آموزش تخصصی درمان خشم و عصبانیت با متدهای نوین

آموزش تخصصی درمان خشم و عصبانیت با متدهای نوین

خشم و عصبانیت می تواند عواقب خطرناکی برای انسان داشته باشد که حتماً لازم است تا مهارت کنترل خشم را بیاموزیم تا در هنگام بروز اتفاقات مختلف بتوانیم بر اعصابمان مسلط باشیم و خودمان را کنترل کنیم تا هیچ مشکلی ایجاد نشود، ما در این قسمت از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آموزش تخصصی درمان خشم و عصبانیت و معرفی راهکارهای نوین برای کنترل خشم را در اختیار شما علاقه مندان به مباحث علمی قرار دهیم، پس برای یادگیری مهارت کنترل عصبانیت تا انتهای مقاله آموزش تخصصی درمان خشم با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آموزش تخصصی درمان خشم و عصبانیت با متدهای نوین

مهارت آموزش تخصصی درمان خشم به ما کمک می کند تا بتوانیم به صورت سالم بر اعصاب خود تسلط داشته و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماییم.

درمان خشم چیست؟

خشم یک احساس عادی انسانی است که اکثر مردم هر از گاهی آن را تجربه می کنند با این حال اگر احساس می کنید خیلی غالباً یا به شدت احساس عصبانیت می کنید ممکن است این موضوع به یک مسئله تبدیل شود.

ارین اِنگِل PsyD روانشناس در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می گوید: “خشم ، عصبانیت مداوم یا طغیان های عصبانیت می تواند پیامدهای مخربی برای سلامت جسمی ، کیفیت زندگی و روابط داشته باشد.” پیشنهاد می شود تا مقاله ۵ روش برای کنترل عصبانیت را مطالعه نمایید.

کنترل خشم روشی است که برای کمک به شما در مدیریت برانگیختگی عاطفی و فیزیولوژیکی همراه با خشم طراحی شده است. از آنجا که تغییر شرایط یا افرادی که خشم را ایجاد می کنند غالباً امکان پذیر نیست مدیریت خشم می تواند به شما کمک کند عوامل محرک خشم خود را بشناسید و یاد بگیرید که با آنها به طور موثرتر کنار بیایید.

به گفته اِنگِل هدف از درمان کنترل خشم کمک به حداقل رساندن موقعیت های استرس زا یا برانگیزاننده خشم ، بهبود کنترل خود و کمک به شما در بیان احساسات خود به روشی سالم است. همچنین اگر به مطالعه بیشتر علاقه مند هستید مقاله شناخت دلایل خشم را حتماً بخوانید.

انواع درمان خشم

اینها برخی از رویکردهای مختلف درمان خشم درمانی است:

درمان شناختی رفتاری (CBT): طبق گفته اِنگِل  CBT اغلب درمان انتخابی برای کنترل خشم است. او می گوید این می تواند به شما کمک کند عوامل محرک خود را برای خشم درک کنید مهارت های مقابله ای را توسعه داده و تمرین کنید و در پاسخ به عصبانیت متفاوت فکر کنید ، احساس کنید و رفتار کنید بنابراین آرام تر و کنترل بیشتری دارید.

رفتاردرمانی دیالکتیک (DBT): به گفته اِنگِل، DBT نوعی CBT است که می تواند به افراد دارای عصبانیت شدید یا مکرر کمک کند تا کنترل عاطفی خود را از طریق رسانه های سالم مانند آرامش دوباره به دست آورند و مهارت هایی را ارتقا دهند که باعث بهبود ارتباطات در روابط می شود.

خانواده درمانی: این شکل از درمان می تواند در شرایطی که خشم اغلب متوجه اعضای خانواده است مفید باشد. این روش می تواند به شما کمک کند برای بهبود ارتباطات و حل مشکلات با هم کار کنید.

رواندرمانی پویشی : این سبک از روان درمانی می تواند به شما کمک کند ریشه های روانشناختی عصبانیت و واکنش شما به آن را بررسی کنید بنابراین می توانید الگوهای ناسالم را شناسایی و اصلاح کنید.

اِنگِل  می گوید ارائه دهنده خدمات بهداشت روان شما شرایط و رفتارهای خاص شما را ارزیابی می کند تا رویکرد کلی درمان را تعیین کند و اینکه آیا شما علاوه بر درمان به دارو نیز نیاز دارید.

تکنیک های درمان خشم

تکنیک های درمان خشم می تواند شامل درک عوامل محرک و پاسخهای شما به خشم ، یادگیری استراتژی های مدیریت یا انتشار آن و تغییر افکار و نگرش های مربوط به خشم باشد. اِنگِل  برخی از این تکنیک ها را در زیر بیان می کند.برای مطالعه بیشتر مقاله کاهش خشم در کودکان را مطالعه نمایید.

شناسایی راه اندازها و پاسخ ها

درمان می تواند به شما کمک کند درک بهتری از عواملی که باعث بروز خشم می شوند داشته باشید. عوامل فعلی و گذشته برای خشم، پاسخ های شما به آن و عواقب یا تأثیرات بعدی بر خود و روابطتان بسیار مهم هستند.

به عنوان مثال ممکن است متوجه شوید که داد زدن بر روی همسرتان مربوط به مشاهده فریاد والدین شما است یا این اعتقاد که شما فقط در صورت فریاد زدن به خواسته خود خواهید رسید.

یادگیری استراتژی های انتشار خشم

درمان کنترل خشم می تواند شما را به استراتژی هایی برای برهم زدن خشم یا مدیریت پاسخ شما به آن از طریق اجتناب یا حواس پرتی مجهز کند.

روش هایی برای درمان خشم و پرخاشگری

آموزش تخصصی درمان خشم

درمانگر می تواند به شما در حل مسئله کمک کند که چگونه وقتی عصبانی هستید پاسخ دهید. نقش آفرینی ها فرصت هایی برای تمرین مهارت هایی مانند ابراز وجود و ارتباط مستقیم دارند که می توانند کنترل را افزایش دهند.

درمان همچنین می تواند استراتژی های مقابله و روش های آرام سازی ، مانند تنفس عمیق آهسته ، بیرون آمدن از اتاق و بازگشت هنگام جمع شدن یا استفاده از یک تصویر آرامش بخش برای کاهش شدت عصبانیت را به شما بیاموزد.مقاله مهارت های کنترل خشم در این زمینه توضیحات کاملی ارائه می دهد.

تغییر نگرش و الگوهای اندیشه

درمان همچنین می تواند شامل بازسازی تفکر و تغییر نگرش های مربوط به عصبانیت باشد به خصوص اگر درمانگر شما رویکرد CBT را در پیش گرفته باشد.


پیشنهاد ویژه : کتاب صوتی من خشمگین می شوم اما پرخاشگری نمی کنم


درمانگر به شما کمک می کند تا نگرش ها و طرز تفکر خود را بررسی کنید و به شناسایی الگوهایی مانند نشخوار ، فاجعه ، قضاوت ، فال یا بزرگ نمایی کمک می کند تا خشم را تشدید کند.

درمانگر شما همچنین با شما همکاری خواهد کرد تا بتوانید الگوهای پاسخ خود را تغییر دهید. آنها می توانند بخشش و شفقت را تشویق کنند ، راههایی برای رهایی از آسیب و ناامیدی ارائه دهند و به شما در ترمیم و پذیرش روابط پاره شده کمک کنند.

آنچه درمان خشم می تواند به آن کمک کند

در حالی که کنترل خشم نوعی درمان است که برای کمک به شما در کنترل خشم طراحی شده است ، خشم به طور رسمی بیماری نیست که مثلاً افسردگی یا اضطراب تشخیص داده یا تعریف شود. اِنگِل  می گوید با این وجود عصبانیت شدید ، مخرب یا غیرقابل کنترل می تواند باعث پریشانی قابل توجه و اختلال در ایمنی و ضربه شود.

درمان کنترل خشم می تواند به کسی که خشم را تجربه می کند یا طغیان عصبانی دارد ، کمک کند. درمان کنترل خشم می تواند به بهبود موارد زیر کمک کند:

سلامت روان: عصبانیت می تواند تمرکز شما را مختل کند ، قضاوت شما را محو کند و انرژی شما را کاهش دهد همچنین می تواند منجر به سایر موارد بهداشت روان مانند افسردگی و سؤ مصرف مواد شود.

سلامت جسمی: ​​اِنگِل  می گوید: عصبانیت از طریق جسمی در بدن با افزایش آدرنالین ، افزایش سریع ضربان قلب ، فشار خون بیشتر و افزایش تنش عضلانی به صورت فک گره خورده یا دستان مشت شده آشکار می شود. با گذشت زمان این می تواند سلامتی شما را متضرر کند و منجر به شرایط سلامتی جسمی شود.

شغل: خشم می تواند تمرکز شما بر روی مدرسه یا محل کار را تحت تأثیر قرار دهد و عملکرد شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می تواند به روابط شما با همسالان آسیب برساند. در حالی که اختلافات خلاقانه ، انتقادات سازنده و بحثهای سالم می تواند مثمر ثمر باشد اما با کوبیدن یا داشتن خشم های عصبانیت می توان هم سن و سالان را از خود دور کرد و منجر به پیامدهای منفی شد.

روابط: خشم اغلب بیشتر به عزیزان آسیب می رساند و می تواند از روابط شما با آنها آسیب ببرد. این می تواند راحتی آنها در اطراف شما را راحت کند ، اعتماد و احترام آنها را از بین ببرد و به ویژه برای کودکان آسیب زا باشد.

درمان کنترل خشم در مواردی که شخصی مرتکب جرائم جنایی شده است از طریق دادگاه صادر می شود مانند:

  • حمله کردن
  • آزار و اذیت
  • از بین بردن آرامش فردی
  • سؤ استفاده یا خشونت خانگی
  • تجاوز

فواید درمان خشم

اینها برخی از مزایای درمان خشم است:

عوامل محرک را شناسایی کنید: دانستن اینکه چه موقعیت هایی باعث عصبانیت شما می شود می تواند به شما کمک کند تا از آنها جلوگیری کنید یا واکنش خود را در برابر آنها مدیریت کنید.

تفکر خود را تغییر دهید: مدیریت خشم به شما کمک می کند الگوهای فکری ناسالم را که باعث عصبانیت شما می شود شناسایی و تغییر دهید.

مهارت های مقابله ای را ایجاد کنید: روش درمانی می تواند به شما در تنظیم احساسات ، کنترل اعمال و همچنین مهارتهایی کمک کند تا بتوانید با شرایطی که باعث عصبانیت می شوند کنار بیایید.

تکنیک های تمدد اعصاب را بیاموزید: درمانگر شما ممکن است تکنیک های آرام سازی را به شما بیاموزد که می تواند به شما کمک کند خود را آرام کنید و بدن و ذهن خود را آرام کنید.

مشکلات را حل کنید: اگر موقعیت های خاص خشم شما را به طور مکرر تحریک می کند ممکن است درمانگر شما را تشویق کند که به دنبال راه حل یا راه حل دیگری باشید.

بهبود ارتباطات: درمان کنترل خشم می تواند به شما کمک کند بدون اینکه پرخاشگری کنید ، احساسات خود را به روشی سالم ، محترمانه یا قاطعانه بیان کنید.

اثربخشی

به گفته اِنگِل CBT که اغلب برای درمان خشم استفاده می شود یک روش بسیار موثر است. اِنگِل می گوید CBT یک روش درمانی تجربی است که رویکردی مبتنی بر مهارت در مدیریت خشم دارد با تأکید بر آگاهی از افکار ، الگوهای رفتاری و رشد مهارت با توجه به واکنش های جسمی و عاطفی خشم.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که CBT برای بازیکنان تنیس روی میز با مشکلات کنترل خشم مفید است. حتی یک سال پس از اتمام درمان شرکت کنندگان احتمال بروز خشم یا واکنش عصبانی را داشتند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که درمان کنترل خشم برای بیماران مبتلا به HIV مفید است.

مواردی که در مورد آموزش تخصصی درمان خشم باید در نظر گرفت

مانند هر نوع روش درمانی جستجوی حمایت و تجربه یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می تواند مفید باشد. ارزیابی و مشاوره حرفه ای می تواند به شناسایی مشکلات بهداشت روانی همزمان مانند ضربه یا مصرف مواد کمک کند.

اگر یک مسئله بهداشت روانی همزمان دارید ممکن است برای شما و ارائه دهنده خدمات بهداشت روان شما مفید باشد که تشخیص دهید آیا این اختلالات نقشی غالب دارند یا چگونه می توانند به بهترین وجهی در کنار مدیریت خشم برطرف شوند.

اِنگِل توضیح می دهد بسته به مسائل مشترک شما ارائه دهنده خدمات بهداشت روان شما یک برنامه درمانی مناسب و اینکه آیا شما به دارو نیاز دارید یا خیر را تعیین می کند.

آموزش تخصصی درمان خشم را چه طور باید شروع کرد؟

اگر می بینید که به دلیل حوادث مرتبط با عصبانیت خود مرتباً بحث می کنید ، خشونت می کنید یا چیزهایی را خراب می کنید ، دیگران را تهدید می کنید یا دستگیر می شوید ، ممکن است لازم باشد به دنبال درمان مدیریت خشم باشید.

به دنبال یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده باشید که در این نوع درمان تخصص داشته باشد.

بسته به ترجیحات خود می توانید درمان فردی یا گروه درمانی را انتخاب کنید. جلسات درمانی فردی ، حریم خصوصی بیشتر و تعامل یک به یک را ارائه می دهد در حالی که جلسات گروه درمانی می تواند به شما کمک کند احساس کنید که این کار را به تنهایی طی نمی کنید.

سخن پایانی

خشم یک احساس جهانی است که اغلب در پاسخ به تهدید ، از دست دادن قدرت یا بی عدالتی بوجود می آید. او توضیح می دهد که عصبانیت لزوماً منفی نیست اگرچه در سطوح غیرقابل کنترل می تواند مضر باشد ، با توجه به رفتارهایی که به دنبال خشم مانند پرتاب چیزها ، بیرون رفتن ، حمله به دیگران ، گفتن چیزهایی که بعدا پشیمان می شوید یا رفتار منفعلانه پرخاشگرانه به دنبال دارد.

خشم می تواند به سلامتی ، روابط و شغل شما آسیب برساند. درمان کنترل خشم می تواند به شما در تنظیم احساسات ، حفظ کنترل خود ، توسعه استراتژی های مقابله و برقراری ارتباط موثر کمک کند.