آموزش صحبت با همسر برای بچه دار شدن

آموزش صحبت با همسر برای بچه دار شدن

صحبت با همسر برای بچه دار شدن و راضی کردن او روش های مختلفی دارد که اگر شما با این تکنیک ها آشنا باشید می توانید همسرتان را برای بچه دار شدن راضی کنید. شاید خیلی از زوجین در خصوص راضی کردن همسرشان برای بچه دار شدن مشکل دارند و نمی دانند چگونه باید این کار را انجام دهند.

شاید بسیار دیده باشید که بسیاری از زن و شوهرها در اوایل دوران آشنایی راجع به بچه دار شدن با یکدیگر صحبت می کنند و آن زمان گمان می کنند که در این مورد اشتراک نظر دارند. اما بعد از مدتی متوجه می شوند که شرایط به این شکل نیست و یکی از طرفین نظرش را به کلی تغییر داده است.

در این حالت فردی که تمایل زیادی به بچه دار شدن دارد تلاش می کند تا همسرش را راضی کند که بچه دار شوند و در این مسیر با چالش ها و مشکلات فراوانی روبرو می شوند. ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای جامع با عنوان آموزش صحبت با همسر برای بچه دار شدن را در اختیار شما علاقه مندان به موضوعات روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید با اصول و روش های گفته شده در این مقاله همسرتان را برای فرزندآوری راضی کنید.

تصمیم برای بچه دار شدن

افراد بسیاری مدام سوال می کنند که آیا بچه دار شدن برای زندگی مفید است و می تواند به زندگی آنها شادی بخشد، این سوال کاملا صحیح و قابل درک است. به یاد داشته باشید که در طول رابطه زناشویی همواره چالش های گوناگونی برای زوجین ایجاد می شود که اگر زن و شوهرها از قدرت سازگاری بالایی برخوردار باشند به راحتی می توانند با این موضوع کنار آیند. پیشنهاد می شود تا مقاله مزایای فرزندآوری را مطالعه کنید.

تصمیم برای بچه دار شدن در ابتدای رابطه

شاید شما هم تجربه یک رابطه را داشته باشید که با فرد مورد علاقه تان در همان آغاز رابطه در مورد بچه دار شدن صحبت کرده اید. زمانی که شما راجع به این موضوع که آیا بعد از ازدواج بچه دار شوید یا نشوید با یکدیگر صحبت می کنید پاسخ های مختلفی وجود دارد که می تواند سفید یا سیاه باشد.

یعنی همان زمان یا موافق فرزندآوری هستند یا نیستند و هرگز به صورت ممتنع نظری نمی دهند. نکته بسیار مهمی که در این دوران باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر از فرد مورد علاقه تان راجع به موضوع بچه دار شدن سوال کردید و او به شما گفت تمایلی به داشتن بچه ندارد و شما علاقه زیادی به بچه دار شدن دارید حتما این رابطه را تمام کنید و به آن ادامه ندهید.

راضی کردن همسر برای بچه دار شدن

چرا که در این حالت شما می دانید نظر طرف مقابل شما هرگز تغییر نمی کند و شما با چنین شرایطی موافق نیستید و خیلی زود باید رابطه تان را تمام کنید. چرا که اگر گمان کنید ممکن است بعد از ازدواج نظرش تغییر کند فقط در حال تلف کردن وقتتان هستید و در زندگی با چالش های بسیاری مواجه خواهید شد. همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله آشنایی با انواع خلق و خوی کودک را بخوانید.

به یاد داشته باشید که اگر زودتر از هم جدا شوید بهتر می توانید با موضوع کنار بیایید و در غیر این صورت دچار وابستگی می شوید و فرایند جدایی به سلامت شما آسیب وارد می کند. شما باید به دنبال فردی باشید که با یکدیگر اهداف مشترکی داشته باشید و به خاطر نیازهای اساسی و اصلی خود با عصبانیت طرف مقابل مواجه نشوید.

بنابراین هرگز وقتتان را برای شخصی که هیچ اشتراکی با او ندارد هدر ندهید و خیلی سریع رابطه با او را تمام کنید و به دنبال فردی دیگر باشید. در ابتدای رابطه تمام دختر و پسرها گفتگوهای طولانی راجع به ابعاد مختلف زندگی شان با یکدیگر انجام می دهند. به همین دلیل ممکن است گفتگوها طولانی شود و بسیاری از موارد نادیده گرفته شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی فرزندپروری


دختر و پسر در ابتدا حاشیه های مختلف بچه دار شدن را مورد بررسی قرار می دهند تا ببیند آیا شرایط فرزندآوری را دارند و یا نمی توانند برای آن اقدام کنند. به عنوان مثال شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها را بررسی می کنند و سپس برای بچه دار شدن تصمیم گیری می کنند. به همین دلیل چنین گفتگوهایی به زوجین کمک می کند تا بتوانند به یک تصمیم مناسب دست یابند.

چرا یکی از طرفین مخالف بچه دار شدن است؟

زوج هایی که سال های طولانی با هم زندگی کرده اند دلایل گوناگونی برای عدم بچه دار شدن دارند. در ادامه دلایل مختلف را برای شما معرفی می کنیم تا بدانید اگر شما هم با این موارد مواجه هستید حتما به یک درمانگر مراجعه نمایید. چرا که موضوع بچه دار شدن می تواند شما را با چالش های بسیاری مواجه کند که لازم است در این خصوص به یک تصمیم مناسب دست یابید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با روانشناسی کودک را بخوانید.

زیرا اگر همسر شما تمایل شدیدی به بچه دار شدن داشته باشد و شما مخالف این موضوع باشید شرایط را برای خودتان سخت می کنید. به همین دلیل مراجعه به درمانگر به شما کمک می کند تا بتوانید خیلی راحت ابعاد مختلف موضوع را درک کنید و با نگاهی بهتر شرایط را بررسی نمایید.

مشکلات مالی و اقتصادی

موضوع اقتصاد و مشکلات مالی همواره موجب می شود تا برای افراد چالش های گوناگونی ایجاد شود. چرا که اگر زوجین با موضوع فشار مالی روبرو باشند هرگز برای بچه دار شدن اقدام نخواهند کرد. به همین دلیل اگر شما به یک درمانگر مراجعه کنید می توانید به کمک یکدیگر بحث های مختلف را بررسی کنید و بدانید که چگونه این موضوع را حل کنید. به عنوان مثال صحبت راجع به هزینه های مراقبت از کودک، حمایت ها خانواده، خرید پوشک و شیر خشک و … به شما کمک می کند تا خیلی شرایط را به خودتان سخت نگیرید.

اعتماد کردن به همسر

پژوهشگران بر این باورند که اگر زوجین از سازگاری بالایی برخوردار باشند می توانند برای ابعاد مختلف کاری با هم کنار بیایند. به عنوان مثال مرد قبول می کند که تمامی خریدها را انجام دهد و بیرون از خانه کار کند و در مقابل زن نیز کارهای مربوط به خانه را انجام می دهد و به وسیله همکاری با یکدیگر به راحتی می توانند شرایط را کنترل و مدیریت نمایند. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش عذرخواهی از همسر را مطالعه کنید.

استفاده از الگوهای ناسالم خانواده

افرادی که تجربه های دردناکی داشته اند و از کودکان کوچکتر خانواده حمایت کرده اند ممکن است نتوانند بچه دار شوند. چرا که به شدت از حواشی بچه دار شدن می ترسند و آن را به یک مشکل بزرگ برای خودشان تبدیل می کنند. با این که در واقعیت به این شکل نیست ولی باز هم آن ها از فرزندآوری هراس دارند و هرگز به سمت آن نمی روند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه مهارت های زندگی ویژه بزرگسالان


بنابراین اگر شما در زندگی زناشویی تان دارای چنین مشکلی هستید حتما به یک درمانگر مراجعه کنید تا مسائل روانی گذشته تان رفع شود. چرا که اگر به این موضوع توجه نکنید باعث می شود تا هرگز مشکل شما حل نشود و هرگز برای بچه دار شدن اقدام نکنید.

تغییرات جسمی

یکی از دلایلی که موجب می شود تا زوجین برای بچه دار شدن اقدام نکنند تغییراتی است به دنبال فرزندآوری در بدنشان ایجاد می شود. به عنوان مثال تغییر در وزن بدن و تناسب اندام و همچنین مشکلاتی که به دنبال بچه دار شدن ایجاد می شود می تواند برای برخی افراد به عنوان یک معضل باشد. بنابراین در این باره باید به فکر چاره باشید و با همسرتان صادقانه رفتار کنید و اگر تمایل دارید که بچه دار شوید حتما به یک درمانگر مراجعه کنید تا این مشکل را رفع نمایید.

بر هم خوردن روابط دوستی و اجتماعی

به یاد داشته باشید که وقتی شما بچه دار می شوید شرایط زندگی اجتماعی شما دچار تغییر و تحول می شود اما هرگز این موضوع نباید یک مانع برای فرزندآوری باشد. چرا که وقتی شما بچه دار می شوید باید زمان بیشتری را با او بگذرانید و به نیازهایش توجه ویژه ای داشته باشید و دیگر نمی توانید مانند گذشته با دوستانتان به تفریح بروید.

چگونه همسرمان را برای بچه دار شدن راضی کنیم؟

اما این به معنای محدودیت نیست و به طور موقت باید شرایط خودتان را تغییر دهید تا به سلامت این دوران را طی کنید. به همین دلیل لازم است به مرحله پذیرش برسید و بدانید که بچه دار شدن شرایط خاصی را برای شما ایجاد می کند و اگر واقعا علاقه زیادی به بچه دار شدن دارید باید با این موضوع کنار بیایید. اگر هم واقعا برای شما سخت است که چنین شرایطی را بپذیرید لازم است تا به یک درمانگر مراجعه کرده و مشکل خودتان را با او در میان بگذارید.

سایر دلایلی که در شما شک ایجاد می کند

  • ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند بالا رفتن هزینه ها، تغییر در زمان خواب، تاثیر بر رفت و آمد ها، سفرها، اوقات فراغت و سرگرمی ها.
  • نگرانی راجع به افزایش جمعیت و ایجاد مشکلاتی مانند زورگویی، قلدری و نابرابری.
  • تنفر از بچه ها
  • عدم مسئولیت پذیری
  • مسائل مربوط به باروری
  • نداشتن احساسات و غرایز پدری و مادری
  • علاقه شدید به شغل و کسب درآمد
  • مهم نبودن بچه دار شدن
  • صرفا تمایل به بچه دار نشدن بدون هیچ دلیلی

چگونه همسرمان را برای بچه دار شدن راضی کنیم؟

زمانی که دو نفر با یکدیگر آشنا می شوند و علاقه شدیدی به هم دارند و مدتی را با هم می گذرانند و تصمیم به ازدواج دارند اگر متوجه شوند که طرف مقابل شان تمایلی به بچه دار شدن ندارد به شدت ناراحت می شوند و احساس تعجب، غم، خشم و دلشکستگی تمام وجودشان را در بر می گیرد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش نکات همسرداری


همچنین اگر فرد در ابتدا با بچه دار شدن موافق باشد و به صورت ناگهانی نظرشان را تغییر دهند موجب می شوند تا هم خودشان احساس گناه داشته باشند و هم چالش های زیادی را برای طرف مقابل ایجاد نمایند. چرا که همسر شما تا به امروز بر این باور بوده است که شما هم موافق بچه دار شدن هستید و به ناگاه شما نظرتان را تغییر داده اید و همین موضوع باعث شده است که شرایط را برایش دشوار کنید.

چرا که اگر شما همان ابتدا به صورت قاطع نظرتان را گفته بودید همسرتان می توانست بهتر تصمیم گیری کند. بنابراین در این زمان شما باید از همسرتان بپرسید که چرا به چنین تصمیمی رسیده است و با او صحبت نمایید.

آشنایی با دلایل مختلف برای بچه دار شدن

زمانی شما با واژه چرا از فردی سوال می کنید باعث می شوید تا او در موضع دفاع قرار بگیرد و بخواهد دلایل قانع کننده ای به شما ارائه کند. اما وقتی شما از او می پرسید که چگونه به این تصمیم رسیدی یا چه چیزی باعث شد که تو چنین تصمیمی را بگیری موجب می شود تا احساس همدلی کند و در نتیجه در مقابل شما گارد نمی گیرد. اگر شما به این صورت با او گفتگو کنید باعث می شود تا احساس کند که او را درک می کنید و بدون داشتن هراس با شما صحبت کند و به نتیجه بهتری دست یابید.

ایجاد موقعیت مشابه

ممکن است همسر شما هیچ اطلاعی در خصوص بچه دار شدن و ماهیت پدری و مادری نداند. به همین دلیل درست نمی داند که اگر بچه دار شود چه اتفاقی برایش می افتد و قرار است چه چیزهایی را تجربه کند. شما می توانید کاری کنید که مشابه شرایط فرزندآوری باشد.

به عنوان مثال آخر هفته را با بچه های فایل تان بگذرانید و از آنها بخواهید که اجازه دهند برای چند روز بچه هایشان به خانه شما بیایند و شما از آنها نگهداری کنید. با این که این کار دقیقا مانند بچه دار شدن و تجربه واقعی آن نیست ولی می تواند به شما دورنمایی از مسئولیت پذیری و نگهداری از فرزندان را بدهد. شما با این کار در واقع محیطی را فراهم کرده اید که می توانید به شما نشان دهد آیا شما علاقه ای به این کار دارید یا باید مهارت های جدید را یاد بگیرید.

بیان واضح خواسته ها

برخی از افراد مهرطلب هستند و برای آنکه رضایت طرف مقابل را به دست آورند در ابتدای رابطه با تمام درخواست هایش موافقت می کنند. چرا که گمان می کنند اگر در رابطه با موضوعی با او مخالفت کنند قطعا او را از دست خواهند داند. به خاطر همین موضوع وقتی در رابطه هستند و از آنها سوال می شود که تمایلی به بچه دار شدن دارد خیلی صریح خواسته شان را بیان نمی کنند و صرفا با طرف مقابل موافقت می کنند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله فواید لوس حرف زدن با همسر را بخوانید.

سپس بعد از مدتی که با هم ازدواج کردند و وارد زندگی زناشویی شدند و همسرشان از آنها خواست تا بچه دار شوند فورا نظرشان را تغییر می دهند و بیان می کنند که آنها هیچ تمایلی به فرزندآوری ندارند و در آن زمان صرفا برای آنکه شما را از دست ندهند به شما پاسخ مثبت داده اند. به همین دلیل روانشناسان بیان می کنند که زوجین باید در رابطه با یکدیگر کاملا صادق و روراست باشند و خواسته هایشان را خیلی واضح بیان کنند.

چرا که اگر دو نفر به توافق رسیدند که بچه دار شوند باید بر سر حرفشان بمانند و تغییر ناگهانی نظر یکی از طرفین موجب می شود تا در طرف مقابل حس بی اعتمادی شکل بگیرد. همچنین اگر زوجین با هم قرار گذاشته اند که بچه دار نشوند و صرفا به خودشان دو نفری زندگی شان را ادامه دهند می توانند برای زندگیمان برنامه ریزی کنند و به مسافرت بروند و با کار کردن برای خودشان زندگی کنند و از زندگی شان نهایت لذت را ببرند.

یکی از نکاتی که زوجین باید به آن توجه داشته باشند این است که اگر تصمیم به بچه دار شدن دارند حتما قبل از اقدام به فرزندآوری با هم اوقات دو نفره خوبی را تجربه کنند. به عنوان مثال به گردش بروند و قدر لحظاتشان را بدانند تا در زمان های بعدی دچار پشیمانی نشوند. چرا که این حالات می تواند بر روی سلامت افراد تاثیر بگذارد و در نتیجه آن را به فرزندشان منتقل خواهند کرد.

آسیب های عدم جلب رضایت برای بچه دار شدن

زمانی که یکی از طرفین به شدت عاشق بچه دار شدن است و می خواهد فرزند خودش را داشته باشد و در مقابل همسرش تمایل به فرزندآوری ندارد باعث می شود تا فرد دچار غم، اندوه و افسردگی شود. به همین دلیل اگر شما نمی توانید به این زندگی ادامه دهید و به شدت دچار ناسازگاری هستید حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و مشکل را بررسی نمایید.

چرا که ادامه دادن به روش سابق می تواند برای شما سخت و دشوار باشد و در نتیجه شما را ناراحت کند. به یاد داشته باشید که در چنین شرایطی صرفا به جدایی فکر نکنید، چرا که روش های دیگری هم وجود دارد که می تواند در چنین موقعیت هایی به شما کمک کند.

ممکن است هر دو یا یکی از طرفین تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشید و در عین حال هم یکدیگر را دوست داشته باشید و نخواهید از هم جدا شوید. برای مطالعه بیشتر مقاله روش های کنترل شوهر را مطالعه نمایید.

همچنین ممکن است که رابطه شما با همسرتان بسیار قوی و عالی باشید و عاشقانه یکدیگر را دوست داشته باشید. در این حالت می توانید گفتگو راجع به بچه دار شدن را به زمان دیگری موکول کنید تا شاید به نتیجه بهتری دست یافتید.

تغییر نظر برای بچه دار شدن

زوجین می توانند راجع به شرایط فرزندآوری شامل سن و زمان مناسب با یکدیگر گفتگو کنند و به نتیجه خوبی دست یابند. اما مشکل زمانی آغاز می شود که یکی از طرفین به شدت عاشق بچه دار شدن است و همسرش هیچ تمایلی به این کار ندارد.

تصمیم برای بچه دار شدن در زندگی زناشویی

در این حالت زندگی شان با چالش و مشکل مواجه می شود. به یاد داشته باشید که هرگز با زور و قدرت نمی توانید کاری را به سرانجام برسانید. چرا که ممکن است برخی از زوجین در نهایت به این نتیجه برسند که بچه دار شوند و با این که یکی از طرفین در ابتدا مخالف فرزندآوری بوده است و حالا نظرش را تغییر داده است اما باز هم بر این باور است که نیازها و خواسته هایش را قربانی فرد مقابل کرده است و در این موضوع هیچ توجهی به او نشده است.

در این حالت ممکن است در ادامه راه زندگی تان به بن بست بخورد و در نتیجه نتوانید به رابطه تان ادامه دهید. بسیار دیده شده که وقتی زوجین در خصوص بچه دار شدن با مشکل مواجه می شوند از یکدیگر جدا می شوند و هرگز به فکر ترمیم رابطه شان نیستند. چرا که صرفا جدایی تنها راه رسیدن به آرامش و رفع مشکل نیست و شما می توانید از روش های دیگری نیز برای حل اختلاف استفاده کنید.

در صورت تردید چه کار باید انجام دهید؟

اگر شما مدام از دیگران راجع به بچه دار شدن سوال می پرسید و خودتان نمی تواند به یک تصمیم قاطع دست یابید به این معناست که به شدت دچار تعارض هستید و نمی توانید این موضوع را در خودتان حل کنید. در این حالت باید به یک تعادل روانی دست باید و به خودتان بگویید که چرا مدام از دیگران در این باره سوال میکنم؟ آیا مشکلی وجود دارد که به نظر دیگران وابسته شده ام؟

اگر واقعا تصمیم به بچه دار شدن یا عدم بچه دار شدن دارید از خودتان سوال کنید که چرا چنین نظری دارم؟ آیا موضوع خاصی موجب شده که به این نتیجه برسم؟ چه تجربه ای بر روی این تصمیم من تاثیر گذاشته است؟ از این طریق شما می توانید درک کنید که آیا تصمیمی که گرفته اید به عوامل درونی وابسته است و یا تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار دارد.

به ندای قلبتان گوش کنید

موضوعی که توسط انسان ها نادیده گرفته می شود عدم اعتماد به غرایز درونی است. یعنی اکثر انسان ها همواره در تلاش هستند که یک تصمیم منطقی بگیرند و تمام موضوعات را به صورت عقلانی مورد بررسی قرار می دهند. اینکه افراد به دنبال عقل و منطق باشند چیز بدی نیست ولی انسان باید بداند از ته قلب چه چیزی را دوست دارد و به آن توجه کند و صرفا به دنبال دلایل عقلانی نباشد.

باز هم تاکید می کنیم که هرگز از این موضوع اشتباه برداشت نکنید که نباید عقلانی فکر کنید. به عنوان مثال اگر خودتان به شدت علاقه دارید که بچه دار شوید ولی از حاشیه های آن هراس دارید باید به احساس و غریزه تان توجه کنید و هرگز اجازه ندهید که چنین ترس های توهمی و پوچی شما را از رسیدن به علاقه هایتان باز دارد.

دسته‌بندی‌ها