کارگاه روانشناسی تصویر بدنی و حقارت جسمی

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
50 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

هر فردی نگرش خاصی از جسم و بدن خودش دارد که تحت عنوان تصویر بدنی شناخته می شود. در واقع احساسات و افکار انسان به صورت مستقیم بر روی رفتارش تاثیر می گذارد که این تاثیر گذاری می تواند مثبت و یا منفی باشد. تصویر بدنی هر فرد به عوامل گوناگونی مربوط می شود که می توانیم به رشد جسمانی، تعاملات فرد با محیط اجتماعی و رخدادهای گذشته اشاره نماییم.

با توجه به اهمیتی که حقارت و تصویر بدنی دارد در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از جامع ترین پکیج های آموزش با عنوان کارگاه روانشناسی تصویر بدنی و حقارت جسمی را در اختیار شما افراد علاقه مند به علم روانشناسی قرار دهیم.

کارگاه روانشناسی تصویر بدنی و حقارت جسمی

درمان اختلالات روانی بسیار مهم است و افراد باید به این موضوع توجه داشته باشند. هنگامی که فردی دچار یکی از اختلالات مربوط به تصویر بدنی می شود لازم است تا برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهد. به همین دلیل ما در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا کارگاه روانشناسی حقارت جسمی و تصویر بدنی را در اختیار شما افراد علاقه مند به روانشناسی قرار دهیم تا هم با این اختلال آشنا شوید و بدانید که چه عواملی در ایجاد آن نقش دارند و هم بتوانید تکنیک های درمانی آن را به خوبی فرا بگیرید.

تصویر بدنی

برخی افراد در ذهنشان دلمشغولی های فراوانی دارند که موجب می شود تا تبدیل به نگرانی شود که به آن اختلال بدشکلی بدنی یا همان زشتی تصوری گفته می شود.

تصویر بدنی در ذهن

شایان ذکر است که تصویر بدنی هر فرد در ذهنش شکل می گیرد و این ماجرا از دوران کودکی فرد آغاز می شود. به عنوان مثال در دوران کودکی به دلیل مشکلاتی مانند فقدان تماس و دلبستگی و یا کمبود محبت نوعی از تصویر بدنی در ذهن فرد شکل می گیرد. پیشنهاد می شود به پکیج آموزش کامل آسیب شناسی روانی مراجعه فرمایید.

اگر رخدادهایی که در دوران کودکی برای فرد اتفاق می افتد مثبت باشد بدون شک تصویر بدنی فرد مثبت خواهد بود و اگر اتفاقات زمان کودکی شخص دارای آسیب باشد قطعا با یک تصویر بدنی منفی مواجه هستیم.

تصویر بدنی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که امروزه موضوع تصویر بدنی بسیار جدی شده است و به عنوان یک نگرانی بزرگ ذهن اکثر جوانان را به خودش مشغول کرده است. همین ماجرا باعث شده تا افراد هزینه های بسیاری را خرج جسم و بدن خودشان کنند.

به عنوان مثال هزینه های زیادی خرج وسایل آرایشی می شود و یا افراد به سمت برندهای مختلف لباس گرایش پیدا می کنند. تمام این کارها به دلیل ایجاد یک تصویر بدنی مثبت در ذهن است. زیرا بسیاری از افراد در فکرشان باور دارند که دارای بدن زیبایی نیستند و برای آنکه به زیبایی واقعی دست پیدا کنند باید به آن چیزی که در ذهنش دارند برسند.

لازم به ذکر است که در بخش دانشگاهی و آکادمیک نیز افراد زیادی در مورد تصویر بدنی تحقیق و مطالعه می کنند. تمام این موارد باعث شده تا تجربه افراد در خصوص تصویر بدنی افزایش یافته و در نتیجه انسان ها برای داشتن یک بدن زیبا کارهای مختلفی را انجام دهند. به عنوان مثال رژیم های سخت غذایی می گیرند و به متخصصین تغذیه مراجعه می کنند. یا برخی افراد به سمت جراحی های زیبایی می روند.

به نظر می رسد که رضایت از تصویر بدنی در بین جوانان مربوط به ۵ موضوع می باشد.

  • تناسب اندام
  • سلامت بدنی
  • زیبایی پوست
  • زیبایی ظاهری
  • توانایی کنترل وزن و پاکیزگی

گفتگوی شخصی با خود

شایان ذکر است که هر فردی در محیط خصوصی خودش شروع به صحبت با خودش می کند که در اصطلاح به این کار گفتگوی درونی یا همان مکالمه ذهنی گفته می شود. در واقع فرد از تمام رخدادهای و اتفاقاتی که در پیرامونش رخ می دهد ادراک های متعددی به دست می آورد که همین موارد باعث می شود تا گفتگوی درونی فرد شکل بگیرد.

به یاد داشته باشید که تمام این گفتگوهای درونی غیرارادی موجب می شود تا خودگویی هایی برای فرد ایجاد شود. این خودگویی ها شامل افکار، استنباط ها یا نتایجی است که مربوط به خود فرد می باشد. هنگامی که فرد در مکالمه ذهنی اش در مورد جسم و تصویر بدنی اش صحبت می کند به این نتیجه می رسد که برای داشتن یک بدن و جسم زیبا باید کارهای مختلفی را انجام دهد.

اما در این جا موضوعی وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید، نکته بسیار مهم این است که اگر گفتگوی درونی فرد نسبت به جسم خودش دارای خطا باشد قطعا فرد گرفتار یک تصویر بدنی نادرست می شود.

تصویر بدنی منفی چه اختلالاتی را ایجاد می کند؟

در زمینه اختلالات روانی باید بدانید که حقارت و تصویر بدنی مشکلات فراوانی برای انسان ایجاد می شود. در ادامه شما را با برخی از اختلالات مربوط به تصویر بدنی منفی آشنا می کنیم.

بی اشتهایی روانی

فردی که دچار بی اشتهایی روانی است با هدف لاغری به خودش گرسنگی می دهد. این اختلال در زنان بیشتر از مردان است و به همین دلیل زنان بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. این افراد دچار باور غلطی هستند که فکر می کنند بسیار چاق هستند.

یعنی در ذهنشان چاقی بسیار منفی بوده و به همین دلیل از افزایش وزن به شدت هراس دارند. توجه داشته باشید که اگر فرد تا حد زیادی هم خودش را لاغر کند باز هم فکر می کند که جسم و بدن زشتی دارد.

پراشتهایی روانی

یکی از اختلالات روانی که در زنان بسیار دیده می شود پراشتهایی روانی است که موجب میشود تا فرد اشتهای فراوانی در خوردن داشته باشد. این افراد در خوردن مشکل دارند و در مدت زمان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه مقدار زیادی غذا می خورند. توجه داشته باشید که این افراد بعد از آنکه مقدار زیادی غذا میل کردند به روش های مختلف آن را بیرون میدهند و هدفشان از این کار ترس بسیار زیاد از افزایش وزن است.

شایان ذکر است که افراد دچار پراشتهایی روانی هم از شکل و وزن بدن شان تنفر دارند و هم رژیم غذایی غیر سالمی دارند که موجب می شود تا به آنها آسیب وارد شود. تنفر آنها از بدن شان، احساس گناه، افسردگی و بیزاری از خود، موجب می شود تا کیفیت زندگی افراد به شدت کاهش یابد.

پرخوری افراطی

این افراد پرخوری شدیدی انجام می دهند اما بعد از آن اعمال جبرانی مانند استفراغ برای بیرون ریختن غذا را انجام نمی دهند. لازم به ذکر است که به این اختلال پرخوری افراطی یا وسواسی نیز گفته می شود. در این اختلال به دلیل احساس گناهی که در مورد جسم و تصویر بدنی وجود دارد فرد نمی تواند غذا خوردنش را کنترل کند. پیشنهاد می شود تا به پکیج درمان اختلال خوردن مراجعه نمایید.

اختلالات بدشکلی بدن

برخی افراد دچار اختلالی تحت عنوان اختلال بدشکلی بدن هستند که به دنبال آن نگرانی مفرطی راجع به زشت بودن بدنشان دارند. با این که از نظر دیگران جسم آنها معمولی و نرمال است اما تصویر ذهنی خودشان بسیار منفی و نابهنجار است.

این افراد ساعتی از روز را به وارسی بدنشان اختصاص می دهند و همواره فکر می کنند که دچار یک نقص بدنی هستند. شایان ذکر است که به دلیل وجود افکار و باورهای منفی در خصوص بدن خود، خجالت می کشند که در موقعیت های اجتماعی قرار بگیرند.

افسردگی

این اختلال تحت عنوان اختلال خلقی نیز شناخته می شود. افرادی که دچار افسردگی شدید هستند نسبت به جسمشان تصویر بدنی منفی و نادرستی دارند. در این شرایط از ظاهر و جسم شان به شدت بیزار هستند و به همین دلیل روند زندگی آنها با احساس گناه و بی ارزشی همراه است. زمانی که این اختلال ادامه داشته باشد فرد تمامی لذت های زندگی اش را از دست می دهد.

حقارت جسمی چگونه درمان می شود؟

درمان حقارت و تصویر بدنی

اختلالات روانی به صورت مستقیم با ذهن و فکر فرد در رابطه هستند. به همین دلیل اصلا مهم نیست که فرد از نظر جسمی دارای چه شرایطی باشد. زیرا ممکن است فرد دارای بدنی زیبا و سالم باشد ولی از نظر ذهنی بر این باور است که جسم و بدنی دارای نقص دارد.

از این رو لازم است تا بر روی باورها و ادراکات شخص کار شود. زمانی که بر روی فکر فرد کار می کنیم باعث می شود تا از نظر ذهنی در شرایط ایده آلی قرار بگیرد و در نتیجه رفتار مناسبی را از خودش نشان می دهد. به طور کلی باید بدانیم که افراد دارای مشکل تصویر بدنی در ذهنشان باوری نسبت به جسم شان دارند که با جسم و بدن واقعی آنها همخوانی ندارد.

برای رهایی از مشکل تصویر بدنی منفی لازم است تا فرد فرایند اصلاح الگوی ذهنی اش را آغاز کند و همواره تلاش کند تا اوقات خوبی را با بدنش داشته باشد. یعنی لازم است به این باور دست یابد که جسم او بهترین شریک زندگی اش است.

همچنین می تواند خودش را درگیر ورزش های خلاقه کند تا در این میان به ستایش وجود خودش بپردازد. به یاد داشته باشید که اگر شما به صورت روزانه از بدن و جسم خودتان تشکر کنید و در کنارش به سلامتی جسمی و روانی تان نیز اهمیت دهید می توانید از نظر ذهنی به یک تصویر بدنی سالمی دست پیدا نمایید.

شایان ذکر است که اگر این نگرانی ها تحت درمان قرار نگیرد موجب می شود تا فرد از نظر عزت نفس و اعتماد به نفس دچار مشکل شده و در نتیجه اختلالات روانی زیادی گریبان فرد را خواهد گرفت.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.