هوش فضایی یکی از نماها یا بخشهای مهم هوش انسانی است که به انسان قابلیت تفکر و درک دربارهی ابعاد و نسبتهای محیط اطراف را میبخشد. وقتی که به دنیا میآییم، با محیطی پیچیده و متنوع روبرو میشویم که در آن برخوردها و ارتباطات با اشیاء و موقعیتهای مختلف اتفاق میافتد. بدون داشتن توانایی در درک ابعاد و نسبتها، تعامل مؤثر با این محیط ممکن نیست.
از آنجا که هوش فضایی یک مؤلفه حیاتی در فهم و ارتباط با دنیای اطراف است، تقویت این نوع هوش برای دستیابی به تعامل بهتر با محیط اطراف ضروری به نظر میرسد. همچنین، در بسیاری از زمینههای شغف و شغلی، این نوع هوش اساسی است و برای دستیابی به موفقیت در آنها لازم است.
در این مقاله از برنا اندیشان، تعریفی جامع از هوش فضایی ارائه شده و نمونههایی از کاربردهای آن در زندگی روزمره و صنایع مختلف ذکر شده است. همچنین، راهکارها و روشهای تقویت هوش فضایی تشریح شده و برخی از حوزههای شغلی که به طور مستقیم با این نوع هوش در ارتباط هستند، معرفی شدهاند.
هوش فضایی چیست؟
هوش فضایی، یکی از دستههای هوش در تئوری ۹گانه هاوارد گاردنر است که در چارچوب نظریه هوش مصنوعی او قرار دارد. این نظریه هوش انسانی را به ۹ دسته تقسیم میکند، و هوش فضایی یکی از این دستههاست. این نوع هوش به توانایی فرد در تصویرسازی و تصور کردن اشیا، تعیین جایگاه آنها در محیط، و دستکاری آنها اشاره دارد.
پیشنهاد می شود به مقاله هوش اجتماعی مراجعه فرمایید. فردی که هوش فضایی زیادی دارد، توانمندی دارد که اشیای مختلف محیط اطراف خود را بهخوبی شناسایی کند و اطلاعاتی دقیق درباره فواصل و اندازه آنها به خاطر بسپارد. این فرد توانمند است که در ذهن خود اشیاء را چرخانده یا آنها را دستکاری کند، که این مهارتها به ویژه در زمینههایی مانند هنر، مهندسی، و معماری اهمیت دارند. به عبارت دیگر، هوش فضایی نقش مهمی در توانمندی فرد برای درک و ارتباط مؤثر با محیط اطراف ایفا میکند.
مثال هایی از کاربرد هوش فضایی
هوش فضایی، یک توانمندی اساسی است که ما در بسیاری از فعالیتهای روزانهی خود از آن بهره میبریم. به عنوان مثال:
– در هنگام بستن چمدان، از هوش فضایی برای تصویرسازی و ارزیابی ابعاد هر وسیله استفاده میکنیم. هدف ما این است که با دقت و ترتیب، بیشترین تعداد وسایل را بهطور منظم در چمدان ترتیب دهیم.
– هنگام رانندگی و پارک خودرو، به هوش فضایی خود اعتماد میکنیم تا فواصل و اندازهها را به درستی درک کنیم. در واقع، کل فرآیند رانندگی و پارکینگ به طور مستقیم به هوش فضایی ما وابسته است.
– در مطالعه دستورات دوبعدی نوشته شده در دفترچه راهنما، از هوش فضایی برای تفسیر و اجرای ترکیبات سهبعدی اجسام استفاده میکنیم.
– در حین تحصیلات نیز، از هوش فضایی برای درک مفاهیم دروسی مانند جغرافیا و ریاضیات بهره میبریم. تحقیقات نشان میدهد که هر چه هوش فضایی ما قویتر باشد، در درک مباحث ریاضیات و بهویژه درس هندسه بهتر عمل میکنیم.
آشنایی با انواع هوش فضایی
هوش فضایی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد، اگرچه این تقسیمبندی مرز دقیقی ندارد، اما به ما کمک میکند تا توانمندی فرد در حوزههای مختلف را بهتر درک کنیم.
1. تجسمکنندگان فضایی:
افراد این گروه توانایی خوبی در تجسم و تصویرسازی اشیا و ابعاد آنها دارند، اما درک جزئیات این اشیا به آن اندازه دقیق نیست. به عبارت دیگر، این افراد میتوانند فضا و ارتباطات بین اشیا را بدون توجه به جزئیات آنها تصور کنند.
2. تجسمکنندگان اشیا:
افراد این دسته توانایی خوبی در بهخاطر سپردن و مجسم کردن جزئیات یک جسم را دارند. آنها قادرند با دقت زیاد به جزئیات اشیا توجه کنند و آنها را در ذهن خود بهخوبی تجسم کنند.
هر یک از این انواع هوش فضایی آموختنی است. اگرچه برخی از کودکان از ابتدای زندگی استعداد بیشتری در یکی از این دستهها دارند، اما سایر افراد نیز با استفاده از روشهای مختلف میتوانند هوش فضایی خود را تقویت کنند. این تقویت بهواسطه تمرینات و فعالیتهای متنوع میتواند بهبود و توسعه این نوع از هوش را در هر فرد فراهم کند.
تقویت هوش فضایی کودکان
در تحقیقات اخیر، دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که حتی در دوران ۴ ماهگی، کودکان قابلیت درکی از فضای اطراف و چرخش اشیا دارند. علاوه بر این، بررسیهای عصبشناسی نشان میدهد که بخشهای خاصی از مغز به طور مستقیم با هوش فضایی در ارتباط هستند. این یافتهها نشان میدهند که تقویت هوش فضایی در کودکان میتواند از سنین کمتر آغاز شود.
در این راستا، میتوان از تمرینات و آموزشهای مناسب برای تقویت هوش فضایی در کودکان استفاده کرد. این تمرینات باید با توجه به ویژگیهای رشدی و توسعهای کودکان در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، استفاده از اسباببازیهایی که به کودک اجازه میدهند اشیا را بچرخاند یا درک فضایی خود را توسعه دهد، یکی از راهکارهای موثر است.
به طور کلی، اهمیت ابتدایی تقویت هوش فضایی در کودکان تاکید میکند که آغاز تمرینها و آموزشهای مرتبط با این نوع هوش در دوران ابتدایی زندگی میتواند تأثیرات مثبت زیادی در توسعه شناختی و هوشی کودکان داشته باشد.
کلمات تقویت کننده هوش فضایی
والدین میتوانند در توصیف اشیا از واژگانی همچون “بزرگ”، “کوتاه”، “کوچک”، “مثلثی” و “خمیده” بهره ببرند. این نوع واژگان در فرایند آموزش کودکان خردسال بسیار موثر است، زیرا زمانی که برای اشیاء نامهای خاصی انتخاب میشود، این اصطلاحات بهتر به ذهن کودکان جا میافتد و درک آنها از مفاهیم مختلف فضایی را تقویت میکند.
بر اساس تحقیقات انجامشده، کودکانی که قبل از ورود به محیط مدرسه و در خانه با استفاده از این اصطلاحات به توصیف اشیاء پرداختهاند، در آزمونهای مرتبط با هوش فضایی نتایج بهتری به دست آوردهاند.
این نشان میدهد که ارتباط گرفتن با اشیاء و محیط اطراف به وسیله این واژگان و اصطلاحات قبل از ورود به مدرسه میتواند تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد هوش فضایی کودکان داشته باشد. این اطلاعات نه تنها بر اهمیت کار با کلمات مفهومی در توصیف اطراف، بلکه بر لزوم شروع آموزش این نکات از دوران کودکی نیز تأکید میکند.
نشانه های غیر کلامی و سایه بازی
همچنین پیشنهاد می شود به کارگاه روانشناسی بازی درمانی مراجعه فرمایید. استفاده از بازی با سایه و بهرهگیری از نشانههای غیرکلامی، یک روش ساده و کارآمد برای تقویت هوش فضایی در کودکان است. به عبارت دیگر، فعالیتهایی که از عناصر غیر کلامی، مانند حرکات دستان یا بازی با سایه، برای آموزش اطلاعات فضایی به کودکان استفاده میکنند، میتوانند در ارتقاء توانمندی هوش فضایی آنها نقش مؤثری ایفا کنند.
برای مثال، اگر بتوانیم اعداد را با استفاده از حرکات دستان به کودکان آموزش دهیم، این فعالیت میتواند به تقویت هوش فضایی آنها کمک کند. بازی با اعداد و انجام حرکات مرتبط با آنها، کودکان را در درک ابعاد و موقعیت اعداد به یک شیوه تجسمی ترغیب میکند. این فرآیند به تدریج میتواند به توسعه مهارتهای هوش فضایی کودکان کمک کرده و آنها را در مسیری مثبت برای درک بهتر از فضا و ارتباطات فضایی قرار دهد.
تشویق برای تصور کردن
توانایی تصویرسازی یک جنبه اساسی در تقویت هوش فضایی کودکان محسوب میشود. زمانی که در حال خواندن یک کتاب داستان به کودک هستید، میتوانید از او بخواهید که افراد، اشیا و موقعیتها را در ذهن خود تصور کند و حتی بازیگری کرده و نقاشی کند. این امر نه تنها به تقویت قدرت تصویرسازی کودک کمک میکند، بلکه به تنوع و خلاقیت در نگاه وی نسبت به داستان کمک میکند.
هنگامی که قوه تخیل کودک آزاد باشد و او به آزادی نقاشی اضافه کند، این فرآیند به گسترش آفرینش و خلاقیت او کمک میکند. این تمرین نه تنها توسعه هوش فضایی او را تقویت میکند بلکه میتواند به توانمندی او در درک بهتر از جزئیات محیط و تعامل با آن نیز افزوده شود. در نتیجه، این اقدام نه تنها به سرگرمی کودکان کمک میکند بلکه به گسترش و پرورش هوش فضایی آنها همراه با توسعه مهارات هنری و تفکر خلاقانه نیز منجر خواهد شد.
بازی های رایانه های و اسباب بازی
برخی اسباببازیها، از جمله ساختن خانههای سهبعدی و بازی با لگو، به طور مستقیم هوش فضایی کودکان را تحریک میکنند. در این بازیها، کودک باید موقعیتهای مختلف را به دقت تصور کند و با استفاده از این وسایل، اشیا و ساختارهای مختلفی را ایجاد کند. برای افزایش کارایی این بازیها، میتوانید آنها را با داستانهای جذاب ترکیب کنید. تحقیقات نشان میدهند که تلفیق این بازیها با داستان، موجب تقویت هوش فضایی کودکان میشود.
علاوه بر این، بازیهای رایانهای یا موبایلی همچون تتریس نیز در کنار پازلها و ابزارهای واقعی نقش مهمی در تقویت هوش فضایی کودکان ایفا میکنند. این بازیها به کودکان این امکان را میدهند که با تشخیص الگوها و مدلهای مختلف، مهارتهای هوش فضایی خود را بهبود بخشند. به عبارت دیگر، تنوع در بازیهای مختلف به کودکان کمک میکند تا در طول بازیها با موقعیتها و ساختارهای مختلفی روبهرو شوند و در نتیجه، هوش فضایی خود را به سطح بالاتری برسانند.
تشویق به نقشه خوانی
مهارت نقشهخوانی یک روش بسیار موثر برای تقویت هوش فضایی است. در سفرها و مسافرتها، میتوانید از کودکان خود بخواهید که مسیر مسافرت را بررسی کرده و در ذهن خود تصویر آن را ایجاد کنند. این فعالیت نه تنها به کودکان کمک میکند تا با مفاهیم فضایی و موقعیتی آشنا شوند، بلکه با بررسی نقشه و سعی در درک مقیاس و علائم مختلف استفاده شده در آن، هوش فضایی و توانایی تصویرسازی خود را بهبود بخشند.
در این روند، کودکان و نوجوانان مجبور میشوند تا با جزئیات نقشه آشنا شده و تلاش کنند تا مفاهیمی همچون مقیاس و نمادهای مختلف در نقشه را درک کنند. این تحلیل نقشه و تعامل با المانهای مختلف آن، نه تنها به تقویت توانایی نقشهخوانی کودکان کمک میکند، بلکه در پیشبرد مهارت هوش فضایی آنها نیز تأثیرگذار است.
استفاده از کتاب های مصور
فعالیتهای خواندن کتابهای مصور نقش بسزایی در تقویت هوش فضایی افراد دارد. این کتابها به طور عمده داستان را با استفاده از تصاویر نشان میدهند، که موجب میشود کودکان به سمت تصویرسازی و تخیلی کردن رویدادها و به تصویر کشیدن نقشها در ذهن خود هدایت شوند.
هنگامی که کودکان با خواندن کتابهای مصور مواجه میشوند، با تصاویر زندگی و داستانهایی که در کتابها به آنها نشان داده میشود، آشنا میشوند. این تصاویر به آنها امکان میدهند تا رویدادها را به یک شکل چندبُعدی در ذهن خود تجسم کنند و از این طریق به توانمندی هوش فضایی خود افزوده و آن را تقویت کنند. از این رو، خواندن کتابهای مصور به عنوان یک فعالیت سرگرمکننده نه تنها مهارت خواندن را تقویت میکند بلکه در توسعه هوش فضایی و تخیل کودکان نقش مهمی ایفا میکند.
عکاسی با دوربین
مهارت عکاسی یک توانمندی خاص است که با استفاده از آن، افراد میتوانند موقعیتها و لحظات مختلف را با دوربین ثبت کنند. اگر کودکان قابلیت گرفتن عکسهای متنوع را تجربه کنند، این فعالیت میتواند زمینهای برای به کار بردن هوش فضایی آنها در تنظیم زاویه دوربین ایجاد کند.
در مرحله نوجوانی، شرکت در کارگاههای عکاسی نیز یک راه موثر برای تقویت هرچه بیشتر هوش فضایی است. این کارگاهها به نوجوانان این امکان را میدهند که با مفاهیم پیشرفتهتر عکاسی، انتخاب زوایا و فرمتهای مختلف، و تأثیر نور و سایه در تصاویر آشنا شوند. این تجارب به آنها کمک میکند تا هوش فضایی خود را گسترش دهند و نه تنها به عنوان علاقهمند به عکاسی، بلکه به عنوان یک مهارت کلانتر در درک بهتر از محیط اطراف و موقعیتهای فضایی عمل کنند.
ساخت کاردستی های مقوایی
ایجاد کارهای دستی، یک روش سنتی اما بسیار مؤثر برای تقویت هوش فضایی است. وقتی که کودکان سعی در ساخت کارهای دستی میکنند، باید از هوش فضایی و توانایی تجسم خود استفاده کنند. آنها نیازمند استفاده از مفاهیمی همچون اندازهها، شکلدهی، و چگونگی تا کردن کاغذها هستند. این فعالیتها نقش مهمی در توسعه و تقویت هوش فضایی آنها ایفا میکند.
در هنگام ساخت کارهای دستی، کودکان به چالشهای فضایی مختلفی برخورد میکنند، مانند اندازهگیری و ترتیب دادن مواد، تصمیمگیری درباره شکل و ساختار، و طراحی مواد. این تلاشها و تجربیات به طور مستقیم به تقویت هوش فضایی کودکان منجر میشوند. در صورت لزوم، راهنمایی کودکان در این فرآیند میتواند کمک کننده باشد و این اتفاق میتواند برای آنها فرصتی برای یادگیری و توسعه مهارات جدید فراهم کند.
آموزش موسیقی
آموختن موسیقی و نواختن ساز، یک فعالیت که میتواند به تقویت هوش فضایی کمک کند، زیرا کودک یا نوجوان در این فرایند نیازمند تصویرسازی نتها و همزمانی آن با دستان یا لبان خود میباشد. این فعالیت مستلزم استفاده از هوش فضایی برای درک الگوهای موسیقی و اجرای آنها است.
در حین یادگیری موسیقی، فرد باید توانایی تجسم و تصویرسازی نتها و آهنگ را در ذهن خود تقویت کند و همچنین برای نواختن ساز، نیاز به هماهنگی بین حرکات دستان و اجرای صحیح نتها دارد. این فعالیتها به ویژه هوش فضایی را در ذهن شخص تقویت میکنند.
واحد آگاهی از موسیقی نیز در اینجا اهمیت کمتری دارد. گوشکردن به موسیقی، در حالت عمومی بیشتر تأثیر گوش شنوایی و احساسی دارد و تأثیر چندانی بر تقویت هوش فضایی ندارد، زیرا اجرا و نواختن فعالیتهایی هستند که از تصویرسازی و هماهنگی فضایی بیشتری استفاده میکنند.
هوش فضایی در دختران و پسران
یکی از کلیشه های قدیمی و رایج در جامعه ادعا میکند که پسران از دختران در هوش فضایی بهتر عمل میکنند. در آمریکا، معمولاً زنان در آزمونهای هوش فضایی نتایج کمتری نسبت به مردان کسب میکنند. با این حال، در سالهای اخیر، پژوهشهای زیادی این ادعا را به چالش کشیده و نشان دادهاند که نتایج کمتر دختران در این آزمونها اغلب ناشی از تبعات جنسیتی و تبیینهای جنسیتنگرانه است و نه از کمتوانی در هوش فضایی آنها.
تحقیقات نشان داده است که تفاوتهای نتایج بین زنان و مردان در آزمونهای هوش فضایی به ویژه به علت عوامل فرهنگی و اجتماعی است. این عوامل ممکن است شامل توقعات جنسیتی، تربیت فرهنگی، و پیشفرضهای جنسیتی در جامعه باشند. از این رو، ادعاهای کلیشهای درباره تفاوتهای هوشی بین جنسها نباید به طور مسلمانه پذیرفته شوند و باید با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند.
در یک پژوهش انجام شده در ایتالیا، ۱۵۲ دبیرستان به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول از مدارسی تشکیل شده بود که به روشهای سنتی و با تمرکزی جنسیتنگرانه آموزش ارائه میدادند. گروه دوم شامل مدارسی بود که به دانش آموزان آموزش میدادند که هوش فضایی دختران برتری دارد.
گروه سوم نیز به تساوی هوش فضایی در دو جنس پرداختند. نتایج آزمونهای هوش فضایی نشان داد که دختران گروه دوم در آزمونهای هوش عملکردی به اندازه پسران عمل میکردند. همچنین، در گروه سوم، امتیازهای دختران و پسران بهطور نزدیکی به یکدیگر بود.
نتایج این مطالعه، همانند بسیاری از تحقیقات دیگر، نشان میدهد که روشهای آموزشی و دیدگاههای جنسیتنگرانه به شدت تأثیرگذار در توسعه مهارتها و استعدادهای پسران و دختران دارند. این نتایج به وضوح نشان میدهند که نگاهی که به توانمندیها و تواناییهای افراد بر اساس جنسیتشان داریم، نقش بسزایی در شکلگیری مسیرهای یادگیری و توسعه مهارتهای آنان ایفا میکند.
نقش هوش فضایی در مشاغل
بعضی از حرفهها ارتباط زیادی با هوش فضایی دارند و برای کسانی که میخواهند در این حوزه مشغول به کار شوند، حیاتی است که مهارتهای لازم برای هوش فضایی را تسلیم گردند. بدون این مهارتها، امکان داشتن یا موفقیت در این شغلها به شدت کاهش مییابد. در زیر، برخی از نوعهای شغلی که نیازمندی به هوش فضایی دارند، معرفی شدهاند.
عکاسی
استفاده از عکسگرفتن بهعنوان یک فعالیت، روشی مؤثر برای تقویت هوش فضایی است. بنابراین، شغل عکاسی نیز از فرد خواسته میشود که دارای هوش فضایی مناسبی باشد. عکاسی در هر حوزهای نیازمند درک بالا از فضا و ابعاد است و مهارت در انتقال این درک به تصاویر به دلیل اهمیت تصویرسازی و تصویرگری در این حرفه، بسیار حیاتی است.
آشپزی
احتمالاً عجیب به نظر برسد، اما آشپزان، بهویژه آشپزان رستورانها، نیازمند هوش فضایی هستند. محیط آشپزخانه یک فضای پرتردد و پر از اقدامات است، بنابراین آشپز باید دارای درک دقیقی از ابعاد و نسبتهای فضای آشپزخانه باشد. از طرف دیگر، تزئین و آراستگی غذا و نسبت دقیق هر ماده در ترکیبات غذایی نیز از جنبههای مهم در هنر آشپزی است که نیازمند هوش فضایی و درک دقیق از تناسبات است.
هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی مانند نقاشی، مجسمهسازی و منبتکاری بدون هوش فضایی امکانپذیر نیستند. افرادی که تمایل دارند در این حوزهها فعالیت کنند، باید به لحاظ طبیعی یا با استفاده از تمرینات، هوش فضایی قوی و توانمندی در درک ابعاد، فرمها و ترکیبات فضایی داشته باشند.
طراحی گرافیک
گرافیستها، هنگامی که در حال طراحی پوسترها، کارتهای تبلیغاتی، یا ساخت پویانماییها و سایر وظایف مرتبط با حرفهشان هستند، نیازمند هوش فضایی هستند. این تخصصیان باید به خصوص در درک نسبتها بسیار ماهر باشند و توانایی در ترکیب و تنظیم اجزای مختلف فضای ظاهری را داشته باشند.
معماری
معماران، هم در دوران تحصیل و هم در حین انجام کارهای حرفهای خود، به نیازمندیهای هوش فضایی وابستهاند. به عنوان مثال، معماران باید در توانایی ساخت ماکتهای سهبعدی از ساختمانها که طراحی کردهاند، ماهر باشند. همچنین، در زمان استفاده از نرمافزارهای طراحی، قادر باشند تا مکانها و ساختمانهای طراحیشده را بهصورت دقیق در ذهن خود تجسم کنند.
طراحی صنعتی و دکوراسیون
طراحان داخلی که برای چیدمان منزل و طراحی اتاقهای خانه مشغول به کار هستند، باید دارای درک دقیقی از ابعاد فضا، اندازه اشیاء، و ترکیب آنها با محیط باشند. این حرفهایان نیازمند هوش فضایی قوی هستند تا بتوانند با توجه به ترتیب و تعامل مختلف اجزاء، فضاهایی را طراحی و مدیریت کنند.
همچنین، طراحان صنعتی در حالی که به طراحی انواع وسایل و ابزارها میپردازند، نیازمند هوش فضایی هستند تا ابعاد، شکل، و ترکیبات مختلف اشیاء را بهدرستی درک کنند و محصولاتی با طراحی مناسب ارائه دهند.
نقشه کشی و مهندسی عمران
مهندسان عمران و تکنسینهای نقشهکشی در فرآیند طراحی و ساخت شهرها و محلهها از هوش فضایی خود بهره میبرند. این حرفهایان باید قادر باشند تا با نگاه به یک نقشه مهندسی یا نقشه زمینبایر، طرحهای مرتبط با خیابانها و ساختمانها را بهدرستی در ذهن خود تصور و مدیریت کنند. این توانمندی به آنها کمک میکند تا در فرآیند ساخت و توسعه زیرساختها، تصمیمات بهینهتری اتخاذ کنند و به ساختارهای شهری بهینه و کارآمدی دست یابند.
کنترل ترافیک هوایی
افرادی که در بخش کنترل هوایی برج مراقبت میکنند، ملزم به درک دقیق اعداد و نمادهای مرتبط با هر هواپیما روی صفحهنمایش دو بعدی رادار هستند. این صفحهنمایش پر از اطلاعات گوناگون از جمله موقعیت هواپیماهای مختلف است، و کنترلکننده باید توانایی داشته باشد تا تصویر کلی از وضعیت آسمان و مکان هر هواپیما را در ذهن خود تشکیل دهد. این توانمندی اساسی برای اجتناب از تصادفات و بهبود امنیت در محیط پروازی میباشد.
جراحی
جراحان در عرصه پزشکی از هوش فضایی به منظور درک ابعاد دقیق هر اندام و تومورها بهره میبرند. به عنوان مثال، جراحان قلب یا مغز باید توانایی داشته باشند تا ابعاد دقیق قلب یا مغز و مشکلات مرتبط با آنها را درک کنند. در تصمیمگیری برای انجام عمل جراحی، جراح مغز باید دقیقاً با ابعاد تومور و مکان آن در مغز آشنا باشد تا بهترین روش برای برداشت آن را انتخاب کند. این توانمندی اساسی برای بهبود کیفیت جراحی و حفظ سلامت بیماران میباشد.
نتیجه گیری
هوش فضایی یکی از ابعاد مهم هوش انسانی است که توانمندی افراد در تصویرسازی، درک ابعاد، توجه به جزئیات فضایی و تصویری، و نیز مهارت در تفسیر روابط مکانی و جغرافیایی را اندازهگیری میکند. این نوع هوش به افراد کمک میکند تا در فهم بهتر محیط اطراف، مسائل فضایی، و اجسام مختلف، علاقهمندیهای هنری، مهندسی، و شغلهای مختلفی که نیازمند تفکر فضایی هستند، پیشرفت کنند. از تربیت و توسعه هوش فضایی، بهبود مهارتهای شغلی، هنری و تحصیلی افراد قابل انتظار است.