دانلود خلاصه آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5

نوع فایل
PDF
حجم فایل
50 مگابایت
دسته بندی
80,000 تومان

در این بخش از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از کامل ترین و پرطرفدارترین فایل های آموزشی با عنوان دانلود خلاصه آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 را برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و تمامی علاقه مندان به روانشناسی و علوم رفتاری قرار دهیم.

دانلود خلاصه آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5

شما کاربران عزیز با دانلود خلاصه آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 می توانید به صورت کامل به تمامی مباحث موجود در حوزه آسیب شناسی مسلط شوید.

خلاصه کتاب دی اس ام ۵

دستنامه تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) انجمن روان پزشکی آمریکا یک نظام تقسیم بندی اختلالات روانی بر اساس ملاکهای تشخیصی است که برای تسهیل تشخیص صحیح تر این اختلالات طراحی شده است. این دستنامه با ویرایش های پیاپی در ۶۰ سال گذشته، به یک مرجع استاندارد اقدامات بالینی در زمینه بهداشت روان تبدیل شده است.

از آنجا که توصیف دقیق فرایندهای زمینه ای آسیب شناختی بیشتر اختلالات روانی امکان پذیر نیست، باید بر این نکته تأکید نمود که ملاک های تشخیصی فعلی بهترین توصیف موجود در مورد نحوه بروز و تشخیص گذاری اختلالات روانی توسط بالینگران آموزش دیده است.

هدف از تدوین DSM ارائه یک راهنمای کاربردی، کارا و قابل انعطاف در سامان بخشی اطلاعاتی است که بتواند به تشخیص دقیق و درمان اختلالات روانی کمک کند. این راهنمای تشخیصی و آماری ابزاری برای بالینگران، یک منبع آموزشی عمده برای دانشجویان و بالینگران و مرجعی برای پژوهشگران این رشته محسوب می شود.

هرچند هدف اصلی از تدوین این ویراست DSM این بوده که راهنمایی مفید برای کار بالینی باشد، اما به عنوان یک نظام طبقه بندی رسمی باید در طیف وسیعی از زمینه ها و موقعیتها نیز کاربرد داشته باشد. DSM مورد استفاده بالینگران و پژوهشگران زیادی با دیدگاههای مختلف (زیستی، روان پویشی، شناختی، رفتاری، بین فردی، خانواده سیستم ها) است که همه آنها تلاش می کنند برای انتقال ویژگی های عمده بیمارانشان به یک زبان مشترک دست یابند.

اطلاعات و یافته ها برای تمام متخصصانی که با جنبه های مختلف بهداشت روان سروکار دارند شامل: روان بالینگران، سایر بالینگران، روان شناسان، مددکاران اجتماعی، پرستاران، مشاوران، متخصصان حقوقی و بالینگر قانونی، کاردرمانگران و متخصصان توانبخشی و سایر متخصصان بهداشت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. ملاک های تشخیصی موجز و صریح هستند و هدف از ارائه آنها تسهیل ارزیابی عینی تظاهرات علائم در محیط های مختلف بالینی (بستری، سرپایی، بیمارستان روزانه، روان پزشکی رابط مشاور، مطب های خصوصی و مراقبتهای اولیه) و نیز مطالعات همه گیر شناختی اختلالات روانی جمعیت عمومی است.

در عین حال 5-DSM ابزاری است در جهت گردآوری و ارائه آمارهای صحیح بهداشت عمومی در زمینه میزان های هم ابتلایی و مرگ و میر اختلالات روانی. نهایتا ملاکهای تشخیصی و متون مربوطه به عنوان یک درسنامه عمل می کنند که برای دانشجویانی که در ابتدای دوره حرفه ای برای فهم و تشخیص اختلالات روانی نیاز به شیوه ای ساختاریافته دارند و نیز برای متخصصانی که برای اولین بار به یک اختلال نادر بر می خورند، کمک شایانی می کنند. خوشبختانه تمام موارد فوق با هم سازگاری دارند.


پیشنهاد ویژه : پکیج جامع آموزش دروس روانشناسی


در تدوین 5-DSM به همه این نیازها و علایق متنوع توجه کافی مبذول شده است. تقسیم بندی DSM با تقسیم بندی بین المللی بیماریهای (ICD) سازمان بهداشت جهانی (WHO) که در آمریکا سامانه کدگذاری رسمی محسوب می شود هماهنگ شده است، به طوری که ملاکهای DSM اختلالاتی را تعریف می کنند که در ICD با نام های تشخیصی و کدهای رقمی شناسایی شده اند.

گرچه 5-DSM یک تقسیم بندی قطعی اختلالات مجزا محسوب می شود، ولی ما میدانیم که اختلالات روانی همیشه به طور کامل در مرزبندیهای یک اختلال واحد قرار نمی گیرند. حوزه برخی علائم، مانند اضطراب و افسردگی در چند گروه تشخیصی دیده میشوند و شاید بازتاب زمینه مشترک آسیب پذیری به یک گروه بزرگتر اختلالات باشد.

در راستای به رسمیت شناختن این واقعیت، اختلالاتی که در 5-DSM أورده شده اند در یک ساختار سامان یافته بازبینی شده مرتب شده اند تا بستر دیدگاه های جدید بالینی را مهیا سازند. این ساختار جدید مطابق شکل ساماندهی بیماری ها در 11-ICD که در سال ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد، طراحی شده است.

آسیب شناسی روانی یکی از مباحث مهم در حوزه ی علم روان شناسی محسوب می شود که به عنوان شاخصی مهم برای تشخیص و درمان به کار گرفته می شود.

دستنامه تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM) تلاشی است از سوی انجمن روان‌پزشکان آمریکا برای یکدست کردن نظام تشخیصی بالینگران حوزه بهداشت روان و تا بحال پنج ویرایش آن منتشر شده است. این دستنامه با ویرایش‌های پیاپی در 60 سال گذشته، در تلاش بوده که تعریفی عملیاتی و مستقل از نظرات فرد ارزیاب ارائه نماید و این نظام طبقه‌بندی بتدریج به یک مرجع استاندارد اقدامات بالینی در زمینه بهداشت روان تبدیل شده است.

از آنجا که توصیف دقیق فرایندهای زمینه‌ای آسیب‌شناختی بیشتر اختلالات روانی امکانپذیر نیست، باید بر این نکته تأکید نمود که ملاک‌های تشخیصی فعلی بهترین توصیف موجود درمورد نحوه بروز و تشخیص‌گذاری اختلالات روانی توسط بالینگران آموزش دیده است. هدف از تدوین DSM ارائه یک راهنمای کاربردی، کارا و قابل انعطاف در سامان‌بخشی اطلاعاتی است که بتواند به تشخیص دقیق و درمان اختلالات روانی کمک کند.

این راهنمای تشخیصی و آماری، ابزاری برای بالینگران، یک منبع آموزشی اساسی برای دانشجویان و بالینگران و مرجعی برای پژوهش‌گران این رشته محسوب می‌شود. DSM مورد استفاده بالینگران و پژوهشگران زیادی با دیدگاه‌های مختلف (زیستی، روان‌پویشی، شناختی، رفتاری، بین‌فردی، خانواده/ سیستم ها) است که همه آنها تلاش می‌کنند برای انتقال ویژگی‌های اساسی بیمارانشان به یک زبان مشترک دست یابند.

اطلاعات و یافته‌ها برای تمام متخصصانی که با جنبه‌های مختلف بهداشت روان سروکار دارند. ملاک‌های تشخیصی موجز و صریح هستند و هدف از ارائه آنها تسهیل ارزیابی عینی تظاهرات علائم در محیط های مختلف بالینی – بستری، سرپایی، بیمارستان روزانه ، روانپزشکی رابط -مشاور، مطب‌های خصوصی، و مراقبت‌های اولیه و نیز مطالعات همه‌گیرشناختی اختلالات روانی جمعیت عمومی است. در عین حال DSM-5 ابزاری است در جهت گردآوری و ارائه آمارهای صحیح بهداشت عمومی در زمینه میزان‌های هم‌ابتلایی و مرگ و میر اختلالات روانی.

نهایتاً ملاک‌های تشخیصی و متون مربوطه بعنوان یک درس‌نامه عمل می‌کنند که برای دانشجویانی که در ابتدای دوره حرفه‌ای، برای فهم و تشخیص اختلالات روانی نیاز به شیوه‌ای ساختار یافته دارند و نیز برای متخصصانی که برای اولین‌بار به یک اختلال نادر برمی‌خورند، کمک شایانی می‌کنند.

تعریف آسیب شناسی روانی

علم آسیب‌شناسی روانی (Psychopathology) یا سایکوپاتولوژی به علم مطالعه بر بیماری روانی گویند که توسط تمرکز بر ریشه ژنتیک، بیولوژیک، عوامل اجتماعی و شیوه‌های درمان آن می‌پردازد که در آن از تکنیک‌های بیماری‌شناسی استفاده می‌شود.

در این بخش برنا اندیشان خلاصه کامل از آسیب شناسی روانی را قالب فایل PDF در اختیار شما کاربران گرامی قرار می دهد. این خلاصه برای افرادی که می خواهند در کنکور دکتری در گرایش های سلامت، بالینی و عمومی شرکت کنند بسیار مفید است و با خواندن آن می توانید به طور کامل بر مباحث آسیب شناسی روانی تسلط کامل داشته باشید، چرا که این جزوه به طور کامل تمام جنبه های مورد نیاز در حوزه ی آسیب شناسی روانی را مورد بحث قرار داده است.


پیشنهاد ویژه : آموزش کامل کتاب DSM5 به صورت جامع


دی‌اس‌ام-۵ (DSM-5) (که قبلاً به عنوان DSM-V شناخته می شده‌است) نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی است که توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا (APA) منتشر شده است و در واقع یک راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی است. DSM-5 در ماه مه سال ۲۰۱۳ انتشار یافت و جایگزین DSM-IV که آخرین بار در سال ۲۰۰۰ تجدید نظر شده‌است، شد.

رشد و توسعه کتاب دی اس ام ۵

در سال ۱۹۹۹، کنفرانس پژوهش و برنامه‌ریزی DSM-5 به‌طور مشترک توسط انجمن روانپزشکی آمریکا و موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، جهت تعیین اولویت‌های پژوهشی برگزار شد. گروه‌های کاری برنامه‌ریزی و تحقیقات، مقالات مورد نیاز این پژوهش را برای اطلاع رسانی و شکل دادن به DSM-5 تولید کردند و نتیجه کار را به همراه توصیه‌ها در مقاله‌ای به APA گزارش دادند. گروه‌های کاری به شش گروه تقسیم شدند که در واقع هر گروه برای تمرکز بر یک موضوع گسترده به وجود آمد. این موضوعات به شرح زیر می‌باشند:

جزوه کامل آسیب شناسی روانی
دانلود خلاصه آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5

دانلود خلاصه آسیب شناسی روانی

  • فهرست واژه‌ها، اختصارات و اصطلاحات
  • علوم اعصاب و ژنتیک
  • تشخیص و مسائل مربوط به رشد
  • شخصیت و ارتباط آن با اختلالات
  • معلولیت و اختلالات روانی
  • مسائل میان فرهنگی

در ادامهٔ این موضوعات در سال ۲۰۰۴ سه مقاله ی، مسائل مربوط به جنسیت، مسائل تشخیصی در جمعیت سالمندان و اختلالات روانی در کودکان و خردسالان نیز صورت گرفت. همچنین یک سری همایش برای جمع آوری مطالب و ایجاد توصیه‌ها، نظریه‌ها و پیشنهادهای مربوط به مسائل و اختلالات خاص، صورت گرفت.

انجمن روانپزشکی آمریکا در تاریخ ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۰۷، اعلام کرد که با شدت عمل نظارت همه جانبه بر توسعه DSM-5 را خواهد کرد. لذا گروهی متشکل از ۲۷ عضو که شامل دانشمندان تحقیقات رشته روانپزشکی و دیگر رشته‌ها، ارائه دهندگان بالینی، حامیان خانواده و مصرف کنندگان گردآوری شد.

از تغییرات عمده و انقلابی در DSM-5، می‌توان از موارد زیر نام برد:

1. حذف اختلال یا سندرومِ آسپرگر، اختلال تجزیۀ کودکی، اختلال رت، اختلال اوتیسم، و قرار گرفتن همۀ آن‌ها زیر چتر اختلال طیف اوتیسم.

2. حذف معیار هوشبهر یا IQ برای طبقه بندی معلولیت ذهنی و استفاده از میزان نیاز به حمایت به عنوان معیار اصلی برای طبقه‌بندی.

3. اضافه شدن بعضی اختلالات جدید، مثل اختلال احتکار، اختلال قمار، اختلال نامنظمی خُلقی.

4. حذف سؤمصرف و وابستگی به مواد و جایگزین شدن آن‌ها با اعتیاد به مواد.

5. حدف همجنس گرایی از دایره بیماریها و اختلالات روان.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.