روانشناسی تچان چیست و چگونه باعث افزایش بهره وری می شود

روانشناسی تچان چیست و چگونه باعث افزایش بهره وری می شود

حالت تچان یا غرقگی یا شیفتگی با حالتی گفته می شود که فرد به صورت متمرکز فعالیتی را انجام می دهد، این حالت بسیار مهم بوده و می تواند در عملکرد و بهره وری بسیار مفید باشد. ما در این بخش از پایگاه دانش گروه برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای تحت عنوان روانشناسی تچان چیست و چگونه باعث افزایش بهره وری می شود را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مطالب علمی قرار دهیم، اگر کنجکاو هستید که با این حالت آشنا شوید تا انتهای مقاله روانشناسی تچان چیست با گروه علمی برنا همراه باشید.

روانشناسی تچان چیست و چگونه باعث افزایش بهره وری می شود

روانشناسی تچان به افراد کمک می کند تا بتوانند در زمان حال بوده و به صورت متمرکز فعالیت هایشان را انجام دهند و همین ویژگی باعث می شود تا سطح بهره وری رشد کند.

روانشناسی تچان

اگر تا به حال احساس کرده اید که کاملاً جذب چیزی شده اید ممکن است حالتی روانی را تجربه کرده باشید که روانشناسان از آن به عنوان تچان یاد می کنند دستیابی به این حالت می تواند به افراد در احساس لذت، انرژی و تمرکز بیشتر کمک کند.برای مطالعه بیشتر به کارگاه آموزش ذهن آگاهی مراجعه نمایید.

لحظه ای را تصور کنید که در حال مسابقه دادن هستید توجه شما به حرکات بدن، قدرت عضلات، نیروی ریه ها و احساس خیابان در زیر پاهایتان معطوف است شما در یک لحظه زندگی می کنید کاملاً درگیر فعالیت فعلی هستید به نظر می رسد زمان از بین می رود شما خسته شده اید اما به سختی متوجه می شوید این نمونه ای از حالت تچان است.

روانشناسی تچان چیست؟

روانشناسی تچان حالتی ذهنی است که در آن فرد به طور کامل در یک فعالیت غوطه ور می شود. Mihály Csíkszentmihályi روانشناس مثبت تچان را به عنوان یک حالت غوطه وری کامل در یک فعالیت توصیف می کند.

در حالی که در این وضعیت روحی افراد کاملاً درگیر و متمرکز بر کاری هستند که انجام می دهند.

Csíkszentmihályi در مصاحبه ای گفت: منیت سقوط می کند زمان پرواز می کند هر عملی، حرکتی و فکری ناگزیر از عمل قبلی است مانند نواختن موسیقی جاز تمام وجود شما درگیر است و از مهارت های خود نهایت استفاده را می کنید.

تجربیات تچان می تواند به طرق مختلف برای افراد مختلف رخ دهد این اغلب هنگامی اتفاق می افتد که شما در حال انجام کاری هستید که از آن لذت می برید و در آن مهارت کافی دارید.

این حالت غالباً با هنرهای خلاق مانند نقاشی یا نوشتن همراه است با این حال ممکن است هنگام انجام یک ورزش مانند اسکی، تنیس، فوتبال، رقص یا دویدن نیز رخ دهد.

تاثیر روانشناسی تچان بر بهره وری افراد

تچان علاوه بر لذت بخش تر کردن فعالیت ها مزایای دیگری نیز دارد مانند:

تنظیم عاطفی بهتر

با افزایش تچان افراد رشد بیشتری نسبت به پیچیدگی عاطفی را نیز تجربه می کنند این می تواند به افراد کمک کند مهارتهایی را در اختیار شما قرار دهند که به آنها امکان می دهد احساسات خود را به طور موثرتری تنظیم کنند.

لذت و رضایت بیشتر

افراد در حالت تچان از کاری که بیشتر انجام می دهند لذت می برند از آنجا که این وظیفه لذت بخش تر می شود افراد همچنین بیشتر پاداش آور و تحقق بخش تر هستند.

خوشبختی بیشتر

تحقیقات همچنین نشان می دهد که حالت های تچان ممکن است با افزایش سطح خوشبختی، رضایت و تحقق بخشیدن به خود مرتبط باشند.

انگیزه ذاتی بیشتر

از آنجا که تچان یک وضعیت ذهنی مثبت است می تواند به افزایش لذت و انگیزه کمک کند انگیزه ذاتی شامل انجام کارهایی برای پاداش درونی است.

افزایش تعامل

افرادی که حالت تچان دارند کاملاً در انجام وظیفه مشارکت دارند.

عملکرد بهتر

محققان دریافته اند که تچان می تواند عملکرد را در زمینه های مختلف از جمله آموزش، یادگیری، دو و میدانی و خلاقیت هنری افزایش دهد.

یادگیری و پیشرفت مهارت

از آنجا که عمل دستیابی به تچان تسلط قابل توجهی بر یک مهارت خاص را نشان می دهد مردم برای حفظ این حالت باید به دنبال چالش ها و اطلاعات جدید باشند.

خلاقیت بیشتر

حالت های تچان اغلب در طول کارهای خلاقانه اتفاق می افتد که می تواند به شما کمک کند تا کارهای خلاقانه و هنری بیشتری ایجاد کنید.

خصوصیات روانشناسی تچان

طبق گفته Csíkszentmihályi ده عامل وجود دارد که با تجربه تچان همراه است گرچه ممکن است بسیاری از این اجزا وجود داشته باشد اما برای وقوع تچان نیازی به تجربه همه آنها نیست:

  • این فعالیت ذاتاً ارزشمند است
  • اهداف روشنی وجود دارد که گرچه چالش برانگیز است اما هنوز هم قابل دستیابی است
  • تمرکز کاملی روی خود فعالیت است
  • افراد احساس کنترل شخصی بر اوضاع و نتیجه را تجربه می کنند
  • افراد احساس آرامش و از دست دادن خودآگاهی دارند
  • بازخورد فوری وجود دارد
  • مردم می دانند که این کار عملی است و تعادلی بین سطح مهارت و چالش ارائه شده وجود دارد
  • مردم عدم آگاهی از نیازهای جسمی خود را تجربه می کنند
  • تمرکز قوی و توجه متمرکز وجود دارد
  • افراد احساس بی زمانی یا حس تحریف شده از زمان را تجربه می کنند که شامل احساس تمرکز آنچنانی نسبت به زمان حال است که دیگر رد شدن از زمان را از دست می دهید

علوم اعصاب تچان

تحقیقات نشان داده است که در فعالیتهای مغزی تغییراتی در فعالیت مغز وجود دارد تحقیقات دیگر نشان می دهد که در هنگام تجربه تچان فعالیت دوپامین (ماده شیمیایی مغز که در لذت و انگیزه نقش دارد) نیز افزایش می یابد.

مثال ها

در حالی که تجارب تچان می تواند به عنوان بخشی از زندگی روزمره اتفاق بیفتد اما در زمینه های مختلف از جمله آموزش، ورزش و محل کار نیز کاربردهای مهم مهمی وجود دارد.

روانشناسی تچان یا غرقگی چگونه بر بهره وری افراد موثر است

آشنایی با روانشناسی تچان

تچان در تعقیب های خلاقانه

تچان شاید اغلب با خلاقیت همراه باشد به عنوان مثال نویسنده ای که یک حالت تچان را تجربه می کند ممکن است چنان در کار آنها غوطه ور شود که زمان بدون اینکه حتی آنها متوجه شوند بگذرد کلمات به راحتی و به سرعت تچان می یابند یک هنرمند ممکن است ساعت ها روی یک نقاشی کار کند و با پیشرفت زیادی ظهور کند که به نظر می رسد سریع پرواز می کند.

تچان در آموزش و پرورش

Csíkszentmihályi پیشنهاد کرده است که یادگیری بیش از حد یک مهارت یا مفهوم می تواند به افراد کمک کند تا تچان را تجربه کنند. مفهوم مهم دیگر در نظریه وی ایده گسترش اندکی خود نسبت به سطح توانایی فعلی فرد است. این کشش جزئی مهارت های فعلی فرد می تواند به تچان تجربه فردی کمک کند.

تچان در ورزش

مشارکت در یک فعالیت ورزشی چالش برانگیز که عملی است اما اندکی از توانایی های شما را به نمایش می گذارد روش خوبی برای دستیابی به تچان است گاهی اوقات با قرار گرفتن در منطقه توصیف می شود رسیدن به این حالت تچان به یک ورزشکار اجازه می دهد از دست دادن خودآگاهی و احساس تسلط کامل بر عملکرد را تجربه کند.

در محل کار تچان پیدا کنید

تچان همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که کارگران مشغول انجام وظایفی باشند که بتوانند کاملاً روی پروژه حاضر متمرکز شوند به عنوان مثال یک نویسنده ممکن است این کار را هنگام کار بر روی یک رمان تجربه کند یا یک طراح گرافیک در هنگام کار بر روی یک تصویر وب سایت به تچان برسد.

چگونه می توان به تچان دست یافت

بنابراین برای افزایش شانس رسیدن به تچان چه کاری می توانید انجام دهید؟ موارد زیر را امتحان کنید:

اهداف مشخصی را تعیین کنید

Csíkszentmihályi در کتاب خود توضیح می دهد تچان هنگامی رخ می دهد که فرد با وظیفه ای روبرو شود که اهداف مشخصی داشته باشد و نیاز به پاسخ های خاص داشته باشد. بازی شطرنج نمونه خوبی از زمان وقوع حالت تچان است برای مدت زمان یک مسابقه بازیکن اهداف و پاسخهای بسیار مشخصی دارد و باعث می شود در طول مدت بازی توجهات کاملاً معطوف به بازی شود.

حواس پرتی را از بین ببرید

اگر چیزهایی در محیط زندگی شما برای جلب توجه شما وجود داشته باشد تجربه تچان دشوارتر است سعی کنید موارد حواس پرتی محیط خود را کاهش دهید تا بتوانید کاملاً روی وظیفه پیش رو تمرکز کنید.

یک عنصر از چالش را اضافه کنید

“تچان همچنین زمانی اتفاق می افتد که مهارت های شخص کاملاً درگیر غلبه بر یک چالش باشد که تقریباً قابل کنترل است بنابراین به عنوان یک آهنربا برای یادگیری مهارت های جدید و افزایش چالش ها عمل می کند” Csíkszentmihályi توضیح می دهد. “اگر چالش ها خیلی کم باشد با افزایش آنها به تچان برمی گردیم اگر چالش ها خیلی زیاد باشد می توان با یادگیری مهارت های جدید به حالت تچان بازگشت.”

چیزی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید

اگر کاری را انجام دهید که واقعاً از آن بیزارید به احتمال زیاد به تچان نخواهید رسید در حالی که روی چیزی که دوست دارید کار کنید سعی کنید به تچان دست پیدا کنید.

سخن پایانی

دستیابی به حالت تچان می تواند راهی عالی برای جذاب و لذت بخشتر کردن فعالیت هایی باشد که دنبال می کنید. نه تنها افراد در مواقعی که در این تچان قرار دارند عملکرد بهتری دارند بلکه اغلب قادر به ارتقا مهارت های خود در آن زمینه هستند خوشبختانه این همچنین مهارتی است که می توانید با تمرین به دست آورید.

مهم است به یاد داشته باشید که تچان یک حالت پویا و همیشه در حال تغییر است همانطور که سطح مهارت شما افزایش می یابد شما باید به تنظیم سطح چالشی که برای کمک به شروع حالت تچان لازم است ادامه دهید.