سیگار کشیدن زنان و آسیب های آن

سیگار کشیدن زنان و آسیب های آن

با توجه به تغییراتی که در زندگی ایجاد شده است ما روز به روز شاهد اتفاقات جدیدی هستیم که زندگی انسان ها را تهدید می کند. سیگار کشیدن زنان از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد چرا که این موضوع در خانم ها بسیار افزایش یافته است و آسیب های فراوانی به سلامتی آن ها وارد می کند.

به دلیل اهمیت این موضوع در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان روش های ترک سیگار کشیدن زنان و آشنایی با دلایل آن را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات علمی قرار دهیم.

راهنمای مطالعه مقاله نمایش

سیگار کشیدن زنان و آسیب های آن

آسیب هایی که سیگار کشیدن زنان دارد بسیار فراوان است و باعث می شود تا سلامتی خانم ها تحت تاثیر قرار بگیرد و به شدت خطرناک است. به همین دلیل باید در این باره اطلاعات بالایی به دست آوریم و با انجام راهکارهای گفته شده در این مقاله برای ترک سیگار اقدام کنیم.

سیگار کشیدن زنان چه خطراتی دارد؟

سیگار تشکیل شده از مقداری کاغذ و تنباکوهای ریز است که با نیکوتین خود سبب تحریک غدد آدرنال می شود و سپس هورمون اپی نفرین و یا همان آدرنالین را آزاد می کند و به دنبال آن سطح دوپامین در بدن افزایش پیدا می کند و در نتیجه حس خوبی در فرد ایجاد می شود.

چرا برخی از زنان سیگار می کشند؟

باید بدانیم که سیگار کشیدن هم برای زنان و هم برای مردان بسیار مضر است ولی خطرات آن برای زنان بسیار بیشتر است که در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

ایجاد خطر ناباوری

زنانی که سیگار می کشند، نسبت به زنان غیر سیگاری بیشتر در معرض خطر ناباروری هستند. به طوری که تحقیقات نشان می دهد میزان باروری زنان سیگاری ۳۰ درصد کمتر از زنان غیر سیگاری است. چرا که سیگار بر روی عملکرد تخمدان ها تاثیر می گذارد و در نتیجه فرایند تخمک گذاری در زنان سیگاری دچار مشکل و اختلال می شود. پیشنهاد می شود تا مقاله ۱۰ روش برای ترک سیگار را بخوانید.

همانطور که بیان شد مواد شیمیایی مانند توتون و تنباکو باعث می شوند تا مواد و ترشحات رحم به موادی سمی تبدیل شوند و در نتیجه بارداری را دچار مشکل می کنند.

همچنین نکته بسیار مهم دیگر آن است که برخی از مواد موجود در سیگار سبب می شود تا تغییراتی در سلول جنین ایجاد شود که به آن جهش سلولی گفته می شود و به دنبال آن با عوارضی مانند سقط جنین، نقص مادرزادی و یا سرطان روبرو خواهیم بود.

بروز بیماری های قلبی

نیکوتینی که در سیگار وجود دارد یک ماده سمی است که در هنگام سیگار کشیدن زنان همراه با دود وارد جریان خون فرد شده و در دیواره عروق خونی رسوب می کند و موجب خطر سکته قلبی در انسان می شود.

زنانی که سیگار می کشند ۵۰ درصد بیشتر از مردان دچار بیماری های قلبی می شوند که این موضوع به دلیل وجود میزان استروژن در بدن خانم هاست.


پیشنهاد ویژه : کارگاه تخصصی آموزش ترک سیگار


باید اشاره شود که سالانه بسیاری از خانم های به دلیل سیگار کشیدن دچار مشکلات قلبی می شوند و جانشان را از دست می دهند که این اتفاقات اغلب در دوران یائسگی رخ می دهد.

سیگار کشیدن زنان باعث سرطان دهانه رحم می شود

باید بیان شود که یکی از دلایل ابتلا زنان به سرطان دهانه رحم سیگار کشیدن است. به طوری که زنان سیگاری ۸۰ درصد بیشتر دچار این نوع سرطان می شوند. از این رو لازم است تا زنان سیگاری از تست پاپ اسمیر استفاده کنند تا بدانند که دچار سرطان دهانه رحم نشده اند.

سیگار کشیدن چه مضراتی دارد؟

فرایند سرطان دهانه رحم به این شکل است که مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث می شود تا سلول های دهانه رحم برای مقابله با عفونت ها کاهش یابند و به دنبال آن امکان تکثیر سلول های مضر در دهانه رحم افزایش می یابد و فرد دچار سرطان دهانه رحم می شود.

رابطه سیگار کشیدن زنان و پوکی استخوان

هر چه سن افراد بیشتر می شود، میزان تراکم استخوان نیز کاهش پیدا می کند. از این رو میزان تراکم استخوان در زنانی که سیگار می کشند بسیار کاهش می یابد و به دنبال آن فرد دچار پوکی استخوان می شود.حتما مقاله ۱۰ روش برای ترک عادات بد را بخوانید.

زنان وقتی که به آستانه یائسگی نزدیک می شوند حدود ۱۰ درصد در معرض خطر پوکی استخوان هستند که توصیه می شود بعد از ۴۰ سالگی تست تراکم استخوان بدهید تا دچار پوکی استخوان نشوید.

تاثیر سیگار بر یائسگی زودرس

تحقیقات نشان می دهد زنانی که سیگار می کشند چندین سال زودتر از زنان غیر سیگاری دچار یائسگی می شوند. به طوری که باید اشاره شود سیگار کشیدن زنان حتی بر دوران قاعدگی نیز تاثیر می گذارد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل ترک عادات بد


همچنین نکته ای که باید اشاره شود این است که ترشحات واژن و عفونت های واژنی یکی از مشکلات رایج در زنانی است که سیگار می کشند. از دیگر آسیب هایی که سیگار کشیدن در زنان باعث آن می شود می توانیم به تاثیر مواد سمی سیگار بر تخمدان ها و همچنین کاهش هورمون استروژن، عدم وجود پریود و خونریزی های غیر طبیعی اشاره کنیم.

تاثیر سیگار بر ایجاد سرطان سینه

یکی از شایع ترین سرطان های رایج در زنان، سرطان سینه است که مصرف سیگار باعث می شود تا ابتلا به این نوع سرطان در افراد افزایش یابد. زنانی که دچار سرطان سینه می شوند در معرض خطر مرگ قرار دارند. همچنین باید اشاره شود که اگر زنان برای مدت طولانی در معرض دود سیگار قرار بگیرند نیز احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها وجود دارد.

تاثیر سیگار بر روی هورمون های ضروری و مفید

زمانی که زنان در دوران یائسگی قرار دارند هورمون استروژن در بدن آن ها کاهش می یابد و به جای آن هورمون های دیگری قرار می گیرند. نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که هورمون استروژن باعث می شود تا فرد دچار پوکی استخوان نشود. پیشنهاد می شود تا مقاله ترک عادت از طریق تنظیم مجدد مغز را بخوانید.

به همین دلیل زنانی که سیگار می کشند باعث می شوند تا این هورمون در بدن از بین برود و احتمال خطر پوکی استخوان و همچنین خطر بیماری های قلبی نیز افزایش می یابد.

بروز سرطان مهبل در زنان سیگاری

همانطور که میدانید سرطان مهبل در سطح خارجی دستگاه تناسلی زنان ایجاد می شود و زنانی که سیگار می کشند بیشتر در معرض چنین مشکلی هستند. باید اشاره شود که سرطان مهبل بیشتر در دوران یائسگی اتفاق می افتد و سیگار کشیدن زنان باعث می شود تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض این بیماری باشند.

سیگار مواد سمی را به بدن جنین منتقل می کند

زمانی که خانم ها در دوران بارداری سیگار بکشند باعث می شوند تا مواد شیمیایی سیگار به بدن جنین منتقل شود. به طوری که این مواد سمی از طریق خون وارد بدن جنین می شود و زمانی که نوزاد به دنیا می آید دچار مشکلات تنفسی، ضعف در سیستم ایمنی بدن و یا گوش درد می شود.

حتی باید بدانید که سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد زایمان زودرس، کاهش وزن جنین، سقط جنین و یا سایر مشکلات بارداری در فرد شود.

بروز بیماری التهاب لگنی در زنان سیگاری

یکی از دلایلی که باعث مشکل در باروری زنان می شود وجود نوعی عفونت در اندام های تولید مثل زنان است که باعث می شود تا فرد دچار بیماری التهاب لگنی یا چسبندگی لگن شود. به طوری که ممکن است باعث شود تا بارداری در خارج از رحم شخص صورت گیرد.

روش هایی برای ترک سیگار کشیدن خانم ها

زمانی که فرد سیگار مصرف می کند باعث می شود تا این خطرات بسیار افزایش پیدا کنند و فرد ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به چنین بیماری هایی قرار دارد.

زنانی که دچار التهاب لگنی می شوند، بخش های زیادی از اندام تولید مثل آن ها دچار عفونت شده و به شدت درگیر می شود که این موضوع می توان سبب بروز بسیاری از مشکلات در فرد شود.

سایر مشکلاتی که سیگار کشیدن زنان آن را ایجاد می کند

زمانی که نیکوتین و تنباکو وارد خون فرد می شود بر روی هورمون های بدن تاثیر می گذارد و در نتیجه میل جنسی او کاهش پیدا می کند.

همانطور که اشاره کردیم سیگار یک آنتی استروژن است و باعث می شود تا دوران یائسگی فرد زودتر اتفاق بیفتد و تمایل فرد به میل جنسی را به شدت کاهش می دهد.

همچنین باید اشاره شود که سیگار کشیدن باعث می شود تا با گذشت زمان فرد دچار کم اشتهایی شود و میل خوردن در او به شدت پایین بیاید و در نتیجه فرد دچار سو تغذیه و کاهش وزن می شود.

نکته بسیار مهمی که خانم ها باید به آن توجه کنند این است که سیگار کشیدن باعث می شود تا مواد سمی موجود در سیگار وارد کبد و خون شود و خیلی زود پوست آن ها دچار چین و چروک شود و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا زنان سیگار می کشند؟

در این جا لازم است تا بدانیم که واقعا چرا خانم ها سیگار می کشند و با دلایل آن آشنا شویم.

تاثیر الگوی مشاهده ای

یکی از دلایلی که موجب می شود تا برخی از دختران سیگار بکشند این است که آن ها در خانه الگوی رفتاری سیگار کشیدن را مشاهده می کنند و زمانی که فردی در خانه این رفتار را انجام می دهد بر روی آن ها نیز تاثیر می گذارد و می تواند باعث شود تا آن ها نیز به سمت کشیدن سیگار گرایش پیدا کنند.

زمانی که در یک خانواده عمل سیگار کشیدن ناپسند تلقی نشود می تواند باعث بروز بسیاری از مشکلات شود که خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد.

وجود آشفتگی و اختلاف در خانواده

زمانی که در خانواده نزاع و دعوا بین والدین بسیار زیاد باشد و به دنبال آن روابط صمیمی بین افراد کاهش پیدا کند می تواند سبب بروز سیگار کشیدن در اعضای خانواده شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش درک کردن نوجوانان


چرا که دختران در چنین خانواده هایی احساس امنیت روانی نمی کنند و برای آن که بتوانند خلاهای موجود شان را پر کنند به سمت سیگار کشیدن گرایش پیدا می کنند.

فشارهای زیاد و فرار از ممنوعیت ها

زمانی که در خانواده فشارهای زیادی وجود داشته باشد و برای فرزندان محدودیت های زیادی وضع شود باعث می شود تا دختران تحت فشار قرار بگیرند و زمینه فرار آنها فراهم شود و به دنبال آن خطر گرایش به کشیدن سیگار نیز در آن ها افزایش پیدا می کند.برای مطالعه بیشتر مقاله نظم دهی به رفتار نوجوانان را بخوانید.

بنابراین باید به یاد داشته باشید که محیط خانه باید کاملا صمیمی و دوستانه باشد و از فرزندان به خوبی حمایت شود تا دچار خلا عاطفی نشوند و دختران را در تنگنا قرار ندهید تا بتوانید خانواده ای سلام و به دور از مشکل داشته باشید و از بروز بسیاری از مشکلات نیز در امان خواهید بود.

نداشتن هویت فردی

در جوامع مرد سالار با فرزندان دختر و پسر به گونه ای برخورد می شود که دختران گمان می کنند جنس دوم هستند و در اهمیت قرار ندارند و همین موارد باعث می شود تا فرد دچار مشکل در هویت گردد.

از این رو برای نشان دادن اعتراض خود به چنین شرایطی به سمت سیگار می رود و از طریق این کار می خواهد بیان کند که چقدر از شرایط موجود ناراضی است.

تاثیر گروه دوستان

زمانی که شما با افرادی دوست هستید که آن ها نیز سیگار می کشند و به نوعی شما را تشویق به انجام این کار می کنند باعث می شود تا شما نیز در خطر اعتیاد به سیگار باشید. البته باید اشاره شود که این موضوع در مورد دختران و زنان متفاوت است.

چرا که اگر آن ها تحت گروه های دوستی به سیگار کشیدن گرایش پیدا می کنند به دلیل وجود اختلالات افسردگی و مشکلات خانوادگی است که باعث می شود تا فرد به سمت کشیدن سیگار حرکت کند.

به دست آوردن استقلال شخصی

برخی از زنان و دختران برای آنکه نشان دهند افرادی مستقل هستند دست به انجام چنین کاری می زنند و با گرفتن ژست های خاصی خواهان رسیدن به استقلال شخصی هستند.

زمانی که فرد از درون دچار کمبودهایی در شخصیتش باشد برای آن که بخواهد آن کمبودها را جبران کند و توجه دیگران را جلب کند چنین کاری را انجام می دهد و با کشیدن سیگار خواهان گرفتن توجه به خود است.

روش های ترک سیگار کشیدن زنان

با توجه به تمامی مواردی که در این مقاله مطرح کردیم متوجه شدیم که بدن زنان در مقابل سیگار و دخانیات بسیار آسیب پذیر است و اگر به سیگار اعتیاد پیدا کنند می توانند زمینه ساز بسیاری از مشکلات شوند. بنابراین تصمیم داریم تا با ارائه راه حل هایی به شما کمک کنیم تا بتوانید از شر سیگار برای همیشه خلاص شوید.

ترک سیگار به صورت تدریجی

باید بدانید که سیگار کشیدن رفتاری تکراری است که فرد نمی تواند یک شبه آن را ترک کند. زمانی که فرد سیگار می کشد به مغز پاداش می دهد و در نتیجه موجب می شود تا بدن به آن اعتیاد پیدا کند. بنابراین یکی از روش های ترک سیگار آن است که به صورت تدریجی آن را ترک کنیم.

به طوری که مصرف آن را در طول زمان کاهش دهیم و عادت بدن را تغییر دهیم تا به جایی برسیم که هیچ سیگاری مصرف نمی کنیم و به صورت کامل آن را ترک کرده ایم. پس به یاد داشته باشید که اگر به صورت تدریجی اقدام به ترک سیگار کنید می توانید خیلی راحت آن را ترک کنید.

انجام تمرین و ورزش

تنظیم ورزش روزانه به صورت منظم و مستمر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید سیگار کشیدن را ترک کنید. زمانی که شما ورزش میکنید میزان سروتونین در مغز شما افزایش پیدا می کند و از این رو می توانید سیستم عصبی تان را تقویت کنید و سیگار کشیدن را در خودتان کاهش دهید و در نتیجه روحیه شما افزایش پیدا می کند و توان جسمی شما بالا می رود و انگیزه کشیدن سیگار در شما کاهش پیدا می کند.

افزایش آگاهی در مورد مضرات سیگار

یکی از روش های ترک سیگار این است که دانش خودتان را در مورد عوارض و مضرات سیگار افزایش دهید. زنان باید بدانند که اگر می خواهد یک مادر سالم باشند باید به سلامتی شان اهمیت دهند و سیگار کشیدن خطرات زیادی برایشان به وجود می آورد. بنابراین یکی از روش های ترک سیگار این است که فرد در مورد مضرات آن آگاهی یابد تا بتواند از این کار دوری کند. در این خصوص می توانید مقاله تکنیک های ترک عادات بد را بخوانید.

پیدا کردن یک جایگزین به جای سیگار

برای ترک یک عادت حتما یک عادت سالم را با آن جایگزین کنید. زمانی که در تلاش برای ترک سیگار هستید می توانید از مواد غذایی سالم بهره ببرید. به عنوان مثال استفاده از مواد جویدنی به جای کشیدن سیگار می تواند به شما کمک کند تا خیلی راحت تر سیگار کشیدن را ترک کنید.

از بین بردن انگیزه کشیدن سیگار

همانطور که بیان کردیم در بسیاری از موارد فرد به دلیل وجود خلاء های عاطفی و احساسی به سمت سیگار کشیدن گرایش پیدا می کند. بنابراین اگر بتوانید مشکل اصلی را شناسایی کنید و آن را رفع کنید گام بزرگی برای ترک سیگار کشیدن برداشته اید. پس اگر علت اصلی گرایش به سیگار در فرد کاهش یابد موجب می شود تا انگیزه آن نیز در شما از بین برود.

آسیب های ناشی از سیگار کشیدن در زنان

توجه به فواید ترک سیگار

باید بدانید که اگر شما سیگار را ترک کنید سلامتی شما افزایش پیدا می کند. یعنی زمانی که شما مانند قبل سیگار نمی کشید می تواند کارهای دیگری مانند ورزش کردن، تغذیه خوب، کار کردن و پس انداز کردن را در برنامه زندگی تان قرار دهید و از این رو خیلی سریع تر انگیزه ترک سیگار در شما افزایش پیدا می کند.

به برنامه ترک سیگار متعهد باشید

برای آن که بخواهید به صورت قطعی سیگار را ترک کنید باید به خودتان تعهد کتبی بدهید که من در این تاریخ تصمیم به ترک گرفته ام و در فلان تاریخ باید آن را ترک کنم. زمانی که به برنامه کاری خودتان متعهد باشید و مسئولیت کارها را بر عهده بگیرید خیلی راحت تر می توانید سیگار کشیدن را ترک کنید.

همچنین باید به یاد داشته باشید که در فرایند ترک عوامل محرکی هستند که باید آن ها را شناسایی کنید تا شما را دچار مشکل کنند. پس با شناسایی محرک های منفی و جایگزین کردن محرک های مثبت می توانید انگیزه بالایی برای ترک سیگار داشته باشید و با موفقیت عالی سیگار کشیدن را ترک کنید.

نتیجه گیری

همه می دانیم که سیگار کشیدن عملی زشت و مذموم است و هم خود فرد و هم افرادی که در پیرامون دود سیگار قرار دارند تحت خطر هستند و از این رو باید افراد به سلامتی خود و دیگران اهمیت دهند و کاری نکند که به خود و دیگران ضرری وارد شود. تا به این جا متوجه شدیم که سیگار کشیدن زنان چه خطراتی دارد و چه عواقبی به همراه دارد.

دسته‌بندی‌ها