۱۰ نفر از تأثیرگذارترین روانشناسان و نقش آن ها در علم روانشناسی

۱۰ نفر از تأثیرگذارترین روانشناسان و نقش آن ها در علم روانشناسی

روانشناسان زیادی در دنیا بوده اند که هر یک به نوبه ی خود نقش مهمی را ایفا کرده اند و در زمان خودشان دستاوردهای گوناگونی داشته اند، در این قسمت از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان ۱۰ نفر از تأثیرگذارترین روانشناسان و نقش آن ها در علم روانشناسی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس اگر علاقه به آشنایی با آن ها را دارید تا انتهای مقاله ۱۰ نفر از تأثیرگذارترین روانشناسان با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید.

۱۰ نفر از تأثیرگذارترین روانشناسان و نقش آن ها در علم روانشناسی

در مقاله ۱۰ نفر از تأثیرگذارترین روانشناسان شما با برجسته ترین روانشناسانی که در علم روانشناسی نقش مهمی را ایفا کرده اند آشنا شده و دستاوردهایشان را خواهید شناخت.

۱۰ نفر از تأثیرگذارترین روانشناسان

گستردگی و تنوع روانشناسی را می توان با مراجعه به برخی از مشهورترین اندیشمندان آن مشاهده کرد. در حالی که هر یک از نظریه پردازان ممکن است بخشی از یک مکتب فکری غالب باشد ، هر یک دیدگاه منحصر به فردی را در حوزه روانشناسی به ارمغان می آورد.


پیشنهاد ویژه : جزوه آسیب شناسی روانی DSM 5


لیست زیر تصویری از مشاغل 10 روانشناس برجسته و مهمترین مشارکتهای آنها در این زمینه را ارائه می دهد. این لیست با استفاده از مطالعه دقیق “100 روانشناس برجسته قرن 20” به عنوان راهنما تهیه شده است این لیست به هیچ وجه جامع نیست در عوض هدف از این لیست ارائه نیم نگاهی به برخی از چشم اندازهای مهم نظری است که نه تنها در روانشناسی بلکه بر فرهنگ بزرگتر نیز تأثیرگذار بوده است.

بی اف اسکینر

رفتارگرایی سرسخت بی اف اسکینر او را به یک نیروی مسلط در روانشناسی تبدیل کرد و روشهای درمانی مبتنی بر نظریه های وی امروزه نیز بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله اصلاح رفتار و اقتصاد رفتاری را شامل می شود. اسکینر را به خاطر مفاهیم مربوط به شکل دهی رفتار و برنامه های تقویت بخاطر می آورند.برای مطالعه بیشتر به کارگاه آموزش کامل رفتار درمانی مراجعه فرمایید.

ژان پیاژه

نظریه رشد شناختی ژان پیاژه تأثیر عمیقی در روانشناسی ، به ویژه درک رشد فکری کودکان داشت. تحقیقات وی به رشد روانشناسی رشد ، روانشناسی شناختی ، معرفت شناسی ژنتیک و اصلاح آموزش کمک کرد.

شناخت بزرگترین روانشناسان تاریخ

۱۰ نفر از تأثیرگذارترین روانشناسان

آلبرت اینشتین یک بار مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و فرآیندهای فکری کودکان را کشف بسیار ساده ای که فقط یک نابغه می توانست به آن فکر کند توصیف کرد.

زیگموند فروید

وقتی مردم به روانشناسی فکر می کنند ، بسیاری نام زیگموند فروید در ذهنشان تداعی می شود. کار او از این عقیده حمایت می کند که همه بیماری های روانی دلایل فیزیولوژیکی ندارند. وی همچنین شواهدی ارائه داد که نشان می دهد تفاوت های فرهنگی بر روانشناسی و رفتار تأثیر دارد. کارهای او به درک ما از رشد انسانی ، شخصیت ، روانشناسی بالینی و روانشناسی غیر طبیعی کمک کرد.

آلبرت بندورا

کارهای آلبرت بندورا بخشی از انقلاب شناختی در روانشناسی قلمداد می شود که از اواخر دهه 1960 آغاز شد. نظریه یادگیری اجتماعی بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده ای ، تقلید و مدلسازی تأکید می کند.

بندورا در کتاب خود با عنوان “تئوری یادگیری اجتماعی” در سال 1977 توضیح داد: “یادگیری بسیار پر زحمت خواهد بود البته لازم به ذکر نیست که خطرناک است.

لئون فستینگر

لئون فستینگر نظریه های ناهماهنگی شناختی و مقایسه اجتماعی را برای توضیح روش های تأثیرگذاری شرایط اجتماعی بر رفتار انسان توسعه داد. ناهماهنگی شناختی حالت ناراحتی است که هنگام داشتن دو عقیده متضاد احساس می کنید. ممکن است سیگار بکشید حتی اگر می دانید این برای سلامتی شما مضر است.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل روانشناسی شخصیت و نظریه های شخصیت


نظریه مقایسه اجتماعی او می گوید شما ایده های خود را با مقایسه آنها با آنچه دیگران باور دارند ارزیابی می کنید. همچنین به احتمال زیاد به دنبال افراد دیگری هستید که عقاید و ارزشهای شما را دارند.

ویلیام جیمز

از ویلیام جیمز روانشناس و فیلسوف غالباً به عنوان پدر روانشناسی آمریکا یاد می شود. آموزه ها و نوشته های او به تاسیس روانشناسی به عنوان یک علم کمک کرد. از جمله بسیاری از موفقیت های وی انتشار متن 1200 صفحه ای “اصول روانشناسی” بود که به سرعت در این زمینه به یک علم کلاسیک تبدیل شد.

علاوه بر این ، جیمز در 35 سال تدریس خود به کارکردگرایی ، عمل گرایی کمک کرد و بسیاری از دانشجویان روانشناسی را تحت تأثیر قرار داد.

ایوان پاولوف

ایوان پاولوف یک فیزیولوژیست روسی بود که تحقیقاتش در مورد رفلکس های شرطی و شرطی سازی کلاسیک بر افزایش رفتارگرایی در روانشناسی تأثیر گذاشت. روش های آزمایشی پاولوف کمک کرد تا روانشناسی از درون نگری و ارزیابی های ذهنی به سمت اندازه گیری عینی رفتار حرکت کند.

کارل راجرز

کارل راجرز بر پتانسیل انسانی تأکید کرد که تأثیر زیادی بر روانشناسی و آموزش داشت. وی با درمان مراجع محور خود به یکی از مهمترین متفکران اومانیست تبدیل شد و در درمان نیز تأثیر بسزایی داشت.

دخترش ناتالی راجرز او را “الگویی برای دلسوزی و آرمان های دموکراتیک در زندگی خودش و در کارش به عنوان مربی ، نویسنده و درمانگر” توصیف کرد.

اریک اریکسون

نظریه مراحل رشد روان اجتماعی اریک اریکسون به ایجاد علاقه و تحقیق در مورد رشد انسان در طول عمر کمک کرد. اریکسون روانشناسی بود که با آنا فروید تحصیل کرده بود ، با بررسی رشد در طول زندگی از جمله رویدادهای کودکی ، بزرگسالی و پیری ، نظریه روان تحلیلی را گسترش داد.

لو ویگوتسکی

لو ویگوتسکی معاصر برخی از روانشناسان مشهورتر از جمله پیاژه ، فروید ، اسکینر و پاولوف بود اما کار وی در طول زندگی خود هرگز به همان برجستگی نرسید. این بیشتر به این دلیل است که بسیاری از تألیفات وی تا همین اواخر برای دنیای غرب غیرقابل دسترسی بود.

از دهه 1960 و تا دهه 1990 که بسیاری از نوشته های وی از روسی ترجمه شده است ، اما در دهه های اخیر به ویژه در زمینه های روانشناسی تربیتی و رشد کودک آثار وی بسیار تأثیرگذار بوده است.

در حالی که مرگ زودرس وی در 38 سالگی فعالیت وی را متوقف کرد وی در ادامه به یکی از روانشناسان قرن بیستم که بیشتر از همه مورد استناد قرار گرفت تبدیل شد.

دسته‌بندی‌ها