و شاید شما را بپذیرند) به گونه ای که ممکن است افراد فاقد این اختلال نباشند نه اینکه بگویید دوستی شما با افراد غیر مضطرب خوب نیست در واقع آنها احتمالاً خیلی بهتر از آن چیزی هستند که شما تصور می کنید.

برای بهبود دوستی در افراد مبتلا به SAD چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ در یک مطالعه آگوست 2014 که در Community Practice منتشر شد یک مداخله گروهی 12 هفته ای به نام “FUN FRIENDS” نشان داد که کودکان 4 تا 7 ساله با علائم اضطراب را قادر می سازد تا خودکفا شوند و به نوبه خود رشد عاطفی و اجتماعی بیشتری دارند مهارت ها از وب سایت FUN FRIENDS این برنامه به بچه ها کمک می کند تا:

  • اعتماد به نفس و عزت نفس ایجاد کنید
  • ایجاد دوستی و شبکه های پشتیبانی
  • تاب آوری عاطفی و حل مسئله را افزایش دهید
  • مهارت هایی را برای کنار آمدن با استرس، چالش ها و تغییر یاد بگیرید
  • احساس اضطراب را عادی کنید

از طریق این برنامه کودکان اهمیت دوست خوب بودن برای خود را (وقتی احساس اضطراب می کنند) و اینکه چگونه داشتن دوستان می توانند در صورت لزوم حمایت کنند یاد می گیرند. این برنامه برای سنین 4 تا 16 سال طراحی شده است و توسط معلمان و سایر چهره های بزرگسال ارائه می شود.

اگر کودکی با اضطراب اجتماعی دارید ممکن است بخواهید دنبال اجرای این برنامه در مدرسه خود باشید. اگر فرد بالغ و دارای اضطراب اجتماعی هستید می توانید از راهکارهای دیگری برای کار در زمینه هایی که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید به عنوان مثال درمان با پذیرش و تعهد ممکن است به شما کمک کند تا احساس اضطراب را عادی کنید.

مراقبه ذهن آگاهی ممکن است به افزایش انعطاف پذیری عاطفی شما کمک کند وقتی صحبت از اهمیت دوستی و ایجاد شبکه های حمایت اجتماعی می شود ممکن است پیوستن به یک گروه پشتیبانی را که به طور خاص به کسانی که اضطراب اجتماعی دارند دنبال کنید اینها افرادی هستند که احتمالاً از مبارزاتی که با آنها روبرو هستید بیشتر درک خواهند کرد.

دسته‌بندی‌ها