پانته آ وثوقی؛ روانشناس و روان‌درمانگر

پانته آ وثوقی؛ روانشناس و روان‌درمانگر انسان‌محور

پانته آ وثوقی روان‌شناس بالینی، طرحواره‌درمانگر، نویسندۀ خلاق، مترجم، تولیدکنندۀ محتوا، فعال فرهنگی و متخصص میان‌رشته‌ای است که دید و تجربۀ خود را از چند حوزۀ علمی و فرهنگی تلفیق کرده است. او ذهنی تحلیلی، چندبُعدی و ایده‌پرداز دارد که توانایی او را در درک مشکلات فردی و جمعی، تحلیل، خلاقیت و مدیریت چالش‌ها شکل داده است. تجربیات دیگری از جمله اشتغال در شرکت‌های مختلف در گذشته و فعالیت‌های ورزشی و شرکت در مسابقات قهرمانی ـ شامل سه حکم قهرمانی در کاراته ـ نیز در حرفۀ امروز او به‌عنوان یک روان‌درمانگر تأثیرگذار بوده‌اند. پانته آ جهان انسانی را با نگاهی تلفیقی از علم، معنا و روان‌شناسی، فرهنگ و هنر بررسی می‌کند و با صداقت، شهامت، پشتکار، استقامت و انضباط فردی آن را روایت می‌کند تا صدای همنوعانش باشد و به کاهش آلام روانی جامعه کمک کند.

مسیر آغازین و شکل‌گیری هویت حرفه‌ای

پانته آ وثوقی، روان‌شناس بالینی و طرحواره‌درمانگر برجسته، از چهره‌های الهام‌بخش روان‌شناسی معاصر ایران است. او با پایبندی به اندیشه‌های عمیق و انسان‌محور، کوشیده است میان علم و احساس پلی استوار بسازد؛ پلی که در هر گام، شناخت ذهن انسان را به تجربه‌ای زنده از رشد و آگاهی بدل می‌کند. مسیر حرفه‌ای او ترکیبی منحصربه‌فرد از ذهنی پژوهشی، کار بالینی، تجربۀ اجتماعی و نگاه فلسفی و عمیق به روان انسان است. در نگاه او، درمان تنها فرایندی بالینی نیست، بلکه مسیری آگاهانه برای رسیدن به خویشتن اصیل و معنابخشیدن دوباره به «خودِ» دفن‌شده زیر آموزه‌های نادرست محیطی و فرهنگی است.

او نخست دیپلم علوم تجربی گرفت و سپس در رشتۀ شیمی محض دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تحصیل کرد؛ اما از همان ابتدای مسیر، علاقه‌ای عمیق به روان‌شناسی، علوم عصبی و مغز داشت. این ترکیب میان شیمی و روان‌شناسی برای او یک مزیت به‌شمار می‌رفت، زیرا او معتقد است: «رفتار و شناخت انسان ریشه در فرایندهای زیستی دارند و کسی که زبان علوم پایه از جمله ریاضی و شیمی را بفهمد، زبان مغز را نیز دقیق‌تر درک خواهد کرد.» این فهم علمی به او کمک کرد تا در درمانش نگاهی ساختاری، تحلیلی، علت‌ومعلولی و ریزبینانه داشته باشد و در عین حال، به‌عنوان یک انسان‌گرا، به معنای انسانی زندگی مراجعان توجه کند. او در این مسیر، یافتن علت‌ومعلول‌ها را با توجه به شرایط محیطی و فرهنگی پیگیری می‌کرد و اثرات فرهنگ بر شکل‌گیری یا تشدید اختلالات روانی و نیز اثرات اختلالات روانی بر فقر فرهنگی، کنجکاوی‌های همیشگی ذهن او بودند.

او باور دارد که ذهن در بستر جامعه و زبان شکل می‌گیرد و بنابراین هیچ درمان مؤثری بدون درک پیش‌زمینۀ فرهنگی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، پژوهش‌های او به مقایسۀ چند نسل ایرانی متولد دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ و بررسی ویژگی‌های شخصیتی و طرحواره‌های ناسازگار اولیۀ آنها متمرکز بود. او مشتاق بود تا از طریق تحقیقات علمی به درکی عمیق برسد که نشان دهد ذهن و فرهنگ چگونه بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

او همچنین باور دارد که برای انسان امروز، که در پیچیدگی‌های منحصربه‌فرد قرن ۲۱ و تحولات سریع اجتماعی و تکنولوژی دچار اختلالات روانی آشکار و پنهان شده است، بهترین درمان‌های مکمل می‌توانند شامل انواع هنر از جمله هنرهای تصویری، تئاتر، سینما، موسیقی، طنز، نویسندگی خلاق، شعر و ادبیات باشند. او گاهی با نگاهی معنوی و گاهی شاعرانه به ذهن انسان می‌نگرد و از روایت و استعاره به‌عنوان ابزارهای درمانی بهره می‌برد. در آثارش، هنر نه تزیین، بلکه شیوه‌ای از فهم روان انسان است. او معتقد است که داستان‌سرایی می‌تواند به مراجع کمک کند تا «خودِ آسیب‌دیدۀ» خود را با زبانی قابل‌فهم و قابل‌تغییر تجربه کند، اگرچه این را هم به‌خوبی می‌داند که نسل نوپای امروزی کمتر به داستان‌های بلند علاقه‌مند است و بیشتر با تصاویر و ویدیوها ارتباط می‌گیرد؛ و همین موضوع او را به یافتن راه‌حل‌های درمانی نوین منطبق با فرهنگ نسل جدید ترغیب می‌کند.

سال‌ها پیش از ورود رسمی به دانشکدۀ روان‌شناسی، او همواره در حال نوشتن و به‌اشتراک‌گذاری مطالب مختلف در پلتفرم‌های مجازی بود. اگرچه او نوشتن را از نوجوانی آغاز کرده بود و می‌دانست قدرت نوشتن و تأثیر آن بر روان تا چه اندازه قابل توجه است. در آن زمان او مدام تلاش می‌کرد آنچه را از مطالعاتش آموخته است، به دیگران بیاموزد تا زندگی‌شان را تسهیل کند. او مانند یک مربی و مشاور زندگی برای اطرافیانش بود. در همان زمان، او سال‌ها وقت صرف مطالعۀ مستقل، شرکت در دوره‌ها، کارگاه‌ها و استفاده از محضر اساتید مختلف در رشته‌های گوناگون کرد. او عطش سیری‌ناپذیری نسبت به یادگیری داشت. این تجربیات خودآموخته پایه‌ای قدرتمند برای ادامۀ مسیرش بود.

پس از سال‌های طولانی از فارغ‌التحصیلی در رشتۀ شیمی محض و با وقفه‌ای طولانی، او وارد دانشکدۀ روان‌شناسی شد؛ امری که نشان می‌دهد هرگز نتوانسته از عشقش به مباحث روان و علم روان‌شناختی فاصله بگیرد و در نهایت به مسیری بازگشته که در تار و پود وجودش ریشه داشت و گویی برای آن خلق شده بود. با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، ورود به کار بالینی و گذراندن صدها ساعت دورۀ تخصصی در دوران دانشجویی و پس از آن، مسیر حرفه‌ای‌اش به‌طور قوی‌تری شکل گرفت.

فعالیت بالینی و دیدگاه درمانگرانه

در طی ۷ سال اخیر، پانته آ وثوقی به‌عنوان روان‌شناس بالینی و طرحواره‌درمانگر، با پروانۀ رسمی فعالیت از نظام روان‌شناسی کل کشور به شمارۀ ۱۳۷۶۵۹۵ در تهران فعالیت کرده است. او مراجعانی از سراسر ایران و خارج از کشور را پذیرفته، درمان کرده و همچنان می‌پذیرد. تجربۀ حدود یک سال زندگی در استرالیا، به او درک عمیقی از چالش‌های مهاجرتی و فرهنگی بخشیده است؛ موضوعی که در مشاوره و درمان هموطنان خارج از ایران نقطۀ قوتی برای او به‌شمار می‌رود.

او یک روان‌شناس ایرانی آشنا با فرهنگ زندهٔ داخل ایران است که بیشتر عمر خود را در تهران سپری کرده و همیشه به فرهنگ محلی، اقوام و شهرهای مختلف توجه ویژه داشته است؛ زیرا باور دارد شناخت فرهنگ عمیق جمعی و فردی در روند درمان مراجعان بسیار مهم است. شاید به همین دلیل، با وجود علاقه به پژوهش‌های بین‌المللی، ترجیح داده است مهاجرت نکند و در میان مشکلات مردم، در لحظات دشوار به‌عنوان روان‌شناس بومی و مردمی کنار آنها بماند؛ هم برای آنکه از فرهنگ زنده فاصله نگیرد و هم برای آنکه بتواند در حد توان کمک‌حال هموطنانش باشد.

رویکرد درمانی او ترکیبی است. اگرچه به‌خاطر ذهن تحلیلی‌اش به روان‌کاوی علاقه داشت، اما به روش‌های درمانی موسوم به «موج سوم روان‌درمانی شناختی ـ رفتاری»، از جمله CBT و طرحواره‌درمانی، کشش بیشتری پیدا کرد. طرحواره‌درمانی که تلفیقی از چندین رویکرد است، برای او روش درمانی قدرتمندتری نسبت به روان‌کاوی و برخی رویکردهای دیگر بود. او از طرحواره‌درمانی برای شناسایی و ترمیم الگوهای ناکارآمد استفاده می‌کند و هم‌زمان به هیجان‌محوری، دلبستگی، فرهنگ فردی و خانوادگی و تاریخچۀ زندگی مراجعان اهمیت می‌دهد.

او معتقد است اتحاد درمانی قوی، درک، همدلی و پذیرش عمیق، پایه‌های هر روند درمانی موفق هستند. او باور دارد فرهنگ ایرانی نسخه‌های خشک و فاصله‌دار منابع غربی را نمی‌پذیرد و جای منابع روان‌شناختی بومی ـ که با فرهنگ‌ها و اقوام مختلف ایران تطبیق داشته باشد ـ بسیار خالی است. برخورد صمیمانه با مراجع، تا جایی که اصول اخلاق حرفه‌ای زیر پا گذاشته نشود، از نظر او برای اتحاد درمانی با مراجع ایرانی ضروری است. او در جلسات درمان گاهی از طنز درمانی برای کاهش فشار روانی استفاده می‌کند.

او معتقد است در کار با نسل جوان باید انعطاف بیشتری به خرج داد و دنیای آنها را نه از دریچۀ ذهن نسل‌های گذشته، بلکه از نگاه نسل امروز و چالش‌های فرهنگی ـ اجتماعی‌شان درک کرد. از نظر او ایجاد پل میان نسل‌ها برای بقای روانی جامعه ضروری است. او باور دارد که نحوۀ انتقال اختلالات روانی از نسل‌های قدیم به نسل‌های جدید و یافتن راهکارهای مبتنی بر مشکل فرهنگی موجود، از مهم‌ترین مسائل امروز روان‌شناسی ایران است.

«برای رزرو نوبت آنلاین و مشاهده زمان‌های خالی، می‌توانید از طریق پروفایل رسمی خانم پانته آ وثوقی در سایت دکترتو اقدام کنید.»

پانته آ وثوقی؛ روانشناس و روان‌درمانگر ذهن و فرهنگ

چالش‌ها، پشتکار و انگیزه

مسیر حرفه‌ای پانته آ وثوقی با موانع و چالش‌های جدی همراه بوده است، اما او همیشه توانسته آنها را به انگیزه‌ای برای رشد تبدیل کند. هنگامی که در سال ۱۳۹۸ در مقطع دکترای روان‌شناسی عمومی پذیرفته شد، مشکلات متعدد باعث شدند تصمیم بگیرد ادامۀ تحصیل ندهد. تجربه‌ای که به‌جای ناامیدی، انگیزه‌ای تازه برای تقویت توانمندی‌های بالینی و حرفه‌ای او شد.

برخی همکاران مسیر تحصیلی او را به‌خاطر کارشناسی شیمی یا مدرک دانشگاه آزاد نپذیرفتند و برچسب «غیرمرتبط» می‌زدند. او بارها از این قضاوت‌ها دلگیر می‌شد، اما هیچ‌چیز مانع ادامهٔ مسیرش نشد. او با پشتکار نشان داد مسیر میان‌رشته‌ای می‌تواند نقطۀ قوت باشد و عمق تحلیلی، انسان‌گرایی و خلاقیت بیشتری به درمانگر بدهد؛ به‌ویژه درمانگری که عشق به روان‌شناسی را بر رقابت‌ها یا مدرک‌گرایی ترجیح می‌دهد.

فقدان حمایت تخصصی، چه در چاپ مقالات علمی‌اش و چه در آغاز کار حرفه‌ای، باعث شد بیش از پیش بر توانمندی‌های شخصی تمرکز کند و به‌تنهایی روی یادگیری سرمایه‌گذاری کند. با این حال، او همیشه رؤیای تشکیل یک تیم فوق‌حرفه‌ای از روان‌شناسان را در سر داشته است؛ تیمی که بتواند خدمات مؤثر و گسترده‌ای برای سلامت روان جامعه ارائه دهد.

ذهن تحلیلی، ایده‌پردازی و فعالیت رسانه‌ای

پانته آ ذهنی تحلیلی، خلاق و ایده‌پرداز دارد. او می‌تواند یک رفتار اجتماعی، یک تصویر، یک ویدیو یا یک اتفاق فرهنگی را در لحظه به چارچوب روان‌شناختی تبدیل کند یا ارتباطات پنهان میان آنها را تشخیص دهد و آن را به زبانی ساده منتقل کند. بسیاری از نوشته‌های او «فی‌البداهه» و بر اساس درک لحظه‌ای او از مسائل فرهنگی، اجتماعی و روانی هستند.

برای مشاهده فعالیت‌ها، مقالات و پست‌های تخصصی خانم پانته‌آ وثوقی، صفحه رسمی لینکدین ایشان را دنبال کنید.

صفحه رسمی لینکدین پانته آ وثوقی

در شش سال گذشته، او یکی از فعال‌ترین چهره‌های روان‌شناسی در لینکدین ایران بوده است:

  • انتشار بیش از ۲۰۰۰ پست تخصصی
  • قرار گرفتن در میان ۱۰۰ نفر برتر افراد تأثیرگذار لینکدین ایران و اخیراً در ۵۰ نفر برتر
  • کسب رتبۀ ۳ سلامت روان در لینکدین ایران
  • قرار گرفتن در میان ۱۵٪ برتر فعالان سلامت روان در لینکدین جهانی
  • حضور در میان ۲٪ برتر تأثیرگذاران لینکدین جهانی و ایران

بسیاری از نوشته‌های او ترکیبی از روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فرهنگ و هنر هستند. او به پیوند روان‌شناسی و هنر برای سلامت جمعی باور دارد و طنز را یکی از حیاتی‌ترین ابزارهای حفظ سلامت روان جامعه امروز ایران می‌داند.

برای دریافت وقت مشاوره و هماهنگی نوبت، می‌توانید از طریق واتس آپ با خانم پانته آ وثوقی در ارتباط باشید.

دریافت وقت مشاوره و هماهنگی نوبت از طریق واتس آپ

مقالات، ترجمه‌ها و تولید علمی

پانته آ وثوقی در حوزۀ تولید علمی ـ از پژوهش تا ترجمه و تألیف ـ فعالیت قابل توجهی داشته است.

مقالۀ همایشی

مقایسۀ حوزۀ طرد و بریدگی طرحواره‌های ناسازگار اولیه در متولدین دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰، ارائه‌شده در اولین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری (۱۳۹۸)، نویسندگان: پانته آ وثوقی و افسانه طاهری.

مقالات ترجمه‌شده در خبرنامۀ انجمن روان‌شناسی ایران

  • سلامت روانی سالمندان طی همه‌گیری کووید‑۱۹ در ۳۳ کشور (۱۴۰۲)
  • چرا مغزهای جوان در برابر رسانه‌های اجتماعی آسیب‌پذیرند؟ (۱۴۰۱)
  • استرس بالای دوران همه‌گیری کرونا و تأثیر آن بر تصمیم‌گیری‌های روزمره (۱۴۰۱)
  • چرا انسان‌ها جنگ‌افروزی می‌کنند؟ (۱۴۰۱)
  • مقالات ترجمه‌شده در فصلنامۀ صرع و سلامتی:
  • تحریک عمیق مغز و جلوگیری از تشنج‌های صرع (۱۴۰۱)
  • نقش تنفس در شکل‌دهی مغز (۱۴۰۱)

مقالات تألیفی

  • مهاجرت و اختلالات روانی، خبرنامۀ انجمن روان‌شناسی ایران، پاییز ۱۴۰۲
  • اهمال‌کاری و راه‌های مقابله با آن، صرع و سلامتی، پاییز ۱۴۰۲
  • اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس، صرع و سلامتی، تابستان ۱۴۰۲
  • آزار روان‌شناختی، تحقیر یا شوخی؟ بهار ۱۴۰۲
  • تنهایی چیست؟ فصلنامۀ حامی‌شهر، ۱۳۹۵

او اکنون در حال ترجمۀ کتابی تخصصی دربارۀ اختلال شخصیت مرزی است.

کارگاه‌ها و توسعۀ حرفه‌ای

پانته آ وثوقی در سال ۱۴۰۱ کارگاه «اختلالات یادگیری کودکان» را در خانهٔ سرای لاله برگزار کرده است. همچنین در کارگاه‌های تخصصی متعدد شرکت کرده است که موضوعاتی چون روابط، نشخوار فکری، طرحواره، افسردگی، اضطراب، تاب‌آوری، تنظیم هیجان، ازدواج، فرزندپروری و انواع مداخلات روان‌شناختی را پوشش می‌دهند.

فلسفۀ درمان و نگاه حرفه‌ای

پانته آ وثوقی باور دارد درمان چیزی فراتر از تکنیک‌هاست؛ درمان «همراهی انسانی عمیق» است، جایی که انسان دیده شود، شنیده شود و پذیرفته شود. او به پیوند علم، هنر و فرهنگ در شناخت روان ایمان دارد و طنز و روایت‌گری ادبی را ابزارهایی قدرتمند برای بهبود روان جمعی می‌داند.

از نگاه او، انسان با «داستان زیسته‌اش» تعریف می‌شود و نه با مدرک یا تشخیص. او تلاش کرده ذهنی باز داشته باشد و از تعصبات فاصله بگیرد تا دنیای درونی هر فرد را جداگانه کشف کند.

پانته آ وثوقی درمانگری است که با آمیختن دانش، هنر، پژوهش و تجربۀ زیسته، مسیر خاص خود را در روان‌درمانی ساخته است. او از شیمی به روان‌شناسی آمده؛ مسیری همراه با چالش‌های زیاد. اکنون نیز با تلاشی مستمر، دانش خود را به‌روز نگه می‌دارد و بر این باور است که درمانگر باید همیشه در حال رشد باشد.

او از تجربه‌های زیستهٔ خود و مردم، محتوایی عمیق و انسانی تولید می‌کند؛ محتوایی که رنج‌ها را درک می‌کند و در دل آنها مسیرهایی روشن برای آگاهی و کاهش آلام روانی می‌سازد. او تاکنون مشاور افراد بسیاری بوده است و امید دارد با عشق و تلاش بی‌وقفه، الهام‌بخش دیگران باشد؛ درمانگری که حتی در دل ناامیدی‌ها، نوری کوچک اما واقعی می‌تاباند.

جملات الهام‌بخش

«من از شناخت اعماق ذهن خودم، به شناخت اعماق ذهن مراجعانم رسیدم و هنوز هم برای این شناخت تلاش می‌کنم. سال‌ها پیش، خیلی پیش‌تر از آنکه روان‌شناس شوم، در همان هجده‌سالگی فهمیدم که برای این شناخت باید شجاعانه سفری طولانی را آغاز کنم…»

دسته‌بندی‌ها