نظریه فرهنگی اجتماعی توسعه شناختی ویگوتسکی

نظریه فرهنگی اجتماعی توسعه شناختی ویگوتسکی

ویگوتسکی یکی از روانشناسان برجسته ای است که در زمینه رشد صاحب نام و نظریه بوده است. نظریه فرهنگی اجتماعی یکی از نظریات ویگوتسکی می باشد که در آن به بررسی سهم اثر گذاری جامعه بر رشد فرد می پردازد. در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان نظریه فرهنگی اجتماعی توسعه شناختی ویگوتسکی را مورد بررسی قرار دهیم و ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم به این روانشناس علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

نظریه فرهنگی اجتماعی توسعه شناختی ویگوتسکی

نظریه فرهنگی اجتماعی یک نظریه نوظهور در روانشناسی است که به بررسی سهم مهمی که جامعه در توسعه فردی می دهد می پردازد.

نظریه لو ویگوتسکی دارای چه ابعادی می باشد؟

نگاهی به نظریه فرهنگی اجتماعی توسعه شناختی

نظریه فرهنگی اجتماعی توسعه شناختی

نظریه فرهنگی اجتماعی ویگوتسکی یک نظریه نوظهور در روانشناسی است که به بررسی سهم مهمی که جامعه در توسعه فردی می دهد می پردازد. این نظریه بر تعامل بین افراد در حال توسعه و فرهنگی که در آن زندگی می کنند تأکید می کند. نظریه فرهنگی اجتماعی نیز نشان می دهد که یادگیری انسان تا حد زیادی یک فرایند اجتماعی است.

ویگوتسکی و نظریه فرهنگی اجتماعی

نظریه اجتماعی فرهنگی از کار روانشناس لو ویگوتسکی نشأت گرفت که معتقد بود والدین ، مراقبان ، همسالان و فرهنگ کل مسئول ایجاد عملکردهای مرتبه بالاتر هستند. به گفته ویگوتسکی ، یادگیری اساس خود را در تعامل با افراد دیگر دارد. هنگامی که این اتفاق افتاد اطلاعات در سطح فردی ادغام می شوند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه کامل آموزش روانشناسی رشد


ویگوتسکی معاصر دیگر متفکران بزرگ مانند فروید ، اسکینر و پیاژه بود ، اما مرگ زود هنگام وی در 37 سالگی و سرکوب آثار او در روسیه استالینیستی او را تا اواخر در ابهام نسبی قرار داد. با انتشار گسترده آثار وی ایده های او به طور فزاینده ای در زمینه هایی مانند رشد کودک ، روانشناسی شناختی و آموزش تأثیرگذار شده است.

نظریه فرهنگی اجتماعی نه تنها بر نحوه تأثیر بزرگسالان و همسالان بر یادگیری فردی تمرکز دارد بلکه بر چگونگی تأثیر باورها و نگرش های فرهنگی بر نحوه یادگیری متمرکز است.

به گفته ویگوتسکی ، کودکان با محدودیت های اساسی بیولوژیکی در ذهن متولد می شوند. هر فرهنگ ، “ابزار سازگاری فکری” را ارائه می دهد. این ابزارها به کودکان اجازه می دهد تا از توانایی های خود به گونه ای استفاده کنند که با فرهنگ زندگی می کنند. به عنوان مثال در حالی که یک فرهنگ ممکن است بر استراتژی های حافظه مانند یادداشت برداری تأکید کند ممکن است فرهنگ دیگری از ابزارهایی مانند یادآوری یا حفظ یادداشت استفاده کند.

پیاژه در مقابل ویگوتسکی: تفاوت های کلیدی

نظریه فرهنگی فرهنگی ویگوتسکی چه تفاوتی با نظریه توسعه شناختی پیاژه دارد؟ ابتدا ، ویگوتسکی تأکید بیشتری بر چگونگی تأثیر عوامل اجتماعی بر توسعه داشت. در حالی که نظریه پیاژه بر چگونگی تأثیر تعاملات و اکتشافات کودک بر رشد تأکید می کرد ویگوتسکی بر نقش اساسی تعاملات اجتماعی در رشد شناختی تأکید کرد.

تفاوت مهم دیگر بین این دو نظریه این است که در حالی که نظریه پیاژه نشان می دهد که توسعه تا حد زیادی جهانی است ویگوتسکی ادعا می کند که رشد شناختی می تواند بین فرهنگ های مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال روند توسعه در فرهنگ غربی ممکن است متفاوت از فرهنگ شرقی باشد.

دیوید آر شفر در متن خود با عنوان “توسعه اجتماعی و شخصیتی” توضیح می دهد که در حالی که پیاژه معتقد بود رشد شناختی نسبتاً جهانی است ویگوتسکی معتقد بود که هر فرهنگ تفاوت های منحصر به فردی را ارائه می دهد. از آنجا که فرهنگها می توانند بسیار متفاوت باشند نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی نشان می دهد که هم مسیر و هم محتوای رشد فکری به آن اندازه که پیاژه معتقد است جهانی نیست.

منطقه رشد پروگزیمال

یک مفهوم مهم در نظریه فرهنگی اجتماعی به عنوان منطقه توسعه پروگزیمال شناخته می شود. به گفته ویگوتسکی ، این “فاصله بین سطح توسعه واقعی تعیین شده توسط حل مسئله مستقل و سطح توسعه بالقوه است که از طریق حل مسئله تحت راهنمایی بزرگسالان یا با همکاری همسالان تواناتر.”

در اصل ، این شامل همه دانش و مهارتهایی است که شخص هنوز نمی تواند آنها را بفهمد یا به تنهایی انجام دهد اما قادر به یادگیری آنها با راهنمایی است. از آنجایی که به کودکان اجازه داده می شود مهارت ها و دانش خود را توسعه دهند اغلب با مشاهده شخصی که کمی از آنها پیشرفته تر است می توانند به طور تدریجی این منطقه از توسعه نزدیک را گسترش دهند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه اختلالات یادگیری کودکان و روش های درمان اختلالات


کاربردهای عملی برای نظریه فرهنگی اجتماعی ویگوتسکی

نظریه فرهنگی اجتماعی در سالهای اخیر به ویژه در زمینه های آموزشی محبوبیت یافته است. در اینجا نحوه استفاده از این نظریه در دنیای واقعی آورده شده است.

آشنایی با کاربردهای نظریه فرهنگی اجتماعی توسعه شناختی

بررسی مفاهیم نظریه فرهنگی اجتماعی توسعه شناختی

کار در کلاس

درک منطقه توسعه نزدیک می تواند برای معلمان مفید باشد. سپس مربیان می توانند آموزشی را ارائه دهند که محدودیت های توانایی های هر کودک را افزایش دهد.

در ابتدا دانش آموز ممکن است به کمک بزرگسالان یا همسالان با دانش بیشتر نیاز داشته باشد اما در نهایت منطقه توسعه نزدیک آنها گسترش می یابد. معلمان می توانند از طریق موارد زیر به ترویج این گسترش کمک کنند.

برنامه ریزی و سازماندهی دستورالعمل ها و درس های آنها: به عنوان مثال ، معلم ممکن است کلاس را به گروه هایی تقسیم کند که در آن کودکان کم مهارت تر با دانش آموزانی که سطح مهارت بالاتری دارند جفت می شوند.

استفاده از نکات دستورالعمل ها و دستورالعمل های مستقیم برای کمک به بچه ها برای افزایش سطح توانایی آنها.

داربست جایی که معلم دستورات خاصی را برای حرکت تدریجی کودک به سمت هدف ارائه می دهد.

اجتماعی شدن و بازی

نظریه ویگوتسکی همچنین بر اهمیت بازی در یادگیری تأکید کرد. ویگوتسکی معتقد بود که از طریق بازی و تخیل ، کودکان می توانند توانایی های مفهومی و دانش خود را از جهان گسترش دهند.

انواع بازی هایی که می توانند یادگیری را تقویت کنند شامل بازی خیالی ، ایفای نقش ، بازی و بازنمایی رویدادهای واقعی است. چنین فعالیتهایی به رشد اندیشه انتزاعی کمک می کند.

دسته‌بندی‌ها