جزوات آموزشی روانشناسی تربیتی به صورت کامل

نوع فایل
PDF
حجم فایل
10 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

یکی از مهم ترین رشته هایی که به موضوعات مربوط به پیشرفت های تحصیلی و همچنین مبحث نارسایی های درسی می پردازد رشته روانشناسی تربیتی است که بسیار مهم بوده و باید در این حوزه به تحقیقات زیادی دست بزنیم تا بتوانیم به انسان ها کمک شایانی بکنیم. ما در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مجموعه ای کامل از جزوات آموزشی روانشناسی تربیتی را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به رشته روانشناسی قرار دهیم و همچنین بتوانید با مطالعه این جزوات به تسلط کامل در این رشته برسید.

پکیج کامل آموزش روانشناسی تربیتی

هر دانشجویی برای آنکه بتواند در هر حوزه ای به تخصص برسد لازم است تا کتاب ها و جزوه هایی که در آن بخش قرار دارد را به صورت کامل مطالعه کند تا بتواند بر تمامی آن تسلط پیدا کند، گروه علمی برنا اندیشان این امکان را فراهم نموده است تا شما بتوانید با تهیه مجموعه کامل جزوات روانشناسی تربیتی به صورت کامل بر تمامی جنبه های این علم تسلط پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل تمامی ابعاد این رشته علمی را بررسی کنیم و با اهداف این دانش روانشناسی آشنا شویم.

آشنایی کامل با روانشناسی تربیتی
آشنایی کامل با روانشناسی تربیتی

آشنایی با روانشناسی تربیتی

در زبان انگلیسی کلمه education به معنای تربیت بوده و در برخی موارد هم به معنای پرورش به کار برده می شود. با توجه به این تعاریف برای تربیت باید بیان کنیم که تربیت یک نوع جریان مستمر و منظم بوده و هدف آن کمک به رشد ابعاد مختلف انسان از رشد جسمانی گرفته تا شناختی و روانی و اخلاقی و اجتماعی می باشد.

به عبارت ساده تر رشته روانشناسی تربیتی در واقع یکی از شاخه های علم جذاب روانشناسی است و تلاش می کند تا در زمینه مسائل آموزشی و تربیتی به انسان ها کمک کند.

اگر بخواهیم به صورت دیگری تربیت را تعریف کنیم باید بگوییم که تربیت یعنی به انسان ها کمک کنیم تا بتوانند هنجارها که همان بایدها و نبایدهای اجتماعی هر جامعه ای است را کسب کنند و همچنین به افراد کمک شود تا استعدادهایشان در زمینه ای که بارزتر است شکوفا شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل جزوه روانشناسی هیلگارد


با توجه به این تعاریفی که برای تربیت ارائه شد متوجه می شویم که این واژه بسیار گسترده است و خودش شامل یک نظام کلی است و ابعاد مختلفی را شامل می شود.

روانشناسی تربیتی در ابتدا فقط مربوط به زمینه های تربیت می شد، اما با توجه به تحقیقات زیادی که در علم روانشناسی تربیتی صورت گرفت به مرور زمان حیطه ای که مورد بحث روانشناسی تربیتی است به مبحث شرایط آموزشگاهی و همچنین موضوعات آموزش محدود گشت و به صورت تخصصی این موارد را مورد مطالعه قرار می دهد.

آشنایی با تاریخچه روانشناسی تربیتی

همه ما با ویلهلم وونت ( Wilhelm Wundt )  آشنا هستیم و می دانیم که او در سال ۱۸۷۹ میلادی یک آزمایشگاه روانشناسی را در دانشگاه لایپزیک راه اندازی نمود و از آن زمان تمام پژوهش هایی که درباره مسائل انسانی مانند : تفاوت های فردی، هوش، انگیزه و هیجان، فراموشی و یادآوری، ارزشیابی تحصیلی و یادگیری و … انجام می شد زیربنای اصلی روانشناسی تربیتی را تشکیل می داد.

شناخت اهداف روانشناسی تربیتی
شناخت اهداف روانشناسی تربیتی

همچنین در خصوص اولین کتابی که در زمینه روانشناسی تربیتی منتشر شد ما با نام فردی رو به رو می شویم که یک رفتارگرا بود و او کسی نبود جز ثرندایک ( Thorndike, E.L ) او این کتاب را در سال ۱۹۱۳ منتشر کرد و در آن به مواردی همچون فطرت و طبیعت انسان و همچنین تفاوت های فردی انسان ها پرداخت و در کنار این موضوعات نیز به قانون هایی که در زمینه یادگیری وجود دارد اشاره می کند و به صورت علمی مسائل آموزشی را مورد بررسی قرار داد.

روانشناسی تربیتی چه نقشی در زندگی انسان ها دارد؟

همانطور که می دانید مهم ترین موضوعی که هر جامعه ای باید به آن توجه کند بخش نظام آموزشی است که می تواند آینده یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد و تمام موضوعات هر کشور شامل رشد و رونق اقتصادی، فرهنگ، آرامش و آسایش عمومی و تولید و رشد صنعت به آموزش آن جامعه بستگی دارد و اگر بتوانیم برای این حوزه به درستی برنامه ریزی نماییم قطعا می توانیم آینده روشنی را برای کشورمان رقم بزنیم.

در کشورهای صنعتی و پیشرفته بر روی مسئله یادگیری و آموزش بسیار هزینه و برنامه ریزی می کنند و همین کارها باعث می شود تا در زمینه ها مختلف به رشد و شکوفایی دست یابند و در تمام بخش های زبان زد سایر کشورها باشند.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل جزوات اصول و فنون مشاوره


اگر ما هم می خواهیم تا در زمینه کارگران فنی، حسابداران، مهندسین و مدیران و معلمان و سایر افراد متخصص در جامعه به رشد بالایی دست پیدا کنیم باید علم روانشناسی تربیتی را به خوبی بشناسیم و به درستی با آن ارتباط برقرار نماییم و برنامه ریزی سنجیده ای برای تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان انجام دهیم.

روانشناسی تربیتی دارای چه ساختاری است؟

به طور کلی روانشناسی تربیتی دارای ۳ ساختار است که در ادامه به هر یک از آن ها به طور مفصل می پردازیم.

در مرحله اول که شامل فعالیت های پیش از آموزش است موضوعات و مواردی همچون اهداف شناخت و ویژگی های فرد یاد گیرنده را مورد بررسی قرار می دهند. سپس در مرحله دوم که به آن فعالیت های در ضمن آموزش گفته می شود می بایست تا موضوعاتی همچون انگیزش و فرایندهای یادگیری و همچنین ویژگی های معلمان و شیوه های تدریس مورد مطالعه قرار می گیرد و در مرحله آخر هم به موضوعات ارزشیابی عملکرد می پردازیم که به آن فعالیت های پس از آموزش گفته می شود.

شیوه عمل روانشناسی تربیتی

حال باید بدانیم که روانشناسی تربیتی در هر یک از این مراحل که در بالا به آن ها اشاره کردیم چگونه عمل می کند؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که روانشناسی تربیتی با استفاده از شیوه های علمی مسائل تربیتی را مورد بررسی قرار می دهد و به صورت دقیق تمامی ابعاد را تجزیه و تحلیل می کند.

روانشناسی تربیتی با چه علومی در ارتباط است؟

روانشناسی تربیتی یکی از علم هایی است که با دین، فلسفه و همچنین پژوهش های آزمایشگاهی رابطه مستقیم دارد و همانطور هم که در ابتدا گفته شد، این علم رابطه تنگاتنگی با روانشناسی علمی دارد و در همین حوزه با رشته هایی همچون روانشناسی رشد، روانشناسی شخصیت، روانشناسی کودک و همچنین روانشناسی یادگیری مرتبط است و به صورت چند رشته ای با سایر علوم هم کار می کند.

روانشناسی تربیتی چه کاربردهایی دارد؟
روانشناسی تربیتی چه کاربردهایی دارد؟

آشنایی با کاربرهای روانشناسی تربیتی

از جمله نقش هایی که به عهده روانشناسی تربیتی است این است که این علم به صورت تخصصی در تلاش است تا بتواند دانش آموزان و نیازهایشان را به خوبی شناخته و درک کند و همچنین با پیاده سازی برنامه های آموزشی در جهت تربیت معلمان به رشد و پرورش سیستم آموزشی کشور کمک کند.

همچنین روانشناسان تربیتی باید به صورت دقیق در زمینه تدوین کتب درسی تحقیق و پژوهش انجام دهند و محتوای کتب درسی را متناسب با سن رشد دانش آموزان تدوین نمایید و در کنار آن به معلمان یاد دهند تا با استفاده از اصول و شیوه های نوین تدریس کاری کنند که نظام آموزشی و همچنین دانش آموزان به اهدافشان در زمینه آموزش دست یابند.

نکته ای در مورد روانشناسی تربیتی باید به آن توجه کنیم این است که این رشته رابطه تنگاتنگی با رشد و توسعه هر کشوری دارد و اگر در این زمینه به خوبی برنامه ریزی نماییم می توانیم تضمین کنیم که آینده درخشانی در انتظارمان خواهد بود، چرا که این فرزندانمان هستند که آینده کشورمان را رقم می زنند و باید به صورت علمی برای رشد مهارت های آموزشی آن ها تلاش کنیم.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.