شناخت دلایل ازدواج دختران با مردان مسن

شناخت دلایل ازدواج دختران با مردان مسن

ازدواج دختران با مردان مسن یکی از مواردی است که لازم است آن را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. از نظر علمی تفاوت های سنی بسیار زیاد می تواند سبب مشکلاتی در رابطه زوجین شود و از این رو لازم است تا افراد به این موضوع توجه کنند.

البته ممکن است شما افرادی را مشاهده کرده باشید که تفاوت سنی زیادی دارند ولی بدون هیچ مشکلی با یکدیگر زندگی می کنند. اما در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا موضوع علت ازدواج دختران با مردان مسن را مورد بررسی قرار دهیم و متوجه شویم که چرا برخی از دختران چنین علاقه ای دارند.

انسان و رابطه

به طور کلی انسان تمام تجربیاتش را از رابطه با سایرین به دست می آورد و می تواند اذعان داشت که ارتباط جزء لاینفک زندگی انسان است. بنابراین به یاد داشته باشید که انسان ها از طریق رابطه و ارتباط با یکدیگر مفاهیم زیادی را یاد می گیرند. پیشنهاد می شود تا مقاله پیش بینی ازدواج ناموفق را مطالعه نمایید.

به همین دلیل در دوره های مختلف زندگی هر فردی تمایل دارد تا با افراد دیگر رابطه داشته باشد. مثلا وقتی شخصی در دوره نوجوانی است دوستان بسیاری دارد و از طریق دوستان تجربیات زیادی را یاد می گیرد. از طرفی باید توجه شود که هر فردی از بین تمامی دوستانی که دارد صرفا با تعداد کمی از آنها رابطه خوبی دارد. به همین دلیل چنین افرادی دارای ارزش و جایگاه خاصی برای انسان هستند.

با توجه به مواردی که مطرح شد متوجه شدیم که انسان به صورت ذاتی تمایل دارد تا با دیگران رابطه داشته باشد و از داشتن ارتباط لذت فراوانی را کسب می کند. چرا که دوستی و ارتباط برای انسان بسیار جذاب و لازم است و هر فردی که سالم باشد دوست دارد تا با دیگران رابطه برقرار کند. از این رو در مسیر رشد ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد شود که به دنبال آن فرد تمایلی به داشتن روابط سالم را نداشته باشد.

دلیل ازدواج دختران با مردان سن بالا

مثلا ممکن است فرد به انزوا برود و تمام روابطش را با دیگران و دنیا قطع کند که دلیل آن مشکلاتی است که در زندگی فرد رخ داده است. به عنوان مثال وقتی پسری از یک دختر خوشش می آید و به او علاقه مند می شود و زمانی که به او درخواست دوستی میده ولی جواب رد میشنود موجب می شود تا دچار دلشکستگی شود و در نتیجه از تمام روابط فرار کند و تنهایی را بر همه چیز ترجیح دهد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روابط عاطفی مردان در ازدواج را بخوانید.

همچنین لازم است اشاره شود که به دلیل چنین مشکلاتی ممکن است فرد به سمت روابط بیمارگون و ناسالم برود که هیچ ارتباطی با واقعیت نداشته باشد. به عنوان مثال به طور سالم و طبیعی افراد از جنس مخالف باید با یکدیگر رابطه داشته باشند. اما زمانی که این فرایند تغییر کند و اشکال دیگری از ارتباط را ایجاد کند می تواند سبب بروز انحرافات و اختلالات شود.

چرا به سمت روابط عاشقانه می رویم؟

در خصوص علت عاشق شدن می توان به دلایل مختلفی اشاره کرد که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • فعال شدن تمایلات جنسی
  • تاثیر همسالان و دوستان
  • دوری از هیجانات منفی
  • تمایل به حضور در اجتماع
  • علاقه به ازدواج و تشکیل خانواده

ارتباط با جنس مخالف

زمانی یک فرد می تواند از رابطه ای که دارد به آرامش برسد که آن رابطه لذت بخش باشد و بتواند مهر و محبت را به فرد منتقل کند. این نوع رابطه در بین افراد جنس مخالف بسیار دیده می شود. یعنی دختر و پسری که به یکدیگر علاقه دارند و از رابطه ای که دارند بسیار خوشحال و خرسند هستند.

در خصوص رابطه با جنس مخالف دیدگاه ها و نظریات مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها نگاه متفاوتی به این موضوع دارند. هدف از بیان این مطلب آن است که بگوییم رابطه دختر و پسری که یکدیگر را دوست دارند به عنوان یک رابطه سالم شناخته می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله جلوگیری از طلاق در میانسالی را مطالعه فرمایید.

یعنی گرایش افراد به جنس مخالف به عنوان امری طبیعی شناخته می شود. اما مشکل زمانی آغاز می شود که شرایط به صورت جهانی دچار تغییر و تحول شود و افراد تمایلی به ازدواج نداشته باشند. یعنی افراد به ازدواج نگاه ویژه ای ندارند و صرفا رابطه را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی مشاوره قبل از ازدواج


در حالی که اگر افراد بتوانند رابطه ای سالم را با یکدیگر داشته باشند می توانند به رشد و تعالی دست یابند. بنابراین باید اشاره شود که بسیاری از افراد از امر ازدواج بیزار نیستند اما به دلیل مشکلاتی که در این خصوص برای آنها ایجاد شده است به نوعی از آن فرار می کنند. از این رو نوع نگاه آنها به ازدواج حالتی تدافعی دارد و تمایلی ندارند ازدواج کنند.

ازدواج و تشکیل خانواده

یکی از راه های تشکیل خانواده، امر ازدواج است و باید اشاره شود که برای تشکیل دادن یک خانواده روش های دیگری نیز وجود دارد. اما یک خانواده سالم زمانی می تواند روابط خوبی را تجربه کند که رابطه بین افراد سالم و بر اساس احترام متقابل باشد. به همین دلیل افراد زیادی که در این زمینه صاحب نظر هستند بیان می کنند بهترین نوع خانواده صرفا از طریق ازدواج شکل می گیرد.

از این رو اگر یک ازدواج دارای روابط ناسالمی باشد موجب می شود تا اعضای آن نیز به شدت دچار آسیب شوند. به همین دلیل از یک ازدواج سالم می توان توقع داشتن یک خانواده سالم را داشت. همچنین عقل سالم حکم می کند که افراد از طریق ازدواج سالم وارد رابطه شوند و سپس یک خانواده را شکل دهند.

عشق دوران نوجوانی

عشق ماهیتی شگفت انگیز دارد و تا به حال تقریبا تمام افراد کره زمین را درگیر خودش کرده است. عشق برای اولین بار در دوران نوجوانی و بلوغ دیده می شود که ممکن است صرفا با یک بار دیدن در فرد ایجاد شود. بنابراین باید بدانیم که عشق به جنس مخالف در دوران نوجوانی امری طبیعی و سالم است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله معیارهای ازدواج دکتر انوشه را مطالعه نمایید.

از طرف دیگر گروه همسالان فشارهای زیادی بر فرد می آورند که موجب می شود تا به سمت چنین روابطی بروند. در دوران نوجوانی فرد ساعت ها در فکر خود با شخصی که به او علاقه دارد صحبت می کند و شروع به خیال پردازی می کند. این در حالی است که فرد هیچ شناختی از آن شخص نداشته و فقط یک بار او را دیده است. در دوران نوجوانی عشق رابطه نزدیکی با میل جنسی دارد و خیلی زود فراموش می شود.

همچنین باید اشاره شود که در دوران نوجوانی فرد دچار تغییراتی در خلق می شود و از این رو مسائل جنسی برایش مهم تر می شود و عشق در مرتبه بعدی قرار می گیرد. بنابراین این موضوع را نباید به عنوان یک مشکل تلقی کرد، چرا که چنین رابطه ای صرفا مربوط به مراحل رشد روانی جنسی فرد است.

به یاد داشته باشید که اگر بتوانید با این دوره به خوبی برخورد نمایید می توانید به خوبی این دوره را از سر بگذرانید. اما اگر شرایط این دوره به خوبی مدیریت نشود ممکن است در آینده مشکلات فراوانی را برای انسان ایجاد کند.

ازدواج دختران با مردان مسن

تا به اینجای مقاله متوجه شدیم که انسان ها به صورت ذاتی تمایل زیادی به رابطه دارند و عشق در دوران نوجوانی برای اولین بار بروز می کند. بنابراین هم می تواند به عنوان عاملی مفید به آن نگریست که افراد دوره ای جدید از زندگی را آغاز می کنند و یا فقط یک عشق یک طرفه باشد و برای آن فرد مشکلات و درگیری های بسیاری را ایجاد کند.

چرا برخی از زنان و دختران علاقه دارند تا با مردان سن بالا ازدواج کنند؟

حالا سوالی که لازم است به آن پاسخ داده شود این است که چرا برخی از دختران تمایل دارند تا با مردان سن بالا ازدواج کنند.

تمایل به رابطه با مردان سن بالا

در سال های اخیر تمایلات زیادی به ازدواج با مردان مسن در دختران ایجاد شده است. به طوری که در ۳ دهه گذشته شاهد ازدواج دختران زیادی با مردان مسن هستیم. در خصوص چگونگی پیدایش چنین روابطی می توان به تغییرات وتحولاتی که در سال های اخیر در روابط مردان و زنان ایجاد شده است اشاره کنیم.

تمایل به ازدواج با مردان مسن به این صورت است که دختران و زنان تمایل دارند تا با مردانی ازدواج کنند که چندین دهه از آنها بزرگتر است. یعنی ممکن است مرد ۷۰ سال سن داشته باشد و دختر ۲۵ ساله باشد. این کار هم می تواند به دلیل تامین زندگی از نظر اقتصادی باشد.

از این رو یکی از دلایل اصلی ازدواج دختران با مردان مسن به خاطر عدم امنیت مالی است که آن ها به سمت مردی می روند که از نظر اقتصادی دارای مرتبه بالایی باشد. به عنوان مثال دختری که ۲۵ سال سن دارد و پسری ۳۳ ساله از او خوشش آمده و به علاقه مند شده است. آن پسر به سراغ دختر می رود و درخواست ازدواج می دهد ولی چون پسر از نظر مالی هیچ چیزی ندارد دختر به او جواب رد می دهد و بیان می کند که تصمیم دارد درس بخواند. برای مطالعه بیشتر مقاله اهمیت مشاوره جنسی را مطالعه نمایید.

در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد و صرفا به دلیل مشکل مالی درخواست او را نپذیرفته است. اما از طرف دیگر مردی مسن با سن ۷۳ سال به سراغ آن دختر می آید و چون از نظر مالی وضعیت ایده آلی دارد آن دختر خیلی سریع درخواست آن پیرمرد را می پذیرد و با او ازدواج می کند. در این میان آن پسر که بهترین گزینه برای ازدواج بود دچار دلشکستگی و افسردگی می شود و برای مدتی را باید در سوگ بگذراند. اگر دقت کرده باشید تنها دلیلی که موجب شد تا چنین مسئله ای رخ دهد صرفا موضوع مالی و اقتصادی بود.

از طرفی باید در نظر داشته باشیم که اگر چنین رابطه ای ادامه داشته باشد و افراد به آن علاقه مند شوند موجب می شود تا در آینده ازدواج دختران با مردان مسن یک ارزش شود و به عنوان یک الگوی ازدواج در جامعه شناخته شود.

دلیل تمایل دختران به مردان مسن

حال نیاز است تا دلایل اصلی تمایل دختران به مردان مسن را مورد بررسی قرار دهیم.

خلاء عاطفی

یکی از دلایلی که دختران علاقه دارند تا با پیرمردها ازدواج کنند مربوط به خلاء عاطفی است. یعنی دخترانی که از جانب پدران دچار کمبود محبت هستند به سمت چنین روابطی گرایش پیدا می کنند. چرا که پدر اولین فردی است که به عنوان شخص جنس مخالف با دخترش در ارتباط است.

از این رو اگر نتواند رابطه ای سالم و درست با او داشته باشد موجب می شود تا نیازهای احساسی و عاطفی دخترش به درستی برآورده نشود و آن دختر برای جبران خلاء عاطفی خودش به سراغ مردان مسن می رود.

مشکلات مالی و اقتصادی

یکی از جنبه های مهم زندگی زناشویی تامین نیازهای مالی است. از این رو دختران تمایل دارند با فردی ازدواج کنند که دارای وضعیت مالی خوبی بوده بتواند نیازهای مالی اش را به خوبی برآورده کند. اما باید به یاد داشته باشید که مشکلات اقتصادی و مالی صرفا نمی تواند کمبودهای محبت فرد را جبران کند.

ایجاد ترس و خشم در پسران

پسران جوان با توجه به سنی که دارند، احساسات زیادی را از خودشان نشان می دهند. از این رو چون مردان مسن مسئولیت پذیری بیشتری دارند موجب می شود تا دختران به سمت چنین مردانی بروند و به آن ها علاقه بیشتری داشته باشند.

آسیب های ازدواج دختران با مردان مسن

در خصوص ازدواج باید به یاد داشته باشید که فاصله سنی مناسب بسیار مهم است و افراد باید به این موضوع توجه داشته باشند. اما در سال اخیر مشاهده می کنیم که افراد تمایل دارند تا با مردانی ازدواج کنند که از نظر سنی تفاوت زیادی دارند.

زمانی که تمایلات افراد در رابطه تغییر می کند موجب می شود تا سبک عاشق شدن نیز در افراد دچار تحول شود. به عنوان مثال حتی دخترانی که وضع مالی خوبی دارند و مشکل مالی برایشان موضوع مهمی نیست هم به سراغ ازدواج با مردانی می روند که از نظر سنی بسیار از آنها بزرگتر است.

البته باید اشاره شود که موضوع ازدواج دختران با مردان مسن پدیده جدیدی نیست و در دوره های مختلف تاریخی وجود داشته است و در سال های اخیر نیز مجدد این الگو رواج پیدا کرده است.

به یاد داشته باشید که ازدواج دختران با مردان مسن صرفا به عنوان یک آسیب فردی شناخته نمی شود و می تواند در بلند مدت سبب بروز مشکلات زیادی برای جامعه شود. به طوری که تمایل افراد نیز دچار تغییر و دگرگونی می شود و در نتیجه ساختار خانواده دچار آسیب می شود.

همچنین باید اشاره شود که علاوه بر وجود مشکلات اقتصادی و مالی سایر عوامل مانند رابطه پدر و دختر، بروز خشونت در پسران و فرار از احساس تنهایی موجب می شود تا ازدواج دختران با مردان مسن افزایش یابد.

آسیب های ناشی از ازدواج دختران با مردان مسن

تربیت فرزند

تمامی انسان ها به صورت نرمال تمایل دارند که بچه دار شوند. بنابراین فرزندآوری امری سالم و طبیعی است و افراد با توجه به نیازهایی که در آنها ایجاد می شود و فراهم شدن شرایط به سمت فرزندآوری می روند. از این رو اگر سن مادر و پدر بسیار زیاد باشد موجب می شود تا مشکلات فراوانی برای تربیت فرزند ایجاد شود. چرا که مادر جوان است و پدر فردی مسن و سن بالاست و باعث می شود تا تنش و آشفتگی بسیاری برای فرزند ایجاد شود.

نکات مهم قبل از ازدواج

با توجه به مواردی که مطرح شد متوجه شدیم که ازدواج دختران با مردان مسن سبب بروز آسیب های فردی و اجتماعی می شود. از این رو افراد قبل از آنکه به سمت چنین ازدواج هایی بروند لازم است تا به مشاوره بروند تا مشکلات و آسیب های ناشی از چنین ازدواج هایی به آنها گوشزد شود.

پیشگیری از بروز آسیب

همانطور که می دانید همواره پیشگیری بهتر از درمان است و ما باید قبل از بروز هر مشکلی آن را پیشگیری کنیم. یعنی زمانی که می دانیم ازدواج دختران با مردان مسن دارای آسیب و گرفتاری است باید از آن جلوگیری کنیم و هرگز وارد چنین ازدواجی نشویم.

ازدواج ناسالم برای حل مشکل

به طور کلی ازدواج امری سالم و طبیعی است و هر فرد سالمی تمایل دارد تا ازدواج کند. اما اگر افراد ازدواج ناسالمی را در پیش بگیرند باعث می شود تا خانواده ها نیز دچار مشکل و آسیب شوند. چرا که هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش و تعادل است و افراد ازدواج می کنند تا به آرامش برسند. از طرفی ازدواج موجب می شود تا نیازهای عاطفی، روانی و جنسی افراد نیز برطرف شود و از این رو افراد برای رفع نیازهای خود نیز به سمت ازدواج می روند.

پس در نظر داشته باشید که ازدواج امری طبیعی و سالم است و افراد باید به سراغ بهترین نوع ازدواج بروند. چرا که این موضوع می تواند بر آینده و سرنوشت اعضای آن تاثیر زیادی داشته باشد.

دسته‌بندی‌ها