روش های ترک شیشه به صورت تخصصی

روش های ترک شیشه به صورت تخصصی

ترک شیشه نسبت به ترک سایر مواد مخدر متفاوت است، چرا که در این نوع اعتیاد وابستگی فرد بسیار شدید است و به همین دلیل برای فرایند ترک لازم است تا از یک درمانگر متخصص کمک بگیرید. همانطور که میدانید ماده مخدر شیشه یکی از مواد محرکی است که در بین افراد مختلف رواج پیدا کرده است و مصرف آن می تواند عوارض جسمی و روانی بسیاری برای انسان ایجاد کند.

فردی که شیشه مصرف می کند برای مدتی دارای انرژی بسیار زیادی است و مدام توهم می زند. برای دفعات اولیه مصرف فرد نمی تواند تا ۳ روز بخوابد و زمانی که مدت نشئگی مواد مخدر از بین رفت فرد به شدت احساس خستگی می کند و گاهی اوقات ممکن است ۲ شبانه روز پشت سر هم بخوابد و زمانی که از خواب بیدار می شود به شدت سردرد دارد و از خودش حرکات عجیب و غیر عادی نشان می دهد.

چون ماده مخدر شیشه بسیار مضر و خطرناک است لازم است تا هر چه سریعتر فرایند ترک آغاز شود. به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد تصمیم داریم تا در این بخش از برنا اندیشان مقاله کاملی راجع به روش های ترک شیشه را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم.

چرا ترک شیشه بسیار مهم است؟

مصرف ماده مخدر شیشه موجب می شود تا در مغز انسان تغییرات شیمیایی ایجاد شود و در نتیجه رفتارهای غیر متعارفی از فردی که شیشه مصرف می کند دیده می شود. این در حالی است که فرد مصرف کننده به شدت حال خودش را خوب می داند و بر این باور است که سطح انرژی بسیار بالایی دارد.

آشنایی با ماده مخدر شیشه و تاثیرات آن

تمام این حالات به دلیل تغییراتی است که در مغز انسان ایجاد شده است و در بلند مدت موجب می شود تا فرد به شدت دچار آسیب شود. نکته ای که در خصوص مصرف شیشه باید بدانید این است که فرد مصرف کننده دچار هذیان و توهم هایی می شود که می تواند مشکلات بسیار خطرناکی برایش ایجاد شود.

به طوری که فرد مصرف کننده ماده مخدر شیشه چیزهایی را مشاهده می کند که دیگران نمی توانند آن را مشاهده کنند و در نتیجه داشتن چنین تجربیاتی می تواند بسیار آسیب زا باشد. چرا که فرد بر اساس تجارب غیر واقعی خود دست به کارهایی می زند که بسیار خطر آفرین است. پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با ماده مخدر فلاکا را بخوانید.

به یاد داشته باشید فردی که دارای سابقه ژنتیکی بیماری های روان پریشی است اگر اقدام به مصرف ماده مخدر شیشه کند ممکن است دچار بیماری اسکیزوفرنی شود و تا پایان عمرش گرفتار مشکل شود. به همین دلیل لازم است افرادی که به ماده مخدر شیشه اعتیاد دارند هر چه سریعتر برای ترک اقدامات لازم را انجام دهند.

چرا ترک شیشه کار دشواری است؟

همانطور که گفته شد ترک شیشه با ترک سایر مواد بسیار متفاوت است و دلیل اصلی آن نیز وابستگی بسیار شدید فرد به این ماده مخدر است. به عنوان مثال فردی که گرفتار اعتیاد به هروئین یا تریاک است در مراحل اول درمان دچار حالت خماری می شود و نیاز جسمی شدیدی به مصرف ماده مخدر پیدا می کند و در ادامه گرفتار اضطراب و بی قراری می شود.

اما در زمان ترک شیشه حالتی تحت عنوان خماری وجود ندارد و فردی که اقدام به ترک ماده مخدر شیشه می کند بعد از چند روز دچار مشکلات ذهنی و روانی می شود. فردی که برای مدت طولانی ماده مخدر شیشه را مصرف کند اگر بخواهد تصمیم به ترک آن بگیرد در روزهای اول دچار ولع و میل به مصرف شدید می شود و به دنبال آن فرد اضطراب، افسردگی و بی قراری را تجربه می کند.

بعد از چند روز به شدت احساس خواب آلودگی می کند و ممکن است ساعت ها به خواب برود و بعد از بیدار شدن با میل شدیدی اقدام به غذا خوردن کند. با این که مدت طولانی در خواب بوده است و غذای زیادی خورده است ولی دچار احساس خستگی است و رمقی ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله ترک تریاک را مطالعه نمایید.

بعد از آنکه از این مرحله عبور کرد حالات مربوط به بی رمقی، افسردگی و بی لذتی برای ماه ها ادامه می یابد. فرد برای بازگشت به حالت قبلی وسوسه های شدیدی را برای مصرف مجدد ماده مخدر شیشه تجربه می کند. این مرحله ۹ ماه الی یک سال ادامه پیدا می کند و در این مدت حالات روانی سختی که دارای وسوسه های شدید است بر فرد وارد می شود. از این رو چون مراحل ترک شیشه دارای سختی های فراوانی است لازم است تا فرد برای درمان از یک متخصص کمک بگیرد.

آزمایش اعتیاد به شیشه

فردی که ماده مخدر شیشه را مصرف می کند تا ۳۶ ساعت بعد از مصرف با آزمایش خون به طور کلی قابل تشخیص است و چون پس از مصرف به آمفتامین تجزیه می شود زمانی که فرد تست اعتیاد می دهد آزمایش آمفتامین نیز مثبت می شود و تا ۵ روز نیز قابل ردیابی می باشد.

همچنین باید اشاره شود که برای تشخیص شیشه هم می توان از آزمایش ادرار و هم از موی فرد استفاده کرد. چرا که بقایای شیشه تا ۶ روز در ادرار فرد وجود دارد و تا ۹۰ روز در موی فرد مصرف کننده قابل تشخیص است.

روش های ترک شیشه

برای ترک اعتیاد به شیشه یک روش ثابتی وجود ندارد و امروزه درمانگران متخلف برای ترک شیشه روش های مختلفی را بیان می کنند. در ادامه با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید تا به طور کامل با روش های مختلف ترک شیشه آشنا شویم و بدانیم چگونه می توانیم مراحل ترک را طی کنیم. همچنین لازم است بدانید که علاوه بر ترک شیشه به کمک روش های دارو درمانی می توانیم از ورزش نیز کمک بگیریم تا میل به مصرف مجدد ماده مخدر شیشه در فرد به طور چشمگیری کاهش یابد.

در کنار این موارد لازم است تا حمایت اطرافیان نیز به خوبی انجام شود تا فرد بتواند از نظر عاطفی تحت حمایت خانواده و اطرافیان قرار بگیرد. از طرف دیگر توجه به تغذیه سالم و مقوی نیز می تواند به فرایند ترک شیشه بسیار کمک کند.

ترک شیشه با روش ماتریکس

روش درمانی ماتریکس یک روش برای ترک شیشه است که بدون مصرف دارو به فرد کمک می کند تا مصرف ماده مخدر شیشه را کنار بگذارد. همچنین لازم است اشاره شود که امروزه در سراسر دنیا روش درمانی ماتریکس به عنوان معروف ترین روش ترک شیشه محسوب می شود.

در روش درمانی ماتریکس برای خانواده فرد معتاد نیز جلسات آموزشی برگزار می شود تا آن ها نیز دانش و آگاهی شان در مورد ترک شیشه افزایش یابد و بدانند چگونه با فردی که قصد دارد مصرف شیشه را ترک کنند رفتار نمایند. باید اشاره شود که در روش درمانی ماتریکس بر روی حمایت های اجتماعی و آموزش پیشگیری از لغزش های جزئی نیز تاکید می شود.

هر جلسه درمان ماتریکس حدود ۴۵ دقیقه الی یک ساعت است که در هر جلسه اتفاقات روزهای قبل بررسی و مرور می شود و سپس جلسه جدید ادامه می یابد. در جلسات درمان به صورت تصادفی و زمان بندی شده از افرادی که قصد دارند تا مصرف ماده مخدر شیشه را ترک کنند آزمایش ادرار گرفته می شود تا بتوانند میزان پیشرفت فرد را مورد بررسی قرار دهند.

آشنایی با روش های ترک اعتیاد به شیشه

چرا که این کار موجب می شود تا درمانگر متوجه شود حمایت اطرافیان و آموزش هایی که در طول دوره به افراد داده شده است تا چه میزان در جهت بهبودی وضعیت افراد موثر بوده است.

سپس زمانی که فرد به پایان ترک می رسد، درمانگر جلساتی را تحت عنوان پیشگیری از بازگشت برگزار می کند تا فرد بتواند با لغزش های وسوسه کننده مقابله کند و مجدد به سمت مصرف ماده مخدر شیشه نرود.

ترک شیشه با روش دی اس تی (کنگره ۶۰)

ترک شیشه به کمک روش DST از جمله روش های طولانی مدت برای ترک شیشه به حساب می آید که در طی ۱۰ ماه در گام های ۲۱ روزه صورت می گیرد. این روش تحت عنوان کنگره ۶۰ شناخته می شود که توسط یک بیمار بهبود یافته ایجاد شده است.

به عبارت دیگر روش دی اس تی ترکیبی از اصول گروه های ۱۲ قدمی و روش های ترک تدریجی مواد می باشد و به معتادان کمک می کند تا بتوانند مراحل ترک شیشه را به خوبی پشت سر بگذرانند. در این روش ماده تریاک جایگزین ماده مخدر شیشه می شود و پس از ۲۱ روز یک پنجم مقدار مصرف کاهش یافته تا پس از ۱۰ ماه میزان مصرف فرد به صفر برسد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله سم زدایی ماری جوانا را مطالعه فرمایید.

از ویژگی های خوب درمان دی اس تی این است که علاوه بر توجه به جسم افراد بیمار، بر روی سلامت روان آن ها نیز کار می شود تا جهان بینی ذهنی آن ها تغییر کند. در حقیقت جسم، روان و جهان بینی به عنوان مثلث درمانی در کنگره ۶۰ محسوب می شود.

به همین دلیل برای افرادی که ماده مخدر شیشه را مصرف می کنند کلاس های آموزشی فردی و گروهی برگزار می شود تا آنها بتوانند نحوه تفکرشان که به شدت تحت تاثیر مصرف شیشه قرار گرفته است را تغییر دهند.

با این که روش دی اس تی دارای نتایج خوبی بوده است ولی تاکنون هیچ مقاله علمی این روش را تایید نکرده است و صرفا افرادی که از این روش جواب گرفته اند از آن تعریف می کنند.

تاثیر منفی متادون در ترک شیشه

برخی از کلینیک های ترک اعتیاد برای ترک مواد مخدر از ماده نگهدارنده متادون استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است معتادانی که در شرایط بدنی خاصی هستند و ترک ناگهانی مواد موجب ایجاد سختی هایی برای آن ها شده است استفاده از این روش پیشنهاد می شود. اما به طور کلی از متادون برای ترک مواد افیونی مانند تریاک، هروئین و مشتقات مورفین به کار می رود و نمی توان از آن برای ترک شیشه استفاده کرد.

به همین دلیل متادون درمانی برای ترک شیشه موجب ایجاد اثرات منفی می شود و در نتیجه زمانی که فرد فرایند درمان را آغاز می کند اگر از متادون برای ترک استفاده کند دچار احساس لذت می شود و به دنبال آن یک اعتیاد تازه در زندگی فرد آغاز می شود.

دارو درمانی برای ترک شیشه

به طور کلی دارویی برای ترک شیشه وجود ندارد و برخی از پروتکل های دارودرمانی مانند پرومتا و آناندا همچنان مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار نگرفته اند. از این رو داروهایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد شامل مکمل های ویتامینی و پروتئینی است که موجب بهبودی مغز فرد بیمار می شود و به علاوه داروهای آرام بخش و ضد تشنج نیز می تواند از نشانه های حاد ترک شیشه به خوبی جلوگیری نماید.

روش ۱۲ قدمی برای ترک شیشه

روش دیگری که برای ترک شیشه مورد استفاده قرار می گیرد تحت عنوان شیشه ای های گمنام (CMA) شناخته می شود که افراد بهبود یافته گروه های خودیاری را تشکیل می دهند تا بتوانند به افرادی که می خواهند مصرف شیشه را ترک کنند کمک نمایند.

در کشور ایران شناخته شده ترین گروه ۱۲ قدمی برای ترک مواد، گروه NA است که شامل افراد بهبود یافته ای است که قبلا مواد افیونی مانند هروئین یا تریاک مصرف کرده اند. چون این گروه ها به راحتی در دسترس تمام افراد قرار دارند می توان برای ترک شیشه از آن کمک گرفت.

اما باید اشاره شود که مصرف کنندگان شیشه برای خودشان گروه جدایی دارند که صرفا به ماده مخدر شیشه اعتیاد دارند که تحت عنوان (CMA) شناخته می شود. این گروه نیز در ایران وجود دارد و افراد معتاد به شیشه می توانند از آن ها کمک بگیرند اما باید اشاره شود که گروه CMA نسبت به جلسات گروه NA کمتر در دسترس است.

ترک شیشه در خانه

اغلب افرادی که گرفتار مصرف شیشه هستند از سرنگ های مشترک برای مصرف استفاده می کنند و همین موضوع موجب می شود تا بیماری های مختلفی سلامتی افراد معتاد را تهدید کند. از این رو برای ارائه دارو و استفاده از سایر روش های دارویی لازم است تا افراد بیمار یک چکاپ سلامتی دهند.

به همین دلیل ترک شیشه به صورت خودسرانه و در خانه می تواند سبب بروز مشکلات بسیاری شود. چرا که اگر فرد معتاد نتواند به خوبی فرایند درمان را طی کند ممکن است مجدد به سمت مصرف ماده مخدر بازگردد و در نتیجه سلامتی وی به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

به یاد داشته باشید که برخی از افراد معتادی که دچار بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت هستند در شرایط خاصی از سلامتی به سر می برند و تجویز داروهای ترک اعتیاد باید با احتیاط بیشتری همراه شود.

به عنوان مثال داروهای تجویزی برای کنترل بیماری ایدز مانع از تجزیه شیشه و باعث افزایش سطح پایداری ماده در خون می شود یا اگر بیماری به هپاتیت سی دچار شود که غالبا همینطور است باید تحت نظر پزشکی قرار بگیرد.

آسیب های ناشی از مصرف ماده مخدر شیشه

توصیه هایی در خصوص ترک شیشه

اگر تصمیم دارید تا به طور کامل مصرف شیشه را ترک کنید حتما به نکاتی که در ادامه بیان می شود توجه کنید.

هرگز اقدام به درمان و ترک خودسرانه نکنید، چرا که این کار می تواند عوارض جبران ناپذیری برایتان به همراه داشته باشد.

حتما برای درمان و ترک شیشه از یک فرد متخصص و درمانگر کمک بگیرید و در طول درمان با یک روانشناس در ارتباط باشید تا بتوانید مشکلات ذهنی و روانی تان را درمان کنید.

بعد از اتمام دوره درمان حتما به یک پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که ماده مخدر شیشه و تمامی سموم از بدنتان خارج شده است.

تاثیر خانواده در ترک اعتیاد به شیشه

چون فردی که گرفتار اعتیاد به شیشه است قبول نمی کند که معتاد است، خانواده باید در این زمینه به او کمک کنند. به همین دلیل نقش خانواده برای ترک شیشه بسیار مهم است. اعضای خانواده باید در این زمینه آگاهی شان را افزایش دهند و هرگز بدون نظر پزشک هیچ دارویی را به فرد معتاد ندهند.

چون فرد معتاد به شیشه باید دوران سختی را برای درمان پشت سر بگذارد نیاز است تا افراد خانواده در کنار او باشند و حمایت خوبی از او به عمل آورند. از این رو رفتار خانواده متناسب با فرد بیمار باید تغییر کند و هرگز از دست فرد معتاد عصبانی نباشند. چرا که اگر شما بتوانید به فرد بیمار کمک کنید و به خوبی از او حمایت نمایید می توانید به نتیجه خوبی در این زمینه دست یابید.

به دلیل سطح وابستگی و خصوصیاتی که مصرف ماده مخدر شیشه با خود به همراه دارد لازم است تا در هنگام ترک آن از یک متخصص کمک بگیرید. چرا که روند ترک شیشه دارای سختی های زیادی است و اگر فرد بتوانید به خوبی آن را طی کنید قطعا مصرف شیشه را ترک می کند.

برای ترک شیشه مدت زمان مشخصی تعیین نشده است و تمام این موارد به شرایط سنی، جسمی و میزان مصرف فرد معتاد دارد. اما به طور کلی برای ترک آن یک دوره یک الی ۳ هفته ای را در نظر می گیرند.

برای ترک اعتیاد به شیشه نیز روش های مختلفی وجود دارد و نمی توان صرفا یک روش را به عنوان روشی عالی در نظر گرفت. چرا که این مورد نیز به ویژگی های جسمی و میزان مصرف فرد معتاد بستگی دارد. اما اگر فرد معتاد به یک روش جامع ترک شیشه پایبند باشد می تواند بعد از مدتی به طور کامل اعتیاد را کنار بگذارد.

اگر می خواهید به طور کامل مصرف شیشه را ترک کنید لازم است تا تحت مراقبت ویژه قرار بگیرید و در این مسیر از یک متخصص کمک بگیرید. در دوره درمان ممکن است نیاز به بستری داشته باشید که لازم است به کلینیک درمانی مراجعه کنید و هم زمان با مراحل سم زدایی حتما از مشاوره و روان درمانی نیز کمک بگیرید.

دسته‌بندی‌ها