روش های درمان بیماری مرور خاطرات گذشته

روش های درمان بیماری مرور خاطرات گذشته

چرا مدام خاطرات گذشته را مرور می کنیم و همواره به مرور خاطرات قبلی می پردازیم؟ چگونه می توانیم از بیماری مرور خاطرات گذشته خلاص شویم؟ اتفاقات بد برای همه انسان ها می افتد و کسی در این امر مستثنی نیست.

به همین دلیل اگر برای شما هم اتفاق بدی افتاده است نباید در آن گیر کنید و اگر به درمان نیاز دارید حتما آن را پیگیری کنید تا در بیماری مرور خاطرات گذشته نمانید. به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان بیماری مرور خاطرات گذشته را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم.

روش های درمان بیماری مرور خاطرات گذشته

اگر شما هم دچار مشکل مرور خاطرات گذشته زندگی خودتان هستید و به عبارتی در گذشته مانده اید باید اقداماتی را در این خصوص انجام دهید که بتوانید به روال عادی زندگی خودتان بازگردید.

در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل تمام جنبه های مختلف این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم و مشاهده کنیم که چگونه می توانیم از شر بیماری مرور خاطرات گذشته خلاص شویم.

نگاهی به مشکل مرور خاطرات گذشته

همه انسان ها دچار مشکل مرور خاطرات گذشته هستند. چرا که ذهن انسان همواره نسب به اهمیتی که خاطرات دارد آن ها را در حافظه ذخیره می کند. در مقابل عده ای هستند که تمام خاطرات را در ذهن خودشان ذخیره دارند و نمیتوانند از شر آنها خلاص شوند.

به طوری که این خاطرات همگی دارای تاثیر منفی بر ذهن او هستند، به عبارت دیگر این افراد اسیر گذشته هستند و نمی توانند به راحتی از مشکل مرور خاطرات گذشته خلاص شوند.

آسیب های ناشی از مرور خاطرات گذشته

این که انسان ها خاطرات گذشته را مرور می کنند اگر در حد طبیعی باشد مشکلی ندارد. ولی می توان گفت این مورد زمانی به یک مشکل تبدیل می شود که فرد مدت زمان زیادی از وقتش را صرف مرور خاطرات گذشته می کند و تعداد دفعات یادآوری خاطرات در او بسیار زیاد است. پیشنها می شود تا مقاله دلایل فراموشی خاطرات دوران کودکی را مطالعه نمایید.

بنابراین این افراد در روز به صورت وسواس گونه به موضوعاتی فکر می کنند که مربوط به سال ها پیش بوده است و دیگر هیچ اثری از آن وجود ندارد ولی برای او تمام نشده است و حتی انگار به تازگی آن اتفاق رخ داده است.

افرادی که دچار بیماری مرور خاطرات گذشته هستند مدام بخش های منفی حوادث را در ذهنشان مرور می کنند و تقریبا نمی توانند با آن موضوع کنار بیایند. حتی باید اشاره شود که آن ها هرگز نمی پذیرند که گذشته در گذشته و شما هم اکنون نمی توانی برای آن کاری انجام دهید.

همچنین نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که خاطرات گذشته ذهن او را درگیر خودش می کند و به فرد اجازه نمی دهد که به طور طبیعی زندگی کند.

چه افرادی دچار بیماری مرور خاطرات گذشته می شوند؟

در رابطه با این که چه شخصیت هایی دچار مشکل گیر کردن در خاطرات گذشته می شوند باید اشاره شود که افراد با شخصیت های متفاوتی درگیر این موضوع هستند و زمانی که اتفاقی برای آن ها می افتد آن ها نمی توانند هرگز آن را فراموش کنند و همین مسئله موجب می شود تا مشکلات روحی و جسمی فراوانی برای آنها ایجاد شود.پیشنهاد می شود تا مقاله تکنیک فراموشی خاطرات دردناک را مطالعه نمایید.

در ادامه شخصیت هایی را به شما معرفی می کنیم که بیشتر در معرض این بیماری هستند و زمانی که رویدادی برای آن ها رخ می دهد آن ها نمی توانند به راحتی آن را فراموش کنند.

مرور خاطرات گذشته در افراد افسرده

افرادی که اختلال افسردگی دارند همواره به گذشته فکر می کنند و به همین دلیل آینده و حال خودشان را فدای خاطرات پوچ گذشته می کنند. ویژگی چنین افرادی این است که به زندگی امید ندارند و همواره نگاهشان به خاطرات منفی و بد می باشد و ضعف ها و افکار منفی در ذهن او جولان می دهند.

چون سروتونین در افراد افسرده بسیار پایین است خلق و خو نیز در این اشخاص تعادل نداشته و بیشتر بر افکار منفی تمرکز می کنند. بنابراین بین اختلال افسردگی و بیماری مرور خاطرات گذشته یک ارتباط دوطرفه وجود دارد.

پس زمانی که تمرکز فرد فقط بر خاطرات گذشته گیر کرده است موجب می شود تا با فکر کردن به افکار منفی استرس او افزایش یابد و با گذشت زمان فرد از سبک زندگی سالم دور شود و به عبارتی رابطه سالم و مثبت او با زندگی کاهش یابد و در اختلال افسردگی غرق شود.

افرادی که دچار استرس هستند

انسان هایی که همواره استرس دارند نیز مانند افراد افسرده همواره به گذشته فکر می کنند و هیچ امیدی به آینده ندارند. زمانی که شما استرس بالایی داشته باشید نمی توانید بر روی اهداف زندگی تان تمرکز کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله فراموش کردن عشق از دست رفته را بخوانید.

به یاد داشته باشید که زمانی که شما استرس بالایی دارید هورمون کورتیزول در بدن افزایش پیدا می کند و در نتیجه تعادل شما به هم می خورد و به سمت افکار منفی گرایش پیدا می کنید.

آشنایی با بیماری مرور خاطرات

به همین دلیل شما باید به فکر درمان باشید تا در دام استرس گرفتار نشوید چرا که اگر شما بتوانید مشکل اصلی خودتان را پیدا کنید خواهید توانست تا با افکار منفی و مزاحم به خوبی کنار بیایید و با گذشت زمان سطح استرس شما نیز کاهش می یابد.

چگونه از مرور خاطرات گذشته رها شویم؟

اگر می خواهید تا از شر افکار منفی گذشته خلاص شوید لازم است تا در رابطه با افکار منفی و تاثیری که آن افکار بر زندگی شما می گذارند آشنا شوید.

همچنین باید در نظر بگیرید که در ابتدا لازم است تا خودتان بخواهید که مسیر زندگی تان را تغییر دهید و تصمیم بگیرید که افکار مزاحم را از خودتان دور کنید و کنترل و مدیریت زندگی تان را در اختیار بگیرید. حال در ادامه راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که به وسیله آن ها می توانید کنترل افکارتان را در دست بگیرید.

بپذیرید که مرور خاطرات گذشته آسیب زاست

اگر شما در گذشته گیر کنید و مدام خاطرات قدیمی را مرور کنید زندگی تان را تحت تاثیر افکار منفی قرار می دهید. همچنین باید در نظر بگیرید زمانی که شما خاطرات گذشته را مرور می کنید به مرور زمان تمامی وقایع در ذهنتان تحریف می شود و بعد از مدتی همان خاطرات بدتر از آن چیزی که واقعا بوده است نمایان می شود و رنج و عذاب شما را بیشتر می کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج بررسی تاثیر افکار بر جسم


بنابراین باید بدانید که مرور خاطرات گذشته فقط موجب آسیب به شما می شود و سبک زندگی شما را دچار مشکل می کند. زمانی که خودتان بپذیرید افکار منفی گذشته هیچ سودی برای شما ندارد و تنها به شما و سلامت روان تان آسیب وارد می کند می توانید برای درمان آن اقدام کنید.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که انسان در این دنیا با تجربه رشد می کند و همواره به یاد داشته باشید که “ درسی که با مهر از آموزگار یاد نگیرید قطعا با قهر از روزگار یاد خواهید گرفت “ این جمله به این معناست که روزگار آموزگار بی رحمی است و همواره با قهر به شما درس می دهد.

بنابراین در این مسیر شما تنها نیستید و افراد دیگری هم وجود دارند که دچار چنین مشکلی باشند و این مراحل را سپری کرده باشند. پس می توانید با کمک گرفتن از تجربیات دیگران فرایند درمان خودتان را تسریع کنید.

تقریبا باید بگوییم که تمامی انسان ها خاطرات تلخ و ناگواری را با خودشان همراه دارند که اگر بخواهند همواره خاطرات منفی گذشته را با خودشان مرور کنند زندگی شان به زودی نابود خواهد شد و خودشان در بیماری افسردگی گرفتار می شوند. پیشنهاد می شود تا مقاله فراموشی تجزیه ای را مطالعه نمایید.

پس به یاد داشته باشید که انسان به این دنیا آمده است تا با نگاه به گذشته و امید به آینده حال خوبی داشته باشد. در غیر این صورت اگر شما بخواهید فقط به گذشته فکر کنید هم آینده خودتان را خراب می کنید و هم نمی توانید از زمان حال استفاده کنید.

با دوستان خود گفتگو کنید

زمانی که شما مشکلات را بیان می کنید و آن ها را به زبان می آورید باعث می شوید تا بار منفی آنها کم شود. پس باید دوستی پیدا کنید که بتوانید هر از چندگاهی با او درد و دل کنید و اجازه ندهید تا ذهنتان انبار اطلاعات سوخته گذشته شود.

به یاد داشته باشید که بازگو کردن افکار منفی خیلی بهتر از سرکوب آنهاست. چرا که باعث می شود تا به آرامی فراموش شوند و به سلامت روان شما آسیب وارد نمی کند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش روانشناسی مثبت گرا


نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که اگر برایتان مقدور نیست تا مشکلات و ناراحتی هایتان را با کسی در میان بگذارید می توانید از تکنیک نوشتن استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا عملیات برون ریزی را خیلی راحت انجام دهید و بعد از مدتی خواهید توانست تا از شر افکار و باورهای منفی گذشته رها شوید.

برای انجام این کار باید یک دفتر بردارید و تمامی افکاری که شما را آزار می دهد را یادداشت کنید. زمانی که شما افکارتان را یادداشت می کنید باعث می شود تا بتوانید نگاه دقیقی به موضوع داشته باشید و دید بازتری به شما می دهد و در نتیجه باعث آرامش شما می شود.

روش های درمان بیماری مرور خاطرات منفی گذشته

اگر بتوانید فکرتان را نسبت به گذشته تغییر دهید می توانید از شر افکار و باورهای منفی خلاص شوید. بنابراین به خودتان کمک کنید تا افکار منفی را از ذهنتان خارج کنید و به جای آن افکار مثبت را جایگزین نمایید تا بتوانید سلامت روان خودتان را به دست آورید به سمت یک سبک زندگی سالم قدم بردارید.

اگر می خواهید سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید حتما باید برای خودتان یک هدف جدید انتخاب کنید و نوع نگاهتان را به زندگی تغییر دهید تا بتوانید افکارتان را فراموش کنید و در نتیجه از شر خاطرات آزاردهنده خلاص شوید.پیشنهاد می شود تا مقاله غلبه بر افکار منفی را مطالعه نمایید.

برای انجام این کار باید برای آینده خود برنامه ریزی کنید تا چشم انداز متفاوتی برای خودتان به دست آورید و در نتیجه با گذشت زمان تمامی آن خاطرات مربوط به گذشته که باعث آزارتان می شد به دست فراموشی سپرده می شود و حتی اگر آن ها را فراموش نکنید، هیچ تاثیری بر ذهنتان نمی گذارد.

روحیه بخشش را در خودتان تقویت کنید

همواره باید در زندگی با خودتان صادق و رو راست باشید که تصمیم دارید تا کجا به این روش یعنی مرور خاطرات گذشته ادامه دهید. با این که می دانید این افکار هیچ فایده ای برای شما ندارد ولی چرا شما در آن گیر کرده اید و نمی توانید از شر آن خلاص شوید.

همواره به یاد داشته باشید که اگر به هر چیزی فکر کنید آن را به سمت خودتان جذب می کنید. به همین دلیل اگر همیشه خاطرات گذشته را با خودتان مرور کنید هم آینده و هم زمان حالتان را خراب می کنید.

به همین خاطر باید تصمیم خودتان را بگیرید که تا کجا می خواهید به این روش ادامه دهید؟ چرا که افکار و باورهای سمی فقط و فقط سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باید از طریق برنامه ریزی تمامی افکار آسیب زا را از خودتان دور کنید تا از شر نشخوار ذهنی خلاص شوید و به آرامش عمیقی دست یابید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مثبت گرایی سمی را هم مطالعه کنید.

اگر می خواهید از شر فکرهای وسواسی خلاص شوید و به آرامش برسید باید کسانی که به شما ظلم کرده اند را ببخشید. با این کار می توانید به آرامش دست یابید و همیشه ذهنتان در آرامش خواهد بود. تا زمانی که از دست دیگران عصبانی هستید و نمی توانید دیگران را ببخشید در رنج و عذاب خواهید بود.

بنابراین باید تلاش کنید تا دیگران را ببخشید و در مورد اشتباهاتی که رخ داده است تفکر کنید و سعی کنید تا آن ها را فراموش کنید. با انجام این کارها می توانید به خودتان کمک کنید که به آرامش دست یابید.

روابط اجتماعی خودتان را تصحیح کنید

به یاد داشته باشید که بخشی از آرامش شما به ارتباط شما با دیگران مربوط است. بنابراین لازم است تا افرادی که فقط به شما انرژی منفی منتقل می کنند را از دایره دوستی تان خارج کنید. در عوض با افرادی رابطه برقرار کنید که همواره با شما مهربان هستند و باعث می شوند تا حال خوبی در شما ایجاد شود.

اگر شما در زندگی خود با افراد منفی و سمی رابطه داشته باشید باعث می شوید تا سلامت روان شما آسیب ببیند و انرژی شما از بین برود. برای مطالعه بیشتر مقاله روش های تقویت خودانگاره را مطالعه نمایید.

افرادی که همواره خاطرات گذشته را مرور می کنند یک ویژگی مشترک دارند و آن ویژگی عبارت است از نداشتن هدفی درست در زندگی. اگر شما بتوانید هدف درستی برای زندگی تان تعیین کنید خواهید توانست تا زندگی غنی و سالمی داشته باشید.

به دنبال این موضوع با گذشت زمان دیگر شما وقت اضافی ندارید که بخواهید آن را هدر بدهید و از شر بیماری مرور خاطرات گذشته نیز خلاص می شوید و بر روی زمان حال تمرکز می کنید.

به یاد داشته باشید که زندگی کوتاه است و نباید با هدر دادن وقتمان آن را به بطالت بگذرانیم. اگر واقعا می دانیم کاری اشتباه است نباید آن را انجام دهید و باید به جای آن کار منفی و نادرست یک کار درست و سالم را جایگزین کنیم و خودمان را غرق افکار گذشته نکنیم.

اگر بخواهید در گذشته غرق شوید فقط خودتان را اذیت می کنید و به فردی غمگین و افسرده تبدیل می شوید که تمام عمرش را صرف افکار بیهوده  و پوچ می کند.

برای خودتان زندگی کنید و از گذشته عبرت بگیرید

شما به این دنیا نیامده اید که برای دیگران زندگی کنید. بنابراین نباید بیش از حد اندازه به نظر دیگران اهمیت بدهید. اگر مدام به فکر افکار و نظر دیگران باشید و ذهنتان را درگیر آن کنید که دیگران در مورد شما چه فکری میکنند بعد از مدتی متوجه خواهید شد که تمام زندگی تان را بر باد داده اید و فقط وقتتان را هدر داده اید.

زمانی که انسان کودک است فکر می کند که همه افراد پیرامونش به او فکر می کنند. وقتی که به سن نوجوانی می رسد هم فکر می کند که دیگران به او فکر می کنند و به رفتارش اهمیت می دهند. هنگامی که به دوران جوانی وارد می شود، به ذهن و نظر دیگران نیز اهمیت می دهد و همواره گمان می کند که باید دیگران را راضی نگه دارد.

زمانی هم که وارد دوران میانسالی می شود این افکار تعدیل می شود و به زندگی خودش فکر می کند. اما وقتی به دوران پیری می رسد دقیقا درک می کند که دیگران نه تنها به ما فکر نمی کنند، بلکه اصلا برایشان مهم نیست که ما وجود داریم و یا نداریم.

این جملات دقیقا نشان می دهد که روند اهمیت دادن به افکار و نظر دیگران چه دورانی را طی می کند و در آخر فرد به این نتیجه می رسد که فقط تمام عمرش را صرف افکار بیهوده ای کرده است که هیچ ارزشی نداشته است.

بنابراین شما باید به فکر خودتان باشید و اول از همه به خودتان اهمیت دهید و نیازهای خودتان را در اولویت قرار دهید. برخی از افراد با این جملات مخالف اند و باور دارند که این گونه رفتار کردند دقیقا عین خودخواهی است و انسان نباید به این شکل رفتار کند.

در خاطرات گذشته نمانید

اما به یاد داشته باشید که انسان سالم اگر بتوانید به خودش اهمیت دهد و نیازهایش را رفع کند آن وقت است که می تواند به فکر دیگران نیز باشد و نیازهای آن ها را برطرف کند. اگر به این شکل عمل نکند تبدیل به انسان مهرطلبی می شود که کمک هایش رنگ و بوی دیگری دارد و همیشه به خاطر اهمیت دادن به دیگران و نادیده گرفتن خودش در رنج و عذاب است.

با توجه به آنچه گفته شد، شما باید برای خودتان زندگی کنید و فقط کاری را انجام دهید که فکر می کنید درست است و نظر و افکار دیگران نباید برایتان در اولویت باشد. قطعا زمانی که شما چنین رفتاری را در پیش می گیرید عده ای مخالف شما می شوند.

چرا که آن ها نمی توانند شما را کنترل کنند و از این که شما فرد مستقلی هستید بسیار عصبانی می شوند و این مشکل خودشان است که نمی توانند چنین شرایطی را تحمل کنند و نه مشکل شما.

پس به خاطر مخالف دیگران نباید کاری که به آن تمایل ندارید را انجام دهید. اگر شما بخواهید همواره نظرات دیگران را برای خودتان در اولویت قرار دهید دیر یا زود از پا در می آیید و زندگی کردن برایتان مشکل می شود.

علاوه بر آن شما باید از گذشته و اتفاقاتی که افتاده درس بگیرید و سعی نکنید کاری را دو بار تجربه کنید. از این طریق می توانید با نگاه به گذشته خیلی محکم به سمت آینده حرکت کنید.

استفاده از ترفند برای رهایی از افکار گذشته

شما می توانید یک کش به مچ دستتان ببندید تا زمانی که فکرتان در گذشته گیر کرد با آن به خودتان یک ضربه بزنید تا به خودتان بیایید و با انجام مکرر این کار می توانید از شر بسیاری از عادات بد رها شوید. چرا که اگر از این روش استفاده کنید ذهن متوجه می شود که هرگاه خواسته شما را به سمت مرور خاطرات گذشته ببرد شما با آن کش به مچ دستتان ضربه وارد کرده اید.

پس این کار یک تنبیه به دنبال دارد و بعد از مدتی این عادت از سرتان می افتد و متوجه می شوید که مدیریت افکارتان به دست خودتان افتاده و اصلا چنین فکرهایی به سراغتان نمی آید و بیماری ماندن در افکار گذشته نیز از بین رفته است.

همچنین به یاد داشته باشید که در برنامه روزانه خود ورزش را قرار دهید. زیرا با ورزش کردن می توانید جسمتان را خسته کنید و بعد از آن به استراحت بپردازید و اصلا وقت نمی کنید که به سراغ افکار و باورهای منفی بروید.

ورزش باعث می شود تا هورمون های بدن به تعادل برسند و همچنین سروتونین افزایش پیدا کند و تمام انرژی های منفی شما تخلیه شود. بنابراین به یاد داشته باشید که با انجام این کارها خواهید توانست تا روحیه خودتان را شاداب کنید و در نتیجه نگرش شما نسبت به زندگی مثبت خواهد شد و اهدافتان را یکی پس از دیگری دنبال خواهید کرد.

تمرین تنفس صحیح و تنظیم احساسات

اگر دقت کرده باشید هر زمان که افکار منفی گذشته را مرور می کنید جسم شما نیز به آن رویداد واکنش نشان می دهد و شروع به فعالیت می کند و در نتیجه تپش قلب، استرس و غیره را تجربه خواهید کرد.

پس به یاد داشته باشید که اتفاقات گذشته هرگز قابل تغییر نیستند و اگر مدام بر روی آن ها تاکید کنید فقط موجب تحریف آن ها می شوید و ذهنتان خودکاری کاری انجام می دهد که آن واقعه را به یک رویداد دیگر تبدیل می کند که اصلا ارتباطی به رخداد اصلی ندارد.پیشنهاد می شود تا مقاله کاهش اضطراب با تنفس صحیح را مطالعه نمایید.

پس این شما هستید که باید احساسات خودتان را تنظیم کنید تا به مرور زمان به آرامش برسید. هر بار که چنین افکاری به سراغتان آمد باید تنفس عمیق را انجام دهید تا بتوانید از بروز ناراحتی جلوگیری کنید. چرا که تنفس عمیق به شما کمک می کند تا اکسیژن کافی به مغزتان برسد و در نتیجه استرس شما کاهش یافته و به آرامش می رسید.

اگر انجام این کارها هیچ کمکی به شما نکرد و روز به روز هم مشکل شما در این زمینه افزایش یافت لازم است تا به یک روانپزشک مراجعه کنید و این موضوع را با او در میان بگذارید تا به وسیله دارو درمانی بیماری شما را درمان کند و اجازه ندهد که این مشکل به یک مشکل عمیق تر تبدیل شود.

دارو به شما کمک می کند تا به آرامش برسید و دیگر افکار منفی به سراغتان نیاید. البته به یاد داشته باشید که در مورد دارو باید به روانپزشک مراجعه کنید و هرگز سر خود دارویی را مصرف نکنید.

آیا مرور افکار گذشته می تواند مفید باشد؟

البته باید اشاره شود که همواره فکر کردن در مورد گذشته هم بد نیست و سخن ما تا به این جا مربوط به گذشته ای است که برای فرد درد و رنج به همراه دارد و هرگز منظورمان مرور خاطرات شادی بخش نیست. گاهی ممکن است شما افکاری را مرور کنید که باعث خوشحالی تان شود و از تجربیاتی را بررسی کنید که به شما کمک می کند تا در کارهایتان به پیشرفت برسید.

در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که اگر خاطرات گذشته را مرور کنید مشکلی ندارد و می تواند مفید هم باشد.

  • اگر فکر کردن به گذشته باعث شود تا به سمت پیشرفت حرکت کنید و ادامه زندگی تان را به شکل متفاوتی تجربه کنید.
  • زمانی که مرور خاطرات گذشته برایتان مشکل محسوب نمی شود و باعث ایجاد شادی و آرامش در شما می شود.
  • هنگامی که گذشته آنقدر برایتان خوب بوده که مرور خاطراتش به شما حس غرور می دهد.
  • زمانی که یادآوری خاطرات به شما کمک کند تا به اعتماد به نفس بالایی دست یابید.

بنابراین به یاد داشته باشید، منظور از مفید بودن مرور خاطرات مربوط به زمانی است که به شما انرژی سالم بدهد و باعث پیشرفت شما شود.

نتیجه گیری

اگر مدام به یک موضوع فکر کنید باعث می شوید تا آن را به یک الگوی ذهنی برای خودتان تبدیل کنید. بنابراین اگر فقط به افکار منفی فکر کنید باعث می شود تا هم از زندگی عقب بیفتید و هم به اهدافتان نرسید. پس شما باید بتوانید افکارتان را مدیریت کنید و کاری کنید که کنترل افکارتان را در دست بگیرید.

به یاد داشته باشید که هرگز خودتان را درگیر خاطرات منفی گذشته نکنید و این کار دقیقا مانند این است که شیشه ای در دستتان فرو رفته باشد و شما به جای آنکه آن را از دست خود در بیاورید و آن را با باند ببندید، آن را همانطور نگه داشته اید و به همه نشان می دهید که ببینید من چه دردی کشیده ام!

گذشته ها همگی به تاریخ پیوسته اند و آنچه که باقی مانده است فقط راه پیش رو و آینده است که باید به آن امید داشته باشید.

دسته‌بندی‌ها