ویتامین های مورد نیاز کودکان و معرفی غذاهای سالم برای فرزندان

ویتامین های مورد نیاز کودکان و معرفی غذاهای سالم برای فرزندان

تغذیه سالم برای کودکان بسیار ضروری است و لازم است تا تمامی مواد معدنی و ویتامین های لازم را در سن کودکی مصرف نمایند، والدین باید در این خصوص بسیار دقت کرده و همواره در رابطه با این موضوع با پزشک فرزندشان مشورت کنند تا کودک از نظر سلامتی دچار مشکل نشود. ما در این قسمت از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان ویتامین های مورد نیاز کودکان و معرفی غذاهای سالم برای فرزندان را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب پزشکی قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله ویتامین های مورد نیاز کودکان با مجله تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

ویتامین های مورد نیاز کودکان و معرفی غذاهای سالم برای فرزندان

توجه به ویتامین های مورد نیاز کودکان و همچنین تغذیه سالم در فرزندان بسیار مهم بوده که هر پدر و مادری باید به آن توجه کرده و در این خصوص کارهای لازم را انجام دهد.

ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز برای کودکان

همه کودکان برای داشتن سلامتی و رشد کافی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند. ویتامین D ، آهن ، کلسیم و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر باید بخشی منظم از رژیم غذایی هر کودک باشند در غیر این صورت در نهایت دچار کمبود می شوند. به طور معمول دیگر نیازی به استفاده از مکمل ویتامین در کودکانی که رژیم متعادل دارند نیست.

هنگامی که کودک ممکن است نیاز به مصرف ویتامین داشته باشد

طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا، کودکان سالم باید بتوانند مقدار توصیه شده روزانه تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را از رژیم غذایی خود دریافت کنند. اما بعضی از کودکان “یک رژیم طبیعی و متعادل” نمی خورند. اگر فکر می کنید کودک شما ممکن است به مکمل ویتامین نیاز داشته باشد ابتدا با پزشک خود صحبت کنید به خصوص اگر کودک شما شامل موارد زیر می شود:

  • یک خوراک خوار است (مولتی ویتامین و مکمل معدنی)
  • از دست دادن یک یا چند گروه غذایی مانند سبزیجات یا گوشت (مولتی ویتامین)
  • شیر کافی نمی نوشد و سایر محصولات لبنی (ویتامین D و کلسیم) را نمی خورد
  • بیش از حد شیر می نوشد و غذاهای دیگر کافی نیست (آهن)
  • از گیاهخوار است (در صورت عدم مصرف کافی از طریق غذاهای غنی شده ممکن است به ویتامین B12 ، ویتامین D ، آهن ، کلسیم و روی نیاز داشته باشد)
  • مقدار زیادی غذای ناخواسته (مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی) مصرف می کند
  • آب فلوراید نمی خورد (فلوراید)
  • دارای یک بیماری پزشکی مانند سندرم روده کوتاه ، سوجذب ، یا فیبروز کیستیک که می تواند منجر به مشکلات در جذب ویتامین ها و مواد معدنی از غذاهایی که می خورند (مکمل های مولتی ویتامین و یا مواد معدنی) شود.
  • آیا داروهای ضد تشنج خاصی مصرف می کنید (ویتامین D)
  • به دلیل آلرژی های غذایی متعدد یا یک بیماری پزشکی رژیم محدودی دارد

چگونه یک ویتامین برای کودکان انتخاب کنیم؟

اکثر مولتی ویتامین های کودکان حاوی مقدار توصیه شده روزانه کلیه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند از جمله ویتامین های A ، C ، D و K ، ویتامین های گروه B ، آهن و کلسیم. با این وجود اگر تصمیم دارید یک مکمل ویتامین به کودک خود بدهید مطمئن باشید که در واقع شامل تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز آنها است.برای مطالعه بیشتر به مقاله درمان کمبود آهن در کودکان مراجعه نمایید.

همه مولتی ویتامین ها از همه ویتامین ها و مواد معدنی مقادیر بهینه ندارند. از پزشک خود یا یک متخصص تغذیه ثبت شده بخواهید مکمل ای حاوی ویتامین ها یا مواد معدنی مورد نیاز کودک شما را توصیه کند.

به خاطر داشته باشید که همه مولتی ویتامین ها حتی ویتامین ها و مواد معدنی یکسانی ندارند. به عنوان مثال مولتی ویتامین Centrum Kids Chewables دارای 23 ویتامین و مواد معدنی مختلف است. سایر مولتی ویتامین ها به ویژه ویتامین های لثه ای ممکن است فقط 9 ماده داشته باشند.

تفکر فراتر از مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین فقط یک قطعه از معما است طیف وسیعی از ویتامین ها و مکمل ها برای کودکان در دسترس است.

روغن ماهی

هرم غذایی توصیه می کند که کودکان “ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد ، ماهی قزل آلا و شاه ماهی” بخورند ، زیرا روغن ماهی می تواند به جلوگیری از بیماری عروق کرونر کمک کند. از آنجا که بسیاری از بچه ها ماهی نمی خورند و از آنجا که روغن ماهی نیز ممکن است باعث رشد مغز و جلوگیری از بیماری شود بسیاری از والدین به کودکان خود مکمل روغن ماهی امگا 3 با DHA و EPA می دهند. اگرچه تصور نمی شود روغن ماهی برای بچه ها مضر باشد اما این کمی بحث برانگیز است زیرا همه مطالعات نشان نداده اند که این ماده فوایدی دارد.

کودکان چه ویتامین هایی را باید مصرف کنند؟

معرفی ویتامین های مورد نیاز کودکان

ویتامین دی

ویتامین D یک ویتامین ضروری است که به کودکان کمک می کند تا استخوان های قوی داشته باشند و از بزرگسالان در برابر پوکی استخوان (استخوان های ضعیفی که به راحتی می شکنند) محافظت می کند. اگر بچه ها غذای کافی در ویتامین D غنی نشده دریافت نکنند مصرف مکمل ویتامین D با 400 IU ویتامین D برای کودکان بسیار مهم است با این حال بیشتر کودکان به دوزهای بالاتر ویتامین D احتیاج ندارند و آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که کسانی که به ویتامین D نیاز دارند باید سطح آنها بررسی شود.

ویتامین های صمغی

والدین اغلب به کودکان خود ویتامین های صمغی می دهند زیرا این تنها نوع ویتامین هایی است که بچه های آنها مصرف می کنند. فهمیدن دلیل آن آسان است زیرا بسیاری از “آدمک ها” مانند آب نبات هستند در حقیقت یک ویتامین صمغی طعم دار Jolly Rancher است.

مهم است که این نوع ویتامین ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید تا آنها بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنند و ویتامین های بیش از حد دریافت نکنند. به خاطر داشته باشید که ویتامین های صمغی آهن ندارند ، ماده معدنی مهمی که معمولاً بسیاری از کودکانی که مکمل مصرف می کنند به آن نیاز دارند و اکثر آنها کلسیم ندارند.

ویتامین سی

تقریباً تمام ویتامین های مورد نیاز بچه ها چه مولتی ویتامین های قابل جویدن باشد و چه ویتامین های صمغی ، شامل ویتامین C است. بیشتر بچه ها، حتی پرخورترین افراد ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دارند زیرا اکثر آب میوه ها حاوی 100٪ نیاز روزانه شما به ویتامین C موجود در بدن است.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ۱۰ ماده غذایی مفید برای کودکان را بخوانید.

اما در مورد مگادوز ویتامین C برای کودکان چطور؟ اگرچه برخی از والدین از ویتامین C اضافی به عنوان پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می کنند اما این بحث برانگیز است و اکثر متخصصان آن را توصیه نمی کنند.

آنتی اکسیدان ها (ویتامین های A ، C و E)

همانند ویتامین C برخی والدین آنتی اکسیدان های دیگری – ویتامین های A و E – به عنوان تقویت کننده ایمنی به فرزندان خود می دهند. اینها هیچ فایده اثبات شده ای هم ندارند. همچنین به خاطر داشته باشید که بسیاری از غذاها اکنون با ویتامین های A ، C و E غنی شده اند.برای مطالعه و یادگیری بیشتر به مقاله ویتامین های لازم برای سلامتی را حتماً بخوانید.

سایر مکمل ها برای کودکان و نوجوانان

مکمل های دیگری نیز وجود دارند که ویتامین ها یا مواد معدنی نیستند که بسیاری از والدین به بچه های خود می دهند.

فیبر

بسیاری از کودکان به ویژه کودکانی که میوه و سبزیجات نمی خورند احتمالاً فیبر کافی در رژیم غذایی خود ندارند. آخرین توصیه ها این است که بچه ها باید از هر 1000 کالری که می خورند ، حدود 14 گرم فیبر بخورند. کسانی که رژیم کم فیبر دارند اغلب با مشکل یبوست و دردهای معده روبرو می شوند.

اگر کودک شما با خوردن غذاهای پر فیبر کافی دریافت نمی کند می تواند از مکمل فیبر مانند Benefiber ، Citrucel یا Metamucil بهره مند شود. برای بچه های کوچکتر حتی صمغ های فیبر وجود دارد.

پروبیوتیک ها

یکی دیگر از مکمل های پرطرفدار برای کودکان پروبیوتیک هایی مانند Culturelle for Kids و Florastor Kids است. پروبیوتیک ها که در بسیاری از انواع ماست نیز وجود دارد تصور می شود که با افزایش تعداد باکتریهای مفید روده که در دستگاه گوارش زندگی می کنند و از رشد و رشد بیش از حد باکتریهای مضر جلوگیری می کنند.

بخاطر داشته باشید که به جز موارد استفاده در کودکان مبتلا به اسهال حاد ، مانند ویروس معده ، پروبیوتیک ها تاکنون هیچ فایده اثبات شده واقعی ندارند بنابراین شاید قبل از ارائه پروبیوتیک به طور منظم به بچه ها صبر کنید تا تحقیقات بیشتری انجام شود.

قبل از دادن ویتامین ها مواد معدنی یا سایر مکمل ها به پزشک خود صحبت کنید.

غذای آماده

آیا باید به کودکان خود ویتامین و مواد معدنی اضافی یا سایر مکمل ها بدهید؟ اگر کودکان به آنها نیاز دارند مطمئن باشید. به عنوان مثال کودکان نوپا که چنان غذاخوار هستند که در بعضی از گروه های غذایی کاملاً از دست می روند به یک مولتی ویتامین نیاز دارند نوجوانانی که شیر نمی نوشند به مکمل های ویتامین D و کلسیم و بچه هایی که یبوست دارند از مکمل های اضافی فیبر بهره مند می شوند.

فواید بسیاری از مکمل های دیگر مانند پروبیوتیک ها ، آنتی اکسیدان ها ، روغن ماهی و ویتامین C اضافی کمتر مشخص است اما به آنها اطمینان خاطر می دهد که والدین انجام کاری سالم را انجام می دهند برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد مکمل ها ، به خاطر داشته باشید که:

ویتامین های صمغی که بسیار مورد توجه والدین و بچه ها هستند معمولاً آهن یا کلسیم ندارند دو ماده معدنی مورد نیاز بسیاری از بچه ها.

بسیاری از ویتامین های کودکان حتی مولتی ویتامین های “کامل” با کلسیم، حاوی کلسیم زیادی نیستند (معمولاً 10٪ تا 20٪ از نیاز روزانه). یک مکمل کلسیم خاص تر مانند مکمل های ضد اسید کلسیم Tums Kids بیشتر مفید خواهد بود اگر بچه های شما غذاهای غنی از کلسیم را نمی خورند یا نمی نوشند.

مقادیر زیادی از ویتامین های خاص از جمله ویتامین های A ، C و D می تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود. اگر می خواهید دوز اضافی از هر نوع ویتامین یا ماده معدنی به بچه های خود بدهید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

برخی از مخلوط های نوشیدنی پودر مانند Carnation Instant Breakfast Mix می تواند علاوه بر تأمین پروتئین و کالری اضافی به کودکان ، کلسیم ، آهن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهم به یک لیوان شیر اضافه کند. آنها می توانند جایگزین خوبی برای کودکانی باشند که به مکمل های ویتامین نیاز دارند اما به طور منظم ویتامین مصرف نمی کنند.

اگرچه ویتامین ها و آب سبزیجات و میوه های زیادی وجود دارد که ادعا می کنند یک وعده کامل سبزیجات را در یک قرص ، صمغ یا لیوان به بچه های شما می دهند اما آنها معمولاً فیبر ندارند. اگر این منابع اصلی از میوه ها و سبزیجاتی است که بچه های شما دریافت می کنند مکمل فیبر را در نظر بگیرید مگر اینکه نوشیدنی حاوی فیبر بالا ، 100٪ آب سبزیجات و سایر غذاهای حاوی فیبر باشند.