اندوه درمانی آسیب و آشنایی با متدهای نوین درمان غم و اندوه

اندوه درمانی آسیب و آشنایی با متدهای نوین درمان غم و اندوه

وقتی فرد عزیزی را از دست می دهید بعد از آن دچار غم و اندوهی می شوید که می تواند در بلند مدت اگر در مسیر سالم عبور نکند برایتان آسیب روانی ایجاد کند، بنابراین اندوه درمانی آسیب می تواند به شما کمک کند تا بتوانید این رویداد را به طور سلامت بگذرانید. در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان اندوه درمانی آسیب و آشنایی با متدهای نوین درمان غم و اندوه را در اختیار شما علاقه مندان به علم روانشناسی و آسیب شناسی روانی قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند هستید تا با اندوه درمانی آشنا شوید تا انتهای مقاله اندوه درمانی آسیب با گروه علمی برنا اندیشان همراه شوید.

اندوه درمانی آسیب و آشنایی با متدهای نوین درمان غم و اندوه

برای مقابله با حوادثی که موجب از دست دادن یکی از عزیزانمان می شود، اندوه درمانی آسیب می تواند یک روش مفید و سالم برای پردازش احساسات دردناک باشد.

اندوه درمانی آسیب چیست؟

درمان اندوه آسیب زای از بین رفتن ناگهانی و دردناک است

وقتی عزیزی ناگهان از دنیا می رود افرادی که این حادثه را پشت سر می گذارند دوران غم انگیزی را تجربه می کنند. برای مقابله با این نوع غم و اندوه شدید، اندوه درمانی آسیب می تواند یک روش مفید و سالم برای پردازش احساسات دردناک باشد.

اندوه درمانی آسیب زا چیست؟

دکتر جنیفر آر لوین دکترای درمانگری متخصص در تاناتولوژی (مطالعه مرگ و سوگ) غم درمانی آسیب زا را چنین توصیف می کند: “درمانی که به طور همزمان پاسخ ضربه و غم مرتبط با یک مرگ آسیب زا را برطرف می کند.”

اهداف این شکل از درمان شامل تنظیم عاطفی، کاهش علائم تروما، یادگیری مهارت های مقابله و مدیریت ضربه و پردازش تلفات همراه با غم و اندوه است. پیشنهاد می شود مقاله درمان سوگ را مطالعه فرمایید.

اندوه آسیب زا در مقابل انواع دیگر اندوه

غم و اندوه آسیب زا به طور خاص پس از مرگ یکی از عزیزان به روشی آسیب زا اتفاق می افتد و همانطور که لوین می گوید معمولاً اما نه همیشه به طور ناگهانی و غیر منتظره است.

نمونه هایی از مرگ که ممکن است منجر به اندوه آسیب زا شود عبارتند از:

  • خودکشی کردن
  • قتل
  • تصادفات
  • بحران های پزشکی
  • مصرف بیش از حد

لوین می گوید: غم و اندوه آسیب زا همچنین می تواند هنگامی رخ دهد که فردی که زنده مانده است در حادثه ای که جان یکی از عزیزان را گرفته است درگیر شود و یا شاهد آنچه که اتفاق افتاده است باشد.

علاوه بر این اگر کسی نیاز به تصمیم گیری پزشکی دشوار در مورد مراقبت از عزیز خود مانند احیا یا قطع زندگی داشته باشد می تواند پاسخ ضربه را به دنبال داشته باشد.

علائم

دو نشانه اصلی وجود دارد که نشان می دهد شما به طور خاص با اندوه آسیب زا دست و پنجه نرم می کنید:

  • پاسخ ضربه ای که با غم و اندوه تعامل دارد
  • در هم شکستن انتظارات فرضی شما که شما را در جهان راهنمایی می کند

لوین جزئیات این علائم را توضیح می دهد. اول از همه او می گوید: پاسخ تروما آن چیزی است که غم آسیب زا را از سایر اشکال متفاوت می کند.

در برخی موارد فرد ممکن است به طور عادی به یک اتفاق غیر طبیعی پاسخ دهد در حالی که همه واکنشهای متفاوتی نسبت به تروما دارند پاسخ تروما در افراد به چهار دسته تقسیم می شود:

  • روانشناختی – عاطفی
  • شناختی
  • جسمی
  • رفتاری

در مرحله دوم لوین می گوید که حوادث آسیب زا مفروضات ما را که ما را در جهان ایمن نگه می دارد نقض می کنند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ما و عزیزانمان در دنیا ایمن هستیم (مدرسه، کار، عبور از خیابان و غیره)
  • ما انتظار داریم که جهان قابل پیش بینی باشد و تصادفی نباشد
  • ما انتظار داریم اتفاقات دارای دلیل باشند
  • ما انتظار داریم که برای کار خود پاداش بگیریم

وقتی این ایده آل ها با یک ضرر ناگهانی و دردناک مواجه شوند، غم و اندوه آسیب زا می تواند هسته اصلی اعتقاد شما را به چالش بکشد.

چه موقع باید به دنبال اندوه درمانی برای آسیب باشید

اگر علائم ضربه ای که تجربه می کنید و یا درد غم و اندوه عملکرد شما را با مشکل روبرو کرده است در مناطقی که لوین از جمله کار، مراقبت از دیگران، بلند شدن از رختخواب، گذراندن روز لیست می کند به احتمال زیاد وقت آن است که به دنبال غم درمانی آسیب زا باشید.

از درمان انتظار چه چیزی می رود

اگرچه درمان اندوه درمانی آسیب زا برای همه متفاوت است، لوین برخی از مراحل کلی را که می توانید در طول درمان انتظار داشته باشید بیان می کند.

تثبیت ضربه

این زمانی است که درمانگر شما با تمرکز بر روال و ساختار، ایجاد یک رابطه و احساس امنیت می کند تا بتوانید محیطی را که بدن شما دوباره به آن اعتماد می کند از نو بسازید.

آسیب روحی را پردازش کنید

پس از ایجاد پایه ای محکم شروع به پردازش آسیب و غم و اندوه با استفاده از مهارت های آموخته شده در مرحله اول خواهید کرد.

اگر احساس خستگی بیش از حد کردید و یا پاسخ های تروما را تجربه کردید، لوین می گوید که شما متوقف خواهید شد و به مهارت های قبلی برای کاهش علائم و افزایش مهارت های مقابله ای باز می گردید.

چگونه با غم و اندوه ناشی از آسیب کنار بیاییم

اندوه درمانی آسیب

اندوه بعد

این امر بر پردازش مداوم احساسات مرتبط با از دست دادن، زندگی با عدم اطمینان از آسیب، غصه خوردن به خاطر فقدان، پرداختن به آنچه انجام نشده است، بازنویسی روایت ها به معنای ایجاد پیوندهای مداوم و تسهیل رشد پس از سانحه، متمرکز خواهد بود.

در این مرحله شرکت کنندگان می توانند از طریق درمان فردی، گروه درمانی یا هر دو به دنبال درمان آن بروند.

گرفتاری های درمان نکردن

اگر غم و اندوه خود را سرکوب می کنید یا وانمود می کنید که وجود ندارد ممکن است در مقابل نیاز به دنبال غم درمانی آسیب زا مقاومت کنید در نتیجه تأثیرات منفی به بار می آورد.

لوین می گوید که افراد ممکن است ادامه یا افزایش علائم تروما، از جمله نشخوار فکری در مورد جزئیات حادثه، بازگشت به گذشته، کابوس های شبانه، اضطراب نظارت بیش از حد و افسردگی را تجربه کنند.

وی همچنین دارای خطرات اختلالات بهداشت جسمی و روانی  مانند اختلال استرس حاد، PTSD، مکانیسم های مقابله ای ناسالم و افزایش خطر روی آوردن به مواد است.

لوین هشدار می دهد: شما ممکن است علائم را برای کوتاه مدت سرکوب کنید اما دوباره برمی گردد و مسائل بزرگتری ایجاد می کند یا چندین مسئله برای حل و فصل دارید.

فواید اندوه درمانی

به گفته لوین مزایای مختلفی در ارتباط با اندوه درمانی آسیب زا وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • کاهش علائم
  • افزایش مکانیزم های مقابله ای
  • افزایش احتمال رشد پس از سانحه
  • ادامه پیوندها با متوفی
  • توانایی پیش بینی امکانات آینده
  • به زندگی معنادار ادامه دهید

لوین می گوید: بنابراین بسیاری از مراجعان من نمی توانند تصور کنند بدون عزیزشان به زندگی ادامه می دهند به خصوص وقتی همسر فرد از دنیا می رود.

لوین خاطرنشان می کند که گرچه بسیاری از مراجعان پس از مرگ ناگهانی یکی از عزیزان خودکشی نمی کنند اما آنها اغلب انگیزه یا تمایل به تعامل با دنیا را نشان می دهند.

لوین در کار خود دیده است که بسیاری از افراد از اندوه درمانی آسیب زا سود می برند. با گذشت زمان، صبر و اعتقاد به اینکه زندگی می تواند پیشرفت کند بسیاری از افراد زندگی معنا داری را دنبال می کنند.