ایجاد کسب و کار اینترنتی از طریق فضای مجازی

ایجاد کسب و کار اینترنتی از طریق فضای مجازی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی از جمله مزایای مهم فراگیر شدن اینترنت می باشد. در واقع اینترنت علاوه بر اینکه انجام بعضی از کارها را آسان تر کرده ، بلکه دریچه جدیدی برای کسب و کار در منزل را نیز ایجاد کرده است. در واقع اینترنت راه ایجاد شغل به صورت آنلاین را هموار کرده و افراد با داشتن کمی خلاقیت می توانند یک کار پولساز راه اندازی کنند.برای آشنایی با روش های ایجاد کسب و کار اینترنتی از طریق فضای مجازی تا انتهای مقاله با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید.

ایجاد کسب و کار اینترنتی از طریق فضای مجازی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی از جمله مزایای مهم فراگیر شدن اینترنت می باشد که به شما کمک می کند تا بتوانید از طریق فضای مجازی یک شغل برای خودتا ایجاد نمایید.

اینترنت، ابزاری برای کارآفرینی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم رایانه و همچنین گسترش اینترنت، زندگی روزانه، فعالیت های اجتماعی و حتی مشاغل تحت تاثیر قرار گرفته است. در دسترس بودن آسان اینترنت در کنار معایبی که می تواند به همراه داشته باشد، مزایایی زیادی نیز دارد. راه اندازی کسب و کار اینترنتی از جمله مزایای مهم فراگیر شدن اینترنت می باشد. در واقع اینترنت علاوه بر اینکه انجام بعضی از کارها را آسان تر کرده ، دریچه جدیدی برای کسب و کار در منزل را نیز ایجاد کرده است. در واقع اینترنت راه ایجاد شغل به صورت آنلاین را هموار کرده و افراد با داشتن کمی خلاقیت می توانند یک کسب و کار آنلاین و پولساز راه اندازی کنند. از مهمترین دلایلی که باعث می شود کسب درآمد به صورت آنلاین راحت باشد این است که تقریبا به هیچ گونه ابزار یا اقدامات فنی نیاز ندارد و هر فردی با داشتن یک رایانه یا گوشی هوشمند می تواند حرفه خود را توسعه بخشد و درآمد زایی کند. امروزه ابزارهای زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوان یک بیزینس و یا کار اینترنتی راه اندازی کرد و آن را توسعه داد. در واقع اینترنت ایجاد شغل را نسبت به گذشته بسیار ساده تر کرده است. ما در این مقاله به بررسی شغل های اینترنتی، راه و عوامل موثر در موفقیت مشاغل آنلاین و کار در خانه و همچنین معرفی انواع کارهای آنلاین می پردازیم.

افزایش روز افزون کسب و کار اینترنتی

افزایش روز افزون کسب و کار اینترنتی

 

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنی جز مشاغلی هستند که بیشتر از طریق اینترنت فعالیت کرده و گسترش می یابند. در این نوع شغل ها نیازی نیست که افراد دارای کارخانه، اداره ، فروشگاه و یا مکان خاص باشند. همه فرآیند ها مانند معرفی محصول، فروش، ارسال و … به صورت آنلاین و اینترنتی انجام می شود. برای یک کسب و کار اینترنتی که در فضای مجازی فعالیت می کند، مهم ترین قسمت بازار است.برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود تا مقاله روش های ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق را مطالعه نمایید.

یعنی شغل آنلاینی که راه اندازی شده باید دارای بازار مشخص باشد. مانند فروش انواع پوشاک و خوراکی ها به صورت آنلاین شاپ. سوالی که ممکن است پیش آید این است که بازار اینترنتی چیست؟ گاهی بعضی مشاغل اینترنتی کار خرید و فروش را انجام نمی دهند و فقط به بررسی محصولات خاص، معرفی یا تبلیغ آن می پردازند. این نوع شغل ها در واقع یک بازار اینترنتی برای فروش محصولاتی است که به صورت آنلاین عرضه می شوند. پس مشاغل و کسب و کار اینترنتی می تواند در دو دسته تولید محصول و عرضه آن و همچنین تبلیغات یا اصطلاحا بازار های مجازی دسته بندی شود.

کسب درآمد با استفاده از مشاغل آنلاین

کسب درآمد با استفاده از مشاغل آنلاین

مزایای و معایب داشتن شغل اینترنتی

از مهم ترین مزایایی که شغل و کسب و کار اینترنتی دارد، این است که افراد می توانند در هر مکان و جایی که بخواهند آن را انجام دهند و بر اساس برنامه شخصی خود ساعات کاری را تنظیم نمایند. همچنین نیازی به سابقه کار و داشتن تجربه نیست. در واقع اینترنت یک بستر بزرگ و آزاد برای کارآفرینی محسوب می شود. از همه بهتر ، برخلاف یک بیزینس مانند کارها و سرمایه گذاری های ساخت و ساز ، نیازی به سرمایه اولیه ندارد. به عبارت دیگر افراد بدون داشتن هیچ گونه پولی می توانند مشاغل آنلاین خود را داشته باشند زیرا بسیاری از خدماتی که ارائه می کنند نیاز به پول یا ابزار خاصی ندارد مانند داشتن صفحات آشپزی یا معرفی انواع خوراکی و امثال آن. گرچه شغل های اینترنتی دارای مزایایی است اما توجه به این نکته نیز حائز است که سخت ترین مرحله در راه اندازی کسب و کار اینترنتی، شروع کردن آن است. هنگامی که فرد قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین را دارد، برای پیدا کردن مشتری و مخاطب خاص خود نیاز به صرف انرژی و زمان زیادی دارد. فرد باید تبلیغات صحیح و موثری برای جذب مخاطب و مشتری انجام دهد تا در زمینه شغلی خود بتواند مطرح شود. به عنوان مثال اگر یک فرد در اینستاگرام صفحه ای برای فروش محصولات غذایی دارد، برای اینکه افراد دیگر صفحه وی را دنبال کنند نیاز به تبلیغات، محتوای جذاب و همچنین گذر زمان دارد تا به مرور در حوزه محصولات غذایی و آشپزی مطرح شده و تعداد افرادی که صفحه او را دنبال می کنند افزایش یابد. با افزایش افراد دنبال کننده فروش و سود حاصله نیز افزایش می یابد. همه اینها مستلزم صرف وقت، هزینه تبلیغات و انرژی است و بازدهی آن ممکن است چندین ماه و حتی یک سال بعد دیده شود.

کار در خانه با اینترنت

کار در خانه با اینترنت

دانش لازم برای کسب و کار اینترنتی

باید توجه داشت که مشاغل اینترنتی نیز به عنوان یک سرمایه گذاری به نوعی دانش نیاز خواهند داشت. اگر می خواهید چنین شغلی را راه اندازی کنید، قبل از آن به سه مورد زیر حتما توجه کنید :

فناوری و برنامه مورد نیاز به عنوان بستر : برای شروع کسب و کار اینترنتی، اول از همه نیاز به یک بستر و برنامه می باشد که در آن بتوان به فعالیت پرداخت. امروزه اینستاگرام یکی از مهم ترین بستر ها برای فروش انواع محصولات به شمار می رود. داشتن وب سایت نیز گزینه دیگری است که افراد می توانند به عنوان بستر برای شغل های اینترنتی از آن استفاده کنند. پس قبل از شروع کار، باید تصمیم بگیرید که در چه برنامه و بستری می خواهید فعالیت کنید و کدام برنامه برای کار شما مناسب تر است.

بازاریابی اینترنتی: یکی دیگر از مهم ترین مراحلی که باید به آن توجه کرد مساله بازاریابی است. بازاریابی برای کسب و کار اینترنتی ، با بازاریابی سنتی بسیار متفاوت است. بنابراین باید راه های تبلیغات در فضای مجازی را بشناسید و از آنها به نحو صحیح استفاده کنید.

تولید محتوا : برای معرفی و یا فروش محصولات در فضای اینترنت، نیاز به تولید محتوایی است که محصول را به خوبی به مشتری و مخاطب معرفی نماید. محتوا علاوه بر معرفی کامل محصولات باید جذاب نیز باشد و فرد را ترغیب کند که صفحات و وبسایت شما را دنبال کند.

توسعه کسب و کار با استفاده از اینترنت

توسعه کسب و کار با استفاده از اینترنت

دلایل استفاده از اینترنت برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

راه اندازی آسان : یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده کسب و کار اینترنتی رواج پیدا کند، راه اندازی آسان آن است. اگر افراد دانش لازم برای راه اندازی کار آنلاین خود را داشته باشند، می توانند در یک روز با ایجاد سایت یا صفحه در برنامه هایی مانند اینستاگرام، کار خود راه اندازی کنند. همچنین می توانند از یک سرگرمی مانند داشتن صفحه و اشتراک گذاری عکس و مطالب مختلف، علاوه بر ایجاد سرگرمی و تعامل با افراد، به کسب درآمد نیز بپردازند.

عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد : بسیاری از افراد که دارای کسب و کار اینترنتی هستند، مانند بلاگر هایی که به معرفی محصولات مختلف مانند آرایشی بهداشتی، پوشاک و منسوجات، غذاها و محصولات خوراکی و همچنین معرفی انواع رستوران ها و… می پردازند، برای شروع به کار کردن نیاز به هیچگونه سرمایه اولیه ندارند. اما برخی دیگر که به عنوان آنلاین شاپ فعالیت می کنند، برای راه اندازی سایت یا ارائه محصولات خود نیاز به هزینه هایی دارند که در مقایسه با کارهای غیر اینترنتی بسیار اندک است.

عدم نیاز به محصول : همانطور که در پاراگراف های ابتدایی نیز اشاره شد، برخی از کسب و کار اینترنتی نیاز به هیچگونه محصولی برای فروش ندارند. این افراد می توانند محصولات سایر برند ها و فروشگاه ها را به صورت آنلاین بفروشند (مانند دیجی کالا) و یا به معرفی و تبلیغ محصولات مختلف بپردازند.

گسترش و جهانی شدن خودکار کسب و کار : هنگامی که در وبسایت ها و صفحات جهانی فعالیت دارید، می توانید محصولات خود برای بسیاری از افراد در کشور های مختلف تبلیغ کرده و به آنها معرفی کنید. مانند آنلاین شاپ بزرگ آمازون که انواع و اقسام محصولات را به بیشتر کشور های دنیا ارسال می کند.

مشاغل آنلاین

مشاغل آنلاین

مراحل و نکات بسیار مهم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

مرحله 1: کسب و کاری را شروع کنید که نیازهای افراد جامعه را برطرف می کند : اکثر افرادی که تازه شروع به کار کرده اند، ابتدا به دنبال تولید یک محصول و در مرحله بعد به دنبال بازاریابی آن هستند که کار اشتباهی است. قبل از راه اندازی آنلاین شاپ باید به فکر بازار فروش بود. به عنوان مثال قبل از اینکه وب سایت و یا صفحه مجازی خود را برای تبلیغات محصولات مختلف ایجاد کنید، به دنبال افرادی باشید که نیاز به جایی برای فروش محصولات خود دارند. نکته دیگر توجه به سلیقه و نیاز افراد جامعه است. به عنوان مثال اگر قصد راه اندازی یک آنلاین شاپ برای دوخت و طراحی انواع پوشاک یا مانتو را دارید، قبل از آن با بررسی و مطالعه در این حوزه، نوع پوشش افراد، سلیقه آنها، رنگ های عامه پسند و … را باید مد نظر قرار دهید تا کار جذب مخاطب و بازاریابی برای شما آسان تر گردد. همچنین بررسی رقبا در این زمینه و کارهای آنها نیز می تواند در بهتر شدن محصولات تولیدی و نوع آن به شما کمک کند.

مرحله 2: تولید محتوا جذاب برای معرفی محصول :  یکی از مهم ترین نکاتی که در افزایش فروش موثر است تولید محتوا جذاب است. انتخاب عنوان و یا اسم جذاب برای محصولات و یا برند می تواند بسیار موثر باشد. همچنین مشکلی که این محصول حل می کند را بیان کنید تا فرد برای خریدن راغب گردد. مثلا شما در سایت خود محصول الکترونیکی و لوزام جانبی گوشی هوشمند عرضه می کنید. برای فروش نگهدارنده گوشی توضیح این که این وسیله موجب سهولت نگه داشتن گوشی در هنگام تماس تصویری، دیدن فیلم و یا درس خواندن می شود می تواند مخاطب را قانع کند که این محصول را از شما بخرد. پس مزایا را به صورت واضح و شفاف در توضیحات محصول ذکر کنید. دادن ضمانت مرجوعی به مشتری موجب اطمینان آنان شده و باعث افزایش فروش محصولات می گردد. رضایت مشتری و یا نظریات مثبت آنها از محصولات را نیز به اشتراک بگذارید تا فرد به شما و محصولات شما بیشتر اعتماد کند. نکته مهم دیگری که باید بدان توجه کرد ایجاد فوریت برای خرید محصول است. گاهی اوقات در بسیاری از صفحات و سایت به این جمله برخورد می کنیم : فلان محصول به تعداد بسیار محدود شارژ شد. استفاده از واژه تعداد محدود این شک را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که ممکن است محصول تمام شود و اگر در خرید آن کمی شک داشته باشد، شک او برطرف شده و سعی می کند محصول را هر چه سریعتر خریداری کند.

طراحی وب سایت گامی مهم در کسب و کار اینترنتی

طراحی وب سایت گامی مهم در کسب و کار اینترنتی

مرحله 3: طراحی و ساخت وب سایت خود : بسیاری از افراد بعد از راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود در برنامه هایی مانند اینستاگرام و یا تلگرام، در صدد ایجاد سایت برای کسب و کار خود هستند. طراحی سایت یکی از مراحل مهم برای توسعه و پیشرفت کسب و کار آنلاین می باشد. شما کمتر از پنج ثانیه فرصت دارید تا توجه افراد را جلب کنید که از سایت شما بازدید کنند وگرنه آنها رفته اند و ممکن است دیگر به وبسایت شما سر نزنند. چند نکته مهم که باید در نظر داشته باشید شامل این موارد است :

استفاده از دو نوع فونت در یک بک گراند یا زمینه ساده. زمینه شلوغ موجب به هم ریختگی بصری مخاطب شده و ممکن است خواندن مطالب را برای او دشوار کند.

باکس های پیشنهادی قرار دهید تا بتوانید شماره موبایل افراد را جمع آوری کرده و آنها را از تخفیفات و سایر خدمات سایت باخبر کنید.

مرحله انتخاب و خرید محصول را آسان کنید تا فرد هنگامی خرید و پرداخت دچار سردرگمی نشود. این کار احتمال خرید مجدد افراد از سایت شما را افزایش می دهد. اما اگر مشتری هنگامی خرید با مشکل رو به رو شود ( مانند مواقعی که مبلغ از حساب کسر شده ولی فاکتور ارائه نشده و مشکلات مشابه آن ) احتمال اینکه بار دیگر از سایت شما خرید کند بسیار کاهش می باید.

مرحله 4: استفاده از موتورهای جستجو برای ورود خریدان به سایت : یکی از روش های تبلیغات برای افزایش بازدید از سایت استفاده از موتور های جستجو است. به کار بردن اصول سئو در تولید محتوا، عنوان های جذاب، پاراگراف بندی های مناسب و … موجب می شود که وبسایت شما بیشتر از سایر وب سایت ها نمایش داده شود و اولین انتخاب موتور های جستجو برای نمایش باشد. استفاده از کلمات کلیدی مناسب و به جا و در تعداد معین برای افزایش بازدید سایت بسیار مهم است. استفاده از هشتگ های مناسب در صفحات مجازی نیز همین کار را انجام می دهد. وقتی شما از هشتگ های مرتبط با کار یا محصول خود استفاده می کنید، فرد پس از جستجو محصول مورد نظر خود در اینستاگرام، صفحات شما در ردیف های اول ظاهر شده و بازدید از صفحه شما را بالا می برد.

برنامه و بستر های مناسب برای ایجاد مشاغل آنلاین

برنامه و بستر های مناسب برای ایجاد مشاغل آنلاین

مرحله 5: افزایش بازدید سایت یا صفحه : بسیاری از مردم برای سرگرمی و گذراندن اوقات خود و کسب اطلاعات  از اینترنت و برنامه های مختلف استفاده می کنند. شما می توانید با قرار دادن این اطلاعات در وب سایت خود بازدید از سایت را بالا برده و توجه افراد زیادی را جلب کنید. اطلاعات و بسیاری از مطالب را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دهید. قرار دادن آهنگ و فیلم در وبسایت نیز موجب می شود افراد از سایت شما بازدید کنند. در مورد صفحات اینستاگرامی نیز این موضوع صدق می کند.

در کنار معرفی و فروش محصولات، داشتن استوری های جذاب، آهنگ ها و فیلم های مناسب یا پست های زیبا می تواند افراد را ترغیب کند تا پیج شما را دنبال کنند. همچنین قرار دادن لینک ارسال مطالب برای دوستان نیز موجب معرفی سایت یا پیج به افراد دیگر می گردد. همچنین پیوند سایت به سایر برنامه ها مانند فیسبوک و اینستاگرام موجب ارسال مطالب به افراد مختلف شده و بازدید سایت را افزایش می دهد. بدین ترتیب با هر بار ارسال مطالب سایت شما به برنامه دیگر و یا سایت های دیگر، پیوند سایت شما افزایش یافته و موجب می شود که جز انتخاب اول موتور های جستجو در هنگام سرچ مطالب مرتبط باشد بنابراین کسب و کار اینترنتی شما بیشتر دیده می شود.

مرحله 6: مشتری مداری : همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره شده داشتن باکس و یا ترفند های مختلف برای گرفتن شماره یا ایمیل مخاطب می تواند برای تبلیغات شما مفید باشد. هنگامی که قصد خرید از سایت و محصولات شما را دارند، برخورد مناسب با آنها می تواند افراد را برای خرید ترغیب کند. پاسخ مناسب و دقیق به سوالات، ارسال به موقع، ضمانت مرجوعی و … می تواند موجب اطمینان فرد به شما شده و او را تحت تاثیر قرار دهد.

برنامه و موتورهای جستجوگر

برنامه و موتورهای جستجوگر

مراحل ذکر شده در بالا از مهم ترین نکاتی بود که افراد هنگام راه اندازی کار و کسب  اینترنتی و کسب درآمد باید به آن توجه کنند. مشورت با متخصصین این امر و کارشناسان بازاریابی اینترنی نیز می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. فضای مجازی و اینترنت تغییرات و رشد بسیاری دارد به طوری که فعالیت یکسال در اینترنت و به صورت آنلاین معادل 5 سال در دنیای واقعی است.

در واقع پیشرفتی که در اینترنتی وجود دارد بسیار بیشتر از حالت واقعی است. بنابراین بستر مناسبی است که افراد از آن به عنوان یک وسیله برای انجام کار در منزل، آنلاین شاپ و درآمدزایی و راه اندازی کسب و کار اینترنتی استفاده کنند. در مورد صفحات اینستاگرامی نیز همین موضوع صدق می کند. بیان قیمت محصولات در زیر پست، جواب مخاطب در دایرکت یا در زیر پست ها، برخورد دوستانه با افراد و … همگی در افزایش دنبال کننده، رونق کسب و کار اینترنتی و افزایش فروش بسیار موثر خواهد بود.

دسته‌بندی‌ها